Gå til innhold

Leiligheter som er 100 år gamle, er det vanlig med fukt i dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på leiligheter som er bygd tidlig 1900 tallet, eller f.eks rett før andre verdenskrig...

Er det vanlig med fuktskader i dem ? Og mugg? Hvordan skal man egentlig se at det er mugg i veggene, hvis mye utenpå er bygget over?

Finnes det noen som kan hjelpe med dette for å sjekke at alt er bra?

Jeg har ikke sett noe tegn til muggsopp eller fukt, men jeg blir litt sånn ''tett i halsen'' av en eller annen merkelig grunn...

Del gjerne erfaringer!

Anonymkode: f7336...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jo også på hvor potensielt helseskadig muggsopp eller fukt er.

Fordi det sies at man aldri kan bli kvitt det 100% , så det er jo noe vi puster til alle tider uansett hvor vi er... ?

Kanskje ikke på et sterilt rom, men ja.

Skrevet

Hadde det vært veldig vanlig med råte og mugg i eldre bygninger ville de falt fra hverandre og ikke eksistert lenger. Slike ting varierer fra bygg til bygg. Gamle bygg er generelt godt luftet, så det er kjølig men lite fukt i dem. Om de er etterisolert derimot kan det være trøbbel i konstruksjonen, litt avhengig av hvor kompetente de som gjorde jobben var... 

Man får ofte indikasjon på at det er trøbbel i bygg. Sølvkre på bad, mørke flekker i takflate, sorte prikker på vegg bak sofa (eller andre ting som står inntil veggen). 

Skrevet
Akkurat nå, newman01 skrev:

Hadde det vært veldig vanlig med råte og mugg i eldre bygninger ville de falt fra hverandre og ikke eksistert lenger. Slike ting varierer fra bygg til bygg. Gamle bygg er generelt godt luftet, så det er kjølig men lite fukt i dem. Om de er etterisolert derimot kan det være trøbbel i konstruksjonen, litt avhengig av hvor kompetente de som gjorde jobben var... 

Man får ofte indikasjon på at det er trøbbel i bygg. Sølvkre på bad, mørke flekker i takflate, sorte prikker på vegg bak sofa (eller andre ting som står inntil veggen). 

Takk for svar. 😊 Kan ikke se noe tegn til mørke flekker, iallefall ikke sånn som jeg ser på bilder. Klart er det noen merker her og der, men det er vel pga bilder som har blitt festet på veggen tidligere.

Hvis det er en kjeller under leiligheten også, kan dem skape problemer?

Skrevet

Har bodd i en bygård fra 1895. Der luktet det fuktig og rått i kjelleren, men i leilighetene var ikke det noe problem. Var såpass god naturlig lufting fordi bygningen ikke er skikkelig tett.

Skrevet
1 minutt siden, Perseus skrev:

Har bodd i en bygård fra 1895. Der luktet det fuktig og rått i kjelleren, men i leilighetene var ikke det noe problem. Var såpass god naturlig lufting fordi bygningen ikke er skikkelig tett.

Hvorfor fikset ingen kjelleren? Var den ikke i bruk?

Har hørt noe om at luften fra kjelleren kan komme opp i leiligheten, hvis en har leilighet rett over... håper ikke det 😕 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fikset ingen kjelleren? Var den ikke i bruk?

Har hørt noe om at luften fra kjelleren kan komme opp i leiligheten, hvis en har leilighet rett over... håper ikke det 😕 

Fordi å fikse den ville koste langt mer enn hva det var verdt. Det var heller ikke slik at det var mugg på veggene der nede, men det luktet typisk gammel murkjeller. Det hjalp litt da vi fikk installert lufteluker med vifter.

Det har jeg aldri hørt noe om, men kan ikke se at det skal være et problem så lenge det er godt isolert mellom kjelleren og leiligheten, og det ikke vokser muggsopp.

Skrevet
Akkurat nå, Perseus skrev:

Fordi å fikse den ville koste langt mer enn hva det var verdt. Det var heller ikke slik at det var mugg på veggene der nede, men det luktet typisk gammel murkjeller. Det hjalp litt da vi fikk installert lufteluker med vifter.

Det har jeg aldri hørt noe om, men kan ikke se at det skal være et problem så lenge det er godt isolert mellom kjelleren og leiligheten, og det ikke vokser muggsopp.

Men skal ikke en kjeller lukte litt sånn jordaktig? eller poteter? Trodde det var normalt. Alle husene jeg har vært i som har kjeller har hatt sånn, ikke nødvendigivs, god lukt.

Hvor mye kostet det å få installert luftelukter med vifter? :) Takk!

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal ikke en kjeller lukte litt sånn jordaktig? eller poteter? Trodde det var normalt. Alle husene jeg har vært i som har kjeller har hatt sånn, ikke nødvendigivs, god lukt.

Nei, det skal ikke være sånn om det er et oppholdsrom.

Det husker jeg ikke!

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Alt fra 300kr for billigste vifte og en øks for å lage hull til 50'000 for en fagkyndig byggingeniør med tilstandsrapport og tiltaksplan. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...