Gå til innhold

Hvorfor konfirmerer ungdom seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De vil ha pengene!

Det er ikke grunn ellers?

Tradisjon?Tja!

Hvorfor avskaffer vi ikke denne store utgiften?

Kjør diskusjon!

Anonymkode: 2b6fe...ba5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pga en seremoni vi har konstruert.

Anonymkode: 9e7fc...d31

• Liker 3
Skrevet

De fleste bør nok droppe konfirmasjon, og man bør uansett la være å gi dem penger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også at pengene samt forventninger fra familien er hovedgrunnen til at ungdom konfirmerer seg. Kristen konfirmasjon har en klar betydning og den vil ikke bli avskaffet. Så vil du kanskje si at man kan fjerne de ikke-kristne alternativene, men det vil bare føre til at alle konfirmerer seg i kirken uavhengig av livssyn. Dette er nok ikke noe som kommer til å bli avskaffet. Hvis du synes det er for dyrt eller for dumt å konfirmere deg er det jo bare å si til dine barn at de kan gjøre som de vil, men de får hverken fest eller gaver. Så kan alle andre gjøre som de vil. Enkelt og greit.

Anonymkode: 5f562...14d

• Liker 3
Skrevet

Fra gammelt av var det vel hovedsakelig en relgiøs handling. Samtidig markerte det til en viss grad overgangen fra barn til voksen, da ungdommen generelt sett ble pålagt flere "voksen-roller" tidligere.

I dag er det mer en sosial happening for familiene. Få legger noe relgiøst  i det, og det er åpenbart at man ikke går over til voksenlivet i en alder av 15 i dagens samfunn.

Egentlig burde man utsatt konfirmasjonen i 3 år, så får man mer innhold i overgang barn/voksen. 

Synes for så vidt det er fint med tradisjoner som samler familie og nære venner. 

Skrevet

Feirer du jul, ts? Eller har du ferie i påsken?

Anonymkode: 4e40c...2a9

• Liker 1
Skrevet

For min del var del dels for å få penger og gaver og dels fordi det var en sosial greie.

Skrevet

Fordi «alle andre» gjør det

Fordi foreldre, besteforeldre, osv forventer det

Anonymkode: d3612...283

• Liker 6
Skrevet

Hovedgrunnen er penger. Jeg droppet det som ungdom, siden jeg ikke nekter å gjøre noe jeg ikke tror på bare for å få litt ufortjente penger.

Anonymkode: 59555...73e

• Liker 1
Skrevet

Nok mest pga pengene og at det er en forventning pga tradisjon. Utsagnet "overgang fra barn til voksen" blir litt feil ift dagens samfunn. Så egentlig kunne man avskaffet hele opplegget. Sosial happening har vi mange ganger ellers i året, med bursdagfeiring, jul etc. 

Anonymkode: e3b60...52a

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjorde det bare på grunn av pengene, borgerlig selvsagt. 

Håper guttungen vil droppe det når den tiden kommer så kan vi heller ta en tur til USA for å feire, hvis verden er pandemifri om sånn 5 år. :P 

• Liker 1
Skrevet

Her ble konfirmasjonen mye mer enn bare fokus på penger i hvert fall. Han hadde jo et helt år med forberedelser. Gruppemøter, overnattingsturer, satte opp musikal, deltok i gudstjenester osv. tror han både lærte og vokste mye på det året. Selve dagen kom familie og venner og feiret med taler og sanger, minnet konfirmanten om at de fremdeles er her for han, og hvor mye han har betydd og betyr for dem. Bare det var verdt alt! 

Anonymkode: c6665...341

• Liker 3
Skrevet

Det betydde mye for besteforeldre, og litt for foreldre. Samt at så godt som alle andre skulle konfirmere seg i kirka. Tenkte ikke mer over det enn det. Så bare på det som noe som var helt naturlig når man kom dit i livet. (ikke kristen, men tok det på knaggen for tradisjon) 

Stortrivdes underveis. Det var samlinger, også utenfor kirke. Fikk kontakt med mange jeg aldri snakket med på skolen, og nye venner. 

Hadde en fantastisk dag. Med flotte taler fra foreldre og øvrig familie. Første gang i livet der jeg opplevde at jeg stod i sentrum for en feiring. Jeg har fortsatt en boks med sanger, kort, og andre ting fra dagen. 

Pengene ble plassert på sparekonto, og ble etterhvert en del av egenkapital for bolig. Glad pappa var en god veileder når det kom til økonomi. 

Anonymkode: 0c78e...fd1

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feirer du jul, ts? Eller har du ferie i påsken?

Anonymkode: 4e40c...2a9

Feirer ikke jul, reiser på ferie i stedet. 
Jobber som regel i påska, røde dager =$$

Anonymkode: 1f956...84a

• Liker 1
Skrevet

Pengene, uten tvil. 
når mine barn når den alderen kommer de kun til å få lov til å velge borgerlig om de velger å konfirmere seg. Ikke pokker om jeg betaler tusenvis av kroner for at de skal få tredd religion nedover huet. Nei da får de i det minste gå kurset som HEF tilbyr, da lærer de i det minste noe fornuftig. 

Anonymkode: 79842...b4d

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg konfirmerte meg kun for pengene. Jeg var 14-15 år gammel! Ikke hadde jeg interesse for kristen tro og pappa ville jeg skulle konfirmeres av tradisjonelle grunner, han er den minst kristne mannen i hele verden..... 

Anonymkode: 6fc25...d84

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Pengene, uten tvil. 
når mine barn når den alderen kommer de kun til å få lov til å velge borgerlig om de velger å konfirmere seg. Ikke pokker om jeg betaler tusenvis av kroner for at de skal få tredd religion nedover huet. Nei da får de i det minste gå kurset som HEF tilbyr, da lærer de i det minste noe fornuftig. 

Det er ulovlig å nekte sitt barn å velge en religion.

Skrevet
1 minutt siden, Perseus skrev:

Det er ulovlig å nekte sitt barn å velge en religion.

Jeg nekter dem ikke å velge religion, jeg nekter dem en haug penger og fest for å få religion tredd nedover huet. 

• Liker 1
Skrevet

Kun pga penger. Burde avvikles. Tror mange opplever det som en økonomisk belastning.

Husker når jeg var konfirmant. Vi var små bortskjemte drittunger som sto dagen etter og konkurrerte i hvem som hadde fått mest penger( uten å ha løfta en finger)

Husker noen hadde fått veldig mye mindre enn andre og skammet seg neste . Trist å tenke på idag. De hadde ikke en hel haug av familiemedlemmer med feit lommebok, 

Drittdag er det blitt. 

Anonymkode: 9e443...ad5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...