Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #41 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gynekologen på Volvat, som jeg satte inn GyneFix hos, sa at dette går helt fint. Så jeg har gjort det i mange måneder nå og det har gått helt fint. Spiralen er der den 😊 Anonymkode: cd125...f4a Men nå er vel Gynefix strengt tatt festet i toppen av livmora med en hake om jeg ikke tar feil, så skal vel litt til for at den skal «skli» ut 😅 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #42 Skrevet 3. desember 2020 Petronell skrev (16 minutter siden): Men nå er vel Gynefix strengt tatt festet i toppen av livmora med en hake om jeg ikke tar feil, så skal vel litt til for at den skal «skli» ut 😅 Nei det er noen som har ment at ikke den heller skal brukes sammen med menskopp. Dessuten, dersom det faktisk hadde vært så mye vakuum fra menskoppen (om man ikke klemmer ut lufta først heller, vel å merke(!)), så hadde det jo gjort riiimelig vondt/kramper i livmoren hvis den faktisk hadde dratt i spiralen. 😅 Anonymkode: cd125...f4a
Petronell Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #43 Skrevet 26. desember 2020 (endret) En liten update siden sist... fjernet Ballerine 2. desember og ventet på neste mens for å starte opp på P-piller. Etter fjerning ble mensen forsinket 1 uke (artig med tanke på at ved innsett kom den 1 uke for tidlig...) Tydeligvis så kan syklusen bli litt klusset til selv med kobberspiral og det var visstnok ikke uvanlig at mensen kunne bli forsinket etter uttak i følge gyn. Fant lite om det på nett, men om jeg søkte på engelsk var det mange som skrev om at mensen uteble en stund etter uttak av kobberspiral. Uansett, jeg er tilbake til normal mens (takk og lov!) og føler livet igjen kan leves uten bekymring for å «blø i hjel» og måtte skifte tampong annen hver time. Satser på at alt går bra med P-piller, gått på det før uten problem, og at vi nå har funnet prevensjon som funket frem til gubben tør å ta det endelige skrittet og klippe snora. Fortsatt God Jul til dere alle 🎅🏼 Endret 26. desember 2020 av Petronell 1
sillyb Skrevet 19. januar 2021 #44 Skrevet 19. januar 2021 Jeg satte inn Ballerine i går og for meg var det et rent smertehelvette. Ikke vond smerte, men kanskje mer som et sterkt ubehag. Aldri vært gravid, aldri hatt særlig mensensmerter under mens og fungerer ikke på hormon-prevensjon, så for meg var spiral eneste mulighet pr nå. Etter å ha satt den inn ble jeg fysisk dårlig med kvalme, svimmelhet, kramper o.l. Ikke hatt noe blødninger etter innsettelse. Føler fortsatt på ubehag i dag, men ikke i nærheten like vondt. Veldig spent på hvordan det blir fremover, håper ikke på like kraftige og lange blødninger som dere andre har nevnt, men antar det kommer!
Petronell Skrevet 19. januar 2021 Forfatter #45 Skrevet 19. januar 2021 sillyb skrev (31 minutter siden): Jeg satte inn Ballerine i går og for meg var det et rent smertehelvette. Ikke vond smerte, men kanskje mer som et sterkt ubehag. Aldri vært gravid, aldri hatt særlig mensensmerter under mens og fungerer ikke på hormon-prevensjon, så for meg var spiral eneste mulighet pr nå. Etter å ha satt den inn ble jeg fysisk dårlig med kvalme, svimmelhet, kramper o.l. Ikke hatt noe blødninger etter innsettelse. Føler fortsatt på ubehag i dag, men ikke i nærheten like vondt. Veldig spent på hvordan det blir fremover, håper ikke på like kraftige og lange blødninger som dere andre har nevnt, men antar det kommer! Lykke til Hold gjerne posten oppdatert på hvordan det går for din del 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #46 Skrevet 10. april 2021 Noen oppdateringer? Jeg måtte ta angrepille for en uke siden, og nå gikk det galt nå i natt igjen 😕 kan ikke ta angrepille igjen i samme syklus så da må det bli kobberspiral, men har ikke veldig lyst akkurat... Anonymkode: db9a4...07c 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #47 Skrevet 11. april 2021 Nesten et år siden jeg satt inn Ballerine, første månedene rar brun utflod, det har stoppet opp. Nå blør jeg mindre enn en uke med 2 dager som er «voldsomme» . Vil heller ha 2 dager med mye mens enn 7 dager med mens hele tiden. Har heller nesten ikke mens smerter lengre. Noe jeg hadde mye av før. Jeg blør mye uansett ballerine eller ikke så for meg er det ikke noe nytt med blødninger. Tåler ikke hormoner så vil heller blø et par dager ekstra mye enn å slite på grunn av ekstra hormoner. Anonymkode: ebe0f...dd6 2
Petronell Skrevet 12. april 2021 Forfatter #48 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 13.46): Noen oppdateringer? Jeg måtte ta angrepille for en uke siden, og nå gikk det galt nå i natt igjen 😕 kan ikke ta angrepille igjen i samme syklus så da må det bli kobberspiral, men har ikke veldig lyst akkurat... Anonymkode: db9a4...07c Vel, jeg for min del er overlykkelig over at jeg fjernet Ballerine og gikk tilbake til p-piller. Føler meg heldig som tåler dette godt og kan nå stille klokka etter syklusen og utsette mensen ved behov. Men alle tåler jo ikke dette, slik som deg dessverre. Personlig er jeg ikke skremt fra å eventuelt teste spiral igjen, men da blir det hormonspiral - aldri mer kobberspiral for min del. Men selv om den ikke passet meg, kan det jo hende du opplever det helt annerledes. Lykke til om du tester den, og skriv gjerne en oppdatering her på hvordan det går. Stadig lite info å finne om denne på norske nettsider. 1
Gjest Skrevet 15. april 2021 #49 Skrevet 15. april 2021 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Anki, mod
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #50 Skrevet 15. april 2021 Petronell skrev (På 12.4.2021 den 8.31): Vel, jeg for min del er overlykkelig over at jeg fjernet Ballerine og gikk tilbake til p-piller. Føler meg heldig som tåler dette godt og kan nå stille klokka etter syklusen og utsette mensen ved behov. Men alle tåler jo ikke dette, slik som deg dessverre. Personlig er jeg ikke skremt fra å eventuelt teste spiral igjen, men da blir det hormonspiral - aldri mer kobberspiral for min del. Men selv om den ikke passet meg, kan det jo hende du opplever det helt annerledes. Lykke til om du tester den, og skriv gjerne en oppdatering her på hvordan det går. Stadig lite info å finne om denne på norske nettsider. Dette med hormoner kan også forandre seg med alderen, så at noe passer eller ikke passer på ett tidspunkt, trenger ikke å være sånn for alltid. Jeg tålte for eksempel veldig bra p-stav de første to årene jeg hadde det, og deretter fungerte det ikke særlig bra lenger. Dessverre kan det for noen være slik at man må lete veldig før man finner noe som man tåler over lang tid. Anonymkode: cd125...f4a
Anonym jente 22 Skrevet 24. mai 2022 #51 Skrevet 24. mai 2022 (endret) Jeg satt inn Ballerine Perlespiral for to dager siden på en sertifisert klinikk. Jente 22 år! Jeg tok ut hormonspiralen min for et år siden, etter jeg hadde hatt den i to år. Dette for at jeg ikke tålte den type prevensjon, og jeg ser nå på som Ballerine Perlespiral som «siste løsning» per nå. Jeg har prøvd alle mulige type prevensjon, uten hell så nå måtte jeg prøve Kobberspiral. Jeg har alltid hatt mensensmerter ved mensen når jeg ikke har gått på prevensjon, så jeg var veldig spent hvordan det skulle gå! Selve innsettingen var ingen problem for meg, men smertene som kom etterpå var nesten uutholdelig. Jeg føler selv jeg har høy smerteterskel, men de der type smertene tok kaken. Etter en del smertestillende kom jeg meg omsider hjem fra klinikken, noen timer senere og jeg har ennå store smerter. Jeg tenker å gi det en uke og om det ikke blir bedre, ser jeg meg dessverre nødt til å ta den ut.. ..Oppdatering kommer😊 Endret 30. mai 2022 av Anonym jente 22 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #52 Skrevet 6. juni 2022 Anonym jente 22 skrev (På 24.5.2022 den 7.02): Jeg satt inn Ballerine Perlespiral for to dager siden på en sertifisert klinikk. Jente 22 år! Jeg tok ut hormonspiralen min for et år siden, etter jeg hadde hatt den i to år. Dette for at jeg ikke tålte den type prevensjon, og jeg ser nå på som Ballerine Perlespiral som «siste løsning» per nå. Jeg har prøvd alle mulige type prevensjon, uten hell så nå måtte jeg prøve Kobberspiral. Jeg har alltid hatt mensensmerter ved mensen når jeg ikke har gått på prevensjon, så jeg var veldig spent hvordan det skulle gå! Selve innsettingen var ingen problem for meg, men smertene som kom etterpå var nesten uutholdelig. Jeg føler selv jeg har høy smerteterskel, men de der type smertene tok kaken. Etter en del smertestillende kom jeg meg omsider hjem fra klinikken, noen timer senere og jeg har ennå store smerter. Jeg tenker å gi det en uke og om det ikke blir bedre, ser jeg meg dessverre nødt til å ta den ut.. ..Oppdatering kommer😊 Hvordan går det? Anonymkode: cd125...f4a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2022 #53 Skrevet 7. juni 2022 Jeg har ballerine og er fornøyd, men jeg leste et sted her at hormonspiral beskytter mot kreft i underlivet. Jeg antar den som sa dette mente HPV. Jeg er her for å si at dette er HELT FEIL. Det eneste som beskytter mot HPV er vaksine, og (i mindre grad) kondom. Kondomen beskytter i mindre grad fordi man kan ha underlivsvæsker på fingrene når man tar på kondomet - men det er ganske god beskyttelse. ...Så ikke skaff dere hormonspiral i den tro det beskytter mot noe annet enn graviditet. Anonymkode: c8400...364
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #54 Skrevet 11. oktober 2022 Anonym jente 22 skrev (På 24.5.2022 den 7.02): Jeg satt inn Ballerine Perlespiral for to dager siden på en sertifisert klinikk. Jente 22 år! Jeg tok ut hormonspiralen min for et år siden, etter jeg hadde hatt den i to år. Dette for at jeg ikke tålte den type prevensjon, og jeg ser nå på som Ballerine Perlespiral som «siste løsning» per nå. Jeg har prøvd alle mulige type prevensjon, uten hell så nå måtte jeg prøve Kobberspiral. Jeg har alltid hatt mensensmerter ved mensen når jeg ikke har gått på prevensjon, så jeg var veldig spent hvordan det skulle gå! Selve innsettingen var ingen problem for meg, men smertene som kom etterpå var nesten uutholdelig. Jeg føler selv jeg har høy smerteterskel, men de der type smertene tok kaken. Etter en del smertestillende kom jeg meg omsider hjem fra klinikken, noen timer senere og jeg har ennå store smerter. Jeg tenker å gi det en uke og om det ikke blir bedre, ser jeg meg dessverre nødt til å ta den ut.. ..Oppdatering kommer😊 Oppdatering ?😀 Anonymkode: 8c6d3...47c
Anonym jente 22 Skrevet 11. oktober 2022 #55 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Anonym jente 22 skrev (På 24.5.2022 den 7.02): Jeg satt inn Ballerine Perlespiral for to dager siden på en sertifisert klinikk. Jente 22 år! Jeg tok ut hormonspiralen min for et år siden, etter jeg hadde hatt den i to år. Dette for at jeg ikke tålte den type prevensjon, og jeg ser nå på som Ballerine Perlespiral som «siste løsning» per nå. Jeg har prøvd alle mulige type prevensjon, uten hell så nå måtte jeg prøve Kobberspiral. Jeg har alltid hatt mensensmerter ved mensen når jeg ikke har gått på prevensjon, så jeg var veldig spent hvordan det skulle gå! Selve innsettingen var ingen problem for meg, men smertene som kom etterpå var nesten uutholdelig. Jeg føler selv jeg har høy smerteterskel, men de der type smertene tok kaken. Etter en del smertestillende kom jeg meg omsider hjem fra klinikken, noen timer senere og jeg har ennå store smerter. Jeg tenker å gi det en uke og om det ikke blir bedre, ser jeg meg dessverre nødt til å ta den ut.. ..Oppdatering kommer😊 Oppdatering 11.oktober 2022. Har nå hatt Ballerine Perlespiral i ca 5.mnd! Smertene ga seg litt og litt i dagene etter innsetningen, men jeg kjente godt at det var kommet noe som presset nede i livmoren! Jeg var nødt til å bruke mye smertestillende de to første ukene. Jeg valgte å bite tennene sammen for å sjekke om smertene ga seg etter 1-3mnd, og det gjorde de! Nå er smertene veldig sjelden, men kommer ca på samme tidspunkt hver mnd: Noen dager før mensen, og ved eggløsning. Smertene ved mensen er relativt store, men de varer bare i 1-2 dager, og smertene ved eggløsning er bare noen få støt i noen minutter en dag her og der😀 Blødningsmønsteret under mensen har omsider stabilisert seg etter den 3.mnd, og jeg har for første gang blitt kjent med egen syklus- noe jeg hadde som mål da jeg sluttet på hormonell prevensjon. Jeg skal ikke legge skjul på at det ofte må brukes truseinnlegg innimellom, da det kommer spotting av blod. Dette er noe jeg tenker å se Ann, og om ikke det gir seg etter det har gått 6-12 måneder, er det stor sjanse for at jeg tar ut spiralen. Jeg har hatt veldig god tålmodighet med å teste ut dette, grunnet at jeg ser på dette som en av mine absolutt siste løsninger, da hormonell prevensjon ikke er aktuelt for min del. Om en sliter med store mensensmerter og store blødninger ved mensen, tror jeg ikke at jeg vil anbefale denne! Det kreves god tålmodighet, samt det å tåle smerter i hverdagen innimellom. Men jeg skal tørre å si at jeg har troa på denne spiralen, om en ikke har problemer med mensensmerter og store blødninger under mensen!😊 Jeg har ikke kjent noe til spiralen under samleie, noe jeg var litt bekymret for. Alt kjennes helt normalt ut under samleie- og det er en viktig faktor for meg🤭 Jeg tenker at jeg kan komme med en oppdatering om det skulle skje en stor forandring, eller bare når det har gått et år for å se hvordan ting er da! Håper dette er til hjelp for noen🥰 Lykke til! Endret 11. oktober 2022 av Anonym jente 22 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #56 Skrevet 11. oktober 2022 Satte inn ballerine for ca 6 uker siden. Satte den inn ca 4 dager før forventet mens. Kjente ikke at den ble satt inn (har født tidligere, vet ikke om det har noe å si), og hadde ikke smerter i ettertid. Spottet i dagene etter innsett til mensen kom, og mensen kom for å si det sånn😂 Det var en heftig foss. Fortsatte å spotte etter mensen, og jeg blødde totalt 4 uker før det ga seg. Kun småblødning heldigvis. Har nå vært igjennom syklus 2 etter innsett. Blødningen var mild i 2 dager, kraftig i 2 dager, og mild i 3 dager. Anonymkode: 26e05...05f 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #57 Skrevet 12. oktober 2022 Anonym jente 22 skrev (14 timer siden): Oppdatering 11.oktober 2022. Har nå hatt Ballerine Perlespiral i ca 5.mnd! Smertene ga seg litt og litt i dagene etter innsetningen, men jeg kjente godt at det var kommet noe som presset nede i livmoren! Jeg var nødt til å bruke mye smertestillende de to første ukene. Jeg valgte å bite tennene sammen for å sjekke om smertene ga seg etter 1-3mnd, og det gjorde de! Nå er smertene veldig sjelden, men kommer ca på samme tidspunkt hver mnd: Noen dager før mensen, og ved eggløsning. Smertene ved mensen er relativt store, men de varer bare i 1-2 dager, og smertene ved eggløsning er bare noen få støt i noen minutter en dag her og der😀 Blødningsmønsteret under mensen har omsider stabilisert seg etter den 3.mnd, og jeg har for første gang blitt kjent med egen syklus- noe jeg hadde som mål da jeg sluttet på hormonell prevensjon. Jeg skal ikke legge skjul på at det ofte må brukes truseinnlegg innimellom, da det kommer spotting av blod. Dette er noe jeg tenker å se Ann, og om ikke det gir seg etter det har gått 6-12 måneder, er det stor sjanse for at jeg tar ut spiralen. Jeg har hatt veldig god tålmodighet med å teste ut dette, grunnet at jeg ser på dette som en av mine absolutt siste løsninger, da hormonell prevensjon ikke er aktuelt for min del. Om en sliter med store mensensmerter og store blødninger ved mensen, tror jeg ikke at jeg vil anbefale denne! Det kreves god tålmodighet, samt det å tåle smerter i hverdagen innimellom. Men jeg skal tørre å si at jeg har troa på denne spiralen, om en ikke har problemer med mensensmerter og store blødninger under mensen!😊 Jeg har ikke kjent noe til spiralen under samleie, noe jeg var litt bekymret for. Alt kjennes helt normalt ut under samleie- og det er en viktig faktor for meg🤭 Jeg tenker at jeg kan komme med en oppdatering om det skulle skje en stor forandring, eller bare når det har gått et år for å se hvordan ting er da! Håper dette er til hjelp for noen🥰 Lykke til! AnonymBruker skrev (13 timer siden): Satte inn ballerine for ca 6 uker siden. Satte den inn ca 4 dager før forventet mens. Kjente ikke at den ble satt inn (har født tidligere, vet ikke om det har noe å si), og hadde ikke smerter i ettertid. Spottet i dagene etter innsett til mensen kom, og mensen kom for å si det sånn😂 Det var en heftig foss. Fortsatte å spotte etter mensen, og jeg blødde totalt 4 uker før det ga seg. Kun småblødning heldigvis. Har nå vært igjennom syklus 2 etter innsett. Blødningen var mild i 2 dager, kraftig i 2 dager, og mild i 3 dager. Anonymkode: 26e05...05f Tusen takk for at dere deler! Jeg er 24 år (har ikke født) og skal sette inn Ballerine på Aleris om tre uker. Har aldri hatt problemer med mensensmerter eller store menstruasjonsblødninger, så er spent på hvor store endringer det eventuelt blir. Skal prøve å oppdatere her når jeg har satt den inn! Anonymkode: 8c6d3...47c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #58 Skrevet 26. november 2022 Anonym jente 22 skrev (På 11.10.2022 den 19.53): Oppdatering 11.oktober 2022. Har nå hatt Ballerine Perlespiral i ca 5.mnd! Smertene ga seg litt og litt i dagene etter innsetningen, men jeg kjente godt at det var kommet noe som presset nede i livmoren! Jeg var nødt til å bruke mye smertestillende de to første ukene. Jeg valgte å bite tennene sammen for å sjekke om smertene ga seg etter 1-3mnd, og det gjorde de! Nå er smertene veldig sjelden, men kommer ca på samme tidspunkt hver mnd: Noen dager før mensen, og ved eggløsning. Smertene ved mensen er relativt store, men de varer bare i 1-2 dager, og smertene ved eggløsning er bare noen få støt i noen minutter en dag her og der😀 Blødningsmønsteret under mensen har omsider stabilisert seg etter den 3.mnd, og jeg har for første gang blitt kjent med egen syklus- noe jeg hadde som mål da jeg sluttet på hormonell prevensjon. Jeg skal ikke legge skjul på at det ofte må brukes truseinnlegg innimellom, da det kommer spotting av blod. Dette er noe jeg tenker å se Ann, og om ikke det gir seg etter det har gått 6-12 måneder, er det stor sjanse for at jeg tar ut spiralen. Jeg har hatt veldig god tålmodighet med å teste ut dette, grunnet at jeg ser på dette som en av mine absolutt siste løsninger, da hormonell prevensjon ikke er aktuelt for min del. Om en sliter med store mensensmerter og store blødninger ved mensen, tror jeg ikke at jeg vil anbefale denne! Det kreves god tålmodighet, samt det å tåle smerter i hverdagen innimellom. Men jeg skal tørre å si at jeg har troa på denne spiralen, om en ikke har problemer med mensensmerter og store blødninger under mensen!😊 Jeg har ikke kjent noe til spiralen under samleie, noe jeg var litt bekymret for. Alt kjennes helt normalt ut under samleie- og det er en viktig faktor for meg🤭 Jeg tenker at jeg kan komme med en oppdatering om det skulle skje en stor forandring, eller bare når det har gått et år for å se hvordan ting er da! Håper dette er til hjelp for noen🥰 Lykke til! Hvorfor valgte du Ballerine fremfor gynefix? Anonymkode: bca99...22f
Anonym jente 22 Skrevet 26. november 2022 #59 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor valgte du Ballerine fremfor gynefix? Anonymkode: bca99...22f Den eneste grunnen var faktisk kun for at jeg ikke hadde hørt om gynefix før jeg kom til gynekologen for å sette inn Ballerine Perlespiral! Legen som satt den inn hos meg snakket litt om gynefix og hun nevnte at det kunne være en løsning for meg, om Ballerine ikke funket som jeg ønsket. Jeg skal være litt forsiktig med å fortelle en hva som er lurt å gjøre, da alle kroppene reagerer forskjellig på ulike ting. Men om en står mellom gynefix og Ballerine Perlespiral, så tror jeg at jeg ville gått for gynefix! Ballerine Perlespiral er liten, men kan ligge mer som en klump- som igjen kan være irriterende og ubehagelig for en livmor! Gynefix er vel den absolutt minste «T-kobberspiralen» en kan få tak i, og jo mindre størrelse, jo mindre plager vil jeg tro den gir😊 Jeg er absolutt ingen ekspert og har ingen spesialisering innenfor dette temaet, men snakker kun av egen erfaring!
Anonym jente 22 Skrevet 26. november 2022 #60 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 10.13): Tusen takk for at dere deler! Jeg er 24 år (har ikke født) og skal sette inn Ballerine på Aleris om tre uker. Har aldri hatt problemer med mensensmerter eller store menstruasjonsblødninger, så er spent på hvor store endringer det eventuelt blir. Skal prøve å oppdatere her når jeg har satt den inn! Anonymkode: 8c6d3...47c Håper det funker for deg!🤞🏽 Fint med et forum som kan være til hjelp for andre, da det er alt for lite informasjon og erfaringer med f.eks. Ballerine Perlespiral😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå