AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #21 Skrevet 30. november 2020 byttes = tømmes og vaskes, mener jeg. Trenger ikke bytte selve koppen Anonymkode: cd125...f4a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #22 Skrevet 30. november 2020 Hei, jeg har også fått satt inn Ballerina spiralen ca. 1 mnd siden, men opplever at jeg har fått en del brunt utflod med en rar lukt. Noen av dere som har opplevd det samme? Jeg har også endel kramper eller smerter i magen. Anonymkode: cc882...109
Petronell Skrevet 30. november 2020 Forfatter #23 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg har også fått satt inn Ballerina spiralen ca. 1 mnd siden, men opplever at jeg har fått en del brunt utflod med en rar lukt. Noen av dere som har opplevd det samme? Jeg har også endel kramper eller smerter i magen. Anonymkode: cc882...109 Nei, dette har ikke jeg opplevd. Men kan det være at du har litt spotting + normale tilvenningskramper? Husker før når jeg hadde spotting ved bytte av hormonell prevensjon så var det litt brunaktig utflod for min del. Siden du har satt den inn for 1 mnd siden skal du kanskje på en etterkontroll i rund disse dager, så du kan jo ta opp spørsmålet da. Om det ikke ble satt opp etterkontroll anbefaler jeg at du booker dette for å sjekke at spiralen fortsatt sitter på plass og at alt er som det skal.
Gulløredobb Skrevet 30. november 2020 #24 Skrevet 30. november 2020 Jeg har Gynefix, og har ikke hatt større blødninger med den. 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #25 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Med menskopp trenger du ikke å tenke på annet enn at den må byttes hver 12. time, med mindre du blør noe helt sinnsykt mye. Har selv gått over fra tampong til menskopp, er mye mindre stress. Brukte alltid rosa tampong før. Har selv GyneFix spiral. Anonymkode: cd125...f4a Menskopp er oppskrytt altså. Jeg må bytte mye oftere enn hver 12. time de dagene det står på som verst. Og så er det skikkelig grisete å tømme den. Og å få tømt den og vasket den er ikke bare bare når man ikke er hjemme syns jeg. Anonymkode: 6208c...35c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #26 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Menskopp er oppskrytt altså. Jeg må bytte mye oftere enn hver 12. time de dagene det står på som verst. Og så er det skikkelig grisete å tømme den. Og å få tømt den og vasket den er ikke bare bare når man ikke er hjemme syns jeg. Anonymkode: 6208c...35c Jeg er veldig fornøyd med det. For meg er tampong og bind oppskrytt etter å ha gått over til menskopp. Men den aller viktigste grunnen til å bruke menskopp er selvsagt hensyn til miljøet Anonymkode: cd125...f4a
Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #27 Skrevet 3. desember 2020 Bare en liten update på fjerningen av Ballerine... Var hos Gyn i går på Volvat Majorstuen, som tidligere skrevet hadde tråene til spralen forsvunnet så jeg grudde meg litt til fjerningen da jeg synes insett var ganske smertefullt. Men det gikk bedre enn forventet. Gyn der var veldig rolig og avslappet, selv med litt "graving" og 4 forsøk med litt småpauser (som gyn bestemte, jeg hadde forøvrig holdt ut) klarte hun å få tak i trådene som hadde krøllet seg opp og få tatt ut spiralen. Litt småkrapmer underveis, men langt ifra hvordan jeg syntes det var å sette den inn. Planen var å bytte den ut med hormonspiral i håp om at blødningene vil avta og kanskje miste mensten på sikt. Men det er jo heller ingen garanti, så når gyn sa at jeg kunne få begynne på p-piller igjen (noe jeg har vært særdeles fornøyd med fra tidligere) ble valget enket for meg å gå over til dette igjen. Da vet jeg at jeg har en stor forutsigbarhet på når blødninger kommer og kan utsette ved behov. Så da sitter jeg her nå med en pakke Microgynon og venter på neste mens så jeg kan starte på disse. Og skulle p-piller av en eller annen grunn ikke fungere for meg denne gang, er jeg ikke blitt skremt fra å ev sette inn en hormonspiral senere, all honnør til Gyn på Volvat som var kjempeflink. Billigere for meg å teste p-piller først og så ev bytte til hormonspiral enn omvendt
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #28 Skrevet 3. desember 2020 Petronell skrev (1 time siden): Bare en liten update på fjerningen av Ballerine... Var hos Gyn i går på Volvat Majorstuen, som tidligere skrevet hadde tråene til spralen forsvunnet så jeg grudde meg litt til fjerningen da jeg synes insett var ganske smertefullt. Men det gikk bedre enn forventet. Gyn der var veldig rolig og avslappet, selv med litt "graving" og 4 forsøk med litt småpauser (som gyn bestemte, jeg hadde forøvrig holdt ut) klarte hun å få tak i trådene som hadde krøllet seg opp og få tatt ut spiralen. Litt småkrapmer underveis, men langt ifra hvordan jeg syntes det var å sette den inn. Planen var å bytte den ut med hormonspiral i håp om at blødningene vil avta og kanskje miste mensten på sikt. Men det er jo heller ingen garanti, så når gyn sa at jeg kunne få begynne på p-piller igjen (noe jeg har vært særdeles fornøyd med fra tidligere) ble valget enket for meg å gå over til dette igjen. Da vet jeg at jeg har en stor forutsigbarhet på når blødninger kommer og kan utsette ved behov. Så da sitter jeg her nå med en pakke Microgynon og venter på neste mens så jeg kan starte på disse. Og skulle p-piller av en eller annen grunn ikke fungere for meg denne gang, er jeg ikke blitt skremt fra å ev sette inn en hormonspiral senere, all honnør til Gyn på Volvat som var kjempeflink. Billigere for meg å teste p-piller først og så ev bytte til hormonspiral enn omvendt Jeg tenkte også å fjerne ballerine spiralen, da jeg har mye utflod, småe blødninger og smerter, men jeg lurte på om man kunne fjerne den hvor som helst eller må det helst være et sted der de setter inn denne type spiralen? 😅 Noen som vet? Anonymkode: cc882...109
Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #29 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tenkte også å fjerne ballerine spiralen, da jeg har mye utflod, småe blødninger og smerter, men jeg lurte på om man kunne fjerne den hvor som helst eller må det helst være et sted der de setter inn denne type spiralen? 😅 Noen som vet? Anonymkode: cc882...109 Du kan fjerne den hvor som helst hvor de har erfaring med fjerning av spiraler Jeg fjernet den hos Gyn på Volvat, men satte den inn hos Oslo Jordmor klinikk. Volvat har ikke begynt med denne type spiraler enda, de jobber med å ta den inn nå, så hun var nesten litt glad for at jeg kom så hun fikk gjort seg erfaringer med å fjerne den. Var ikke noe annerledes enn å fjerne andre spiraler (bortsett fra litt styr med at trådene mine var borte da)
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #30 Skrevet 3. desember 2020 Petronell skrev (21 minutter siden): Du kan fjerne den hvor som helst hvor de har erfaring med fjerning av spiraler Jeg fjernet den hos Gyn på Volvat, men satte den inn hos Oslo Jordmor klinikk. Volvat har ikke begynt med denne type spiraler enda, de jobber med å ta den inn nå, så hun var nesten litt glad for at jeg kom så hun fikk gjort seg erfaringer med å fjerne den. Var ikke noe annerledes enn å fjerne andre spiraler (bortsett fra litt styr med at trådene mine var borte da) Tusen takk for svar, jeg satte den også inn hos Oslo Jordmor klinikken.🤪 Var litt redd for at ikke alle klinikkene kunne gjøre det siden fasongen er annerledes. Hehe, Anonymkode: cc882...109
Kala Skrevet 3. desember 2020 #31 Skrevet 3. desember 2020 Jeg fikk satt inn ballerine spiral i begynnelsen av november. Selve innsettet var ikke smertefullt, men hadde en del kramper første uken. Minimalt med blødninger. Fikk mensen en uke før tida, og blør fortsatt. Er på 6. dagen med blødninger nå. Det blør, og blør, og blør. Jeg har aldri opplevd lignende. Mensen uten spiral varer i to dager, hvor jeg har godt med blødninger i en dag, også småblødninger i noen få dager. Nå blør jeg gjennom en rosa tampong på en time. Har også for første gang måtte gå over til grønn. Tar ikke lang tid før jeg blør gjennom den også. Det er helt ekstremt. Og det ser ikke ut til å være i nærheten av å skulle gi seg. Men har knapt med kramper som jeg før spiralen har vært mye plaget med. Hadde bittelitt antydning i går kveld. Nå venter jeg på å ringe legen, for å få sjekket jernnivået mitt. Gikk en liten tur i skogen i nærheten, og ble skikkelig uvel og kvalm. Kan ikke gå lange turen, for jeg må kjapt tilbake for å bytte tampong. Jeg skal innrømme at blødningene var mye mer enn Jeg forberedte meg på. Var forberedt på en viss økning, men dette her er over kanten. Jeg skal uansett gi det minst ett halvår, håper det stabiliserer seg etterhvert, for jeg er til nå ellers veldig fornøyd med spiralen.
Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #32 Skrevet 3. desember 2020 Kala skrev (2 minutter siden): Jeg fikk satt inn ballerine spiral i begynnelsen av november. Selve innsettet var ikke smertefullt, men hadde en del kramper første uken. Minimalt med blødninger. Fikk mensen en uke før tida, og blør fortsatt. Er på 6. dagen med blødninger nå. Det blør, og blør, og blør. Jeg har aldri opplevd lignende. Mensen uten spiral varer i to dager, hvor jeg har godt med blødninger i en dag, også småblødninger i noen få dager. Nå blør jeg gjennom en rosa tampong på en time. Har også for første gang måtte gå over til grønn. Tar ikke lang tid før jeg blør gjennom den også. Det er helt ekstremt. Og det ser ikke ut til å være i nærheten av å skulle gi seg. Men har knapt med kramper som jeg før spiralen har vært mye plaget med. Hadde bittelitt antydning i går kveld. Nå venter jeg på å ringe legen, for å få sjekket jernnivået mitt. Gikk en liten tur i skogen i nærheten, og ble skikkelig uvel og kvalm. Kan ikke gå lange turen, for jeg må kjapt tilbake for å bytte tampong. Jeg skal innrømme at blødningene var mye mer enn Jeg forberedte meg på. Var forberedt på en viss økning, men dette her er over kanten. Jeg skal uansett gi det minst ett halvår, håper det stabiliserer seg etterhvert, for jeg er til nå ellers veldig fornøyd med spiralen. Jeg fikk også litt sjokk med hvor mye mengden økte med - var sparsomt for meg også uten spiral. Litt artig at du skriver mensen kom 1 uke for tiden, det samme skjedde med meg. Blødnigene var aller værtst den første, helt ekstreme mengder. Så har alle blødningene vart i 7 dager for min del bortsett fra de to siste som ser ut til å stabiliserte seg på 5,5 dager. Jeg hadde min i litt over 3 mnd og var gjennom 5 sykluser før jeg besluttet å ta den ut. Hold oss oppdatert på hvordan det går med deg.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #33 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 11.37): Du skriver at du må bruke rosa eller grønn tampong. Hvis du bruker menskopp trenger du ikke tenke på dette. Det var det som var poenget mitt Anonymkode: cd125...f4a Eh jo. Jeg blør kraftig uten spiral, bruker bare grønn første døgnene og så rosa. Min kopp må tømmes flere ganger daglig og holder ikke på natta når keg trenger grønn OB. Anonymkode: 54b11...352 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #34 Skrevet 3. desember 2020 Spørsmål på siden, jeg trodde ikke man kunne bruke menskopp mens man hadde spiral? Anonymkode: b2632...3b3 1
Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #35 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Spørsmål på siden, jeg trodde ikke man kunne bruke menskopp mens man hadde spiral? Anonymkode: b2632...3b3 Jeg har også lest det et par steder på nett at det ikke anbefales. Noe med at vakumet kan forsterke risikoen for utstøtning eller noe... mens andre steder står det at det går helt fint. De lærde strides... 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #36 Skrevet 3. desember 2020 2 minutter siden, Petronell said: Jeg har også lest det et par steder på nett at det ikke anbefales. Noe med at vakumet kan forsterke risikoen for utstøtning eller noe... mens andre steder står det at det går helt fint. De lærde strides... 🤷♀️ Bruker du menskopp og spiral? Har det fungert greit? Ville vurdert spiral som prevensjonsmetode, men bruker menskopp nå og trives med det Anonymkode: b2632...3b3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #37 Skrevet 3. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Bruker du menskopp og spiral? Har det fungert greit? Ville vurdert spiral som prevensjonsmetode, men bruker menskopp nå og trives med det Anonymkode: b2632...3b3 ...ønsker forøvrig å bli gravid nå. Menskopp er såklart ikke prevensjon. Haha Anonymkode: b2632...3b3
Petronell Skrevet 3. desember 2020 Forfatter #38 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ...ønsker forøvrig å bli gravid nå. Menskopp er såklart ikke prevensjon. Haha Anonymkode: b2632...3b3 😁 menskopp som prevensjon... Nei, jeg har aldri brukt menskopp så har ingen erfaring med om det fungerer eller ikke sammen spiral. Bare lest meg opp på nett hvor flere nettsteder ikke anbefaler å bruke menskopp når man har spiral da vakumet av denne kan øke risikoen for at spriralen støtes ut. Men har som nevnt ingen engen erfaring her.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #39 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eh jo. Jeg blør kraftig uten spiral, bruker bare grønn første døgnene og så rosa. Min kopp må tømmes flere ganger daglig og holder ikke på natta når keg trenger grønn OB. Anonymkode: 54b11...352 Ok, da blør du sikkert veldig mye. Jeg blør selv en god del til vanlig, alltid brukt rosa tampong, livet er lettere med menskopp. Så da har vel ingen av oss rett da, for noen av oss er livet mye enklere med menskopp, og for andre er det ikke det. Anonymkode: cd125...f4a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2020 #40 Skrevet 3. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spørsmål på siden, jeg trodde ikke man kunne bruke menskopp mens man hadde spiral? Anonymkode: b2632...3b3 Petronell skrev (3 timer siden): Jeg har også lest det et par steder på nett at det ikke anbefales. Noe med at vakumet kan forsterke risikoen for utstøtning eller noe... mens andre steder står det at det går helt fint. De lærde strides... 🤷♀️ Gynekologen på Volvat, som jeg satte inn GyneFix hos, sa at dette går helt fint. Så jeg har gjort det i mange måneder nå og det har gått helt fint. Spiralen er der den 😊 Anonymkode: cd125...f4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå