Gå til innhold

Hørte ikke hjertelyd uke 16 hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Var hos legen i forbindelse med nyoppstått spotting og stikninger. Fikk beskjed av hun at det var normalt å ikke høre hjertelyd såpass tidlig og at det ikke var grunn til bekymring, men at det bare var et bonus hvis vi var så heldige å høre den. Selvfølgelig hørte vi ikke den heller. Vet jeg har fått beskjed om å ikke bekymre meg, men jeg tenker jo fortsatt at det hadde selvfølgelig vært betryggende å fått hørt den. I uke 13 var alt fint på TUL. 

Flere med lignende erfaringer?

Anonymkode: 6fca2...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig rart at legen sa det 🤔 Vi har hørt hjertelyd før uke 10 alle fire sv.skapene.

Anonymkode: de65f...70b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig rart at legen sa det 🤔 Vi har hørt hjertelyd før uke 10 alle fire sv.skapene.

Det er ikke rart at legen sa det, nei.. For det er helt sant det legen sier. DERE var heldige, da. Kanskje legen deres hadde bedre utstyr, eller det du snakker om er noe helt annet enn å gå til fastlegen. 

Vi "hørte" jo hjertelyden da vi var på TUL, men det var altså med ultralydapparat som tolket signaler, vi "hørte" den ikke faktisk, det var maskinen som oversatte optiske signaler til lyd.. og den ble tatt av en jordmor. 

Fastleger flest har ikke ultralyapparater. De operer med en doppler, som ofte har tvilsom kvalitet. Fastleger er heller ikke eksperter i å høre etter hjertelyd. 

Jeg var hos en vikar for min fastlege da jeg var i uke 22 sist, og han fant ikke hjertelyden.. til tross for at ungen sparket så hele magen bulte. 

Det er helt normalt at en fastlege, uten spesialkompetanse, og uten spesialutstyr, ikke finner hjertelyden, også i uke 16. 

Anonymkode: a73b5...369

• Liker 23
Skrevet

Jeg og fikk beskjed av jordmor om dette😊 En ting jeg syns er rart er at han ikke henviste deg videre med den komboen.. Du burde fått en UL når du spotter og har stikninger så langt ut i svangerskapet!

Skrevet
3 minutter siden, lolady skrev:

Jeg og fikk beskjed av jordmor om dette😊 En ting jeg syns er rart er at han ikke henviste deg videre med den komboen.. Du burde fått en UL når du spotter og har stikninger så langt ut i svangerskapet!

Men det er jo ingenting som kan gjøres fra eller til. OUL er jo snart uansett. 

Anonymkode: 5f78f...e7e

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å høre hjertelyd før uke 10 er ihvertfall ikke normalt. 

Ville ikke bekymret meg, ts, du så jo at alt var bra på ultralyd for noen uker siden 😊

Anonymkode: eee9d...751

• Liker 2
Skrevet

Spottingen ga seg iallefall etter 2 dager og fikk beskjed om at det ikke var unaturlig i et svangerskap. Stikningene ble tolket av henne og gynekolog som hun konferererte med som "vekstsmerter". Så jeg følte meg litt hysterisk når de tok det sånn med ro. 

Legen brukte doppler ja. Fikk forklart at det er dårlig utstyr og det kan ha med stilling på fosteret og morkaken å gjøre og. Skal på OUL om et par dager. Er veldig nervøs! Hadde ikke bekymret meg hadde jeg bare fått høre hjertet til den lille❤

TS

Skrevet

Ville ikke bekymret meg TS! Helt normalt at leger kan slite med å finne hjertelyd med doppler. Jeg var på legevakten i uke 20 i forrige svangerskap pga magesmerter, han brukte veeeldig lang tid på å finne hjertelyden. Hadde han hatt dårlig tid hadde jeg nok gått derfra uten å høre noe. Alt er nok i skjønneste orden :) jeg spottet forøvrig av og på flere ganger i svangerskapet.

Anonymkode: 2ea9d...72f

• Liker 2
Skrevet

Jeg har spoler og har hørt hjertelyden fra uke 10 Ca med alle. MEN ikke hele tiden, altså kan høre den tydelig en dag, og tre dager etterpå høre null, for så finne den igjen to dager etter det igjen.

så ikke bekymre deg, lykke til fremover. 

Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir bekymret, men det er helt normalt. Når alt var bra på TUL i uke 13, er etter all sannsynlighet alt bra nå også. Jeg fikk låne en hjemmedoppler av ei venninne i første svangerskap, og hørte hjertelyden fra uke 12 (da var jeg ikke hos jordmor/lege i uke 16). Nå i andre svangerskap fant jeg ikke noe hjertelyd da jeg var på besøk hos samme venninne og testet doppleren, og jordmoren fant heller ikke hjertelyden i uke 16. Alt så helt fint ut på OUL tre uker senere.

Anonymkode: 2828b...aa4

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spottingen ga seg iallefall etter 2 dager og fikk beskjed om at det ikke var unaturlig i et svangerskap. Stikningene ble tolket av henne og gynekolog som hun konferererte med som "vekstsmerter". Så jeg følte meg litt hysterisk når de tok det sånn med ro. 

Legen brukte doppler ja. Fikk forklart at det er dårlig utstyr og det kan ha med stilling på fosteret og morkaken å gjøre og. Skal på OUL om et par dager. Er veldig nervøs! Hadde ikke bekymret meg hadde jeg bare fått høre hjertet til den lille❤

TS

Fastlegen min fant ikke hjertelyden da jeg var mellom uke 18-19! Men alt var bra, sitter her fødeklar nå 😊 Mange fastleger er nok ikke så flinke til å finne hjertelyd som det jordmødre er 😊 Men om du er bekymret så kan du jo høre med jordmor om du kan komme dit for å prøve å høre? 

Anonymkode: b97f3...c9f

• Liker 1
Skrevet

Verken jordmoren min eller fastlegen ønsket å prøve å lete etter hjertelyden så tidlig. Jordmor pleide ikke å gjøre det før OUL, nettopp siden det kan være vanskelig å finne hjertelyden så tidlig, og hun ønsket ikke å bekymre mammaene unødvendig. Krysser fingrene for at alt ser bra ut på OUL hos deg ☺️

Anonymkode: c6a43...d57

Skrevet

Hos meg hørte man ikke noe hjertelyd før uke18 mener jeg. De hørte ikke noe hos legen i uke 16/ 17, og legen sendte meg derfor direkte dagen etter til sykehuset for ultra lyd for å bekrefte liv. Hun sa det var standard prosedyre. Ultralyden viste jeg en sprell levende baby.

Skrevet

Jeg var hos jordmor i uke 32 og selv da hadde hun problemer med å finne hjertelyden fordi baby lå på en merkelig måte med ryggen inn mot min rygg 😅 ville ikke bekymret meg for å ikke finne hjertelyd i uke 16, alt er nok i sin skjønneste ordren ❤

Skrevet

Skjønner godt at du blir bekymret, selv om det er helt normalt å ikke finne den så tidlig. 
Lykke til på oul ❤️

Skrevet

Legen fant ikke hjertelyd med meg i uke 22. Man kan jo være uheldig med hvordan ungen ligger også, mine har alltid ligget langt nedi bekkenet til de ble ganske store. Men legen kjente at ungen sparket mot doppleren da 🙈

Anonymkode: b3767...049

Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

Hos meg hørte man ikke noe hjertelyd før uke18 mener jeg. De hørte ikke noe hos legen i uke 16/ 17, og legen sendte meg derfor direkte dagen etter til sykehuset for ultra lyd for å bekrefte liv. Hun sa det var standard prosedyre. Ultralyden viste jeg en sprell levende baby.

Det er ikke standard prosedyre. Slutt å engste ts. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke standard prosedyre. Slutt å engste ts. 

Legen min sa det var det. Jeg bare gjentar det legen fortalte meg.  Må kunne gå ann å være ærlig om sine egne erfaringer.  Jeg synes det er rart at hun ikke fikk noe oppfølging videre.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, tussi84 skrev:

Legen min sa det var det. Jeg bare gjentar det legen fortalte meg.  Må kunne gå ann å være ærlig om sine egne erfaringer.  Jeg synes det er rart at hun ikke fikk noe oppfølging videre.

Da har ikke legen din særlig peiling. Hun skal snart på OUL. Annen oppfølging er unøs. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har ikke legen din særlig peiling. Hun skal snart på OUL. Annen oppfølging er unøs. 

*unødvendig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...