Gå til innhold

Hvordan blir julen din uten barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner på en ekstra sår følelse ved juletider?

Jeg er mann, uten barn og uten barn i familien i det hele tatt. Syns julen blir stusselig uten barn. Enkelte sanger og julemelodier gjør at savnet føles enda sterkere. Jeg klarer å nyte julen uansett, men det er noe som mangler.

Hva med dere andre? Hvordan blir julen for dere, og har dere tantebarn/onkelvarn som letter litt på savnet?

Anonymkode: 48d5e...912

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen er det man gjør det til. Jeg har feiret mange juler uten familie i det hele tatt (første da jeg var 18 år). Det viktigste er vel at man er rundt folk man er glad i. For min egen del er glad jeg har fått velge venner som mine nærmeste, siden jeg har et litt dårlig forhold til familien min.

Anonymkode: 80128...3ca

Skrevet

Jeg foretrekker julen uten barn. Jeg hatet de julene hvor søsteren min kom til byn med sine barn. 

Nå har jeg to barn, og julen er dritkjip nå sammenlignet med før jeg fikk barn. 

Det jeg alltid har likt med julen, er å nyte god mat og god samtale, med hyggelig, rolig stemning, fred og fordragelighet og kose seg med noe kjekt på tv kanskje. 

Med barn er det støy og halloi, og bare styr og ståk. Særlig med tantebarna mine, de er utrolig høylydte. 

Mine barn er ikke sånn enda, men der er eldsten bare tre, da.. Men måltidene er styr, han må ha hjelp, søler, blir lei av å sitte med bordet, og så må vi gå fra bordet etter tur for å leke med ham siden det bare blir kaos om han får gå løs alene hos mine foreldre, det er vanskelig å prate sammen for ungene krever så mye oppmerksomhet, og får så mye av det hos overgirede besteforeldre. Å kose seg med Askepott på julaften er bare å glemme, da er vi ute på en lekeplass og kjeder ræven av oss mens ungene herjer. 

Jeg har aldri noen sinne skjønt de som mener at det må barn til for å ha det kos i julen. Det er alt annet enn kos, og jeg savner barnløs jul noe voldsomt. 

Anonymkode: 3a28d...142

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan godt forstå følelsene TS har. Fikk barn sent i 30-årene og har følt på den samme ensomhetsfølelsen den gangen jeg var singel og barnløs. I dag som mamma, må jeg si at jeg savner endel ting ved singlet- og barnefri jul veldig mye.

Som en annen nevner her var julen den gangen en rolig og avslappende tid. I dag er det mest styr og stress, pliktbesøk av svigers som sitter grodd fast i sofaen i dagesvis, mens vi som faktisk bor i huset har rene arbeidsleiren med barnepass og matlaging. Jeg kunne godt tenkt meg å hatt noen rolige dager igjen, slik en av mine barnløse single venninner har. Men som sagt, jeg forstår den såre følelsen av å være barnløs i familiehøytider som julen jo er. 

Anonymkode: 38415...773

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt motsatt, er i jula jeg er mest glad for at jeg ikke har familie. Husker familiejul som stressende, langdryg og koseligere "på papiret" enn i virkeligheten. Jul alene er varm, koselig, fredfull, god mat, og fritt valg av skispor for alle er forlatte. 

Sommerferien er verst å ikke ha barn, for man kan ikke som 34 år gammel kvinne dra alene til fornøyelsesparker og badeland uten at folk ser på en som merkelig. da hadde det vært kjekt med en unge som unnskylding til å dra. 

Anonymkode: 0f06e...dd5

Skrevet

Hm, jeg synes julen er fin uten barn, men jeg kjenner ikke til noe annet. Har aldri feiret julaften med barn etter at jeg selv var barn. Jeg og søster var alltid de eneste barna og nå som vi er voksne er det ingen barn. Vi har det veldig fint med våre foreldre og min mann (som ikke har familie han vil feire med) i julen :) Pynter oss, spiser god middag med vin, pyntet huset fint og koser oss med gaver. Vi liker å få og gi gaver da, og prøver å finne noe fint til hverandre, pakke dem pent inn og bruker litt tid på å pakke opp. Drikker kaffe og avec, spiser julekaker og har det hyggelig. Litt gammeldags kanskje men tradisjonelt og koslig. Tror egentlig det var ganske lik feiring da vi var barn, bare at da kom i tillegg nissen etter middag med gaver til oss barna så lenge vi var små.

Anonymkode: 602bd...572

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er viktig å ha litt tradisjoner og gjøre litt stas på feiringen, pynte seg, lage ordentlig mat osv. Det er jo en høytidsdag og har jo ikke egentlig noe med barn å gjøre. Selv om jeg såklart forstår at det er sårt om man ønsker barn der. 

Anonymkode: 602bd...572

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Ja, jeg kjenner veldig på det særlig i julen. Familien min bor på andre kanten av landet og jeg må jobbe, så får ikke feiret jul med dem. Men har fri på julaften og første juledag. Prøver å pynte og gjøre det koselig, men føler meg så alene. Synes ikke høytider er noe koselig når man er alene, hele poenget med høytider er jo å være sammen med mennesker man er glad i. 

Anonymkode: a9ecf...2b7

Skrevet
På 23.9.2020 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Sommerferien er verst å ikke ha barn, for man kan ikke som 34 år gammel kvinne dra alene til fornøyelsesparker og badeland uten at folk ser på en som merkelig. da hadde det vært kjekt med en unge som unnskylding til å dra.

Du bør melde deg som støttekontakt eller høre om du kan bli tante gjennom Røde Kors - jeg vet de har noe opplegg med frivillige besteforeldre, da må det la seg gjøre å bli tante også. Det er garantert en unge i nærheten av deg som kommer til å digge å dra til fornøyelsesparker og badeland med deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...