Gugglo Skrevet 23. september 2020 #161 Skrevet 23. september 2020 6 minutter siden, Sunnys skrev: Hva med elektrosjokk våpen? Det flater jo ut vedkommende, slik at de får satt på håndjern og arrestert han? Vet ingenting om saken, men stoler på at politiet vurderte situasjonen nøye der og da. Det er kun Delta som har elsjokkvåpen pr idag. De ble aldri tilkalt.
Gjest Ikkegjestlenger Skrevet 23. september 2020 #162 Skrevet 23. september 2020 (endret) 1 minutt siden, Gugglo skrev: Det er kun Delta som har elsjokkvåpen pr idag. De ble aldri tilkalt. Feil. (Glemte å skrive at dette også var litt gøy. At du bommet på kontrollerbare fakta nok en gang). Endret 23. september 2020 av Ikkegjestlenger
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #163 Skrevet 23. september 2020 Akkurat nå, Ikkegjestlenger skrev: Feil. Mh, jaggu har du rett for en gangs skyld! Oslo politidistrikt skiller seg fra de andre prøvedistriktene ved at det i Oslo kun er tjenestepersoner ved Beredskapstroppen som er utstyrt med elektrosjokkvåpen. https://www.politiet.no/nn/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/04/07/elektrosjokkvapen-avfyringer/ 1
Gjest loveli Skrevet 23. september 2020 #164 Skrevet 23. september 2020 (endret) 16 timer siden, I Grosny skrev: Han kom mot arbeidskameratene sine med øks. Fullt mulig at han gjorde det mot politiet også, men hva som skjedde der og da sto det ingenting om. Det politiet skulle ha gjort var selvfølgelig å løpe vekk. Jeg mistenker at politiet ikke er opplært til å løpe vekk når de får beskjed om å sjekke tilstanden hos gale mennesker. Løpe vekk og latt mannen angripe andre mennesker med øksa da? Nei. Man kan ikke få fripass til å gjøre hva som helst bare fordi man er psyk. Endret 23. september 2020 av loveli
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #165 Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, loveli skrev: Løpe vekk og latt mannen angripe andre mennesker med øksa da? Kilde på at han angrep noen med øks? 2
Sunnys Skrevet 23. september 2020 #166 Skrevet 23. september 2020 55 minutter siden, Gugglo skrev: Det er kun Delta som har elsjokkvåpen pr idag. De ble aldri tilkalt. Så trist..kunne ha reddet mange liv 1
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #167 Skrevet 23. september 2020 1 minutt siden, Sunnys skrev: Så trist..kunne ha reddet mange liv M-mm, men det er feil. Det er kun i Oslo at det bare er Delta som har elsjokkvåpen. Du kan for øvrig lese mer om erfaringer med elsjokkvåpen på denne linken. Oslo politidistrikt skiller seg fra de andre prøvedistriktene ved at det i Oslo kun er tjenestepersoner ved Beredskapstroppen som er utstyrt med elektrosjokkvåpen. Oppdragsmengde og oppdragstype for disse er annerledes enn for de vanlige politipatruljene. https://www.politiet.no/nn/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/04/07/elektrosjokkvapen-avfyringer/ 2
slask Skrevet 23. september 2020 #168 Skrevet 23. september 2020 (endret) 17 hours ago, I Grosny said: Politiet brøt seg inn og drepte en mann i fjor også. En som hjelpeappparatet mente trengte tilsyn. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/08/05/195599566/mann-skutt-og-drept-av-politiet-pa-jaren Husker også godt den saken fra i fjor(?) på Hadeland, hvor politiet drepte en forvirret mann. Sønnen ble mildt sagt forbanna på at det kunne gå sånn. Nå skjer noe lignende igjen. Hvor vanskelig er det for profesjonelle å bare skadeskyte (i beinet?) eller på annen måte uskadeliggjøre en mann med øks? Å skyte på noen som har skytevåpen, ja da kan ting skje, men øks. Nei. Da er man slepphendt med våpen selv - altså politiet. Politi og rettsvesen har en stygg historikk med justismord her til lands, det må ses på som systematisk. Nå begynner man å få tanker om noe tilsvarende når det gjelder politiets opptreden i nødsfall også. Håper ikke at det brukes tilfeldige innleide kjøpesentervakter i sånne situasjoner. Endret 23. september 2020 av slask 1
Cordelia Skrevet 23. september 2020 #169 Skrevet 23. september 2020 (endret) 4 minutter siden, Onkel Blå skrev: La oss få det helt klart: de fleste mennesker i dette landet bor ikke inne i skogen på Bolkesjø. De fleste mennesker i Norge bor i byer. De aller fleste av dem har ikke øks, verken det eldre ekteparet som bor på Frogner eller ungdommene som bor på Grunerløkka eller barnefamilien som bor i hus i Tromsø eller Stavanger. Øks primært til å klyve ved eller bearbeide treverk. Dette skjer primært ute i distriktene og selv der har ikke ALLE øks i huset. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Øks Minner om at svært mange kjøper ferdigkappet ved. Legger ved en liste over noen forhandlere, så kan man selv se hvor stort dette markedet er (og dette er en brøkdel av forhandlerne). Det er helt på det rene at de aller fleste i Norge ikke har øks i egen bopel. https://www.norskved.no/finn-vedforhandler?gclid=CjwKCAjw5Kv7BRBSEiwAXGDElU5Qx2XpqHJ69qplEQMiv3ppetRXW4ofDj_KQudKmShcAA2ksbikIRoC7UoQAvD_BwE#/ Ganske mange mennesker bor utenfor Oslo. Ganske mange nordmenn har hytte. Ganske mange nordmenn driver friluftsliv. Skal jeg fortsette? Du kan fortsette å kverulere og belære, men jeg tror ikke du kommer så langt. Endret 23. september 2020 av Cordelia 3
Cordelia Skrevet 23. september 2020 #170 Skrevet 23. september 2020 Nå har vi sporet av igjen. Konklusjonen er at mannen hadde en øks. Han bodde langt inne på bygda, ergo er det ganske naturlig at han hadde øks. Hva han gjorde med den vet vi ikke enda. 6
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #171 Skrevet 23. september 2020 2 minutter siden, Cordelia skrev: Nå har vi sporet av igjen. Konklusjonen er at mannen hadde en øks. Han bodde langt inne på bygda, ergo er det ganske naturlig at han hadde øks. Hva han gjorde med den vet vi ikke enda. Mhm, nettopp! Om jeg bare kunne gitt deg flere plusser! Veldig flott at du ser at det både blir avsporing og forholder deg til det vi vet, eller vet at media skriver i alle fall. Kjempebra! 4
Neste Skrevet 23. september 2020 #172 Skrevet 23. september 2020 16 timer siden, Boetica skrev: Nå må spesialenheten få lov til å gjøre jobben sin først, da. Hehe ja, uansett så er konklusjonen at de ikke gjorde noe straffbart. Slik er systemet, av og til straffer man noen få bare for å vise at det går ann. Jeg tenker at de fleste som er politi er lite skikket til å håndtere en truet situasjon, mange er unge og uerfarne. Vi har jo sett flere drap av politiet i norge, der de har sluppet unna. Man kan fint skadeskyte et mennesker uten å drepe, så gjelder å holde seg på god avstand. Kontakte familie og andre nære som kan snakke med den som er psykisk syk. Denne saken viste jo hvor dårlig politiet jobbet, de kontaktet hverken familie eller fastlegen: https://www.nrk.no/innlandet/reagerer-kraftig-pa-politiaksjonen-der-faren-ble-skutt-og-drept-1.14711359 2
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #173 Skrevet 23. september 2020 13 minutter siden, Cordelia skrev: Nå har vi sporet av igjen. Konklusjonen er at mannen hadde en øks. Han bodde langt inne på bygda, ergo er det ganske naturlig at han hadde øks. Hva han gjorde med den vet vi ikke enda. Litt på sporet igjen, men denne gangen med rene spekulasjoner. Men det inntrykk jeg får, det som høres logisk ut for min del, når jeg leser det som står i Rjukan Arbeiderblad, er at... Avdøde skal ha ringt kolleger på arbeidsplassen og gitt uttrykk for at han hadde det vanskelig. Disse skal så ha dratt til stedet og kontaktet politiet. "N.N." fikk en telefon om at det var politi på stedet og ba en bekjent dra opp å se hva som skjedde. – Det kom en politimann springende og spurte hvor det var hen, forteller vitnet, som sto utenfor huset da skuddene falt inne. – Det gikk tretti sekunder til ett minutt, så hørte jeg skuddene. Det gikk veldig fort, forteller vitnet, som stusset over at de ikke hørte politiet rope til avdøde. Det har heller ikke en annen nabo hørt som satt i leiligheten under, forteller "N.N.". Det er veldig lytt i bygget, og naboen hadde hørt at avdøde spilte musikk og snakket i telefonen før politiet kom. https://www.rablad.no/hans-erik-borjesson-satt-og-spiste-middag-da-skuddet-kom-gjennom-veggen-flisene-foyk/s/5-90-176374 Hvis det foregikk slik vitnene forteller, plural ja. Så hadde han først besøk av disse to kollegene som møtte en låst dør og fikk beskjed om at han ikke ville ha besøk. Så tok de seg inn bakveien likevel. Før de dro og så ringte politiet. Så kommer dette Rjukan Arbeiderblad forteller litt senere ut på kvelden. Da satt han i telefon. Plutselig stormer noen inn døren. Ingen av vitnene (flertall) hørte noen rope, "POLITI!". Ingen hørte noe varselsskudd. Plutselig haglet det skudd bare. Da kan det være så enkelt som at han mistok vedkommende som tok seg inn døren for å være noen som ville han ille og derfor løftet øksen igjen. Så har politiet reagert på øksen. Og skutt. Det er det mest sannsynlige jeg ser kan ha skjedd. Kan. 1
Cordelia Skrevet 23. september 2020 #174 Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, Gugglo skrev: Litt på sporet igjen, men denne gangen med rene spekulasjoner. Men det inntrykk jeg får, det som høres logisk ut for min del, når jeg leser det som står i Rjukan Arbeiderblad, er at... Avdøde skal ha ringt kolleger på arbeidsplassen og gitt uttrykk for at han hadde det vanskelig. Disse skal så ha dratt til stedet og kontaktet politiet. "N.N." fikk en telefon om at det var politi på stedet og ba en bekjent dra opp å se hva som skjedde. – Det kom en politimann springende og spurte hvor det var hen, forteller vitnet, som sto utenfor huset da skuddene falt inne. – Det gikk tretti sekunder til ett minutt, så hørte jeg skuddene. Det gikk veldig fort, forteller vitnet, som stusset over at de ikke hørte politiet rope til avdøde. Det har heller ikke en annen nabo hørt som satt i leiligheten under, forteller "N.N.". Det er veldig lytt i bygget, og naboen hadde hørt at avdøde spilte musikk og snakket i telefonen før politiet kom. https://www.rablad.no/hans-erik-borjesson-satt-og-spiste-middag-da-skuddet-kom-gjennom-veggen-flisene-foyk/s/5-90-176374 Hvis det foregikk slik vitnene forteller, plural ja. Så hadde han først besøk av disse to kollegene som møtte en låst dør og fikk beskjed om at han ikke ville ha besøk. Så tok de seg inn bakveien likevel. Før de dro og så ringte politiet. Så kommer dette Rjukan Arbeiderblad forteller litt senere ut på kvelden. Da satt han i telefon. Plutselig stormer noen inn døren. Ingen av vitnene (flertall) hørte noen rope, "POLITI!". Ingen hørte noe varselsskudd. Plutselig haglet det skudd bare. Da kan det være så enkelt som at han mistok vedkommende som tok seg inn døren for å være noen som ville han ille og derfor løftet øksen igjen. Så har politiet reagert på øksen. Og skutt. Det er det mest sannsynlige jeg ser kan ha skjedd. Kan. Har ikke fått med meg det siste. Men det kan jo være en forklaring. Kollegene slik jeg har skjønt det var utenfor der enda, var en del av vitnene? Hvis det er sånn det skjedde, så vil jeg jo tro de(politiet) har et forklaringproblem. Syntes jeg hørte rykter om pressekonferanse fra politiet igår, men ser ikke ut som det stemte, 1
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #175 Skrevet 23. september 2020 Dette forandrer jo en del av bildet. Det var ikke kollegene som kontaktet politiet. Det var det AMK som gjorde. Klokken 15.27 fikk politiet melding fra AMK om en mann ved nedlagte Bolkesjø turisthotell i Notodden fremstod som påvirket og skulle ha opptrådt truende overfor andre personer på stedet. Det er her forvirringen om, "truet andre personer på stedet", har oppstått. Dette er hvordan AMK tolket det de ble fortalt av de to kollegene. Videre står det altså, dessverre: N. N. jobber i bygget og var utenfor for å prøve å finne ut hvorfor politiet var på stedet. – Det sto to personer utenfor bygget. De kunne ikke fortelle hva som skjedde og ba meg snakke med politiet. Da kom en politimann, i fullt mundur, springende og lurte på hvilken hybel det gjaldt. Deretter gikk det bare minutter før vi hørte skuddene, sier N.N. https://www.tv2.no/a/11666329 1
Boetica Skrevet 23. september 2020 #176 Skrevet 23. september 2020 49 minutter siden, Neste skrev: Hehe ja, uansett så er konklusjonen at de ikke gjorde noe straffbart. Slik er systemet, av og til straffer man noen få bare for å vise at det går ann. Jeg tenker at de fleste som er politi er lite skikket til å håndtere en truet situasjon, mange er unge og uerfarne. Vi har jo sett flere drap av politiet i norge, der de har sluppet unna. Man kan fint skadeskyte et mennesker uten å drepe, så gjelder å holde seg på god avstand. Kontakte familie og andre nære som kan snakke med den som er psykisk syk. Denne saken viste jo hvor dårlig politiet jobbet, de kontaktet hverken familie eller fastlegen: https://www.nrk.no/innlandet/reagerer-kraftig-pa-politiaksjonen-der-faren-ble-skutt-og-drept-1.14711359 Fint at det finnes slike som deg, som vet, og har erfaring med hvordan man skal reagere i en presset situasjon. Det er sikkert kritikkverdige forhold innen politiet. Men ingenting er lettere enn å sitte bak tastaturet og være ekspert. 2
Neste Skrevet 23. september 2020 #177 Skrevet 23. september 2020 8 minutter siden, Boetica skrev: Fint at det finnes slike som deg, som vet, og har erfaring med hvordan man skal reagere i en presset situasjon. Det er sikkert kritikkverdige forhold innen politiet. Men ingenting er lettere enn å sitte bak tastaturet og være ekspert. Jeg er ingen ekspert, men vi vet jo helt sikkert at sakene kunne vært løst på en bedre måte. Ikke så mange som er egnet til den slags operasjoner som er politi. Spesialenheten er jo en skandale, man ska etterforske seg selv. For å skyve alt under teppet. 2
I Grosny Skrevet 23. september 2020 Forfatter #178 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, Neste skrev: Hehe ja, uansett så er konklusjonen at de ikke gjorde noe straffbart. Slik er systemet, av og til straffer man noen få bare for å vise at det går ann. Jeg tenker at de fleste som er politi er lite skikket til å håndtere en truet situasjon, mange er unge og uerfarne. Vi har jo sett flere drap av politiet i norge, der de har sluppet unna. Man kan fint skadeskyte et mennesker uten å drepe, så gjelder å holde seg på god avstand. Kontakte familie og andre nære som kan snakke med den som er psykisk syk. Denne saken viste jo hvor dårlig politiet jobbet, de kontaktet hverken familie eller fastlegen: https://www.nrk.no/innlandet/reagerer-kraftig-pa-politiaksjonen-der-faren-ble-skutt-og-drept-1.14711359 Noen som er skadd mener det er bedre å bli drept enn å bli skadeskutt. 1
I Grosny Skrevet 23. september 2020 Forfatter #179 Skrevet 23. september 2020 3 minutter siden, Neste skrev: Jeg er ingen ekspert, men vi vet jo helt sikkert at sakene kunne vært løst på en bedre måte. Ikke så mange som er egnet til den slags operasjoner som er politi. Spesialenheten er jo en skandale, man ska etterforske seg selv. For å skyve alt under teppet. Jeg har ingen grunn til å tro at spesialenheten gjorde store formelle, etterforskningsmessige eller juridiske feil i forbindelse med Jaren-drapet, men de brydde seg bare om jus og lovlighet, og gikk ikke nok inn på hovedspørsmålet, altså hvorfor politiet i det hele tatt tvang seg inn til en mann som var helt ufarlig med mindre hans hjem ble invadert. Denne årsaken, tankegangen bak og etikken er ikke politisak, fordi det er ikke der eventuelle lovbrudd ligger, men selv om det ikke er straffesak, så er det hovedsaken. Politiet etterforsker lovbrudd. Spesialenheten er ikke de som jobber med å forebygge farlige politiarbeidframprovoserte hendelser. 1
Gugglo Skrevet 23. september 2020 #180 Skrevet 23. september 2020 1 minutt siden, Neste skrev: Jeg er ingen ekspert, men vi vet jo helt sikkert at sakene kunne vært løst på en bedre måte. Ikke så mange som er egnet til den slags operasjoner som er politi. Spesialenheten er jo en skandale, man ska etterforske seg selv. For å skyve alt under teppet. Når det gjelder argumentet, "du er ikke politi, så du vet ingenting om hvordan de skal gjøre jobben sin": Jeg er ikke en helikopterpolit. Men hvis jeg ser et helikopter som har styrtet, som henger og dingler i et tre så vet jeg at, jupp, du har driti deg ut, du har virkelig bommet skikkelig der. Enkelte ting trenger du ikke være ekspert for å forstå. Nå er ikke jeg så interessert i hva hvis om at. Men lignende har altså skjedd før. Og tar en ikke lærdom av hva som gjorde at situasjonen ble slik og slik så vil dette skje igjen. Og igjen. Og igjen. "i mange måneder av 2018 er det ingen i politiet som hører mer fra N.N. «Det hjalp å vise styrke», sier en politiansatt til VG at han tenkte." "N.N. reagerer på N.N.s uttalelser. Spesielt synes han det er vanskelig å forstå N.N.s uttalelse om at «politiet skulle vært hardere med tiltakene tidligere». – Det fremstår som helt grotesk. Uttalelsene hans ellers virker ganske flåsete og hånlige. Politiet har åpenbart ubegrenset med ressurser tilgjengelig når jeg skriver og sier noe. I 2016 ledet frustrasjonsutbrudd på SMS og e-post til tre ulike aksjoner mot meg. Alle ble henlagt av politiet i Larvik." https://www.vg.no/spesial/2019/mannen-uten-frykt/ 2
Anbefalte innlegg