Gjest someone_here Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Jeg ser ikke noe annet enn at asiatiske kvinner drar hit for å finne seg norske menn for å gifte seg etterhvert. Jeg har lenge vært og fortsatt bruker nettsider og datingapper. I datingapper ser et fåtall norske kvinner/jenter, mens asiatiske kvinner en majoritet. De fleste som fikk komme hit, er rett og slett ute etter "et seriøst forhold, they have no time to play" som i realiteten betyr "jeg vil finne meg en mann som skal gi meg grunnlag for permanent oppholdstillatelse og til slutt statsborgerskap". I tillegg de som som ikke fikk komme hit, endrer sin beliggenhet i apper der det er gratis (f.eks Badoo og OkCupid), skriver det samme i bioen og forventer at mannen skal dra til deres land bare for å møte dem 😁🤭. Det ødelegger hele opplevelsen og man må gå gjennom haugevis "i changed my location to get to know new people/I am looking for a serious relationship (mens hun er 10000 km unna)/i am here to train my English". Det ødelegger dessverre hele premissen med datingapper. Som konklusjon, vil jeg si at jeg anser aupair som en lovlig grunn til å befinne seg her og samtidig aktiv leting etter en taper som skal gi hennes lovlig opphold her etter et aupair visum blir avsluttet, ikke "kulturutveksling" som noen påstår. Hva mener dere?
velociraptor Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Greia med au pair nå til dags er sosial dumping; rike mennesker som vil ha billig hushjelp/barnevakt/hundelufter, og fattige kvinner som drar fra sin egen familie for å innta denne tjenerrollen. 27
Gjest Emet Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 "Insider" har en episode der de forteller om hvordan Norge behandler au pairene, og det er utrolig dårlig. Norge er kjent for det! Mulig kulturutveksling ikke er det de er ute etter, er nok heller at de tjener mye mer på et år i Norge enn der de kommer fra.
parmanoia Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Legg ned ordningen. Rikinger på Oslo vest trenger ikke slavearbeidere fra fattige land. 13
Zoey111 Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 Greia med Au pair er at rikingene utnytter unge kvinner som kommer fra ekstremt fattige levekår. Personlig kjenner jeg flere Au pair som jobber og gjør mer enn det som står i kontrakten. Lufter bikkja, henter og leverer barna, handler, lager middag, vasker klær og hus, måker snø, sitter overtid langt utover kvelden nesten hver dag fordi host mom og dad skal trene. Moderne slaveri. 10
Zenhouse Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 Au pair er statussymbol for harry ny-rike folk. 1
Gjest theTitanic Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 4 timer siden, velociraptor skrev: Greia med au pair nå til dags er sosial dumping; rike mennesker som vil ha billig hushjelp/barnevakt/hundelufter, og fattige kvinner som drar fra sin egen familie for å innta denne tjenerrollen. Det er to sider av en sak: de jobber nok ikke noe mindre i hjemlandet for samme lønn. Tvert imot mye mer arbeid til mindre lønn. Om du reiser til et annet land og får hundretusen mer i året enn om du hadde vært hjemme.. så er det for deg en bra mulighet. Selv om alle andre i det landet får det dobbelte. Og au pair er for mange den eneste måten å oppleve nye samfunn og delta i nye kulturer på. Avskaffes au pair ordningen så blir denne muligheten frarøvet. Glem ikke at nordmenn også drar rundt som au papirer. Riktignok færre nå enn før.
bonsaijenta Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 På sykehjemmet der min tante bor, er det mange sykepleiere/hjelpepleiere som kom til Norge via aupairordningen. Mest omsorgsfulle mennesker jeg har møtt. Om de utnytter situasjonen, syns jeg det er fint at det resulterer i at de bidrar i samfunnet. Du ts får skrive noe a la det samme på profilen din om at du er seriøs og ikke kaster bort tiden din. 3
Drizzt Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 I Oslo er det egne barer hvor de damene møter norske menn. Altså nordmenn drar dit for å møte au pairene (Thailand og Filippinene). Jeg syntes det var litt morsomt da jeg ble fortalt det av en bekjent etnisk norsk mann som drar ofte dit for å møte de damene. Han har sansen for damer fra Thailand og Filippinene og målrettet oppsøker stedene hvor de samles på jakt etter den store kjærligheten. På den andre siden kjenner jeg en dame fra Thailand som kom som au pair for noen år siden og så begynte å studere helsefag. Nå jobber hun som sykepleier og tar avstand fra miljøet. Etter hennes egne ord er det slik du beskriver det, TS. Au pair ordningen ses på som springbrett mot permanent opphold i Vesten, en mann og familie, et bedre liv rett og slett. Få om noen er her for kulturutvekslingen. Spør du meg bør hele ordningen skrottes. 3
Konungr Skrevet 23. september 2020 #10 Skrevet 23. september 2020 14 timer siden, parmanoia skrev: Legg ned ordningen. Rikinger på Oslo vest trenger ikke slavearbeidere fra fattige land. Helt fin ordning det. Hadde vi ikke tatt inn damer fra Asia hadde kjønnsbalansen gått rett i grøfta med alle de mennene fra Midtøsten vi importerer i hordevis. 1
Gjest someone_here Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 20 timer siden, velociraptor skrev: Greia med au pair nå til dags er sosial dumping; rike mennesker som vil ha billig hushjelp/barnevakt/hundelufter, og fattige kvinner som drar fra sin egen familie for å innta denne tjenerrollen. Tjener aupairne mer hjemme?
Gjest someone_here Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 6 timer siden, Drizzt skrev: I Oslo er det egne barer hvor de damene møter norske menn. Altså nordmenn drar dit for å møte au pairene (Thailand og Filippinene). Jeg syntes det var litt morsomt da jeg ble fortalt det av en bekjent etnisk norsk mann som drar ofte dit for å møte de damene. Han har sansen for damer fra Thailand og Filippinene og målrettet oppsøker stedene hvor de samles på jakt etter den store kjærligheten. På den andre siden kjenner jeg en dame fra Thailand som kom som au pair for noen år siden og så begynte å studere helsefag. Nå jobber hun som sykepleier og tar avstand fra miljøet. Etter hennes egne ord er det slik du beskriver det, TS. Au pair ordningen ses på som springbrett mot permanent opphold i Vesten, en mann og familie, et bedre liv rett og slett. Få om noen er her for kulturutvekslingen. Spør du meg bør hele ordningen skrottes. Men er dette faktisk "den store kjærligheten", eller er dette "jeg skal elske deg så lenge jeg har tilgang til kontoen din og jeg må være gift i tre år for å få permanent oppholdstillatelse"?
velociraptor Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 6 timer siden, someone_here skrev: Tjener aupairne mer hjemme? Nei, selvsagt ikke. Det gjør jo ingen som blir utsatt for sosial dumping? Jordbærplukkere og tømrere og snekkere etc som jobber for luselønn, de gjør det jo fordi selv luselønnen er mye bedre enn de ville tjent hjemme. Synes du det er greit å f.eks. betale polakker 60 kroner timen for å bygge huset ditt, selv om de bare tjener 30 kroner timen hjemme i Polen? 4
Gjest someone_here Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 6 minutter siden, velociraptor skrev: Nei, selvsagt ikke. Det gjør jo ingen som blir utsatt for sosial dumping? Jordbærplukkere og tømrere og snekkere etc som jobber for luselønn, de gjør det jo fordi selv luselønnen er mye bedre enn de ville tjent hjemme. Synes du det er greit å f.eks. betale polakker 60 kroner timen for å bygge huset ditt, selv om de bare tjener 30 kroner timen hjemme i Polen? Det er jo markedet som regulerer dette. Hvis jeg kan velge en som tilbyr sine tjenester av samme kvalitet til lavere pris, hvorfor ikke?
Drizzt Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 7 timer siden, someone_here skrev: Men er dette faktisk "den store kjærligheten", eller er dette "jeg skal elske deg så lenge jeg har tilgang til kontoen din og jeg må være gift i tre år for å få permanent oppholdstillatelse"? For noen er det kanskje den store kjærligheten. Men for andre ... mer praktiske grunner å være sammen. Han, den bekjente, som fortalte meg om disse barene, er nesten 50 år gammel og au-pairene er gjerne 20-ett-eller-annet, så man kan godt lure på hvor mye ektefølt kjærlighet det er.
T-Rex Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 (endret) 10 hours ago, someone_here said: Tjener aupairne mer hjemme? Feil spørsmål. Når du jobber i Norge, skal du ha lønn og arbeidsbetingelser i henhold til norsk lov. Det har ikke de som er ansatt som au pair. Det er en unntaksbestemmelse som bør oppheves snarest. Endret 24. september 2020 av T-Rex 7
Agnesjenta Skrevet 25. september 2020 #17 Skrevet 25. september 2020 14 timer siden, someone_here skrev: Det er jo markedet som regulerer dette. Hvis jeg kan velge en som tilbyr sine tjenester av samme kvalitet til lavere pris, hvorfor ikke? Fordi du må tenke litt lengre enn din egen nese? Sosial dumping ødelegger lønnsnivået i yrker som mange nordmenn har. Er det greit syns du? De norske busssjåførene/snekkerne osv blir presset ned til minimum på lønn men DE bor fortsatt her i høykost-Norge. Men du vil gjerne ha et globalisert samfunn med vanvittige forskjeller mellom fattig og rik, og der den vanlige nordmann skal ned i levestandard på linje med resten av verden. 4
Gjest someone_here Skrevet 25. september 2020 #18 Skrevet 25. september 2020 14 timer siden, Drizzt skrev: For noen er det kanskje den store kjærligheten. Men for andre ... mer praktiske grunner å være sammen. Han, den bekjente, som fortalte meg om disse barene, er nesten 50 år gammel og au-pairene er gjerne 20-ett-eller-annet, så man kan godt lure på hvor mye ektefølt kjærlighet det er. Haha, da vet vi svaret 😏 14 timer siden, T-Rex skrev: Feil spørsmål. Når du jobber i Norge, skal du ha lønn og arbeidsbetingelser i henhold til norsk lov. Det har ikke de som er ansatt som au pair. Det er en unntaksbestemmelse som bør oppheves snarest. Men ifølge UDI kan aupair ikke anses som fulltidsjobb, derfor har de 6000 kr. per måned. Det er jo da litt for mye å kreve å betale for aupair som for fulltidsjobb.
Gjest someone_here Skrevet 25. september 2020 #19 Skrevet 25. september 2020 2 timer siden, Agnesjenta skrev: Fordi du må tenke litt lengre enn din egen nese? Sosial dumping ødelegger lønnsnivået i yrker som mange nordmenn har. Er det greit syns du? De norske busssjåførene/snekkerne osv blir presset ned til minimum på lønn men DE bor fortsatt her i høykost-Norge. Men du vil gjerne ha et globalisert samfunn med vanvittige forskjeller mellom fattig og rik, og der den vanlige nordmann skal ned i levestandard på linje med resten av verden. Jeg er helt enig i at det er urettferdig, men samtidig bør du også se på arbeidskraften på samme måte arbeidsgivere ser på. Hvis du går inn i en butikk og ser absolutt like smarttelefoner, men en koster 5000 og en annen 2000, hvilken skal du velge? Retorisk spørsmål, ikke sant?
Agnesjenta Skrevet 25. september 2020 #20 Skrevet 25. september 2020 35 minutter siden, someone_here skrev: Jeg er helt enig i at det er urettferdig, men samtidig bør du også se på arbeidskraften på samme måte arbeidsgivere ser på. Hvis du går inn i en butikk og ser absolutt like smarttelefoner, men en koster 5000 og en annen 2000, hvilken skal du velge? Retorisk spørsmål, ikke sant? Nei - man kan ikke se på arbeidskraft på samme måte som varer. Det er mennneskeliv man snakker om, de har familie osv. Jeg hører du er utdannet (?) blåruss, jeg har også utdanning som økonom så jeg skjønner språket ditt men jeg stilte mange spørsmål da jeg tok utdanningen fordi det mangler så mange elementer i de regnestykkene! Når mennesker på 50 år som kun har jobbet som snekker/sjømann hele livet, fordi det var en helt ok og bra betalt jobb da de utdannet seg, nå opplever å bli utkonkurrert av billig utenlandsk arbeidskraft så kan man ikke forvente at 50 åringen skal sette seg på skolebenken og ta en master! Det ender ofte heller opp med uføretrygd, fordi han er sliten etter mange tunge løft, men klarte å fungere i den jobben han hadde. Omskolering til noe helt nytt blir kanskje for mye for han. Er det bedre for samfunnet som helhet at slike går på Nav? Og ungdommen, ingen kan lenger gå rett ut i jobb fordi de yrkene ikke betaler nok til å leve av, de har blitt upopulære og stigmatisert/mistet all status pga innvandring og sosial dumping. Det er ikke alle som klarer å gjennomføre en master, dermed ender også disse på Nav! Du må se sammenhenger og det store bildet! Det er ikke bra for samfunnet med for store forskjeller. Kriminaliteten øker og det blir mindre tillit i samfunnet, økt korrupsjon osv.. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå