Petronell Skrevet 23. september 2020 #1 Del Skrevet 23. september 2020 (endret) Det er en ny kobberspiral på markedet som heter Ballerine, og ettersom det er generellt vanskelig å finne informasjon på nett om kobberspiraler da de ikke er klassifisert som "medisin" har vi kun oss brukere å lene oss på i tillegg til markedsføring fra produsenten. Ballerine er også såpass ny i Norge at det er lite å lese erfaringsmessig, så jeg vil dele mine erfaringer så langt så kanskje det er til hjelp for andre - samt at det kanskje også er noen andre her som kan dele erfaringer med denne. Min bakgrunn: 41 år, aldri født, regelmessig syklus på 23 dager (+/- 1 dag), enkle blødninger og ingen menssmerter i ca 4-5 dager. Ballerine er laget av blant annet kobberkuler som ser ut som en ring av kobberperler. Den er fleksibel og former seg etter livmoren. Ballerine spiral er bare halvparten så stor som tradisjonelle T-formede spiraler. Reduserer risikoen for perforering av livmoren, smerter, kramper, uregelmessig blødning, feilplassering og utstøting - i følge produsenten. Vet at kobberspiral kan gi mer blødninger, og med mitt relativt enkle utgangspukt (og hva produsenten skriver) valgte jeg å teste denne, om jeg skulle blø 1-2 dager ekstra så skal jeg klare å leve med dette. Var hos jordmor og satte den inn på dag 2 i syklus. Personlig synes jeg det var veldig vondt å sette den inn, beyond tidenes største menskrampe liksom! Hadde tatt 1 paracet og 1 ibux ca 1 time i forkant, til ingen nytte. Når jeg kom hjem måtte jeg legge meg på sofaen og sove 2 timer og resten av dagen hadde jeg en kraftig menskrampe som ikke ville gi slipp. Smertestilende hadde ingen virkning for min del. Dette slapp mer og mer over de neste 2 dagene, og på dag 4 følte jeg meg så og si smertefri. Fortsatte med litt småblødninger et par dager utover vanlig mens, men trengte ikke noe ekstra beskyttelse. Var mer blandet slim og friskt blod på papiret når jeg tørket meg etter toalettbesøk. Etter ca 1 uke forsvant dette, og jeg hadde en fin opplevelse, kjente ingenting til sprialen i det daglige og under samleie, ikke min partner heller. Så kom jeg til dag 17 i ny syklus og mensen meldte sin ankomst (6 dager for tidlig - wtf!!!) Her skal jo ikke den naturlige syklus påvirkes, men ikke så mye å få gjort. Ingen spesielle smerter annet en normalt enkle mensmurringer, men blør som jeg aldri har blødd før! Jeg er en person som sjelden blør i bindet/tømmes før jeg går på toalettet og slik er det også nå, men nå blør jeg masse (til meg å være) og det kommer klumper. Økte på gradvis dag 1 og 2, i skrivende stund er jeg på dag 5 og det ser ikke ut til å minke enn så lenge - for første gang i livet er jeg på rosa OB pakke. For noen vil blødningen jeg ha nå være av normal karakter, men for meg er dette en dobling/trippling av mengde (og lengde ser det ut til....) Nå er dette den første mensen etter innsetting og kroppen trenger naturligvis å gå seg litt til, så jeg stresser ikke veldig over dette enda og skal la det gå 1-2 sykluser til for å se ann om ting stabiliserer seg. Dette er min erfaring så langt med Ballerine, og jeg vil oppdatere igjen når det har gått litt lenger tid. Dersom det er noen andre der ute som også har Ballerine, del gjerne erfaringer! Endret 24. september 2020 av Petronell 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Del Skrevet 23. september 2020 Hei, følger denne. har selv vurdert Ballerine, men er så skeptisk fordi jeg blør veldig mye til vanlig. Vil gjerne høre hvordan det går videre! Anonymkode: 72c38...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #3 Del Skrevet 23. september 2020 Anbefaler hormonspiral. Da får du redusert eller ingen blødning, og spiralen beskytter dessuten mot kreft i underlivet. Kobberspiral er noe dritt. Anonymkode: 31e86...d9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 24. september 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler hormonspiral. Da får du redusert eller ingen blødning, og spiralen beskytter dessuten mot kreft i underlivet. Kobberspiral er noe dritt. Anonymkode: 31e86...d9b Ikke nødvendigvis alle som tåler eller ønsker å tilføre hormoner. Jeg tåler det, men vil i utgangspunktet teste ut et "naturlig" produkt som ikke tilfører kroppen noe mer, så dette innlegget handler om erfaring med den nye kobberspiralen på markedet som heter Ballerine og ikke en diskusjon på om man skal velge homronspiral vs kobberspiral Man vet aldri, kanskje jeg bytter etter en stund - men enn så lenge er det da kobberspiralen Ballerine som testes ut. Endret 24. september 2020 av Petronell 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kala Skrevet 27. oktober 2020 #5 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hvordan går det? Er du fornøyd med Ballerine? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 27. oktober 2020 Hmmm.... både ja og nei. Ja i den forstand at jeg ikke har hatt noen særlige plager med smerter etter innsett og ingen mellomblødninger sett bort fra den første mensen som kom litt tidlig. Etter det helt klokkeklart tilbake i vanlig syklus. Nei i den forstand at de to blødningene jeg har hatt har vart i 7 dager (mot normalt 4-5) og mye kraftigere. Siden det bare har vært 2 blødninger siden innsett vil jeg se det ann litt til før jeg ev. konkluderer med noe endelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleKlump Skrevet 4. november 2020 #7 Del Skrevet 4. november 2020 Hei, noen oppdateringer på hvordan denne fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheCatLady Skrevet 4. november 2020 #8 Del Skrevet 4. november 2020 Det der er ganske normalt når man har kobberspiral. Jeg har ikke prøvd den typen, men hadde også tidligere mensperioder på 4-5 og blødde lite og hadde ingen smerter. Da jeg hadde kobberspiral blødde jeg i 7-8 dager, hadde større blødninger og mer smerter. Det er dessverre en vanlig bivirkning av kobberspiral og det er derfor det ikke anbefales til de som allerede blør mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #9 Del Skrevet 4. november 2020 Jeg har vanlig kobberspiral. Det første året ca blødde jeg betydelig mer enn jeg vanligvis gjør. Smertene var de samme, det vil si omtrent ikke merkbare. Varigheten økte med et par dager. Etter ett år ble blødningen redusert betraktelig. Blør nå som jeg gjorde før, men varigheten er fremdeles 7-8 dager mot 4-5 tidligere. Anonymkode: bad3f...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 4. november 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 4. november 2020 41 minutter siden, LilleKlump skrev: Hei, noen oppdateringer på hvordan denne fungerer? Ikke noe mer enn hva jeg skrev 27. oktober egentlig. Har nettopp startet på blødning nr 3 og enn så lenge virker den også å være kraftigere enn før kobberspiral, men kanskje litt «snillere» enn den aller første da det var klumper med blod. Sett bort fra blødningsendringene er jeg fornøyd med spiralen da jeg ikke merker noe til den, ingen økning i menssmerter etc. Dette gikk seg til etter ca 1 mnd. Min tanke nå er å se ann om blødningene vil kunne justere seg noe frem til nyåret, om ikke vil jeg mulig vurdere å bytte til hormonspiral kun grunner økte blødninger. (Selv om produsenten skriver at denne spiralen ikke skal gi noen økning, men det trodde jeg ikke helt på i utgangspunktet heller 😜) Første gang jeg tester spiral og det fungerer i allefall fint for kroppen min helt uten plager, så da blir spørsmålet bare om jeg beholder denne eller bytter til hormonspiral senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #11 Del Skrevet 29. november 2020 Jeg har også fått satt inn Ballerine kobberspiral og er foreløpig veldig fornøyd! Er i midten av 20-årene og har ikke født, og har innsett at jeg ikke tåler hormoner så veldig godt etter mange år på p-pillen, så ville prøve hormonfritt. Satt den inn hos gynekolog for noen dager siden. Var litt vondt under innsetting, men ikke så ille som jeg hadde fryktet. Kan ha noe med at jeg fikk satt lokalbedøvelse i livmorhalsen, ikke vet jeg. Hadde litt mensensmerter kvelden etterpå, men heller ikke spesielt vondt. Har ikke hatt noe mer vondt siden det! Har fortsatt litt blødninger. Kan oppdatere videre etterhvert Anonymkode: 6a365...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bib_84 Skrevet 29. november 2020 #12 Del Skrevet 29. november 2020 Er det den samme som GyneFix tro? For den har jeg. Får veldig kraftige blødninger av den, men de er regelmessige og smertefrie. Får noe som heter cyklokapron mot blødningene, og det virker som de faktisk blir mindre 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2020 #13 Del Skrevet 29. november 2020 bib_84 skrev (7 minutter siden): Er det den samme som GyneFix tro? For den har jeg. Får veldig kraftige blødninger av den, men de er regelmessige og smertefrie. Får noe som heter cyklokapron mot blødningene, og det virker som de faktisk blir mindre 😊 Jeg har også GyneFix, det er ikke samme som Ballerine. Jeg opplever at mensen er helt normal med GyneFix, men har hørt noe skremselshistorier om at folk opplever at den gror seg "langt inn i magen" eller gror seg fast osv... Men GyneFix har forandret prevensjonsverden totalt for meg, hormoner gjorde meg sprø. Nå er alt stabilt, både humør og menstruasjon. Anonymkode: cd125...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 30. november 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har også fått satt inn Ballerine kobberspiral og er foreløpig veldig fornøyd! Er i midten av 20-årene og har ikke født, og har innsett at jeg ikke tåler hormoner så veldig godt etter mange år på p-pillen, så ville prøve hormonfritt. Satt den inn hos gynekolog for noen dager siden. Var litt vondt under innsetting, men ikke så ille som jeg hadde fryktet. Kan ha noe med at jeg fikk satt lokalbedøvelse i livmorhalsen, ikke vet jeg. Hadde litt mensensmerter kvelden etterpå, men heller ikke spesielt vondt. Har ikke hatt noe mer vondt siden det! Har fortsatt litt blødninger. Kan oppdatere videre etterhvert Anonymkode: 6a365...318 Ja, supert om du deler dine erfaringer også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 30. november 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 30. november 2020 Ok, litt oppdatering på min erfaring så langt... Har nå vært gjennom 5 sykluser siden insett (jada, rukket hele 5 på 3 mnd da jeg har korte sykluser). Ser ut som antall dager med blødnin er tilbake på en normal 5-dagers for min del, vært sånn de 2 siste gangene nå. Men likevel har jeg time hos Gyn nå på onsdag for å bytte Ballerine med hormonsprial (eller annet gyn måtte anbefale). Jeg tåler som nevnt hormoner, så regner med eventuelt bytte skal gå fint. Selve spiralen har jeg ikke merket noe til etter en liten "innkjøringsperiode" de første ukene med å liksom kjenne at man hadde et fremmedlegeme i kroppen, og litt mensmurringer som kom og gikk. Bortsett fra dette har jeg ikke kjent noe til den og således vært da fornøyd. Eneste grunnen til at jeg nå går til verks med å bytte den ut er mengden blødninger. Fra å ha normalt brukt stort sett gul tampong, og innimellom blå - har jeg nå vært fast bruker av rosa og til dels måtte krype til korset og gå over til grønn (!!) i enkelte tilfeller. Dette passer meg dårlig med en aktiv livvstil som består av å være hele dager ute i skog og mark uten nødvendige toalettfasiliteter, så dette hindrer meg i å være så aktiv i perioder som jeg ønsker. Hadde det ikke vært for dette, hadde jeg nok beholt Ballerine spiralen. Gruer meg litt til gyn timen på onsdag da jordmor ikke klarte å finne trådene når jeg var på kontroll 1 mnd etter innsetting 😱 Insettingen av Ballerine synes jeg var vondt, og ser da ikke frem til at gyn skal måtte grave etter den for å få den ut.... men prøver å tenke positive tanker om at gyn er ekspert og har litt mer utstyr etc og håper jeg kan få noen form for bedøvelse. Wish me luck!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #16 Del Skrevet 30. november 2020 Petronell skrev (1 time siden): Ok, litt oppdatering på min erfaring så langt... Har nå vært gjennom 5 sykluser siden insett (jada, rukket hele 5 på 3 mnd da jeg har korte sykluser). Ser ut som antall dager med blødnin er tilbake på en normal 5-dagers for min del, vært sånn de 2 siste gangene nå. Men likevel har jeg time hos Gyn nå på onsdag for å bytte Ballerine med hormonsprial (eller annet gyn måtte anbefale). Jeg tåler som nevnt hormoner, så regner med eventuelt bytte skal gå fint. Selve spiralen har jeg ikke merket noe til etter en liten "innkjøringsperiode" de første ukene med å liksom kjenne at man hadde et fremmedlegeme i kroppen, og litt mensmurringer som kom og gikk. Bortsett fra dette har jeg ikke kjent noe til den og således vært da fornøyd. Eneste grunnen til at jeg nå går til verks med å bytte den ut er mengden blødninger. Fra å ha normalt brukt stort sett gul tampong, og innimellom blå - har jeg nå vært fast bruker av rosa og til dels måtte krype til korset og gå over til grønn (!!) i enkelte tilfeller. Dette passer meg dårlig med en aktiv livvstil som består av å være hele dager ute i skog og mark uten nødvendige toalettfasiliteter, så dette hindrer meg i å være så aktiv i perioder som jeg ønsker. Hadde det ikke vært for dette, hadde jeg nok beholt Ballerine spiralen. Gruer meg litt til gyn timen på onsdag da jordmor ikke klarte å finne trådene når jeg var på kontroll 1 mnd etter innsetting 😱 Insettingen av Ballerine synes jeg var vondt, og ser da ikke frem til at gyn skal måtte grave etter den for å få den ut.... men prøver å tenke positive tanker om at gyn er ekspert og har litt mer utstyr etc og håper jeg kan få noen form for bedøvelse. Wish me luck!! Hvorfor bruker du ikke bare menskopp i stedet for tampong? Anonymkode: cd125...f4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 30. november 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor bruker du ikke bare menskopp i stedet for tampong? Anonymkode: cd125...f4a Problemet mitt er massiv blødning som setter en demper på aktivt liv slik jeg ønsker, ikke hva jeg bruker av beskyttelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #18 Del Skrevet 30. november 2020 Petronell skrev (51 minutter siden): Problemet mitt er massiv blødning som setter en demper på aktivt liv slik jeg ønsker, ikke hva jeg bruker av beskyttelse. Du skriver at du må bruke rosa eller grønn tampong. Hvis du bruker menskopp trenger du ikke tenke på dette. Det var det som var poenget mitt Anonymkode: cd125...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petronell Skrevet 30. november 2020 Forfatter #19 Del Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver at du må bruke rosa eller grønn tampong. Hvis du bruker menskopp trenger du ikke tenke på dette. Det var det som var poenget mitt Anonymkode: cd125...f4a Joda, jeg skjønner at tanken din var god Men man må jo likevel tømme/vaske menskopp også, og det handler jo her om større blødning = hyppigere skifte enten det er bind, tamponger, menskopp etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #20 Del Skrevet 30. november 2020 Petronell skrev (1 minutt siden): Joda, jeg skjønner at tanken din var god Men man må jo likevel tømme/vaske menskopp også, og det handler jo her om større blødning = hyppigere skifte enten det er bind, tamponger, menskopp etc... Med menskopp trenger du ikke å tenke på annet enn at den må byttes hver 12. time, med mindre du blør noe helt sinnsykt mye. Har selv gått over fra tampong til menskopp, er mye mindre stress. Brukte alltid rosa tampong før. Har selv GyneFix spiral. Anonymkode: cd125...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå