Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever mitt første svangerskap nå og har ingen erfaring med rutinene for hva som skjer fremover. Har derfor lest meg opp på nettet og funnet ut at første kontroll i svangerskapet bør være mellom uke 6-12. Kontaktet legen min og hun kunne gi meg en time i uke 14. Fikk derfor beskjed om å få time hos jordmor til første kontroll. Kontakter jordmor og hun har første mulighet i desember. Sitter igjen med følelsen av å være veldig alene og frustrert. For det er jo enda lengre ut i svangerskapet. Føler meg bare henvist mellom to forskjellige. Er det ikke veldig lenge å vente helt til uke 14? Hva skal jeg gjøre? Vurderer å gå til det private, men det er jo veldig kostbart og burde vært unødvendig. 

Anonymkode: a7475...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint å vente til uke 14. Så tidlig i svangerskapet tar de bare blodprøver. Det er fint lite annet som skjer på den første kontrollen. Du fyller ut helsekort, de måler blodtrykk og tar urinprøve, men ingenting av det er ting som MÅ skje i uke 12. 

Hvor langt er du på vei, da? Fastlegene har vel en regel om hvor lang ventetid de maks kan ha før de må gi folk time, men jeg tror den er tre uker? Ikke mer ihvertfall. Om fastlegen din har ferie, må du spesifisere at du vil inn selv om du da må til vikar. 

Jordmor har du ikke noe "krav" på å komme til, sånn sett. Med koronaen, har de fleste helsestasjoner nå et voldsomt etterslep, og det er veldig vanskelig å få time. De prioriterer de som har nyfødte. Jeg har heller ikke fått time ennå, og jeg er i uke 18 😛 

Gå til fastlegen i uke 14, du. Det er ikke noe poeng i å betale for å gå til en privat, de gjør ikke noe magisk før den tid. 

Anonymkode: aa539...fb5

• Liker 4
Skrevet

"Kravet i fastlegeforskriften er at du normalt skal få time hos fastlegen innen fem virkedager. Det vil si at det er større slingringsmonn under ekstraordinære omstendigheter som en influensaepidemi, legger fagdirektøren til."

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/fastlegene-svikter-i-a-gi-time-raskt-nok/#:~:text=Til tross for at du,hos fastlegen innen fem virkedager.

Anonymkode: 295c0...1a6

Skrevet

Det hjelper deg lite til første kontroll, men jeg ville bestilt time til alle kontroller allerede nå dersom du har en veldig travel fastlege. Du kan heller avbestille dersom noe skulle dukke opp. 

• Liker 2
Skrevet

Uke 14 går fint for første kontroll. Det er stort sett bare ta blodprøver, og undersøkelser av vekt, blodtrykk og urin. Ellers er det bare samtale..

Skrevet

Jeg har født tre barn - og hatt et par spontanaborter.

Det er ikke så mye poeng i kontroll før tidligst uke 12. Da blir det tatt blodprøver og helsekort blir fylt ut. Jeg har som regel ikke vært hos jordmor før jeg har kommet ca halvveis i svangerskapet. I første svangerskap gikk jeg kun til jordmor videre, i de to andre kombinerte jeg jordmor og fastlege grunnet annen sykdom.

Anonymkode: fee1c...2b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde kontroll hos lege i uke 12, ca16, ca 20 osv... er i uke 25 nå. Går ikke til jordmor. Tar alle kontroller hos fastlegen min. Og på sykehuset for ekstra oppfølging pga risikograviditet.

Skrevet

Jeg har fått komme til lege uke 5 begge gangene, men det var pga oppkast for å få sykemelding. 

Anonymkode: b8906...c2b

Skrevet (endret)

Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 13, men valgte å bestille ultralyd hos en privat aktør i uke 7 og 12 for å berolige meg selv, og følge med på at alt går bra. Synes det er helt uhørt at første ordinære ultralyd er så sent som i uke 18,men det blir det jo heldigvis en endring på nå. :) 

Endret av NumberSix
Skrevet

TS her:

Tusen takk for alle svar. Da føler jeg at jeg kan slappe av og vente til den timen i uke 14. Vi har bestemt oss for å ta tidlig ultralyd, så da får vi jo sjekket at alt ser bra ut med fosteret. Planlegger å ta den mellom uke 11-13 en gang. 

Anonymkode: a7475...9cf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...