Gå til innhold

Åpent landskap: Jobben vil at alle sammen skal møte opp hver dag fra nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben skal flytte inn i nye lokaler, fra relativt store lokaler med cellekontor til typisk åpent landskap-opplegg med alle samlet i en etasje. Som for de fleste andre har det vært mye hjemmekontor de siste månedene, og selv om vi kan komme på jobb om vi ønsker, holder omtrent halvparten seg hjemme 

Vi får vite at det fra nå forventes at vi alle møter på jobb hver dag, og dersom du av en eller annen grunn ikke kan det, må du ha legeerklæring. Det er flere som ikke nødvendigvis er i risikogruppe, men som har foretrukket å ha mye hjemmekontor av hensyn til seg selv og andre, og nå blir det altså slutt på det med mindre du har en god grunn til ikke komme på jobb. Vi må riktignok bruke munnbind på jobb fra nå, og det hjelper sikkert på, men det føles vel ikke helt optimalt, kan du si.

Det nye lokalet ligger sentralt og med få parkeringsplasser, så det er jo i utgangspunktet lagt opp til at vi skal kjøre kollektivt for å komme oss på jobb. Men med tanke på smittetrykket i Oslo, høres ikke det så lurt ut. 

Vet dette opplegget har møtt på en del surmuling i gangene, så det blir nok tatt opp i et eller annet utvalg, men dette kan da i utgangspunktet ikke være helt greit? Er det bare meg, eller er det dårlig timing å be alle 70 om å stille på kontoret samtidig, hver dag?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det minste bra at dere må bruke munnbind på jobb men det aller beste er jo selvfølgelig hjemmekontor.

Skrevet

Ja, jeg synes det er litt dårlig stil av leder. Det er selvsagt avhengig av hva slags jobb dere har, og hvorvidt man kan få gjort det godt hjemmefra.

I min bedrift hadde vi også denne problemstillingen; folk ble oppfordret til å ha hjemmekontor om de kunne, og mange av avdelingene hadde det. Da så min leder sitt snitt til å si til vår avdeling at han gjerne ville ha alle på jobb, og benyttet seg av at det var få andre der. Vi sitter også i åpent landskap. 

Det er viktig at ledelsen er samlet i disse tingene. 

• Liker 7
Skrevet

På min jobb i et åpent kontorlandskap i Oslo sentrum med ca. 60 medarbeidere har vi fått beskjed om å ikke komme hvis vi må ta kollektiv transport i rush. Vi har delt opp slik at ikke alle er på kontoret samtidig. 

• Liker 8
Skrevet
53 minutter siden, Ugle83 skrev:

På min jobb i et åpent kontorlandskap i Oslo sentrum med ca. 60 medarbeidere har vi fått beskjed om å ikke komme hvis vi må ta kollektiv transport i rush. Vi har delt opp slik at ikke alle er på kontoret samtidig. 

Det er slik det var tenkt her og, men dette med å dele opp slik at ikke alle er her samtidig, ble kjapt skrotet. Så det er en ledelse her som har vært gira på å få folk tilbake på jobb. Fint det, altså, men det er slettes ikke alle som føler at det er tiden for det nå.
Vi får jo et område på størrelse med et frimerke å boltre oss på, lissom ;)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Lønnesirup01 skrev:

Ja, jeg synes det er litt dårlig stil av leder. Det er selvsagt avhengig av hva slags jobb dere har, og hvorvidt man kan få gjort det godt hjemmefra.

I min bedrift hadde vi også denne problemstillingen; folk ble oppfordret til å ha hjemmekontor om de kunne, og mange av avdelingene hadde det. Da så min leder sitt snitt til å si til vår avdeling at han gjerne ville ha alle på jobb, og benyttet seg av at det var få andre der. Vi sitter også i åpent landskap. 

Det er viktig at ledelsen er samlet i disse tingene. 

Dette er nok neppe ledelsen samlet om, så har hørt litt forskjellig fra ulike ledere. Men direktøren er en ellers bra fyr, han, så satser på at han blir enig med de andre.

Skrevet

Har vært tilbake i jobb i flere måneder, det er nok opp til hvert firma hva de ønsker dessverre.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med verneombud 🙂 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo hjemmekontor som er anbefalt, så jeg synes det er dårlig av lederne å kreve det. Er det mulig å foreslå til dem at dere bytter på å ha hjemmekontor slik at ikke alle 70 er på jobb samtidig? Feks annen hver uke. Evt jobbe på forskjellige tidspunkt for å unngå å reise kollektivt på de verste tidspunkt? Bare noen forslag.

• Liker 3
Skrevet
På 23.9.2020 den 10.11, Marsipanmor skrev:

Jobben skal flytte inn i nye lokaler, fra relativt store lokaler med cellekontor til typisk åpent landskap-opplegg med alle samlet i en etasje. Som for de fleste andre har det vært mye hjemmekontor de siste månedene, og selv om vi kan komme på jobb om vi ønsker, holder omtrent halvparten seg hjemme 

Vi får vite at det fra nå forventes at vi alle møter på jobb hver dag, og dersom du av en eller annen grunn ikke kan det, må du ha legeerklæring. Det er flere som ikke nødvendigvis er i risikogruppe, men som har foretrukket å ha mye hjemmekontor av hensyn til seg selv og andre, og nå blir det altså slutt på det med mindre du har en god grunn til ikke komme på jobb. Vi må riktignok bruke munnbind på jobb fra nå, og det hjelper sikkert på, men det føles vel ikke helt optimalt, kan du si.

Det nye lokalet ligger sentralt og med få parkeringsplasser, så det er jo i utgangspunktet lagt opp til at vi skal kjøre kollektivt for å komme oss på jobb. Men med tanke på smittetrykket i Oslo, høres ikke det så lurt ut. 

Vet dette opplegget har møtt på en del surmuling i gangene, så det blir nok tatt opp i et eller annet utvalg, men dette kan da i utgangspunktet ikke være helt greit? Er det bare meg, eller er det dårlig timing å be alle 70 om å stille på kontoret samtidig, hver dag?

vi jobber 50 stykk på samme sted hver eneste dag. vi har strenge regler med tanke på smittevern. jeg treffer også mellom 400-1200 mennesker på jobben min hver eneste dag. vi har ikke hatt et eneste smittetilfelle enda. 

folk må slutte å syte over at hjemmekontor er over. er dere ikke i risikogruppen eller bor sammen med noen som er det så kom dere på jobb som alle oss andre

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, galaxy said:

vi jobber 50 stykk på samme sted hver eneste dag. vi har strenge regler med tanke på smittevern. jeg treffer også mellom 400-1200 mennesker på jobben min hver eneste dag. vi har ikke hatt et eneste smittetilfelle enda. 

folk må slutte å syte over at hjemmekontor er over. er dere ikke i risikogruppen eller bor sammen med noen som er det så kom dere på jobb som alle oss andre

Jepp! Hos oss måtte vi tilbake senest 2. mai og har vært tilbake siden. Midt i Oslo-gryta. Jeg forstår jo at folk ønsker hjemmekontor for den 1.5 mnd jeg hadde det fra midten av mars var jo bare helt fantastisk! Skulle gjerne hatt fast 1.5 mnd hjemmekontor hvert år jeg ;) Men når det gjelder smittevern så er jeg takknemmelig for alle stedene som holder stengt slik at det blir litt mindre trykk i kollektivtrafikken hvor det forøvrig bør bli påbud om munnbind. Norge er så innmari pusete og Høie anbefaler sterkere og sterkere hver dag, men det hjelper jo ikke akkurat.. Ts, har dere ingen verneombud? HMS-avdeling? Kan jo sjekke der...det hjalp ikke oss mye men det er kanskje verdt et forsøk

Skrevet
På 23.9.2020 den 10.11, Marsipanmor skrev:

Så dere blir tvunget på jobb midt i Oslo når dere har åpent landskap? Og blir tvunget til å sitte med munnbind på jobb?

Her er det bare å melde verneombud, tillitsvalgt og fagforbund på saken med en gang.

Skrevet
På 23.9.2020 den 12.30, Justlooking skrev:

Har vært tilbake i jobb i flere måneder, det er nok opp til hvert firma hva de ønsker dessverre.

Nope.

1 time siden, galaxy skrev:

Komme seg på jobb? Man jobber jo når man har hjemmekontor. Det er ikke fri. Da har du misforstått da du hadde hjemmekontor i så fall.

Skrevet

Høres ut som på min jobb, dette. Vi skal også flytte til åpent landskap om 1 mnd, midt i sentrum uten parkering, fra å ha cellekontor nå, med store parkeringsplasser. Nærmeste leder ønsker at vi er tilstede på jobb så mye som mulig, men øverste leder (jobber ved et stort universitet) oppfordrer til hjemmekontor for de som trenger det. Det er likevel nærmeste leder vi rapporterer til, og når hun krever at vi eller barna er syke for å kunne ha hjemmekontor, er det litt vanskelig å ignorere dette.

Alle må plutselig ta buss for å komme til jobb, sammen med en drøss studenter. Jeg ser for meg at jeg starter dagen med hjemmekontor, og tar buss når det roer seg litt (kommer til jobb ca kl 10?). Og at jeg drar ca kl 2 og har hjemmekontor noen timer på slutten av dagen. Men det spørs om nærmeste leder kommer til å like dette....

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, angara skrev:

Høres ut som på min jobb, dette. Vi skal også flytte til åpent landskap om 1 mnd, midt i sentrum uten parkering, fra å ha cellekontor nå, med store parkeringsplasser. Nærmeste leder ønsker at vi er tilstede på jobb så mye som mulig, men øverste leder (jobber ved et stort universitet) oppfordrer til hjemmekontor for de som trenger det. Det er likevel nærmeste leder vi rapporterer til, og når hun krever at vi eller barna er syke for å kunne ha hjemmekontor, er det litt vanskelig å ignorere dette.

Alle må plutselig ta buss for å komme til jobb, sammen med en drøss studenter. Jeg ser for meg at jeg starter dagen med hjemmekontor, og tar buss når det roer seg litt (kommer til jobb ca kl 10?). Og at jeg drar ca kl 2 og har hjemmekontor noen timer på slutten av dagen. Men det spørs om nærmeste leder kommer til å like dette....

Henvis lederen din til Rørlegger-Raymond.

Skrevet

Det er vel en grunn til at ledelsen i enkelte bedrifter vil bort fra hjemmekontor ? 
Ikke sikkert det er like bra fremdrift på innsatsen til enkelte ? Å kunne samarbeide og møte sine kolleger som tidligere er jo viktig å finne tilbake til.  Tror det gjør noe med arbeidsmoral og sjøljustis når en bare er hjemme og jobber

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Festlig skrev:

Det er vel en grunn til at ledelsen i enkelte bedrifter vil bort fra hjemmekontor ? 
Ikke sikkert det er like bra fremdrift på innsatsen til enkelte ? Å kunne samarbeide og møte sine kolleger som tidligere er jo viktig å finne tilbake til.  Tror det gjør noe med arbeidsmoral og sjøljustis når en bare er hjemme og jobber

Tror ikke det er så bra for arbeidsmoralen når folk er redde for å bli smittet eller å smitte andre pga kollektivtransport og slikt. Og om jeg måtte sittet med munnbind på kontoret hadde jeg sykemeldt meg. 

Skrevet
8 minutter siden, Festlig skrev:

I noen bedrifter er det vel det.

Der jeg jobber så er det litt ulike formeninger blant ledelsen - øverste ledelse sier helt konkret at nå skal de som kan jobbe hjemmefra gjøre det, og møter holdes via teams. 

Mitt arbeid, og mine kollegers, påvirkes ikke negativt av hjemmekontor. Med det mener jeg at vi har arbeid som er såpass konkret og sporbart at vi må ha akkurat samme resultater. Har jeg gjort 80% av det jeg skal, og ikke 100%, så er det godt synlig for sjefen. Vi gjør ergo akkurat det samme som før.

Likevel er en av mine ledere oppsatt på å ha flest mulig på kontoret. Jeg tror han savner det sosiale veldig (til tross for at han er helt elendig på sosiale sammenkomster). Kanskje han bare er miserabel hjemme. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Perseus skrev:

Tror ikke det er så bra for arbeidsmoralen når folk er redde for å bli smittet eller å smitte andre pga kollektivtransport og slikt. Og om jeg måtte sittet med munnbind på kontoret hadde jeg sykemeldt meg. 

Det er mulig det, men da bør det være like aktuelt å gå bort fra åpne landskap som å forvente at folket skal jobbe med munnbind . 
Det høres ut som enkelte bedrifter misforstår smittevernsreglene . 
Er ikke fagforeningene og tillitsmenn tilgjengelig lenger ?

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, angara skrev:

Da foreslår jeg at du ber nærmeste leder tar en prat med øverste leder om dette, for det er nemlig øverste leder som bestemmer akkurat dette. 

• Liker 1
  • Opprett ny...