Gå til innhold

Dere som har erfaring med UVI

Gjest BethD

Anbefalte innlegg

På 23.9.2020 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter veldig med UVI, får det flere ganger ila et år. Fått det så ofte at jeg har funnet ut en "kur" som pleier å funke på meg haha. 

Hver gang jeg får det drikker jeg tonnevis med vann og appelsinjuice, venter en god stund til å tisse før jeg vet at jeg må tisse en del. Da er det nesten som jeg "tisser vekk UVIen", blir så og si helt fin et par timer etter dette. Nå er jo dette kanskje ikke noe som hjelper for deg, da ditt tilfelle virker litt mer ekstremt, men en ting du kanskje kan prøve på om du skulle fått det igjen, litt mildere 

Hadde dog UVI i 3 uker for en liten stund siden, da måtte jeg gå på antibiotika to ganger. Funket ganske raskt etter 2 forsøk. 

Håper du blir bedre! :)

Anonymkode: 77029...afd

Forsiktig med å drikke for mye. Du kan bli alvorlig syk av det.

Anonymkode: 7d4f9...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for alle svar! Det setter jeg stor pris på! 
Det viste seg at smertene jeg hadde var pga kateteret. Det føltes AKKURAT likt som en kraftig uvi! 
fikk fjernet kateter idag så nå er smertene borte! Takk Gud!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av grunnen til at fruktjuice hjelper er at det er mye C-vit i det. C-vit finnes i mengder i frukt, og man kan kjøpe det på butikken. Men det er ingen farmasøytiske selskaper som tjener noe på dette, da hvem som helst kan produsere det, derfor blir effekten underkommunisert for å si det mildt. Men det er enormt effektivt, og ikke er det farlig heller, om man tar en som er syrenøytral og har lite tilsetningsstoffer. Som en god Ester C eller liposomal C. Skal jeg anbefale en vil jeg anbefale Micro-C på Glimja.no. De har svært gode produkter. Og nei, jeg jobber ikke der.

Mange steder i utlandet kan man få behandling med intravenøs C-vitamin, men dette er "omstridt" i Norge til tross for at det ikke har bivirkninger. Men her ser man ihvertfall effekten på bakterier: https://www.tv2.no/a/11105063/

Jeg orker ikke lete etter "studier", men det finnes sikkert. Det blir bare ikke studert så mye, i og med at de som finansierer studier gjerne vil tjene inn igjen pengene, og det er vanskelig når man forsker på vit C. Men googlet raskt og fant dette i alle fall: https://www.newsmax.com/Health/Headline/vitamin-c-TB-tuberculosis-cancer/2013/05/22/id/505878/

Bare google "vit C kills bacteria" så kommer det mer. Dette er jo barnelærdom for meg som er 50. Vi fikk alltid høre at vi skulle spise appelsiner og nyper, og man tok jo C-vitamin ved forkjølelse. Merkelig nok har C-vitaminens fortreffelighet gått i glemmeboka hos folk flest virker det som.
ET bra C-vitamin "shot" er å røre ut pulver av Ester C i appelsinjuice og råhonning.

Anonymkode: 98dac...a3a

Det jeg lurte på var hvordan c-vitamin dreper bakterier som gir UVI, som du skrev i det første innlegget.

I artikkelen fra tv2 står det at c-vitamin styrker kroppen mens man venter på antibiotikaen skal virke (og ta livet av bakteriene). Samme i den andre linken, c-vitaminet hjelper immunforsvaret. Ikke at c-vitaminet dreper bakteriene. 

Bestrider ikke at c-vitamin kan medhjelpe i å bekjempe infeksjoner, men at det kan drepe bakterier har jeg aldri hørt om. Antibiotika dreper bakterier (ødelegger celleveggen, bryter ned arvestoffet etc). Jobber selv med bakterier og antibiotikaresistens, så det ville i tilfelle vært interessant om c-vitamin virket på samme måte.

Anonymkode: f4146...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, BethD skrev:

Tusen takk for alle svar! Det setter jeg stor pris på! 
Det viste seg at smertene jeg hadde var pga kateteret. Det føltes AKKURAT likt som en kraftig uvi! 
fikk fjernet kateter idag så nå er smertene borte! Takk Gud!!

Så bra at du ble bedre!🙂

Kateter er noe herk. Kan gi både svie og kraftig vannlatingstrang, selv om man ikke har uvi.

Anonymkode: f4146...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...