Gå til innhold

Hva er greia med aupair?

Anbefalte innlegg

Gjest someone_here
Skrevet
38 minutter siden, Agnesjenta skrev:

Nei - man kan ikke se på arbeidskraft på samme måte som varer. Det er mennneskeliv man snakker om, de har familie osv. Jeg hører du er utdannet (?) blåruss, jeg har også utdanning som økonom så jeg skjønner språket ditt men jeg stilte mange spørsmål da jeg tok utdanningen fordi det mangler så mange elementer i de regnestykkene!

Når mennesker på 50 år som kun har jobbet som snekker/sjømann hele livet, fordi det var en helt ok og bra betalt jobb da de utdannet seg, nå opplever å bli utkonkurrert av billig utenlandsk arbeidskraft så kan man ikke forvente at 50 åringen skal sette seg på skolebenken og ta en master! Det ender ofte heller opp med uføretrygd, fordi han er sliten etter mange tunge løft, men klarte å fungere i den jobben han hadde. Omskolering til noe helt nytt blir kanskje for mye for han. Er det bedre for samfunnet som helhet at slike går på Nav? 

Og ungdommen, ingen kan lenger gå rett ut i jobb fordi de yrkene ikke betaler nok til å leve av, de har blitt upopulære og stigmatisert/mistet all status pga innvandring og sosial dumping. Det er ikke alle som klarer å gjennomføre en master, dermed ender også disse på Nav! 

Du må se sammenhenger og det store bildet! Det er ikke bra for samfunnet med for store forskjeller. Kriminaliteten øker og det blir mindre tillit i samfunnet, økt korrupsjon osv..

Nei, jeg har ikke utdanning innen økonomi og er ikke blåruss fordi jeg ikke er norsk. Jeg liker bare å stille kritiske spørsmål til nesten alt og se på forskjellige saker fra forskjellige vinkler. 

Jeg er helt enig med deg i saken, og det er veldig trist at folk som er utdannet, ikke kan få konkurransedyktig lønn, men allikevel ser arbeidsgiver på ulike fordeler som en arbeidstaker gir. Det finnes forresten noe som kalles "overutdannet".

Videoannonse
Annonse
Gjest someone_here
Skrevet
Sitat

Når jeg ser ung asiatisk kvinne og en gammel småfeit fyr, tenker jeg automatisk proforma ekteskap. Hvordan kan ei ung, slank og sexy kvinne elske en gammel og lite kjekk fyr?

Jeg har pult mange thai damer, og til felles har de at de har utnyttet denne stakkars desperate mannen for å få opphold her. Noen av dem har også blitt utnyttet der mannen er trygda, presser henne til å jobbe og tar penga hennes

Her er det en kommentar til fra en annen tråd 

Skrevet

Dekket norsk kurs, kost og losji og 5900 i lommepenger. 

Jeg synes ikke det er en svært dårlig lønn, for en ufaglært. Det er temmelig mange ufaglærte i norge som ikke har 6000 til rådighet etter at de har betalt hus, strøm, internet, og ikke minst mat.

Jeg synes ikke det bør omtales som slaveri. 

• Liker 2
Skrevet

De burde betales på lik linje som alle andre arbeidere i Norge. Hele ordningen er ganske ufyselig.

Og er det ikke utrolig merkelig at det rikinger på vestkanten som benytter seg av tilbudet, de som allerede har mest penger?

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner godt ei som har vært au pair, hun jobber som helsefagarbeider nå.

Hun ble ikke utnyttet på noen måte, men trives bedre nå i "skikkelig" jobb på grunn av lønn og frihet. Jeg tror hun hadde det fint som au pair også med en trivelig vertsfamilie som tok henne inn i varmen. Ikke på vestkanten og ikke i Oslo.

Ja, det var "dessverre" et springbrett til vesten, for hun kommer fra et fattig land hvor det forventes at man tar vare på eldre generasjoner økonomisk, men hun kom ikke for å gifte seg.

Jeg er ikke enig i at dette nødvendigvis er slaveri eller i det hele tatt en dårlig deal. De får bedre betalt enn hjemme for mindre arbeid og om det ikke er utnytting på gang og de får en ok familie så er det ikke ille i det hele tatt. Hun jeg kjenner har fortsatt kontakt med sin gamle vertsfamilie.

Som noen sier; 6000 i lommepenger er ikke ille for den jobben om ting fungerer som det skal, og det gjør det faktisk av og til. En annen sak er ekteskap og den delen, men det har egentlig ikke noe med au-pair å gjøre. På innvandring og utdeling av statsborgerskap bør det uansett strammes inn, så kan man heller være litt mer rundhåndet med arbeidstillatelser, men det er en annen diskusjon. Au-pair-ordningen er ikke den store synderen her, de som kommer er enten i stand til å ta vare på seg selv, eller finner noen som kan det for dem.

Innvandringspolitikk til side; ja, de fleste kommer hit fordi det er en økonomisk mulighet.

TS har nok rett i at de fleste på datingapper er ute etter ekteskap/oppholdstillatelse, men de fleste synes faktisk attraktive norske menn er veldig flotte utover økonomiske motiver også. Mange ender opp i lykkelige ekteskap med bra menn. Det er ikke svart/hvitt.

• Liker 1
Skrevet

Aupair var jo tenkt som noe helt annet, nemlig unge mennesker som kommer til gjestlandet for å lære språket og landets kultur, til gjengjeld (=au pair) for å bo hos en familie passer de ungene noen timer og gjør lett husarbeid. Det er ikke tenkt som en heltidsstilling. I tillegg var varigheten tenkt ca 12 måneder, aupairen fortsetter da i hjemlandet med studier/utdannelse.

Ordningen i Norge er blitt noe helt annet, aupairer fra Filippinene i midten av 20åra, gjerne med egne barn, har ikke kulturutveksling som primær interesse. "Verts"familien ikke heller. Avskaff aupair.

• Liker 3
Skrevet
På 23.9.2020 den 11.24, someone_here skrev:

Jeg ser ikke noe annet enn at asiatiske kvinner drar hit for å finne seg norske menn for å gifte seg etterhvert. 

Jeg har lenge vært og fortsatt bruker nettsider og datingapper. I datingapper ser et fåtall norske kvinner/jenter, mens asiatiske kvinner en majoritet. De fleste som fikk komme hit, er rett og slett ute etter "et seriøst forhold, they have no time to play" som i realiteten betyr "jeg vil finne meg en mann som skal gi meg grunnlag for permanent oppholdstillatelse og til slutt statsborgerskap".  I tillegg de som som ikke fikk komme hit, endrer sin beliggenhet i apper der det er gratis (f.eks Badoo og OkCupid), skriver det samme i bioen og forventer at mannen skal dra til deres land bare for å møte dem 😁🤭.  Det ødelegger hele opplevelsen og man må gå gjennom haugevis "i changed my location to get to know new people/I am looking for a serious relationship (mens hun er 10000 km unna)/i am here to train my English". Det ødelegger dessverre hele premissen med datingapper.

Som konklusjon, vil jeg si at jeg anser aupair som en lovlig grunn til å befinne seg her og samtidig aktiv leting etter en taper som skal gi hennes lovlig opphold her etter et aupair visum blir avsluttet, ikke "kulturutveksling" som noen påstår. 

Hva mener dere? 

Jeg tror hun leter etter en vinner :)

Jeg ser ingen motsetning mellom det og kulturutveksling. Det kan gjøres samtidig.

Skrevet
15 timer siden, Daraya skrev:

Aupair var jo tenkt som noe helt annet, nemlig unge mennesker som kommer til gjestlandet for å lære språket og landets kultur, til gjengjeld (=au pair) for å bo hos en familie passer de ungene noen timer og gjør lett husarbeid. Det er ikke tenkt som en heltidsstilling. I tillegg var varigheten tenkt ca 12 måneder, aupairen fortsetter da i hjemlandet med studier/utdannelse.

Ordningen i Norge er blitt noe helt annet, aupairer fra Filippinene i midten av 20åra, gjerne med egne barn, har ikke kulturutveksling som primær interesse. "Verts"familien ikke heller. Avskaff aupair.

Jobbet som au-pair i Frankrike i 1979/80. Fikk 500 frf pr mnd og dekket månedskort på metroen.  En opplevelse jeg ikke ville vært foruten. 

Skrevet
På 23.9.2020 den 11.24, someone_here skrev:

Jeg ser ikke noe annet enn at asiatiske kvinner drar hit for å finne seg norske menn for å gifte seg etterhvert. 

Jeg har lenge vært og fortsatt bruker nettsider og datingapper. I datingapper ser et fåtall norske kvinner/jenter, mens asiatiske kvinner en majoritet. De fleste som fikk komme hit, er rett og slett ute etter "et seriøst forhold, they have no time to play" som i realiteten betyr "jeg vil finne meg en mann som skal gi meg grunnlag for permanent oppholdstillatelse og til slutt statsborgerskap".  I tillegg de som som ikke fikk komme hit, endrer sin beliggenhet i apper der det er gratis (f.eks Badoo og OkCupid), skriver det samme i bioen og forventer at mannen skal dra til deres land bare for å møte dem 😁🤭.  Det ødelegger hele opplevelsen og man må gå gjennom haugevis "i changed my location to get to know new people/I am looking for a serious relationship (mens hun er 10000 km unna)/i am here to train my English". Det ødelegger dessverre hele premissen med datingapper.

Som konklusjon, vil jeg si at jeg anser aupair som en lovlig grunn til å befinne seg her og samtidig aktiv leting etter en taper som skal gi hennes lovlig opphold her etter et aupair visum blir avsluttet, ikke "kulturutveksling" som noen påstår. 

Hva mener dere? 

Et viktig moment her i Asker og Bærum er jo at mannen skal kunne ha med aurpairen i Teslaen til og fra jobb slik at han kan kjøre i kolektivfeltet.

• Liker 1
Skrevet
On 9/24/2020 at 1:39 AM, Drizzt said:

I Oslo er det egne barer hvor de damene møter norske menn. Altså nordmenn drar dit for å møte au pairene (Thailand og Filippinene). Jeg syntes det var litt morsomt da jeg ble fortalt det av en bekjent etnisk norsk mann som drar ofte dit for å møte de damene. Han har sansen for damer fra Thailand og Filippinene og målrettet oppsøker stedene hvor de samles på jakt etter den store kjærligheten. På den andre siden kjenner jeg en dame fra Thailand som kom som au pair for noen år siden og så begynte å studere helsefag. Nå jobber hun som sykepleier og tar avstand fra miljøet. Etter hennes egne ord er det slik du beskriver det, TS. Au pair ordningen ses på som springbrett mot permanent opphold i Vesten, en mann og familie, et bedre liv rett og slett. Få om noen er her for kulturutvekslingen. Spør du meg bør hele ordningen skrottes. 

Egne barer? Dette er ikke sant. Gir deg.

Skrevet

Det blir litt feil å snakke om sosial dumping og sammenligne med andre yrker. Polske snekkere med lavere lønn er en trussel for norske snekkere. Får men ikke en billig polsk snekker så betaler man for en norsk fordi jobben må gjøres. Au-pairer har ingen tilsvarende norske konkurrenter. Familier som har au-pair vil ikke betale full norsk lønn for en barnepike/hushjelp. Da er alternativet å ikke ha en au-pair.

For mange av au-pairene er ordningen den eneste måten de kan komme hit, lære seg norsk, få et nettverk og mulighet for å få jobb senere. Uten norskkunnskaper er de uinteressante for de fleste jobber. Mange har ikke råd til å betale for undervisningen heller. Så selv om de kanskje føler at det er en lite morsom jobb til dårlig lønn så er de fleste glad for muligheten og det som det det kan gi de videre.

Avvikler man au-pair ordningen vil det bety at en del unge kvinner fra en del land ikke vil ha mulighet for å komme hit. Au-pair skaper også litt bedre kjønnsbalanse i forhold til de enslige mennene som kommer hit.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Daraya skrev:

De har endret på reglene for lenge siden. De har f.eks. ikke lov til å ha egne barn nå.

https://www.udi.no/skal-soke/au-pair/au-pair-tillatelse/?c=ago

Som med alle ordninger hvor folk kan utnyttes så finnes det selvfølgelig noen som bare er ute etter en billig hushjelp, men da er det jo håndheving av regler og folk som utnytter dem som er problemet, ikke ordningen i seg selv. De kan maks jobbe (alt inkludert) fem timer per dag lovlig.

Varigheten er fortsatt begrenset og man må reise hjem når man er ferdig, eller søke om arbeidstillatelse på samme vilkår som andre.

45 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg ser ingen motsetning mellom det og kulturutveksling. Det kan gjøres samtidig.

Nei, selvfølgelig ser de ikke etter en taper 😂 Det blir jo også mer "kulturutveksling" om hun finner noen lokale her, for dem som er opptatte av det...

22 minutter siden, Gab skrev:

Det blir litt feil å snakke om sosial dumping og sammenligne med andre yrker. Polske snekkere med lavere lønn er en trussel for norske snekkere. Får men ikke en billig polsk snekker så betaler man for en norsk fordi jobben må gjøres. Au-pairer har ingen tilsvarende norske konkurrenter. Familier som har au-pair vil ikke betale full norsk lønn for en barnepike/hushjelp. Da er alternativet å ikke ha en au-pair.

For mange av au-pairene er ordningen den eneste måten de kan komme hit, lære seg norsk, få et nettverk og mulighet for å få jobb senere. Uten norskkunnskaper er de uinteressante for de fleste jobber. Mange har ikke råd til å betale for undervisningen heller. Så selv om de kanskje føler at det er en lite morsom jobb til dårlig lønn så er de fleste glad for muligheten og det som det det kan gi de videre.

Avvikler man au-pair ordningen vil det bety at en del unge kvinner fra en del land ikke vil ha mulighet for å komme hit. Au-pair skaper også litt bedre kjønnsbalanse i forhold til de enslige mennene som kommer hit.

Ja, dette er jo helt sant. 

Filippinske jenter som kommer kan f.eks. jobbe i hjemlandet som "hushjelp/barnepass", altså mye som "au pair", men da er det 15 timers arbeidsdager 7 dager i uka for en brøkdel av pengene. Det er klart det er en fin mulighet for disse jentene om ordningen fungerer som den skal...

Jeg ser ikke heeelt det store problemet. Er ikke dette vinn-vinn dersom regler overholdes? 

Gjest someone_here
Skrevet
4 timer siden, I Grosny skrev:

På hvilken måte han er han vinner da? Det finnes allerede haugevis av svarte/hvite/asiatiske/transseksuelle damer som florerer rundt om i landet. Hvorfor i det hele tatt finne seg damer som bare vil gifte seg for å få permanent oppholdstillatelse? 

Skrevet
Akkurat nå, someone_here skrev:

På hvilken måte han er han vinner da? Det finnes allerede haugevis av svarte/hvite/asiatiske/transseksuelle damer som florerer rundt om i landet. Hvorfor i det hele tatt finne seg damer som bare vil gifte seg for å få permanent oppholdstillatelse? 

En vinner for henne, og også for han. Vinn-vinn. Det finnes mange damer, men noen er helt spesielle.  

Allikevel. Kjærlighetslotteriet har sin pris og risiko. Det er tryggere risikohåndtering , mindre ansvar og mindre utgifter for de som finner seg kortreist kjæreste. Utlendinger er generelt vanskelige, ikke minst med tanke på språk , fremmed kultur og at det vi tror er en selvfølge ikke er noen selvfølge. De uskrevne lovene mellom to som står kulturelt langt fra hverandre er forskjellige.

Å gifte seg bare for å bli legitimering av oppholdstillatelse høres ikke bra ut. Det kan skje i savn og desperasjon. Det er forresten ikke bare godgutter som skaffer seg utenlandsk kone. Den slemme ser fordelen av at kona ikke har noen hun kjenner rundt seg og er helt i hans makt.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ingenting i veien for å ha en norsk au-pair? 

Det er ikke dødsfett for unge jenter å flytte til byen, jobbe litt, feste og være ung og bekymringsløs?

Kunne godt ha tenkt meg en live-in-nanny, trengte absolut ikke ha vært utenlandsk. Bor ikke et sted som er attraktivt nok. 

Hadde foretrukket at datteren min hadde dratt til Oslo som au-pair, heller enn å bo i kollektiv, og jobbe på KIWI. Hun hadde sikkert satt igjen med mer til å feste for i helgene også. 

Det er ikke en aktuell problemstilling, hun skal ingen av delene, men husker det var folk som gjorde begge deler da jeg var ung. Vel de som dro som au-pair, dro utenlands, og de som jobbet på matvaren dro til de store byene.

Tror jeg hadde foretrukket tryggheten med en vertsfamilie, enn fest-bule. 

Ser ingen skam i jobben, og slår et slag for norske au-pairer i Norge 👍 Det er ikke en rotten deal dette her. 

Aller best er det at avkommet holder normal progresjon. Videregående, førstegangstjeneste, høyere utdanning, eventuelt jobb. At de unngår å dra ut i verden, på KIWI, barnepasser, folkehøyskole, backpacking eller hva de nå måtte finne på. Håper vi unngår det der, når den tid kommer.

Proforma ekteskap, prostitusjon for statsborgerskap etc. bør slås ned på. 

Skrevet (endret)
7 timer siden, Sam3 skrev:

Egne barer? Dette er ikke sant. Gir deg.

Jeg skjønner det er nytt for deg :) To av barene ligger midt i sentrum. Det er ikke slik at barene ble åpnet med dette formålet, men de er blitt faste plasser for au-pair damer og norske menn å møtes. Intern info fra en jeg kjenner som frekventerer slike steder :)

Endret av Drizzt
Skrevet
2 hours ago, Drizzt said:

Jeg skjønner det er nytt for deg :) To av barene ligger midt i sentrum. Det er ikke slik at barene ble åpnet med dette formålet, men de er blitt faste plasser for au-pair damer og norske menn å møtes. Intern info fra en jeg kjenner som frekventerer slike steder :)

Sjønner at du sliter med realiteten. Du klarer ikke å nevne forde det blir avslørt som usant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...