Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Wasabi
Skrevet

Har akkurat fått mensen i PP3 og er lei meg, denne gangen har vi gjort "alt riktig". Men sammenlignet med mange her inne skal jeg selvsagt ikke klage.

Men er det noen her inne som bare har 1 eggstokk som meg - og hvilke følger får dette i forbindelse med prøvingen/mulig graviditet? Ingen? :forvirret:

Da jeg fjernet den ene under operasjon for mange år siden sa legene at det ikke ville bli noe problem å få barn så lenge jeg prøvde i god tid før jeg fylte 30. Det prøver vi nå..

Videoannonse
Annonse
Gjest Wasabi
Skrevet

Ingen som vet?

Har søkt litt på nettet uten svar. Nå er vi så tidlig i prøvingen uansett, men på sikt tenker jeg å høre med gynekologen.

Skrevet

Det jeg vet et at jeg har en venninne som kun har en eggstokk etter operasjon. De ble gravide etter ca. 1/2 år med prøving - så det er bare å stå på ;)

Skrevet

Moren min fikk en stor cyste på eggstokken som måtte fjernes, hun var da 5 måneder på vei med meg. Jeg kom ut hel, og hun fikk to barn etter det også, uten problemer. (Det gikk visst nesten litt for fort, jeg tror planen var å bare få to.. ;) )

Skrevet

Min søster har også bare en eggstokk, og hun ble gravid på første forsøk. Det vil si at hun aldri rakk å få mensen etter at hun sluttet på p-pillen. Hun hadde også fått samme beskjed som deg, at det ikke skulle påvirke fruktbarheten å ha en eggstokk. Dermed er det nok like lett eller vanskelig å få barn enten man har en eller to eggstokker.

Lykke til!

Skrevet

Tror det er slik at eggstokkene gir fra seg egg annen hver gang. De som har en eggstokk kan derfor bli gravid annen hver måned i motsetning til hver måned for de som har to.

Skrevet

Riktig det som sommerfugl sier. En med bare en eggstokk, vil bare ha eggløsning annen hver måned.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke riktig.

Begge eggstokkene klargjøres for eggløsning hver syklus, men bare den ene eggstokken "vinner" og har eggløsning.

En kvinne med en eggstokk, har derfor eggløsning hver syklus. Vel og merke så lenge hun ellers er frisk og ikke har PCO/PCOS.

Gjest Myztica
Skrevet

Der tar du nok feil Gjest... det er riktig som Pleier og Sommerfugl sier. Eggstokkene gir fra seg egg annenhver måned!! Derfor kan en person med en eggstokk bli gravid annenhver måned... Har ei venninne som kun har en eggstokk, og hun hadde ingen problemer med å bli gravid.

Lykke til trådstarter :)

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, det stemmer det jeg har forklart! ;) Skal forklare nærmere..

Det er riktig at eggstokkene gir fra seg egg vanligvis hver sin gang, og vanligvis annenhver måned. Men gynekologen min forklarte meg at begge eggstokkene klargjør seg til prosessen, derfor kan man kjene EL-relaterte smerter på bare ene siden hver syklus, sånn som jeg gjør. Jeg kjenner smerter alltid på hø side, og han forklarte at det ikke var selve eggløsningen jeg kjente, men en "klargjøringsprossess" i ovariene. Selv om begge ovariene gjør seg klare, skjer eggløsningen vanligvis fra en av dem.

Noen ganger kan eggløsning også skje fra begge, og man kan da få tvillingsvangerskap med toeggete tvillinger.

Og blir den ene eggstokken operert ut, overtar den andre funksjonen for begge. Det hele er hormonstyrt, og hormonene påvirker ikke bare en eggstokk!

Men det er nok riktig at man ikke trenger å ha eggløsning hver syklus om man bare har en eggstokk, men man trenger heller ikke ha eggløsning hver måned om man har to..

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke riktig.

Begge eggstokkene klargjøres for eggløsning hver syklus, men bare den ene eggstokken "vinner" og har eggløsning.

En kvinne med en eggstokk, har derfor eggløsning hver syklus. Vel og merke så lenge hun ellers er frisk og ikke har PCO/PCOS.

Dette stemmer. Jeg har vært i samme situasjon selv. Måtte fjerne en eggstokk for noen år siden, men hadde eggløsning hver måned(dette ble målt og bekreftet av lege)

Kan forøvrig tilføye at jeg fikk beskjed om etter operasjonen at den manglende eggstokken ikke skulle ha noe å si for min fertilitet. Måtte likevel gjennom IVF for å klare å bli gravid, men dette var fordi den gjenværende egglederen var tett, og hadde ingenting å gjøre med det at jeg bare hadde en eggstokk. Vi lyktes på første forsøk.

Vanligvis går man til legen for å få hjelp dersom man(uten å ha lykkes) har prøvd å bli gravid i ett år. Dersom man har hatt operasjoner i underlivet, eller vet at man "mangler" noe(som jo hovedinnlegger gjør), så kan/bør man søke hjelp etter allerede et halvt år.

Vil forøvrig ønske hovedinnlegger lykke til

Gjest gjest1
Skrevet

Bekrefter gjestene her - selv om en bare har én eggstokk har man eggløsning hver måned.

Jeg fjernet en eggstokk - og har blitt gravid så lett som bare det 3 ganger etterpå. Ikke noe problem. Syklusen er stabil og fin, og jeg har overhodet ikke noen problemer med fruktbarheten som følge av min manglende eggstokk.

Lykke til!

Gjest harikkenoelenger
Skrevet

du kan da bli gravid annenhver måned. :) .

Gjest Wasabi
Skrevet

Hei alle!

Så herlig å logge seg på her etter en stunds fravær og finne så mange gode svar! Jeg har nå kjøpt min første eggløsningstest og skal prøve å finne helt ut av dette her når tiden nærmer seg... Krysser fingrene for at det ordner seg for oss og at eggstokken min leverer :) Takk alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...