Gå til innhold

Jeg er ikke nytenkende, fremoverlent, sulten eller entusiastisk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig (siden før corona), og det ser ikke lyst ut på jobbfronten. Når jeg leser stillingsannonser passer jeg ikke til beskrivelsene i det hele tatt. Jeg er ikke nytenkende eller fremoverlent. Jeg er ikke sprudlende og entusiastisk. Jeg er ikke en kreativ sjel. Jeg er ikke sulten på suksess. Jeg er helt vanlig.

Jeg har utført mine arbeidsoppgaver godt i tidligere jobber, jeg er stille og rolig, er ryddig og ordentlig, kommer godt overens med kolleger, og gjør ikke mye ut av meg ellers.

Jeg tør ikke søke på stillingene hvor de ønsker egenskaper som jeg ikke har. Selvom jeg tror arbeidsoppgavene kunne passet meg. Og ikke skjønner jeg hvorfor man må være sprudlende for de type jobber jeg søker. Men det hindrer meg i å søke, for man merker jo med en gang at jeg ikke er sprudlende. 

Vet ikke hva jeg vil med dette, bare dele noen tanker. Jeg er litt oppgitt over situasjonen jeg er i, og ser ikke lyset i tunnelen. 

Anonymkode: 8f5ed...ddb

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres akkurat ut som meg! Jeg er heller ikke utadvendt, sprudlende eller kreativ. Må man virkelig være det? Jeg mista jobben under corona. Har hatt kontorjobb hele arbeidslivet, uten å måtte forholde meg til kunder osv. Må man være full av krutt og kreativitet da liksom. 

Tror faktisk jeg ikke har fått to jobber fordi jeg under intervju beskriver meg selv som en rolig person. Jeg er svært analytisk og har veldig gode kommunikasjonsevner. Men jeg er kanskje ikke det fyrverkeriet de ser etter. Men så strider det liksom mot alt jeg mener og tror på at jeg skal late som jeg er noen andre. 

Har du vært på intervjuer? 

Anonymkode: c5193...337

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste folk er vanlige, med noen variasjoner. I alle velfungerende grupper trengs det noen av hver sort. Noen oppgaveorienterte og noen som er mer sosiale. Noen må få ideene, andre må fullføre de. Noen må ha en kritisk rolle og noen optimistiske. Det bør finnes en plass til alle roller. Finn ut hvem du er og selg deg inn med stolthet over hvem du er.

Endret av Eeemil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare søke på slike stillinger uansett. Stort sett ingen er slik som beskrevet, men alle later å være det når dem søker. 

Det er for øvrig helt absurd av arbeidsgiver å forvente at arbeidstakerne skal opptre som duracellkaniner i arbeidstiden. Jeg tror dem ønsker slike personligheter for å få mest mulig innsats for minst mulig lønn. 

Anonymkode: a33a6...7d9

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fake it until you make it» er en fantastisk innstilling som jobbsøkende. 😁 

Anonymkode: a198b...d66

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig god på intervjuer. Har fått alle jobbene jeg har vært innkalt til intervju på. 

Men det er fordi jeg vet hva de vil høre. Alle vil ha en "Petter Stordalen". Jeg spiller med og får jobben. Men når hverdagen kommer er jeg en helt annen person. Da er jeg meg selv. Har ikke dårlig samvittighet, fordi jeg vet at jeg utfører jobben godt. Det er bare utlysningsteksten og intervjuet som ikke gjenspeiler bedriftens og stillingens behov. 

Anonymkode: be1fc...7e6

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser ikke lyst ut for sånne som oss, desverre. Har omtrent slutta å sende inn søknad til butikkjobber eller serveringsjobber, siden de så ettertrykkelig ønsker seg en entusiastisk og karismatisk person. Det er ikke nok å være normalt hyggelig og utøve generell kundeservice lenger. En skal eie plassen i tillegg.

Anonymkode: 7d9db...ac9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør fordi jeg gir faen, men jeg velger å ikke søke på jobber med slike stillingsannonser. Det er direkte ukultur, og jeg boikotter slike arbeidsplasser. De henger forsåvidt etter i tiden også. «Sulten» og «fremoverlent». Jeg spyr.

Er enig i at det bare er å fake hvem man er hvis man virkelig vil ha jobben. Overdriv og lat som! Arrogante arbeidsgivere med tåpelige annonser fortjener ikke annet. :)

Anonymkode: 5b2ca...ec3

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tør fordi jeg gir faen, men jeg velger å ikke søke på jobber med slike stillingsannonser. Det er direkte ukultur, og jeg boikotter slike arbeidsplasser. De henger forsåvidt etter i tiden også. «Sulten» og «fremoverlent». Jeg spyr.

Er enig i at det bare er å fake hvem man er hvis man virkelig vil ha jobben. Overdriv og lat som! Arrogante arbeidsgivere med tåpelige annonser fortjener ikke annet. :)

Hvis arbeidsgiver ber om arbeidstakere som er sulten og fremoverlent, så betyr det i praksis at dem forlanger altfor mye av deg som arbeidstaker, og du bør vurdere om det i det hele tatt er noe for deg. Uansett om du er sulten og fremoverlent. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis arbeidsgiver ber om arbeidstakere som er sulten og fremoverlent, så betyr det i praksis at dem forlanger altfor mye av deg som arbeidstaker, og du bør vurdere om det i det hele tatt er noe for deg. Uansett om du er sulten og fremoverlent. 

Nettopp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller ha dyktige kolleger som er rolige enn de som er «fyrverkerier». Slike folk er ofte utmattende energisluker, som gjerne også kommer på kant med ledelse eller kolleger.

Anonymkode: 4efe3...6e0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho. Jeg er nettopp et slikt sultent salgstalent med kreative ambisjoner, full av nyskapende og fremoverlent energi. Problemet er at jeg kjører på så hardt at jeg sliter meg ut. Blir overivrig og setter i gang store prosjekter. Ender opp i depresjon og paranoia. Slutter i jobben etter syv måneder, etter en sykemeldingsperiode.

Skal bare hvile meg litt ut nå så er jeg ute på søkermarkedet igjen - arbeidsgivere gled dere. Fastlegen mener jeg ikke er bipolar eller har adhd forresten, for jeg ikke har søvnproblemer. 

Takk og lov for at ikke alle er som meg. 

Anonymkode: 80521...a72

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er voksen, også arbeidsledig.

Er utadvent og "sosial" som person. Vandt med å omgås mennesker pga jobbet mange år som omreisende både norge og utlandet. Så kan omgås det meste av mennesker, ganske så herdet.

Men når jeg leser stillingsannonser blir jeg helt uvel, med alle disse kravene om hvordan vi skal være. Det handler ikke om å gjøre jobben lenger. Kun den falske fasaden på hvordan alt skal fremstå, fake dritt alt sammen.

Merker at alle kjører den samme regla med floskler, så kommer lista med kravene. Du skal jo LEVE for jobben! NÅDE den som vil ha et liv utenfor jobben sin.

Jeg er hverken, sulten, fremoverlent, overengasjert, slave, ambisjoner har jeg ikke, brennende, lidenskapelig...bla bla!! JEG er meg selv, gjør en god jobb for det! Samtidig klarer jeg å oppføre meg mot andre mennesker.

Når arbeidsgiver starter å skal bestemme over sine ansatte, VOKSNE mennesker blir diktert hvordan de skal være på jobb. Relasjonen mellom kollegaer også skal STYRES av jobben, jeg tenker at VOKSNE mennesker løser dette selv seg i mellom.

I dag handler alt om FALSKHET, hvordan ting skal se ut fra utsiden. Man skal gjerne ha 3 verdier man skal leve etter, som de fleste glemmer noen uker etter de har startet i et firma. Nok en galskap man har satt i gang, alle kopierer hverandre vet du.

Er det rart mange unge faller utenfor å bli ufør? Nei, dette må man skylde mye på arbeidsgivere som har startet galskapen med alle kravene og presset. Jeg kaller det sosial kontroll slik arbeidslivet er i dag, man er kuet i knestående.

Selv viker jeg ikke, er meg selv. Skal være meg selv, å få lov til å delta i arbeidslivet. Om ikke det godtas så står jeg utenfor, lever på nav resten av livet.

Anonymkode: 8c02d...d8d

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden formidler alt jeg selv har tenkt. Fullstendig enig med dere alle.

Jeg passer heller ikke beskrivelsen, og har svært få i min vennekrets som gjør det. Synes personen de søker høres veldig utmattende ut (-for andre). 

Ser at det ofte er bemanningsbyrå og store firma som oftest er storforbruker av de ordene. På tide at de ser seg selv i speilet og blir mer nytenkende? 

Anonymkode: f58e1...720

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ser ikke lyst ut for sånne som oss, desverre. Har omtrent slutta å sende inn søknad til butikkjobber eller serveringsjobber, siden de så ettertrykkelig ønsker seg en entusiastisk og karismatisk person. Det er ikke nok å være normalt hyggelig og utøve generell kundeservice lenger. En skal eie plassen i tillegg.

Ja, servicebransjen er nok ikke noe for deg da. Der kreves det faktisk at man er energisk og utadvendt for å skape en stemning for gjestene samt selge produkter for firmaet.

Du bør nok se deg om etter noe annet om du er stille og beskjeden. Sånn er det bare.

Anonymkode: f014b...90e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rent ut sagt trist å tenke på hvor mange fantastiske medarbeidere de går glipp av fordi de lager slike ubrukelige stillingsannonser. Jeg får dessuten frysninger av å tenke på hvor krampaktig positiv atmosfære det må være på disse arbeidsplassene. Jeg hadde ikke villet jobbe der selv om jeg er nytenkende, kreativ og sulten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg synes det er rent ut sagt trist å tenke på hvor mange fantastiske medarbeidere de går glipp av fordi de lager slike ubrukelige stillingsannonser. Jeg får dessuten frysninger av å tenke på hvor krampaktig positiv atmosfære det må være på disse arbeidsplassene. Jeg hadde ikke villet jobbe der selv om jeg er nytenkende, kreativ og sulten.

Nettopp, utrolig mange som blir utestengt av arbeidslivet.

De som snakker minst blir alltid oversett som ansatt også, etter drøye 20år i jobb har jeg sett dette. FLINKE ansatte som gjør lite ut av seg, blir oversett fullstendig. Fordi er alltid de som skriker høyest som blir sett. Alle arbeidsplasser har en gorilla som skal styre andre, som gjerne er kompis med sjefen. Denne gorillaen er ofte den som er dårligst til jobben sin.

Anonymkode: 8c02d...d8d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, servicebransjen er nok ikke noe for deg da. Der kreves det faktisk at man er energisk og utadvendt for å skape en stemning for gjestene samt selge produkter for firmaet.

Du bør nok se deg om etter noe annet om du er stille og beskjeden. Sånn er det bare.

Anonymkode: f014b...90e

Med serveringsjobb mente jeg frokostvert. Å fylle på pålegg når det er tomt etc trenger man vel ikke å være mer enn normalt oppmerksom for å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke være et fyrverkeri for å jobbe i servicenæringen.. Er selv veldig sjenert og introvert, men har jo jobbet mange år i butikk fordi. Er helt annerledes når man har en rolle enn random småpjatt.

Anonymkode: 53126...2f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...