AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #1 Skrevet 22. september 2020 Som overskriften sier, jeg har lyst å forsøke med farge på veggene. Flyttet inn i boligen for 9 år siden og malte absolutt alle vegger i samme farge; helt lys. Ikke helt hvitt, men lyst. Trives veldig godt med det, får en god ro i meg når det er lyst og likt overalt. Synes ofte mye farger blir «rotete». Men jeg ser jo hos andre at det blir veldig fint å bruke farger og jeg har lyst å bevege meg litt ut av komfortsonen og male hallen i en annen farge enn hvitt. Jeg er veldig i tvil om hvilken farge (og det er ikke bare å male på nytt, det er et stort rom som er høyt under taket, mye jobb). Det som ikke er aktuelt er rødt, gult og grønt. Et det noen som har forslag til farge som ikke er hvit, men som samtidig ikke blir too much? Jeg har tenkt på grått, men er veldig usikker. Anonymkode: b3d4a...085
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #2 Skrevet 22. september 2020 Det er jo blitt veldig populært med farger, men som ikke er "knallsterke" som i 70-tallsboliger. Det blir litt som farger som er blandet 50/50 med grå for å dempe styrken. Her er et eksempel på de nye fargene jeg tenker på (og så finnes de jo i lysere og mørkere varianter). De blåaktige og grønaktige er ganske populære, samt beige litt etter hvilket rom det er (jeg besøker mange hjem i jobbsammenheng så ser trendene). Grå er jo noe som "alle" har hatt en stund nå og som jeg ser at folk går litt bort fra igjen. Jeg har en del grå hjemme hos meg. Men det viktigste er jo at du selv trives med fargen. Og så er det kanskje greit å velge noe som ikke er alt for mørkt hvis du foretrekker litt lys, for mørke vegger "sluker" lyset. Anonymkode: e0f7f...346
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #3 Skrevet 22. september 2020 Pilasterblå er en fin, dus blågrå. Anonymkode: 258e2...a97 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 Du er nok "ubevisst" påvirket av motebildet, det har jo endret seg i det siste. Det var hvitt og grått veldig lenge, så ville alle ha farger. Nå ser du mørkeblå vegger, og vanvittig mye grønt. Og det er jo fint. Jeg synes spesielt i norske boliger, der det i utgangspunktet er en lang vinter, at hvitt og grått er altfor kaldt, spesielt kombinert med et minimalistisk, skandinavisk interiør. Det kan lett bli rotete med farger, og du må tenke litt for å kombinere fargene i ulike rom. Mitt tips er å ikke gå bananas med fargene, men velge duse varianter av farger. Det skal ikke så mye til før det blir mer spennende enn hvitt. Så kan du også ha rom for å velge farger på bilder på veggene, gardiner, puter og vaser. Det er jo en grunn til at beige er populært - det er mye lunere enn hvitt, men gir deg fortsatt spillerom. Evt. velg en med grønn-, rød- eller blåtoner. Anonymkode: 7e86f...f3a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo blitt veldig populært med farger, men som ikke er "knallsterke" som i 70-tallsboliger. Det blir litt som farger som er blandet 50/50 med grå for å dempe styrken. Her er et eksempel på de nye fargene jeg tenker på (og så finnes de jo i lysere og mørkere varianter). De blåaktige og grønaktige er ganske populære, samt beige litt etter hvilket rom det er (jeg besøker mange hjem i jobbsammenheng så ser trendene). Grå er jo noe som "alle" har hatt en stund nå og som jeg ser at folk går litt bort fra igjen. Jeg har en del grå hjemme hos meg. Men det viktigste er jo at du selv trives med fargen. Og så er det kanskje greit å velge noe som ikke er alt for mørkt hvis du foretrekker litt lys, for mørke vegger "sluker" lyset. Anonymkode: e0f7f...346 Veldig fine farger 😊 Helt annerledes enn knallfargene jeg hadde i en (leid) leilighet på 90 tallet. Jeg skal sjekke ut disse nærmere. ts Anonymkode: b3d4a...085
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er nok "ubevisst" påvirket av motebildet, det har jo endret seg i det siste. Det var hvitt og grått veldig lenge, så ville alle ha farger. Nå ser du mørkeblå vegger, og vanvittig mye grønt. Og det er jo fint. Jeg synes spesielt i norske boliger, der det i utgangspunktet er en lang vinter, at hvitt og grått er altfor kaldt, spesielt kombinert med et minimalistisk, skandinavisk interiør. Det kan lett bli rotete med farger, og du må tenke litt for å kombinere fargene i ulike rom. Mitt tips er å ikke gå bananas med fargene, men velge duse varianter av farger. Det skal ikke så mye til før det blir mer spennende enn hvitt. Så kan du også ha rom for å velge farger på bilder på veggene, gardiner, puter og vaser. Det er jo en grunn til at beige er populært - det er mye lunere enn hvitt, men gir deg fortsatt spillerom. Evt. velg en med grønn-, rød- eller blåtoner. Anonymkode: 7e86f...f3a Tror du har rett i at man ubevisst blir påvirket. Jeg trives som sagt veldig godt med å ha det lyst, blir nesten litt urolig når det blir mye farger på veggene 😂 Men samtidig ser jeg både på insta og hjemme hos familie og venner hvor fint det kan bli med litt farge. Skal jeg være helt ærlig er det kanskje kjedelig slik jeg har det nå. Jeg synes de duse «støvfargene» er veldig fine og delikate. ts Anonymkode: b3d4a...085
Lillemorbare Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 Jeg har det også lyst i alle oppholdsrom, fordi jeg trives best med det. Jeg synes det er bedre å pynte det opp med masse forskjellige farger, for jeg synes det er skummelt med farger på veggene. Men på soverommene har jeg vært gal til å være meg, har rosa, grønne, blå og rustfarget soverom. Men jeg er helt enig, de som har farger i oppholdsrommene har det som regel skikkelig fint! Skulle ønske jeg turte.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 Jeg har bodd i helhvit/lys leilighet i 5 år, likte det veldig godt, nå flyttet jeg nylig å da blev soverommet dusty blue, gangen nordic breeze og stue/ kjøkken tåkedis å jeg kan bare si at jeg elsker det! Angrer ikke en sekund! Anonymkode: 82fce...87f
Annekkk Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 Jotun tilbyr gratis fargeråd på hjemmesiden deres, du kan laste opp bilder og skriv informasjon om hva slags farge det er på gulvet, lys/solforhold du har osv., og hva slags resultat du ønsker (rolig/livlig osv.) så kommer de med tips til farger som kan passe. Jeg fikk mange gode tips for maling av stue, så anbefaler virkelig å bruke denne tjenesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå