AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Er det bare jeg som synes det er litt rart? Jeg kan ikke huske at vi omtalte oss selv som ''hvite mennesker'' når jeg vokste opp. Vi bare... var? Nå er det ''Hvite Gutter'' (en tv serie , har ikke sett men synes tittelen er rar), og ''hvite sinte menn''... Bare jeg som begynner å bli litt lei? Vet disse menneskene at vi bor i Norge? Som har vært bosatt av etnisk norske i flere tusen år? Hva er det de vil fram til egentlig? Jeg føler egentlig at dette stort sett er noe dem sier i Amerika, og nå har det kommet til Norge for fullt. Men har det noen fordeler å omtale folk slik? Man leser stadig mer at folk omtaler folk som ''hvite'' i media... Hva er formålet egentlig? Anonymkode: 609a1...c8f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Og hva legger man i ordet hvit egentlig? Betyr det å være på det europeiske kontintentet? Betyr det å ha hatt stor innflytelse på andre lands historie? Det kan vi ikke akkurat si at Norge har hatt. Og nordmenn ble på ett tidspunkt ikke regnet som med i Europa en gang. Fordi vi ligger så på enden av 'kontinentente' og vi har egentlig et ganske arktisk klima i forhold til resten av europa. Er det å være del i den kaukasoide ''gruppen'' ? For det er jo et begrep som strekker seg veldig langt, helt til midtøsten. Og nord-Afrika... Så igjen, jeg lurer på hva det er en ønsker å oppnå med det? Anonymkode: 609a1...c8f
Humle Brumle Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 Hvite gutter er vel en serie laget av hvite gutter som har selvironi da. Jeg skjønner ikke hva du reagerer på. Blir du krenka av å bli kalt for hvit? Det er jo bare en måte å forklare hva slags farge man har på huden?Noen bruker jo også ord som etnisk norsk.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Akkurat nå, Humle Brumle skrev: Hvite gutter er vel en serie laget av hvite gutter som har selvironi da. Jeg skjønner ikke hva du reagerer på. Blir du krenka av å bli kalt for hvit? Det er jo bare en måte å forklare hva slags farge man har på huden?Noen bruker jo også ord som etnisk norsk. Fordi hvit og etnisk norsk er helt samme? Er vi og briterne helt det samme mener du? NEi, blir ikke krenka. Jeg bare undrer på hvorfor dette blir så flittig brukt nå om dagen, når det ikke var slik for mange år siden å omtale seg selv som ''hvit''. Etnisk norsk er vel mer passende? Hvorfor holder ikke det? Anonymkode: 609a1...c8f
Humle Brumle Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hvit og etnisk norsk er helt samme? Er vi og briterne helt det samme mener du? NEi, blir ikke krenka. Jeg bare undrer på hvorfor dette blir så flittig brukt nå om dagen, når det ikke var slik for mange år siden å omtale seg selv som ''hvit''. Etnisk norsk er vel mer passende? Hvorfor holder ikke det? Anonymkode: 609a1...c8f Man kan jo for eksempel si en brun person selv om det både kan være om en fra Pakistan eller Egypt. fra Wikipedia: «White people is a racial classification and skin color specifier, used mostly and exclusively for people of European descent;[17] depending on context, nationality, and point of view.» Forklarer fargen på huden til en person. https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_people
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 3 minutter siden, Humle Brumle skrev: Man kan jo for eksempel si en brun person selv om det både kan være om en fra Pakistan eller Egypt. fra Wikipedia: «White people is a racial classification and skin color specifier, used mostly and exclusively for people of European descent;[17] depending on context, nationality, and point of view.» Forklarer fargen på huden til en person. https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_people Fra samme artikkelen du linket: ''Prior to the modern age, no European peoples regarded themselves as "white", but rather defined their race, ancestry, or ethnicity in terms of their nationality'' ''The term has at times been expanded to encompass persons of Middle Eastern and North African descent (for example, in the US Census definition'' Anonymkode: 609a1...c8f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Det er bare en beskrivelse av hudfarge. Like fornærmende som hårfarge, øyefarge, høyde, vekt, alder. Det er bare en attributt. Anonymkode: 1caa8...344
Gjest Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man leser stadig mer at folk omtaler folk som ''hvite'' i media... Hva er formålet egentlig? Fordi hudfarge har vist seg å ha en viss kulturell betydning. Man har gjerne en annen kulturell bagasje dersom foreldrene dine er født og oppvokst på det afrikanske kontinentet kontra det europeiske kontinentet. Så kan man selvfølgelig anføre at det er store kulturelle forskjeller også innad i Europa, men det samme kan sies innad i Afrika. Forskjellen ligger dog at vi har personlig kjennskap til disse kulturelle forskjellene fordi de ligger oss nærest, mens vi tradisjonelt har lite inngående kunnskap om kulturelle forskjeller innad i Afrika. I tillegg er det jo en de facto beskrivelse av hvordan folk ser ut. Man sier jo hår- og øyenfarger, så prinsipielt er det ikke noe i veien for å omtale hudfargen også. Problemet oppstår først når hudfargen brukes som en diskriminerinde faktor osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå