Gå til innhold

Jeg er ikke nytenkende, fremoverlent, sulten eller entusiastisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det verste eksemplet jeg så var en stilling der vedkommende skulle jobbe som arkivar i et hvelv. Arbeidsoppgavene var blant annet å hente ut og sette tilbake original dokumenter i tilfelle noen skulle se på de. Og overvåke slik at de ble behandlet riktig. Til denne stillingen søkte arbeidsgiveren en "utadvendt og sosial" person. 

Utadvendte og sosiale personer søker seg vel ikke til slike jobber? Går det virkelig an å være så dum? 

Ellers er jeg helt enig. Jeg jobber på kontor og tør ikke tenke på hvordan det ville ha vært dersom alle skulle være kontaktsøkende, utadvendt, sosial, glad i mennesker og kreative. DA hadde det blitt mye bråk, mye teambuilding og lite jobb gjort. 

Anonymkode: cd3a8...755

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har lyst på 25% stiling som "Superselger" hos Elkjøp? Om du fyller disse kravene er det bare å søke:

"Har du lett for å snakke med folk, samtidig som du mestrer kunsten å lytte? Din viktigste jobb som selger i Elkjøp er å finne den perfekte løsningen på alle kunders spørsmål, utfordringer og ønsker. Det er en smal sak for deg, som ønsker å være best i alt du gjør, og som er både resultat- og løsningsorientert. Du elsker å nå målene dine - og vi liker å feire sammen med deg når du gjør det. Kan du i tillegg kalle deg selv kunnskapsrik, nysgjerrig og kreativ, har du gode forutsetninger for å bli en dyktig selger hos oss!"

Anonymkode: 6ab9f...4e7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig (siden før corona), og det ser ikke lyst ut på jobbfronten. Når jeg leser stillingsannonser passer jeg ikke til beskrivelsene i det hele tatt. Jeg er ikke nytenkende eller fremoverlent. Jeg er ikke sprudlende og entusiastisk. Jeg er ikke en kreativ sjel. Jeg er ikke sulten på suksess. Jeg er helt vanlig.

Jeg har utført mine arbeidsoppgaver godt i tidligere jobber, jeg er stille og rolig, er ryddig og ordentlig, kommer godt overens med kolleger, og gjør ikke mye ut av meg ellers.

Jeg tør ikke søke på stillingene hvor de ønsker egenskaper som jeg ikke har. Selvom jeg tror arbeidsoppgavene kunne passet meg. Og ikke skjønner jeg hvorfor man må være sprudlende for de type jobber jeg søker. Men det hindrer meg i å søke, for man merker jo med en gang at jeg ikke er sprudlende. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, bare dele noen tanker. Jeg er litt oppgitt over situasjonen jeg er i, og ser ikke lyset i tunnelen. 

Anonymkode: 8f5ed...ddb

Jeg tror man bør lese stillingsannonser som man leser boligannonser - sterkt sterkt overdrevet.  "Flott utsikt = sitter man på husets tak så kan man skimte Oslofjorden hvis værforholdene samarbeider.  "Fremoverlent = hvis en kunde knuser en vase i butikken så forstår du på eget initiativ at jeg får feie opp glasset".

Det tragikomiske er at man kan finne sånne høytflyvende stillingsannonser helt uavhengig av type jobb - 10 % ringevikar på typ Rusta, deltid natt på en bensinstasjon osv. Det er ikke noe negativt med noen av de jobbene, men det holder strengt tatt i bøtter og spann at man er en normalt oppegående og pålitelig person.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er voksen, også arbeidsledig.

Er utadvent og "sosial" som person. Vandt med å omgås mennesker pga jobbet mange år som omreisende både norge og utlandet. Så kan omgås det meste av mennesker, ganske så herdet.

Men når jeg leser stillingsannonser blir jeg helt uvel, med alle disse kravene om hvordan vi skal være. Det handler ikke om å gjøre jobben lenger. Kun den falske fasaden på hvordan alt skal fremstå, fake dritt alt sammen.

Merker at alle kjører den samme regla med floskler, så kommer lista med kravene. Du skal jo LEVE for jobben! NÅDE den som vil ha et liv utenfor jobben sin.

Jeg er hverken, sulten, fremoverlent, overengasjert, slave, ambisjoner har jeg ikke, brennende, lidenskapelig...bla bla!! JEG er meg selv, gjør en god jobb for det! Samtidig klarer jeg å oppføre meg mot andre mennesker.

Når arbeidsgiver starter å skal bestemme over sine ansatte, VOKSNE mennesker blir diktert hvordan de skal være på jobb. Relasjonen mellom kollegaer også skal STYRES av jobben, jeg tenker at VOKSNE mennesker løser dette selv seg i mellom.

I dag handler alt om FALSKHET, hvordan ting skal se ut fra utsiden. Man skal gjerne ha 3 verdier man skal leve etter, som de fleste glemmer noen uker etter de har startet i et firma. Nok en galskap man har satt i gang, alle kopierer hverandre vet du.

Er det rart mange unge faller utenfor å bli ufør? Nei, dette må man skylde mye på arbeidsgivere som har startet galskapen med alle kravene og presset. Jeg kaller det sosial kontroll slik arbeidslivet er i dag, man er kuet i knestående.

Selv viker jeg ikke, er meg selv. Skal være meg selv, å få lov til å delta i arbeidslivet. Om ikke det godtas så står jeg utenfor, lever på nav resten av livet.

Anonymkode: 8c02d...d8d

Hahaha! Nok en floskel som bedrifter har hengt seg på. Og kommuner. Bruker mye penger på ny logo og nye "verdier". Hvem faen bryr seg. Det er de samme verdiene over alt i tillegg. 

Anonymkode: c4f40...081

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har lyst på 25% stiling som "Superselger" hos Elkjøp? Om du fyller disse kravene er det bare å søke:

"Har du lett for å snakke med folk, samtidig som du mestrer kunsten å lytte? Din viktigste jobb som selger i Elkjøp er å finne den perfekte løsningen på alle kunders spørsmål, utfordringer og ønsker. Det er en smal sak for deg, som ønsker å være best i alt du gjør, og som er både resultat- og løsningsorientert. Du elsker å nå målene dine - og vi liker å feire sammen med deg når du gjør det. Kan du i tillegg kalle deg selv kunnskapsrik, nysgjerrig og kreativ, har du gode forutsetninger for å bli en dyktig selger hos oss!"

Anonymkode: 6ab9f...4e7

Jeg har vært på flere intervju med den type annonse.

Der tar jeg opp dette, hvor ille de skal fremstille en jobb. At  man skal være en pisket robot.

De pleier himle med øynene først, men etter å ha forklart de litt om livets gang later de som de er enige. For an arbeidsgiver søker alltid en slave som skal kues, derfor ansetter de ikke sterke personligheter som kan livets gang, eller er oppegående. De skal helst ha en som kan kues og hjernevaskes.

Helst være tilgjengelig 24/7, lavest mulig lønn.

Anonymkode: 8c02d...d8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar! Godt å høre at jeg ikke er den eneste som føler at slike annonser er litt i overkant, i hvertfall til jobber hvor slike egenskaper ikke passer til type stilling i det hele tatt. 

Likte ideen om å se på stillingsannonser slik man ser på boligannonser, det vil kanskje hjelpe litt :)  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillingsannonser er en ønskeliste, og akkurat som med andre ønskelister kan man ikke forvente å få oppfylt alle ønskene.  :)

Det lærte jeg da jeg var jobbsøker.

Jeg oppfylte sjeldent alle ønsker, men så lenge jeg hadde det formelle  (kvalifikasjoner) i orden, og de likte personligheten min under intervjuet, fikk jeg jobben likevel.  :)

Anonymkode: 009a1...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jobbene som utlyses med de kravene til personlighet er jo så gørre at det skal mye til å være sulten og fremoverlent for å mestre dem😂. Er det ikke selgerjobber etc? Hvis alle skal være sultne og fremoverlente skulle det blitt kaos. En god arbeidsplass er der hvor det finnes ulike typer mennesker. 

Anonymkode: 8e56d...dfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, servicebransjen er nok ikke noe for deg da. Der kreves det faktisk at man er energisk og utadvendt for å skape en stemning for gjestene samt selge produkter for firmaet.

Du bør nok se deg om etter noe annet om du er stille og beskjeden. Sånn er det bare.

Anonymkode: f014b...90e

Helt uenig. Det er så sykt deilig å være på steder der det jobber rolige folk, som selvsagt hilser og er tilgjengelig og svarer på spørsmål, men som ikke følger etter og småprater og er energisk og «hjelpsom». Ønsker meg flere butikker, restauranter, hoteller osv som har det. Om de i tillegg kutter ut kjempehøy masemusikk kan jeg være der en stund :)

Anonymkode: b3b28...7ac

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Det er så sykt deilig å være på steder der det jobber rolige folk, som selvsagt hilser og er tilgjengelig og svarer på spørsmål, men som ikke følger etter og småprater og er energisk og «hjelpsom». Ønsker meg flere butikker, restauranter, hoteller osv som har det. Om de i tillegg kutter ut kjempehøy masemusikk kan jeg være der en stund :)

Anonymkode: b3b28...7ac

Signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite av rekrutterer at jeg ikke var «fremoverlent» nok på jobbintervju. Jeg skjønte ikke hva hun mente, hvorfor skal jeg være fremoverlent i en dokumentasjons-stilling hvor jeg skulle drive med rutineoppgaver? Jeg gav uttrykk for at det var en veldig interessant stilling som jeg følge passet mine kvalifikasjoner, men var altså da ikke fremoverlent nok....😒

Anonymkode: c5193...337

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk vite av rekrutterer at jeg ikke var «fremoverlent» nok på jobbintervju. Jeg skjønte ikke hva hun mente, hvorfor skal jeg være fremoverlent i en dokumentasjons-stilling hvor jeg skulle drive med rutineoppgaver? Jeg gav uttrykk for at det var en veldig interessant stilling som jeg følge passet mine kvalifikasjoner, men var altså da ikke fremoverlent nok....😒

Jeg fikk samme tilbakemelding på en jobb jeg ikke fikk. Kandidaten de hadde ansatt var initiativrik, tydelig og FREMOVERLENT.  

Anonymkode: 80fb4...61f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk samme tilbakemelding på en jobb jeg ikke fikk. Kandidaten de hadde ansatt var initiativrik, tydelig og FREMOVERLENT.  

Spyr av det ordet 🤮😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger man egentlig i begrepet «fremoverlent»??!

Kanskje det er et nyord for det vi i gamle dager kalte "lutrygget" 

Anonymkode: 80521...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er et nyord for det vi i gamle dager kalte "lutrygget" 

Anonymkode: 80521...a72

Tror det er et ord som spiller litt på hvordan en interessert kandidat sitter på stolen. Hvis du sitter godt tilbakelent med armene i kryss, så er du verken interessert eller mottagelig for det som blir sagt. Hvis du derimot sitter opp i stolen og litt fremoverlent mot de som intervjuer deg, viser du interesse. Det samme gjelder på arbeidsplassen, og det skal vel bare beskrive at man er ivrig, interessert og nysgjerrig. Jeg synes likevel det er litt rart å skrive det som en egenskap i stillingsannonsen, selv om jeg absolutt ønsker at en kandidat skal være det på intervju. 

Anonymkode: e4759...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig (siden før corona), og det ser ikke lyst ut på jobbfronten. Når jeg leser stillingsannonser passer jeg ikke til beskrivelsene i det hele tatt. Jeg er ikke nytenkende eller fremoverlent. Jeg er ikke sprudlende og entusiastisk. Jeg er ikke en kreativ sjel. Jeg er ikke sulten på suksess. Jeg er helt vanlig.

Jeg har utført mine arbeidsoppgaver godt i tidligere jobber, jeg er stille og rolig, er ryddig og ordentlig, kommer godt overens med kolleger, og gjør ikke mye ut av meg ellers.

Jeg tør ikke søke på stillingene hvor de ønsker egenskaper som jeg ikke har. Selvom jeg tror arbeidsoppgavene kunne passet meg. Og ikke skjønner jeg hvorfor man må være sprudlende for de type jobber jeg søker. Men det hindrer meg i å søke, for man merker jo med en gang at jeg ikke er sprudlende. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, bare dele noen tanker. Jeg er litt oppgitt over situasjonen jeg er i, og ser ikke lyset i tunnelen. 

Hadde man hatt alle egenskapene de ønsker så hadde man ikke søkt akkurat den jobben men noe mye bedre... 

Anonymkode: c3223...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare søke likevel. Ofte er det HR som skriver disse annonsene men en helt annen avdeling du skal jobbe i og ikke sikkert den avdelingssjefen bryr seg om disse tingene i det hele tatt. Sånn er det iallfall hos oss. Og mange stillingstekster er mye klipp og lim, standardfraser og klisjeer, ikke heng deg opp i alle formuleringer.

Se kun på de formelle kravene i annonsen og om du oppfyller dem sånn passe kan du søke. Alt annet er bare bonus/ønskeliste og de vil sile deg ut fra søknad eller på intervju om de ser du ikke passer til det de ser etter. 

Anonymkode: 1c0b8...3e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo bare søke likevel. Ofte er det HR som skriver disse annonsene men en helt annen avdeling du skal jobbe i og ikke sikkert den avdelingssjefen bryr seg om disse tingene i det hele tatt. Sånn er det iallfall hos oss. Og mange stillingstekster er mye klipp og lim, standardfraser og klisjeer, ikke heng deg opp i alle formuleringer.

Se kun på de formelle kravene i annonsen og om du oppfyller dem sånn passe kan du søke. Alt annet er bare bonus/ønskeliste og de vil sile deg ut fra søknad eller på intervju om de ser du ikke passer til det de ser etter. 

Anonymkode: 1c0b8...3e5

Dette er helt sant! Så lenge man oppfyller kravet til utdanning, kan det være nok. 

Den siste jobben jeg søkte på etterspurte en haug av sosiale krav, i tillegg til mastergrad, gode karakterer og 2-3 års erfaring.

Jeg har mastergrad med litt under gode karakterer og ingen års erfaring, men jeg ble både innkalt på intervju og fikk jobben.

Anonymkode: e4759...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...