Gå til innhold

Politi drepte psykisk forstyrret mann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
30 minutter siden, I Grosny skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/zgLwG1/telemark-mann-skutt-og-drept-av-politiet

Dette er andre gang politiet har kommet og drept en mann som var mentalt satt ut. De som ringte politiet trodde han var en fare for seg selv.  Men de som ble oppringt, politiet, var jo mye farligere.

Virker som du har konkludert med nøyaktig hva som har skjedd allerede. 

• Liker 23
Skrevet
20 minutter siden, Apocalypte skrev:

Han kom mot dem med øks, hva mener du de burde ha gjort?

Han kom mot arbeidskameratene sine med øks. Fullt mulig at han gjorde det mot politiet også, men hva som skjedde der og da sto det ingenting om.

Det politiet skulle ha gjort var selvfølgelig å løpe vekk. Jeg mistenker at politiet ikke er opplært til å løpe vekk når de får beskjed om å sjekke tilstanden hos gale mennesker.  

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, JuliaKepler skrev:

Løpe vekk? Ja, da hadde jeg følt meg trygg hvis politiet løp vekk hver gang gale mennesker var ute med øks

Slik jeg forsto det var han ikke ute med øks, men inne med øks. Nå kan det jo tenkes at politiet faktisk handlet korrekt og løp det de kunne, men ble tatt igjen av mann med øks. I så fall var det reellt selvforsvar.

• Liker 7
Gjest Onkel Blå
Skrevet

Mange sprø mennesker her i landet. Må si at jeg beundrer politiet for at så få mennesker blir drept under disse oppdragene som i all hovedsak omhandler mentalt forstyrrede mennesker som er til fare for seg selv, og ikke minst andre. 
https://www.nrk.no/innlandet/fem-personer-drept-av-politiet-siden-2002-1.14650615

Ellers er jeg glad vi ikke har fått tilstander som nabolandet vårt i øst ennå, takket være at politiet tross alt tør å vise muskler når de må. Se gjerne denne videoen: 

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/dramatisk-jakt-pa-svenske-sjokkranere-i-oslo/72549663/amp

Gjest In absentia
Skrevet

Jeg stoler på at politiet opptrådte riktig ut i fra det som skjedde, og at de kommer til å gå nøye gjennom hendelsesforløpet for å finne ut om noe kunne vært gjort annerledes med tanke på fremtidige oppdrag.  

Skrevet

Nå må spesialenheten få lov til å gjøre jobben sin først, da.

• Liker 13
Skrevet (endret)
31 minutter siden, I Grosny skrev:

Slik jeg forsto det var han ikke ute med øks, men inne med øks. Nå kan det jo tenkes at politiet faktisk handlet korrekt og løp det de kunne, men ble tatt igjen av mann med øks. I så fall var det reellt selvforsvar.

Det er ingen som løper vekk når gale mennesker er på ferde. Da hindrer man de i å gjøre noe mer skade. Fordi de er bare 1 og forstyrrer for alle andre. Da blir det litt rart dersom alle tok hensyn til den ene som bare var ute etter å skade andre. Det ville vært galskap.

Endret av MarieLo
  • Liker 7
Skrevet

Gale mennesker er i større grad til fare for befolkningen enn stabile og normale mennesker.        De er ikke fritatt fordi de er psykisk forstyrret, tvert i mot og heldigvis!

• Liker 20
Skrevet
1 hour ago, Apocalypte said:

Han kom mot dem med øks, hva mener du de burde ha gjort?

Han var alene i huset. Selvdrap med øks er ekstremt sjelden - tror faktisk ikke det har skjedd. De kunne latt fyren være i fred.

• Liker 8
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Boetica skrev:

Nå må spesialenheten få lov til å gjøre jobben sin først, da.

Hvis politi og spesialenhet mangler vesentlige etiske idèer, så synes jeg ikke vi skal vente med å nevne disse.

En vesentlig idè som inngår i helsepersonells etikk er at man ikke skal gjøre skade. Hvis jeg husker rett er det punkt 1 hos Hippokrates.  Jeg vet at politi ikke er helsepersonell, men allikevel, de fungerer ofte som helsepersonell og tar seg av folk som trenger hjelp. Hvis et menneske er psykisk sykt, så er det i utgangspunktet en helsesak.

Jeg mener at dersom en operasjon er farligere enn det den skal kurere, så skal den avbrytes.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny skrev:

Hvis politi og spesialenhet mangler vesentlige etiske idèer, så synes jeg ikke vi skal vente med å nevne disse.

En vesentlig idè som inngår i helsepersonells etikk er at man ikke skal gjøre skade. Hvis jeg husker rett er det punkt 1hos Hippokrates.  Jeg vet at politi ikke er helsepersonell, men allikevel, de fungerer ofte som helsepersonell og tar seg av folk som trenger hjelp. Hvis et menneske er psykisk sykt, så er det i utgangspunktet en helsesak.

Jeg mener at dersom en operasjon er farligere enn det den skal kurere, så skal den avbrytes.

Vet du ikke hva spesialenheten er? Det er de som nå gransker politiets fremgangsmåte i denne saken.

• Liker 7
Gjest Onkel Blå
Skrevet (endret)
4 minutter siden, I Grosny skrev:

En vesentlig idè som inngår i helsepersonells etikk er at man ikke skal gjøre skade. Hvis jeg husker rett er det punkt 1hos Hippokrates.  Jeg vet at politi ikke er helsepersonell, men allikevel, de fungerer ofte som helsepersonell og tar seg av folk som trenger hjelp. Hvis et menneske er psykisk sykt, så er det i utgangspunktet en helsesak.

I Sverige sender de ut sosionomer på oppdrag ala dette, i tilfelle gjerningsmannen finner anledningen riktig for å snakke om sin vonde barndom. 
Kanskje noe politiet her til lands bør begynne med også??

Endret av Onkel Blå
Skrevet
10 minutter siden, I Grosny skrev:

Hvis politiet ikke seriøst vurderer å avbryte oppdrag som utvikler seg i heiteste laget, så unnlater de å vurdere en mulighet. Kanskje den beste muligheten i situasjonen.

Det er politiet. Det er de som kontrollerer de heiteste lagene. Det er ingen andre enn politiet som håndterer de.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Boetica skrev:

Vet du ikke hva spesialenheten er? Det er de som nå gransker politiets fremgangsmåte i denne saken.

Jeg vet hva spesialenheten er, men ser ingen grunn til å vente med å skrive noe til de har etterforsket saken. Min tillit til politiets humanistiske etiske grunnlag er svekket etter Jarendrapet, og  hvis politiet gjør dødelige valg i farlige situasjoner så stiller jeg spørsmålstegn ved om de har korrigert sine etiske retningslinjer etter Jarendrapet. Spesialenheten skal hvis jeg har forstått det rett anklage politi som begår lovbrudd. Dårlig etikk trenger ikke å være lovbrudd, men det er såpass alvorlig at det bør sette i gang en etisk debatt innad i politiet og i deres direktorat.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny skrev:

Jeg vet hva spesialenheten er, men ser ingen grunn til å vente med å skrive noe til de har etterforsket saken. Min tillit til politiets humanistiske etiske grunnlag er svekket etter Jarendrapet, og  hvis politiet gjør dødelige valg i farlige situasjoner så stiller jeg spørsmålstegn ved om de har korrigert sine etiske retningslinjer etter Jarendrapet. Spesialenheten skal hvis jeg har forstått det rett anklage politi som begår lovbrudd. Dårlig etikk trenger ikke å være lovbrudd, men det er såpass alvorlig at det bør sette i gang en etisk debatt innad i politiet og i deres direktorat.

Du snakker som om du var inne i huset der det skjedde. Pr nå er vel ikke faktum klarlagt, og det jobbes det med. Jeg tenker det er greit å vente med en eventuell fordømmelse av politiets fremgangsmåte til det er klart hva som skjedde. 

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...