Gå til innhold

Jeg går fra en godt betalt jobb som har krevd års utdannelse til å bli servitør!

SoWhat?

Anbefalte innlegg

Det har gått måneder med uvisshet. Så begynte jeg å jobbe igjen i juli. Noen timer pr dag. 

Var utsatt for en alvorlig ulykke i oktober i fjor, derfor ting tar tid.

Men nå vil jeg jobbe i restauranten ( familien sin)

Få nærkontakt med mennesker. Gjøre en opplevelse. 

Jeg likte min forrige jobb, men Fy fader så mye stress. Foredrag og forberedelser hele tiden. 

Jeg gidder ikke mer. Taper mase i årslønn så klart. Men har billig husleie og vil ha mer nærkontakt med  mennesker.

Alle er IKKE karrierenennesker!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble helt ødelagt av å jobbe i restaurant, både mentalt og fysisk. Håper du blir behandlet bra der du skal jobbe! Har selv akkurat startet på et 5-års studie for å komme meg unna restaurantbransjen. 

Anonymkode: 2405e...3a0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del mennesker har ikke mulighet til å tenke livskvalitet foran penger, enten på grunn av valg de selv har tatt eller valg andre har tatt for dem. Synes du er heldig som kan velge - jeg hadde valgt det samme selv om jeg skulle startet på nytt nå. 

Anonymkode: dc8c3...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet i ett år som servitør, har aldri løpt så mye, hatt så vondt eller fått så mye dritt som da men det er kanskje noe annet om det er familiens, selv om kundene nok er tilsvarende over alt :P men altså - kanskje du er heldig og kun får de koselige gjestene.. 

Forøvrig er det fint at du gjør noe du tror du vil like for egen skyld heller enn noe du likte for pengene - å nei vent, det viktigste var å gjøre noe man liker 😄 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Dumi2 skrev:

Du skal jobbe som servitør, fordi den andre jobben din var for stressende!?!

God luck!

Det kan være litt ulike typer for stress. Om man hele tiden har jobben hengende over seg med ting som burde vært gjort og stress fordi man skal snakke foran mange, så er det en annen type stress enn å være servitør. 

Anonymkode: e6513...585

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være litt ulike typer for stress. Om man hele tiden har jobben hengende over seg med ting som burde vært gjort og stress fordi man skal snakke foran mange, så er det en annen type stress enn å være servitør. 

Anonymkode: e6513...585

" Hele tiden har jobben hengende over seg med ting som burde vært gjort og stress fordi man skal snakke... ". Velkommen til servitør-yrket! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Dumi2 skrev:

" Hele tiden har jobben hengende over seg med ting som burde vært gjort og stress fordi man skal snakke... ". Velkommen til servitør-yrket! 

Du kan ikke sammenligne å være servitør med en annen jobb hvor man har ansvar for andre menneskers liv, helse eller fremtid, for eksempel. Selv om det kan være ufattelig stressende på jobb som servitør, så er vakta over når den er over. 

Anonymkode: 02c3a...fee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dumi2 skrev:

Ikke helt. Har selv jobbet med servering/mat tidligere, og selv om det kan være stressende når det står på, så har man - selv om vaktene kan være lange - hvertfall fri når vakta er over. I mange jobber som krever høyere utdannelser er man i praksis på 24/7/365. Det kan jeg skrive under på at kan være ennå mer stressende. 

Anonymkode: 029f9...a0d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke helt. Har selv jobbet med servering/mat tidligere, og selv om det kan være stressende når det står på, så har man - selv om vaktene kan være lange - hvertfall fri når vakta er over. I mange jobber som krever høyere utdannelser er man i praksis på 24/7/365. Det kan jeg skrive under på at kan være ennå mer stressende. 

Anonymkode: 029f9...a0d

Ja men det er ikke arbeidstakernes problem! Man kan faktisk si at nå er jeg ikke på jpbb!

Jeg har gjort det selv, jobbet i barnehage, og slet meg ihjel! Jeg ble sykemeldt på grunn av det ( jeg sov 1-2 timer på natt, fordi det var så mye jeg måtte gjøre!). Men det var hva jeg valgte! Man kan velge å ikke gjøre det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Lykke til med jobbskifte :)

Som du sier, alle er ikke karrieremennesker, og da er det ingen vits i å presse seg igjennom et karriereløp som man egentlig ikke ønsker å være med på.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til!:)

Jeg har jobbet som servitør flere steder, og hatet hvert eneste sekund. Dårlig betalt, ubekvemme arbeidstider, utakknemlige kunder, ondskapsfulle sjefer og vondt i rygg, føtter og nakke. 

Godt at vi ikke er like, for jeg liker å spise på restaurant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Jeg har også jobbet som servitør; og det var laaange vakter, dårlig betalt, ekstremt tunge løft, mye statisk bæring, mye løping, mye slibrige menn.. ja. Jeg gjør aldri det igjen. 

Og du, pass på ryggen!

Anonymkode: 0983d...93c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal TS jobbe i familien sin restaurant, så jeg regner med at TS ikke vil bli terrorisert av ledelsen der og bli behandlet som søppel slik mange opplever i denne bransjen.

Så det skiller seg kraftig ut fra det å bare være en deltids- (dele ut vakter) der en ikke har noen familierelasjoner med den såkalte "ledelsen".

God betaling blir det mest sannsynlig ikke, men det å være i jobben kan være helt forskjellig når det gjelder å være under sin familie sammenlignet med å være "under en fremmed leder", for å si det slik.

Anonymkode: 7d9c1...4c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god del mennesker har ikke mulighet til å tenke livskvalitet foran penger, enten på grunn av valg de selv har tatt eller valg andre har tatt for dem. Synes du er heldig som kan velge - jeg hadde valgt det samme selv om jeg skulle startet på nytt nå. 

Anonymkode: dc8c3...1e4

Jeg vet at jeg er heldig som kan ta dette valget. Men jeg har vokst opp i et arbeidsmiljø i murbygbinger og smale gater i Italia. Mine foreldre gjorde suksess , og er såkalte nyrike.

Jeg har aldri hengt med der. Bodde på østsiden i flere år. Jeg er overhodet ikke materialistisk. 

Jeg vil være sosial, yte service ( jeg digger det!) og gi en del av stemningen.

Endret av SoWhat?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rebecca30 skrev:

Stå på! Hva var forresten din forrige jobb?

Service og reklame rettet mot både bedrifter og privatpersoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sammenligne å være servitør med en annen jobb hvor man har ansvar for andre menneskers liv, helse eller fremtid, for eksempel. Selv om det kan være ufattelig stressende på jobb som servitør, så er vakta over når den er over. 

Anonymkode: 02c3a...fee

Jeg vet det er stress u yrket. Jeg jobber der i perioder. 

Men det er bra for meg med mosjon og nærkontakt med gjester. Jeg er et servicemenneske. Rett og slett. 

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sprettballen skrev:

Lykke til med jobbskifte :)

Som du sier, alle er ikke karrieremennesker, og da er det ingen vits i å presse seg igjennom et karriereløp som man egentlig ikke ønsker å være med på.  :)

Takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...