AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #61 Del Skrevet 26. november 2022 Er det noe galt med meg? Jeg er 41 år og har aldri brukt prevensjon... Anonymkode: 36b20...3d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #62 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noe galt med meg? Jeg er 41 år og har aldri brukt prevensjon... Anonymkode: 36b20...3d6 Vet ikke hvorfor det skulle vært noe galt med deg fordi de ikke bruker prevensjon? Jeg har nå hatt ballerine i nesten 3 måneder. Mye blødninger som kommer og går, men er enda ikke kommet over 3-måneders-grensen. Håper det blir bedre etterhvert🤞🏻 Grunnen til at jeg valgte ballerine over gynefix var fordi slimhinnene i livmoren ikke var 100% optimale for innsett. Måtte ha kommet tilbake litt senere for å sette den inn, og da valgte jeg likesågodt ballerine som kunne settes inn med en gang. Anonymkode: 26e05...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintergekko Skrevet 22. januar 2023 #63 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Har lest denne tråden med stor interesse og kommet tilbake flere ganger. Tenkte jeg også kunne dele mine erfaringer med å få satt inn Ballerine kobberspiral. Dette blir en lang post, tl;dr på slutten! Jeg er en 34 år gammel kvinne. Da jeg var tidlig i 20-årene hadde jeg kobberspiral noen måneder, men fikk veldig dårlig informasjon om at smerter og blødninger var vanlig, og ble rett og slett redd. Fikk den derfor fjernet ganske fort (etter noen uker). Har ellers brukt p-piller, men har gått fra minipiller til forskjellige typer p-piller fordi de ikke kontrollerte syklus i det hele tatt etter hvert som jeg ble eldre. Dermed har jeg hatt spotting nesten hele tiden, veldig uregelmessig mens, og det har ikke vært mulig for meg å "hoppe over" mensen heller. Siden jeg merker veldig nedsatt sexlyst på p-piller, og også helt subjektivt føler at de påvirker meg psykisk, har jeg vært veldig interessert i å finne en annen prevensjonsmetode. Kondomer funker ikke for hverken meg eller ektefelle. Jeg hadde bestemt meg for spiral, og gjorde litt research. Hormonspiral gir typisk mildere mens, men som noen andre skrev i denne tråden har jeg vært litt interessert i å faktisk bli kjent med min egen syklus, uansett om mensen kanskje blir mer heftig. Jeg synes heller ikke jeg ga kobberspiral en skikkelig sjanse "back in the day". Da jeg tilfeldigvis så Ballerine som en mulighet syntes jeg den virket veldig artig. Var hos en erfaren privat gynekolog. Hun hadde ikke så mye erfaring med Ballerine, men virket ganske entusiastisk. Jeg har selv byttet "karriere" og er legestudent som har kommet ganske langt i studiet. Derfor var jeg denne gangen helt avslappet, syntes det var gøy å bli undersøkt og tatt celleprøve på. Kjente nesten ikke noe til den. Fulgte også nøye med på egen ultralyd. Derfor var det en ganske stor overraskelse for meg hvor smertefull innsettingen av spiralen var. Jeg vet ikke om det handlet om at gynekologen ikke hadde satt inn så mange av disse og tok litt hardt i eller hva. Jeg husker at innsetting av vanlig kobberspiral var ganske ubehagelig, som en slags menskrampe. Men denne gangen føltes det helt oppriktig som jeg ble skutt i magen. Hele kroppen min stivnet til og til og med gynekologen ble litt sjokka. Jeg var egentlig veldig rolig mentalt, men utbrøt en "FY FAEN I HELVETE DA!". Hadde tatt "en ibux og paracet" på forhånd men dette er jo ikke i nærheten å dekke slike smerter. Gynekologen sjekket at spiralen var på plass med ultralyd - jeg er glad jeg selv er vant til å se på ultralyd og kunne være sikker på at hun hadde rett. Jeg kom meg ut litt skjelven og svett. Da jeg skulle betale merket jeg at jeg følte meg ganske rar. Gikk rett inn på Kiwi og kjøpte meg ekstra smertestillende, tok 1g paracet og 600mg ibux. Skulle egentlig rett hjem men måtte akutt på do, stavret meg inn på et kjøpesenter. Oppdaget at jeg ikke greide å urinere, og så satt smertene inn. Noen andre i denne tråden beskrev noe liknende. Jeg ville beskrive smertene som 9/10, hvor 10 er at du besvimer av smerte. Har ikke opplevd noe sånt i hele mitt liv (og jeg har hatt blindtarm som sprakk). Jeg hadde smerter i urinblære, rektum og livmoren. Det var så vondt at jeg hadde synsforstyrrelser, kaldsvettet og var ekstremt nære å kaste opp. Greide å la være å kaste opp, men ble sittende helt fucka inne på den doen i nesten en time. Til slutt greide jeg å tisse litt. På dette tidspunktet var det ingen blødninger, bare litt spotting etter celleprøven. Jeg kom meg hjem, og ble liggende i sengen i 6/10 smerter i noen timer. De neste dagene hadde jeg store smerter, kraftige menssmerter. Tok full dose ibux og paracet hver dag, hjalp men ble ikke smertefri. Først kom mye slim, deretter blødning. Har ikke blødd så mye før. Gynekologen mente at man skulle unngå tampong i 2 uker, leste litt selv og så at 1 uke anbefales i Norge, men i USA sier de 1 dag. Så sjanset på at tampong var OK noen dager etterpå, da jeg måtte på jobb. Over de neste 2 ukene (!) har jeg blødd mye, men mindre og mindre. Etter to uker trengte jeg ikke å ta smertestillende lenger, og blør bare litt, men nok til at jeg må bruke bind og helst tampong hvis jeg skal gjøre noe hvor jeg ikke kan løpe på do når jeg vil. Ellers føler jeg meg veldig bra. Av og til litt stikk fra livmoren, men ingen egentlige "smerter". Har også sluttet med p-piller, og begynner å merke det jeg har merket før - føler meg mye bedre mentalt og mer energisk. Selv om jeg ikke har trent noe særlig i denne perioden føler jeg meg også slankere, som er noe jeg har opplevd når jeg har sluttet med p-piller før. Sexlysten er på vei tilbake, men ikke aktuelt for meg å ha sex før jeg blør betydelig mindre. Jeg er veldig spent på hvordan dette går de neste ukene - hvis jeg snart slutter å blø og heller får sterkere mens circa en gang i måneden blir jeg veldig fornøyd. For min del hadde jeg ikke hatt "ordentlig" mensen på veldig veldig lenge, så er ikke veldig overrasket over at livmoren reagerte dramatisk på dette "angrepet", haha. Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er ikke at jeg vil skremme noen, men bare dele en (forhåpentligvis) sjelden erfaring. Jeg synes det er helt sykt at man får så dårlig smertelindring ved gynekologiske inngrep, mens paralgin forte deles ut i fleng hvis du har vondt i en tann. Reagerer også på at gynekologen sa jeg kunne ha "litt murring" i noen dager, føler meg gaslightet. 😛 Kommer aldri til å bagatellisere sånt med mine pasienter i fremtiden. Poenget er ikke å skremme, men synes alle bør få informasjon om hva som kan skje og om det er farlig eller ikke - samt hva de kan gjøre for å minske smertene ("en ibux" er ikke god nok info!). Det hadde vært lettere å håndtere smertene hvis jeg var klar over at det kunne skje på forhånd. tl;dr: Det var mye mer smertefullt å få Ballerine enn jeg trodde, og jeg var slått ut i flere dager og har blødd i 2 uker. Endret 22. januar 2023 av vintergekko 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #64 Del Skrevet 24. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 22.16): Anbefaler hormonspiral. Da får du redusert eller ingen blødning, og spiralen beskytter dessuten mot kreft i underlivet. Kobberspiral er noe dritt. Anonymkode: 31e86...d9b Hadde hormonspiral og hakk unna kreft, hadde eg ikkje hatt smerter så hadde eg aldri sjekka meg, og hatt kreft nå. Vurderer kobberspiral/perlespiral sjølv. Dritlei av å ha hormonstyrt kropp. Anonymkode: 367e7...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2023 #65 Del Skrevet 24. mars 2023 Jeg skulle sette inn GyneFix men ringte og avlyste fordi jeg er redd for smertene. Så da blir det kobberspiral istedet slik som før. Anonymkode: b8c9c...3dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2023 #66 Del Skrevet 25. mars 2023 -Oppdatering på ballerine etter 7 måneder- Har nå hatt ballerine i straks 7 måneder, og er ikke helt fornøyd. Selve mensen har stabilisert seg, men det er mye småblødninger. Tør ikke gå ut uten bind. Mensen varer ca en uke, så får jeg en uke pause før det kommer småblødninger som varer en uke. Tenker det er eggløsning som gjør at det blør. Slimhinnene utvider seg og det blir små rifter (dette er ikke noe jeg vet, men noe jeg tenker at det kan være). Jeg kommer til å fortsette å ha spiralen. Heller litt småblødninger enn å bli gravid eller å spise p-piller. Anonymkode: 26e05...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #67 Del Skrevet 16. august 2023 Flere som har erfaring med denne? Anonymkode: 7c3a4...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille..trille Skrevet 16. august 2023 #68 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har og har hatt ballerine. Hadde først 1,5 år før jeg bestemte meg for å ta den ut for å bli gravid, så har jeg satt den inn igjen etter fødsel. Det var naturligvis veldig vond å sette inn, men hos den gynekologen jeg bruker så gir de lokalbedøvelse. Første gangen var jeg for dum til å si ja, så da kjørte jeg uten bedøvelse. Det var fryktelig vondt. Lå paddeflat i et par dager, men det gikk seg til. Jeg fikk ekstremt regelmessig mens. Har hatt full kontroll og hadde dermed full kontroll da babyprøvingen begynte. Etter fødsel satte jeg inn på nytt og da sa jeg ja til bedøvelse og det gikk kjempefint. Ingenting vondt etterpå. Helt regelmessig nå også. jeg er kjempefornøyd, men det eneste negative jeg har å si er at mensen blir lengre med den i. Jeg hadde i utgangspunktet kun 2-dagersmens og gikk til 5-dagers ca. Tenk litt på det hvis du er vandt med å ha mensen i 5-6 dager til å begynne med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvild Iversen Skrevet 16. august 2023 #69 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Jeg satt inn ballerinespiral i januar dette året. Det var ikke behagelig å sette inn, men gikk fint. Første mnd hadde jeg en del murringer, men ikke av betydning. Har opplevd lite endringer etterpå. Blør ikke merkbart mer under mensturasjon. Kjenner ikke endrede menssmerter eller andre ting. Partner kjenner trådene godt, men det er nok ikke selve spiralen sin feil Hender at jeg kjenner minimale murringer etter samleie også, som er nytt, men helt levbart. Jeg er storfornøyd, da jeg hadde mye bivirkninger av hormonell behandling. Fikk også anbefalt å vente 3-4 sykluser før jeg brukte menskopp. Har brukt det siden uten problem. Sjekker koppen litt ekstra da tilfelle den skulle dradd den ut. Men er så glad i koppen at det vil jeg heller bare risikere. Jeg tenker lite på spiralen og er bare så takknemlig for å slippe å huske å ta en pille, og slippe hormonprevensjon. jeg har ikke samme erfaring som personen over. Jeg hadde vanligvis 5-6 dagers mentruasjon, nå strekker den seg kanskje til 7 av og til men merker lite forskjell Endret 16. august 2023 av Ingvild Iversen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #70 Del Skrevet 16. juli 2024 Skulle ønske det var flere som delte erfaringer med denne før jeg testet selv! I følge produsenten skal denne være mindre vond å sette inn og den ble solgt godt inn til meg følte jeg (på nettsidene). Det var helt grusomt å prøve sette denne inn, og de fikk det faktisk ikke til (den er visst vanskeligere å sette inn). Lå der å skræva mens jordmor hentet en annen kollega for å prøve, og hun fikk det heller ikke til. Endte med å sette inn den vanlige isteden og da gikk det veldig fint. Har tidligere satt inn både hormonspiral og kobberspiral, men denne ballerine varianten gikk rett og slett ikke. Og jeg har født for ikke så lenge siden også.. Anbefaler ikke å prøve denne😂😂 gå for «vanlig»… gikk til et erfarent sted for å at det skulle være smidig, og angrer på at vi ikke bare tok den vanlige med en gang. Hadde spart meg for mye smerte! Erfaring med kobberspiral er god (hadde dette før jeg fødte). Hadde syklus som vanlig og følte ikke på noe spesielt mer blødninger og smerter enn vanlig. Anonymkode: c73e1...7d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå