Gå til innhold

Hvordan stopper jeg besøkspress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har helt siden jeg fikk barn "slitt" med at familien kommer på besøk konstant for å se barnet. Akuratt nå har vi hatt besøk hver helg siden starten av sommeren hvor en eller begge dager har gått med på å ta i mot besøk. Både overnattingsbesøk, barnepass, svigerforeldre, kaffebesøk og Gud veit hva. Tenker hver eneste helg at "om jeg bare takker ja nå så slipper jeg besøk neste helg"... Og sånn går ukene. 

Jeg tror familien min ønsker mye mer sosial kontakt og familiesamvær enn hva jeg gjør. Jeg er ikke så sosial av meg og kjenner jeg blir sliten av å ha besøk så ofte. At familien konstant er innom går utover vennene mine og folk jeg faktisk vil være med, da jeg bruker opp energien på familiebesøk. Finnes det noen ok måter å snakke med familien om dette? Har prøvd på "det passer ikke i helgen, vi skal bort", men da finner de bare et annet tidspunkt å komme på... Og har prøvd med "Vi ønsker å isolere oss på grunn av korona" og da får jeg bare til svar at "de er så friske og kan isolere seg på forhånd"... 

Hadde det vært mulig å på en ordentlig måte snakke litt om forventninger til besøk og forskjellig behov for å være sosial? Hvordan ville dere tatt opp dette? Ønsker ikke dårlig stemning, bare 50% mindre besøk og 50% mindre forespørsler om besøk. 

Anonymkode: dc983...08b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å si nei når det ikke passer. Du behøver ikke begrunne et nei. 

Anonymkode: 7d7bf...2dd

• Liker 16
Skrevet

Uff, det kan bli en kjip samtale å ta. Jeg tror ikke jeg hadde tatt det opp som et tema, faktisk, men bare møtt forespørsler på en annen måte:

-Kan vi komme på besøk på lørdag? Er så koselig å treffe lillegull, og så tar vi med oss litt kake og skravler litt.

- Nei beklager, lørdag skal vi møte Janne og Robert, så det passer dessverre ikke.

- Men neste lørdag, da?

(og her kommer greia... du har forberedt deg på at det kommer en oppfølger)

- Nei, da er Anders invitert i utdrikningslag for en kollega, så det går visst ikke det heller. Skal vi si helgen etter?

Eventuelt trenger dere ikke ha noen (reelle eller imaginære) planer om å gjøre noe eller møte noen, men svare noe sånt som: Nei, det har vært så mye å gjøre i det siste, dere trenger litt rolig tid sammen uten planer for å hente dere inn. Det er lov å si! 

Poenget mitt er, ikke gjør det til at dere ikke ønsker besøk av dem. Det kan fort gi ømme tær. Men gi de endeløse forslagene litt motbør, dere trenger virkelig ikke si ja hele tiden.

Anonymkode: 981d1...e8e

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynn å si nei når det ikke passer. Du behøver ikke begrunne et nei. 

Anonymkode: 7d7bf...2dd

Det er riktig i teorien. Men de færreste familieforhold er så enkle at det bare er å si nei til ting som forventes.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det kan bli en kjip samtale å ta. Jeg tror ikke jeg hadde tatt det opp som et tema, faktisk, men bare møtt forespørsler på en annen måte:

-Kan vi komme på besøk på lørdag? Er så koselig å treffe lillegull, og så tar vi med oss litt kake og skravler litt.

- Nei beklager, lørdag skal vi møte Janne og Robert, så det passer dessverre ikke.

- Men neste lørdag, da?

(og her kommer greia... du har forberedt deg på at det kommer en oppfølger)

- Nei, da er Anders invitert i utdrikningslag for en kollega, så det går visst ikke det heller. Skal vi si helgen etter?

Eventuelt trenger dere ikke ha noen (reelle eller imaginære) planer om å gjøre noe eller møte noen, men svare noe sånt som: Nei, det har vært så mye å gjøre i det siste, dere trenger litt rolig tid sammen uten planer for å hente dere inn. Det er lov å si! 

Poenget mitt er, ikke gjør det til at dere ikke ønsker besøk av dem. Det kan fort gi ømme tær. Men gi de endeløse forslagene litt motbør, dere trenger virkelig ikke si ja hele tiden.

Gode råd her! Og såå enig i at du kan være ærlig og si at dere er slitne. 

Anonymkode: 28a44...fdd

• Liker 4
Skrevet

Forstår deg godt ts, hadde også blitt sliten av så mye besøk hele tiden. 

Helt ærlig har jeg selv sagt til folk før at jeg bare ikke orker besøk akkurat da, men da har jeg gjerne også foreslått et annet tidspunkt å møtes på. Det har som regel gått helt fint og blitt møtt med forståelse. 

Det må da være lov å være såpass ærlig og si at man er sliten og trenger en helg uten besøk. Det betyr jo ikke at man ikke syns det er hyggelig med besøk ellers.. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Familie: Å det hadde vært så kjekt å komme innom i helgen - kan vi komme på lørdag?

Du: Nei, det passer dårlig.

PUNKTUM.

Hvis de begynner å mase eller grave kan du si at det har blitt veldig mye i det siste og at dere trenger litt ro. Ikke snakk om andre planer. Jeg vet hvor vanskelig dette er - men du må rett og slett bare lære deg å si nei uten begrunnelse. Bestem deg for at du skal ha minst en "slektningfri helg" i måneden - aller helst flere - men man må jo begynne et sted.

Skrevet
9 timer siden, Blondie65 skrev:

Familie: Å det hadde vært så kjekt å komme innom i helgen - kan vi komme på lørdag?

PUNKTUM.

Hvis de begynner å mase eller grave kan du si at det har blitt veldig mye i det siste og at dere trenger litt ro. Ikke snakk om andre planer. Jeg vet hvor vanskelig dette er - men du må rett og slett bare lære deg å si nei uten begrunnelse. Bestem deg for at du skal ha minst en "slektningfri helg" i måneden - aller helst flere - men man må jo begynne et sted.

Hvor mange ganger på rad er det greit å si at det passer dårlig? Fordi når jeg sier dette med at jeg trenger ei helg uten besøk så får jeg som svar at "Ja, men vi kommer bare en liten tur på søndag" og "Vi blir ikke lenge" og "Så slitsomt kan det umulig være med besøk!" . Sist sa jeg nei 3 ganger til besøk før jeg fikk melding om at "Vi kommer bare innom i 2 minutter for å treffe barnet". De ble selvfølgelig i mange timer. Jeg kunne helst tenkt meg besøk en helg i mnd. Det hadde vært koselig. Skjønner at de synes det er trivelig å være her, men hadde vært enda triveligere for min del om jeg hadde besøk litt sjeldnere. Er helt oppbrukt sosialt. I tillegg får jeg hver eneste dag meldinger med "Hvordan går det med dere?" som jeg føler at jeg må svare på. Hvis jeg ikke svarer med en gang så blir jeg oppringt flere ganger på tlf. Og svarer jeg ikke der så "blir de bekymra". Når jeg sa nei til besøk sist så fikk jeg også beskjed om at "Vi prøver å stille opp og bidra, men det er vanskelig når du ikke lar oss få lov" (Jeg har ingenting jeg trenger hjelp med... Og trenger heller ikke barnepass). 

Nå skal det sises at vi hadde nesten ikke kontakt før barnet kom til verden og dette nye familielivet hvor alle skal være involvert i hva jeg og barnet gjør blir mye til meg. Er vant til å bruke tid med vennene mine og ikke familien. Prøver så godt jeg kan å skape avstand, men ikke enkelt da de nok føler de har rett på å bli kjent med barnet og er i ekstase over at vi har kontakt igjen.. Tror familiesamvær betyr veldig mye for de og de hadde nok flyttet inn her om de fikk lov. Nå skal det sies at jeg har fått en del hjelp med barnet alla opplæring ved bading, byssing, bekledning, noe jeg er veldig takknemlig for og ønsker ikke å skuffe noen eller være avvisende heller.. Veldig vanskelig situasjon hvor jeg føler at grensene for hva jeg synes er ok blir pushet og flyttet på hele tiden av ivrig familie.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger på rad er det greit å si at det passer dårlig? Fordi når jeg sier dette med at jeg trenger ei helg uten besøk så får jeg som svar at "Ja, men vi kommer bare en liten tur på søndag" og "Vi blir ikke lenge" og "Så slitsomt kan det umulig være med besøk!" . Sist sa jeg nei 3 ganger til besøk før jeg fikk melding om at "Vi kommer bare innom i 2 minutter for å treffe barnet". De ble selvfølgelig i mange timer. Jeg kunne helst tenkt meg besøk en helg i mnd. Det hadde vært koselig. Skjønner at de synes det er trivelig å være her, men hadde vært enda triveligere for min del om jeg hadde besøk litt sjeldnere. Er helt oppbrukt sosialt. I tillegg får jeg hver eneste dag meldinger med "Hvordan går det med dere?" som jeg føler at jeg må svare på. Hvis jeg ikke svarer med en gang så blir jeg oppringt flere ganger på tlf. Og svarer jeg ikke der så "blir de bekymra". Når jeg sa nei til besøk sist så fikk jeg også beskjed om at "Vi prøver å stille opp og bidra, men det er vanskelig når du ikke lar oss få lov" (Jeg har ingenting jeg trenger hjelp med... Og trenger heller ikke barnepass). 

Nå skal det sises at vi hadde nesten ikke kontakt før barnet kom til verden og dette nye familielivet hvor alle skal være involvert i hva jeg og barnet gjør blir mye til meg. Er vant til å bruke tid med vennene mine og ikke familien. Prøver så godt jeg kan å skape avstand, men ikke enkelt da de nok føler de har rett på å bli kjent med barnet og er i ekstase over at vi har kontakt igjen.. Tror familiesamvær betyr veldig mye for de og de hadde nok flyttet inn her om de fikk lov. Nå skal det sies at jeg har fått en del hjelp med barnet alla opplæring ved bading, byssing, bekledning, noe jeg er veldig takknemlig for og ønsker ikke å skuffe noen eller være avvisende heller.. Veldig vanskelig situasjon hvor jeg føler at grensene for hva jeg synes er ok blir pushet og flyttet på hele tiden av ivrig familie.

"Nei dere kan ikke komme innom i to minutter"

og så er du ikke hjemme når de kommer.

Det er ikke det at jeg ikke skjønner problemet - men det største problemet her er at du føler deg slem og avvisende.

Gjør det til en vane å svare på SMS etter mange timer. La være å ta telefonen hvis de ringer innen urimelig tid. Så kan du svare på SMS'en senere. Det er ikke slik som i gamle dager at man er forpliktet til å svare asap. Dette er terrorvelde fra deres side og det må de vendes av med.

Når det gjelder dine helger så må du rett og slett planlegge vennehelger fremover. Da kan de jo ikke komme for du er jo ikke tilgjengelig. Kommer de likevel så gjør det "kleint" - når de står i døren sier dere "vi sa jo at vi var opptatt og at det ikke passet".

Om du sier 10 ganger på rad at det ikke passer så betyr det akkurat det. Men det jeg ville gjort er å sagt "det passer ikke denne uken" og det samme igjen neste uke og så " men søndag 18. oktober hadde passet fint".  Og så gjentar du dette - alltid med en dato 3 uker frem i tid. I mellomtiden er det nei, ikke tilgjengelig, ikke hjemme, ikke slippe inn. Du MÅ være striks her for de har invadert dere. Jeg blir svett på dine vegne - men jeg har også måttet forklare mine ekstroverte venner at jeg kan ikke gå på noe hver helg uten å føle meg helt ute. Så her er kanskje det også på sin plass med en alvorsprat?

Skrevet

Gode råd ovenfor. 

Vil tilføye: Hvis du har sagt du er for trett, og de kommer likevel, så legg deg i soverommet med låst dør og la kjæresten ta seg av besøket. Hvis du har sagt du har dårlig tid, og de kommer likevel, så gå i gang med støvsugeren, oppvasken eller vasketøyet mens de er det. Osv. For hvis du likevel oppvarter dem hver gang, opplever de det jo bare som dårlige unnskyldninger. Du var ikke for trett, du hadde tid, osv. 

Anonymkode: d9c87...ca8

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode råd ovenfor. 

Vil tilføye: Hvis du har sagt du er for trett, og de kommer likevel, så legg deg i soverommet med låst dør og la kjæresten ta seg av besøket. Hvis du har sagt du har dårlig tid, og de kommer likevel, så gå i gang med støvsugeren, oppvasken eller vasketøyet mens de er det. Osv. For hvis du likevel oppvarter dem hver gang, opplever de det jo bare som dårlige unnskyldninger. Du var ikke for trett, du hadde tid, osv. 

Anonymkode: d9c87...ca8

desse rådene er gode, ts. jeg har brukt år av livet på å få til grenser!

det er ikke så gøy å besøke meg når jeg ikke holder kaffislabberas, men heller setter meg foran pc fordi jeg har deadlines og forholde meg til😁

og terrortlf: vent mange timer, evt neste dag før du svarer kort. gjør deg utilgjengelig! og husk flymodus, den er ganske kjekk😉lydløs ble ikke avstressende nok for meg🤷‍♀️

Anonymkode: a2e94...e33

• Liker 7
Skrevet

Jeg pleier å svare: «Vi har det litt travelt for tiden, men jeg kan ta kontakt når det passer». Da blir det opp til deg istedenfor. Synes dette fungerer godt

Anonymkode: 24bb6...06a

• Liker 6
Skrevet

«Vi synes det er hyggelig at dere ønsker å komme på besøk og vi setter pris på at dere er så engasjerte besteforeldre/tanter/onkler etc, men vi er ganske slitne og orker dessverre ikke like mye besøk for tiden.» Hvis de ikke hadde respektert det så får du sette ned foten kraftigere, for da respekterer de faktisk ikke grensene deres og er for invaderende. 

Anonymkode: d15f6...aaa

• Liker 5
Skrevet
11 timer siden, Blondie65 skrev:

PUNKTUM.

Støtter denne. Jeg har en kronisk sykdom som gjør meg utslitt, og da er jeg ærlig med at "beklager, jeg har en dårlig periode nå og kan ikke ha besøk. For helsa skyld må jeg hvile". Hvis du sier at dere må få litt ro, så bør venner og familie forstå :)

"Vi trenger kvalitetstid sammen bare oss 3 også, men kanskje senere i måneden" bør også fungere. 

Anonymkode: 9f5ff...ec9

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Avvis telefoner på mobil med "Jeg kan ikke snakke nå" hvis du har den type (Iphone har) avvisningsmulighet. Da trenger de ikke tro at dere brenner inne et sted uten mobildeknning - de VET at du har sett telefonoppringningen og vet at de forstyrret når de ringte. Hvis du ikke har den muligheten - avvis telefonoppringningen og send en kort SMS - vi er veldig opptatt akkurat nå og kan ikke ta telefonen. IKKE lov å ringe senere, IKKE unnskyld deg eller andre ting som oppfordrer til senere prat. Hvis det var noe veldig viktig de bare må få medelt så gjør de det på SMS. Hvis de bare ringer for å sludre / koseprate så gir de seg med denne avvisningen og hvis det er for å avtale å "bare komme innom" så er det jo enda viktigere å ikke svare.

Skrevet

Du må faktisk bare sette ned foten. Hardt. Ellers vil de bare fortsette. 

Anonymkode: 559b7...c5f

• Liker 3
Skrevet

"Hvis dere absolutt vil se barnet kan dere ta en tur sammen" 

Hvis du klarer det 1-2 helger med besøk eller hvis de får låne med seg barnet noen timer. Annenhver helg er forbeholdt kvalitetstid bare dere i huset. 

Eventuelt kan dere dra litt på besøk selv? Da er det lettere å dra nær du er lei

• Liker 1
Skrevet

Si at du begynner å føle deg forkjølet og trenger å bare ha en rolig helg og ikke ha besøk pga smittevern akkurat nå. 

Anonymkode: dbaf0...afd

• Liker 4
Skrevet

Si du har omgangssyke. Da vil ingen komme. 

• Liker 3
Skrevet
På 23.9.2020 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Si du har omgangssyke. Da vil ingen komme. 

Haha, den funker garantert i alle situasjoner 

Anonymkode: 24bb6...06a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...