Gå til innhold

Skal jeg være egoist å leve mitt liv, eller ta hensyn til de andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bodd i samme by som foreldrene mine, broren min og tantebarna, og søstern min og samboeren hennes. Jeg har alltid stilt opp siden jeg alltid er singel og har ikke barn selv. Nå ønsker jeg å fokusere på meg selv og hva jeg vil. Kanskje få mitt eget liv, er jo snart 35 år, men det faller ikke i god jord hos familien. Alle er så avhengig av meg på en eller annen måte. Jeg tror de ikke klarer å forstå mine behov. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 5de40...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg dei selv.

Anonymkode: 81bcf...6be

• Liker 5
Skrevet

Hva slags behov er dette da? Greit nok at du skal dyrke deg selv. Tenker du å flytte?  Slutte med kontakt , slutte å sitte barnevakt? Hvor mye skal du begrense kontakten? 

Jeg skjønner at du vil prioritere deg selv nå, hvis du har brukt mye tid på familie til nå. Alle andre gjør jo det samme. Bruker den neste tiden på seg og sitt. Hva tenker du å gjøre? 

Anonymkode: 726c6...686

• Liker 6
Skrevet

Hva mener du mer konkret? Henter du og er barnevakt i helgene, ukedagene??? 

Har du sagt dette til familien din? Kanskje de fikk sjokk og at i ettertid burde du heller tatt en jevnere overgang? 

Kan du fortelle litt mer hvorfor du tenker de er avhengig av deg og hva det er de reagerer på? 

• Liker 3
Skrevet

Balanse i alt. Det er da ingen motsetning mellom å leve sitt eget liv og å ta hensyn til familien?

Anonymkode: 25f45...768

• Liker 3
Skrevet

Du bestemmer over eget liv! Men for tantebarna er det jo veldig gøy å ha ett godt forhold til sin tante. Just saying...

Anonymkode: 83349...fb3

• Liker 4
Skrevet

Den største gleden i livet er å tjene andre.

Hilsen onkel Tom

Anonymkode: 2abed...100

Skrevet

Jaja, så da skal jeg bare forbli en singel og barnløs tante uten utdannelse? Jeg vært deprimert i mange år og tenker ofte på å ta livet mitt. Er ulykkelig. Føler at familien forventer at jeg skal stille opp i tide og utide. De forstår ikke at jeg har et liv å leve selv om jeg er alene. Har ingen venner her, så er mye alene. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, så da skal jeg bare forbli en singel og barnløs tante uten utdannelse? Jeg vært deprimert i mange år og tenker ofte på å ta livet mitt. Er ulykkelig. Føler at familien forventer at jeg skal stille opp i tide og utide. De forstår ikke at jeg har et liv å leve selv om jeg er alene. Har ingen venner her, så er mye alene. 

Du må begynne å prioritere deg selv og dine behov, så du får det bra med deg selv. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må begynne å prioritere deg selv og dine behov, så du får det bra med deg selv. 

Enig i dette.

Anonymkode: 557e2...0fd

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde flyttet litt unna for å tenke på meg selv,  er muligens litt slitsomt å gjøre det "oppå" alle andre. Familien din blir nok skuffet i startet fordi de tenker på seg selv(og hva de vil ha fra deg), men hvis dere har et godt forhold kommer de til å forstå deg etterhvert. 

Anonymkode: 104bf...ff5

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke egoistisk å gjøre som en selv vil.

Alt annet er faktisk egoistisk, når man gjør som noen andre vil og det strider i mot hva en selv vil.

• Liker 1
Skrevet

Du skal tenke på deg selv og ta dine egne valg basert på hva du selv ønsker og drømmer om.

Skrevet

Du skal fokusere på deg selv og dine behov. Skaff deg en utdannelse og flytt hvis det er det du vil. Det er egoistisk av dem å forvente at du gir opp ditt liv for å forenkle hverdagen for dem. Det tror jeg de skjønner hvis de tenker seg om også.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt må du slutte å være martyr.  Si nei når det ikke passer, og si ja når du har lyst til det.

Hva de forventer, og hva du gjør har ikke en sammenheng,  det er ditt valg å leve opp til deres forventninger.

Flytt, ta utdannelse, gjør som du vil, men det finnes fremdeles en mellomting mellom fullstendig egoist, og fullstendig dørmatte.

Anonymkode: 81774...7cc

• Liker 13
Skrevet

De har jo ikke noe med hva du vil gjøre med livet ditt. enten om du skal flytte, utdanne deg, bytte jobb, begynne på ny hobby. Så trenger du ikke gjøre annet enn å informere. Bryr de seg om deg, burde de være glade på dine vegne. For eksempel hvis du skal flytte og studere i en annen by. 

Hva har du lyst til å gjøre? 

• Liker 2
Skrevet

Må man alltid stille opp om man er singel altså?

Du må ta ansvar for det du har gjort selv. Ingen har vel tvunget deg til å stille opp?

Fokuser så mye du vil på deg selv, men klart folk reagerer ved plutselige forandringer. Alt her er ditt ansvar og noe du må forklare.  Det er deg og ditt liv du bestemmer og har bestemt over. 

Ikke la ungene miste tanten sin helt da!  Du er garantert viktig for dem  🙂

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. Først av alt så er det utrolig trist å lese at du føler det på denne måten. 

Du skal selvfølgelig leve ditt liv, og fokusere på dine ting!

Det er ingenting galt i å si: "Nei". 

Du er ikke en statist i andre sine liv. Du er hovedrolle i ditt eget! 

Dessverre kan det fort bli sånn at man får tildelt en rolle i en familie, også setter det liksom rammer og begrensning for hvem man er. Trine er den flittige og Lisa er den hjelpsomme, osv. Men vi kan også få tildelt negative roller, selv om de kanskje er mer sublime; Føler du at din familie har støttet deg?

Har du forsøkt å ta utdannelse? Hva med jobb? Har du jobb du trives med? Hvordan stiller din familie seg til din livssituasjon? Har du snakket med dem om det og opplevd at de var behjelpelig og støttende? 

Du sier det er flere ting i livet ditt som du føler du savner; 1.) Venner, 2.) Partner (og barn) 3.) Utdannelse. Nå kommer jo ikke disse tingene seglende på ei fjøl, så du må bestemme deg for hvilken av dem du ønsker å jobbe med. Hva står øverst på lista? Og; I noen tilfeller kan jo disse tingene komme med hverandre; Starter du nytt studie møter du kanskje nye venner? Møter du nye venner utvider du "datinghorisonten" din..

Hvis jeg skal gi deg et tips så hadde det vært å fokusere på utdanning, ettersom dette kanskje er det mest fornuftige fokusområdet. Men; Det hjelper jo lite å starte utdannelse om du ikke er motivert og primært har et savn etter nettverk og sosialt liv. Så dette må du selv kjenne på..

Til slutt, så må jeg understreke at slik jeg leser innlegget ditt så ser du ut til å "klandre" din familie for at du selv ikke har nådd de tingene i livet du har ønsket. Jeg leser innlegget ditt slik at du føler de har krevd så mye av deg at du dermed ikke har hatt mulighet til å selvrealisere deg selv. Og dermed er de "skyld" i din depresjon. Hvor riktig dette er, vet vel bare du. Men jeg håper du også er bevisst over at det er ikke sånn at via å ta avstand fra din familie så vil alle de andre ting automatisk lykkes. 

Det kan også være at din familie har tenkt at via å involvere deg i "sine ting", så har de på en eller annen måte hjulpet deg, om de har hatt en visshet om at du kanskje er en del alene, og deprimert. Via å inkludere deg så har de forsøkt å ta vare på deg, ikke utnytte deg. 

Lykke til! :) 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet
På 23.9.2020 den 14.07, ti10 skrev:

Du skal fokusere på deg selv og dine behov. Skaff deg en utdannelse og flytt hvis det er det du vil. Det er egoistisk av dem å forvente at du gir opp ditt liv for å forenkle hverdagen for dem. Det tror jeg de skjønner hvis de tenker seg om også.

🙌

Anonymkode: 8ff7c...e6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...