Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke sikkert noen her kan svare meg på dette, men er verdt et forsøk.

Jeg ble veldig forvirret da jeg så behandlingstiden til søknaden min i år (sendte inn søknad 3. august og har fortsatt ikke fått svar). Jeg ringte dem og spurte om dette kunne stemme i midten av august, og fikk til svar at søknaden blir behandlet i den rekkefølgen den ble sendt inn. Nå, ja. Senere begynte mine medstudenter å motta sine stipend, men de hadde visstnok sendt inn søknaden senere enn meg. Så fant jeg ut at søknaden min er hos saksbehandler. Står relativt lite om hva dette innebærer på hjemmesiden til lånekassen, men står at det skjer dersom de evt. mangler informasjon eller lignende. Stusset over dette da søknaden min ikke skiller seg ut fra tidligere år, og da har den blitt ferdigbehandlet mye fortere. 
Er det noen her som har erfaring med at søknaden deres ble sendt til saksbehandler? Vet noen om det er mindre sjans for å få stipend og lån? Eller er det mer tilfeldig?

:)

Anonymkode: 4ba8b...17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 uker var svaret her😏

Anonymkode: 130bb...4dc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

12 uker var svaret her😏

Tuller du!? Måtte du sende inn noe dokumentasjon eller noe sånt da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tuller du!? Måtte du sende inn noe dokumentasjon eller noe sånt da?

ja, måtte sende inn for andre gang🤷‍♀️det går i flatbrød og vann her😬måtte prioritere pensum og semesteravgift🤭

Skrevet

Jeg søkte i starten av august og fikk pengene utbetalt i slutten av november.

Fikk beskjed om å spørre foreldrene mine om penger når jeg purra i oktober (beregnet saksbehandlingstid var slutten av september). Jeg var en 28 år gammel småbarnsmor med 2 barn under 2 år. 

Anonymkode: 23d6d...199

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ja, måtte sende inn for andre gang🤷‍♀️det går i flatbrød og vann her😬måtte prioritere pensum og semesteravgift🤭

Å fy søren... jeg er livredd for at dette skal skje med meg, er helt avhengig av at pengene kommer inn snart. Når i behandlingstiden fikk du beskjed om å sende inn dokumentasjon? Var det etter søknaden din ble behandlet av saksbehandler at du fikk beskjed om å sende inn dokumentasjon? 🥺

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte i starten av august og fikk pengene utbetalt i slutten av november.

Fikk beskjed om å spørre foreldrene mine om penger når jeg purra i oktober (beregnet saksbehandlingstid var slutten av september). Jeg var en 28 år gammel småbarnsmor med 2 barn under 2 år. 

Anonymkode: 23d6d...199

I alle dager!?! Det der burde de finne et nytt system på... Ikke bare lever man under stress på grunn av mangel på penger, men også fordi man faktisk ikke vet hva utfallet på søknaden blir...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fy søren... jeg er livredd for at dette skal skje med meg, er helt avhengig av at pengene kommer inn snart. Når i behandlingstiden fikk du beskjed om å sende inn dokumentasjon? Var det etter søknaden din ble behandlet av saksbehandler at du fikk beskjed om å sende inn dokumentasjon? 🥺

jeg fikk bare vedtak om avslag, og sendte inn klage med dokumentasjon fra lege, trodde faktisk ikke jeg skulle få avslag🧐er 80 sp forsinket. dokumentasjonen var med i første søknad, så er usikker på alt nå

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg fikk bare vedtak om avslag, og sendte inn klage med dokumentasjon fra lege, trodde faktisk ikke jeg skulle få avslag🧐er 80 sp forsinket. dokumentasjonen var med i første søknad, så er usikker på alt nå

Hmmm.... jeg mangler også noen studiepoeng som skal tas opp til våren. Kanskje det er derfor det tar sånn tid. Hvis jeg får avslag vet jeg ikke hva jeg gjør😭

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm.... jeg mangler også noen studiepoeng som skal tas opp til våren. Kanskje det er derfor det tar sånn tid. Hvis jeg får avslag vet jeg ikke hva jeg gjør😭

hvor langt ligger du etter? er det pga sykdom? hvis du er mer enn 60 sp forsinket, og det ikke er pga helsen har du nok fått avslag😕

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvor langt ligger du etter? er det pga sykdom? hvis du er mer enn 60 sp forsinket, og det ikke er pga helsen har du nok fått avslag😕

Mangler to eksamener... og det er pga helsen, men det er det jo ikke sikkert de vet noe om😥

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mangler to eksamener... og det er pga helsen, men det er det jo ikke sikkert de vet noe om😥

men du må jo få legen til til å dokumentere dette? var du sykmeldt er det lett, men vet jo ikke om du var i kontakt med lege. lånekassen vet (heldigvis) ikke ting om helsen vår uten at vi gir dem dokumentasjon😁

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vurdert å dokumentere det?

Anonymkode: 7acf5...4a6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

men du må jo få legen til til å dokumentere dette? var du sykmeldt er det lett, men vet jo ikke om du var i kontakt med lege. lånekassen vet (heldigvis) ikke ting om helsen vår uten at vi gir dem dokumentasjon😁

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vurdert å dokumentere det?

De har ikke bedt om noe dokumentasjon, så nei, har ikke dokumentert. Men ja, jeg var permittert fra studiet pga. helsa, så legen har journaler på det hvis jeg skulle trenge det.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke bedt om noe dokumentasjon, så nei, har ikke dokumentert. Men ja, jeg var permittert fra studiet pga. helsa, så legen har journaler på det hvis jeg skulle trenge det.

De klarer ikke behandle saken din raskt, slik de gjør med de fleste saker. Ville tatt det som et tegn på at det kanskje er behov for dokumentasjon. Men hvis det ikke haster så kan du vente til du får et brev om at det mangler noe, innhente dette, sende det inn og vente videre. 

Skrevet

Jeg fikk nettopp avslag på min søknad (Etter laang tid) fordi jeg har måttet utsette to eksamener pga vårsemesteret. Jeg skrev til dem at jeg skal ta opp begge nå i høst, men jeg får likevel ikke noe før neste semester når jeg er ajour igjen. Ikke noe covidfleksibilitet der, altså. Jeg ligger 15 stp bak grensen på 60. Altså 75 på grunn av et studie jeg ikke avsluttet for ti år siden. 

Har ingen gode råd, men du bør kanskje ta initiativ til å sende dokumentasjon som forklarer saken din før de rekker å behandle søknaden, slik at det ikke blir enda lenger ventetid for deg? 

Anonymkode: 62918...b74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...