Bonitapia Skrevet 22. september 2020 #21 Skrevet 22. september 2020 Du sliter desverre mer enn meg, og har virkelig prøvd det meste ser jeg, huff.. Grusomt å ha det slik! Jeg har slitt siden jeg kan minnes og mine barn har arvet det. Jeg har lært at jeg etter syrlig drikke/frukt må skylle munnen godt. Zendium gir meg færre sår, men får noen hver måned likevel og nå fikk jeg tips om å enten prøve den på bildet her eller forever living sin aloe vera tannkrem. Jeg har bestilt den på bildet nå hos farmasiet Råder deg til å ta en blodprøve for å se om du har noen vitaminmangler. Nå går jeg fast på d vitamin om vinteren. Tannkosten du bruker bør også ikke ha ytterside som "pusser" innsiden på kinnene. Dette kan rive opp ømtåelig hud. Jeg bruker nå en juniorkost med soft børste. Håper noen tips kan være til nytte 😊
Neket Skrevet 22. september 2020 #22 Skrevet 22. september 2020 Jeg har vært mye plaget i det siste, jeg bruker myrratinktur på en q-tip, og da blir de litt mindre vonde. Det svir som faen med en gang da. Har også lest at Nelex kan være fint å «svi» dem med, men det er vanskelig å få tak i. Jeg brukte på hestene før, enkelte veterinærer skaffet. Byttet vel navn til Lotagen, om jeg husker rett?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #23 Skrevet 22. september 2020 Det du skriver høres helt grusomt ut.. Har du noen andre plager enn disse munnsårene? Mine problemer ble bedre da jeg begynte å bruke disse (https://www.vitusapotek.no/munn-og-tann/curaprox-ultra-soft-tannborste/p/801865) tannbørstene og Sensodyne. Får likevel after nå og da, men ikke like hyppig som før. Anonymkode: 39878...75d
Nesly Skrevet 22. september 2020 #24 Skrevet 22. september 2020 7 minutter siden, Neket skrev: Jeg har vært mye plaget i det siste, jeg bruker myrratinktur på en q-tip, og da blir de litt mindre vonde. Det svir som faen med en gang da. Har også lest at Nelex kan være fint å «svi» dem med, men det er vanskelig å få tak i. Jeg brukte på hestene før, enkelte veterinærer skaffet. Byttet vel navn til Lotagen, om jeg husker rett? Lapis stift! Som en bruker på navlen til babyer dersom det er viltkjøtt. Det var det en lege på helsestasjonen som nevnte.
Gjest EmKay Skrevet 22. september 2020 #25 Skrevet 22. september 2020 Huff stakkars deg! Jeg har after ganske ofte, noen små og andre større og relativt "hemmende" ift snakking, osv. Men jeg har gjerne en uke-to uten after mellom hver gang, så er ikke like hardt rammet som deg. Jeg har funnet ut at å unngå sitrus/syrlige frukter og juice gjør at det kommer litt sjeldnere. Brukte zendium tannkrem lenge, men forsøkte til slutt vanlig tannkrem igjen uten å merke noe forverring på problemet. Så zendium har jeg faktisk sluttet med. Når jeg først har aftene svir jeg de noen ganger litt med ren vademecum på en q-tips så jeg blir litt "nummen". Jeg skyller med corsodyl to-tre ganger om dagen etter behov, og jeg tar på xylocain gel på resept fra lege om sårene blir for vonde og hemmende. Hvis jeg ikke bruker corsodyl sitter de i mye lenger. Mitt inntrykk er at om man først er plaget med after, så er det ikke så mye å gjøre med problemet annet enn å lindre så godt som mulig når man har et "utbrudd".
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #26 Skrevet 22. september 2020 Jeg sluttet å få det når jeg byttet til zendium tannkrem. All annen tannkrem har såpe i seg, som gir after. Var veldig plaget, men sluttet altså å få det ved bytte. Anonymkode: 73a8d...b1f
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #27 Skrevet 22. september 2020 13 minutter siden, Bonitapia skrev: Du sliter desverre mer enn meg, og har virkelig prøvd det meste ser jeg, huff.. Grusomt å ha det slik! Jeg har slitt siden jeg kan minnes og mine barn har arvet det. Jeg har lært at jeg etter syrlig drikke/frukt må skylle munnen godt. Zendium gir meg færre sår, men får noen hver måned likevel og nå fikk jeg tips om å enten prøve den på bildet her eller forever living sin aloe vera tannkrem. Jeg har bestilt den på bildet nå hos farmasiet Råder deg til å ta en blodprøve for å se om du har noen vitaminmangler. Nå går jeg fast på d vitamin om vinteren. Tannkosten du bruker bør også ikke ha ytterside som "pusser" innsiden på kinnene. Dette kan rive opp ømtåelig hud. Jeg bruker nå en juniorkost med soft børste. Håper noen tips kan være til nytte 😊 Takk skal du ha! Denne skal jeg absolutt prøve😍 Håper plagene gir seg for deg også. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #28 Skrevet 22. september 2020 Du har sikkert forsøkt det alt men når jeg får afte så synes jeg fluorskyll hjelper. Har hørt det kan være forbyggende også. Men sjekk om dette stemmer da så det ikke bare er noe som funket for meg og egentlig kan gjøre det verre for deg. Anonymkode: 6305d...614
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #29 Skrevet 22. september 2020 16 minutter siden, Neket skrev: Jeg har vært mye plaget i det siste, jeg bruker myrratinktur på en q-tip, og da blir de litt mindre vonde. Det svir som faen med en gang da. Har også lest at Nelex kan være fint å «svi» dem med, men det er vanskelig å få tak i. Jeg brukte på hestene før, enkelte veterinærer skaffet. Byttet vel navn til Lotagen, om jeg husker rett? Takk, skal prøve myrratinktur og undersøke litt om Nelex
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #30 Skrevet 22. september 2020 Jeg var like plaget som deg, hadde flere på en gang, og gjerne på tungen også, så jeg pratet som jeg hadde slag. Men nå er jeg gravid, og har ikke hatt det siden før graviditeten(bank i bordet). Jeg håper at det er kuren for meg!! Anonymkode: 12052...f30
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #31 Skrevet 22. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du skriver høres helt grusomt ut.. Har du noen andre plager enn disse munnsårene? Mine problemer ble bedre da jeg begynte å bruke disse (https://www.vitusapotek.no/munn-og-tann/curaprox-ultra-soft-tannborste/p/801865) tannbørstene og Sensodyne. Får likevel after nå og da, men ikke like hyppig som før. Anonymkode: 39878...75d Sliter generelt litt med magen i form av diaré. Har blitt utredet for crohns og ulcerøs colitt med gastroskopi og koloskopi, begge med biopsi. Disse undersøkelsene gav ingen funn. Har også hatt problemer med de hvite blodcellene tidligere, men akkurat hva husker jeg ikke. Det ble hvertfall tatt en beinmargsprøve da de mistenkte blodkreft, men hadde heldigvis ikke det. Blodet er normalt nå. Ellers sliter jeg med dårlig immunforsvar, og har mye hovne lymfeknuter rundt om kring. Legen mener dette kommer av sårene i munnen, men jeg vet ikke. Har ellers gått mye på pencillin/antibiotika som barn på grunn av problematiske mandler som nå er operert bort.
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #32 Skrevet 22. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var like plaget som deg, hadde flere på en gang, og gjerne på tungen også, så jeg pratet som jeg hadde slag. Men nå er jeg gravid, og har ikke hatt det siden før graviditeten(bank i bordet). Jeg håper at det er kuren for meg!! Anonymkode: 12052...f30 Bare å finne seg en mann da😂
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #33 Skrevet 22. september 2020 17 minutter siden, EmKay skrev: Huff stakkars deg! Jeg har after ganske ofte, noen små og andre større og relativt "hemmende" ift snakking, osv. Men jeg har gjerne en uke-to uten after mellom hver gang, så er ikke like hardt rammet som deg. Jeg har funnet ut at å unngå sitrus/syrlige frukter og juice gjør at det kommer litt sjeldnere. Brukte zendium tannkrem lenge, men forsøkte til slutt vanlig tannkrem igjen uten å merke noe forverring på problemet. Så zendium har jeg faktisk sluttet med. Når jeg først har aftene svir jeg de noen ganger litt med ren vademecum på en q-tips så jeg blir litt "nummen". Jeg skyller med corsodyl to-tre ganger om dagen etter behov, og jeg tar på xylocain gel på resept fra lege om sårene blir for vonde og hemmende. Hvis jeg ikke bruker corsodyl sitter de i mye lenger. Mitt inntrykk er at om man først er plaget med after, så er det ikke så mye å gjøre med problemet annet enn å lindre så godt som mulig når man har et "utbrudd". Har samme inntrykk, men synes nesten det er for sykt at det ikke finnes noen form for medisin som kan behandle dette. Alt jeg har prøvd har enten null effekt, eller effekt i opp til 10 minutter. Rekker ikke å spise ferdig middagen engang før bedøvelsen er ute. Dessverre har ikke corsodyl eller vademevum noen effekt hos meg.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #34 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Nesly skrev: Lapis stift! Som en bruker på navlen til babyer dersom det er viltkjøtt. Det var det en lege på helsestasjonen som nevnte. Villkjøtt heter det, Og lapis nekter jeg å tro skal brukes på slimhinner, villkjøtt er uten smertenerver og kan derfor behandles med det. Lapis er syre og er ekstremt ødeleggende for frisk hud! Anonymkode: 4207d...a55
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #35 Skrevet 23. september 2020 4 timer siden, anonym003 skrev: Sliter generelt litt med magen i form av diaré. Har blitt utredet for crohns og ulcerøs colitt med gastroskopi og koloskopi, begge med biopsi. Disse undersøkelsene gav ingen funn. Har også hatt problemer med de hvite blodcellene tidligere, men akkurat hva husker jeg ikke. Det ble hvertfall tatt en beinmargsprøve da de mistenkte blodkreft, men hadde heldigvis ikke det. Blodet er normalt nå. Ellers sliter jeg med dårlig immunforsvar, og har mye hovne lymfeknuter rundt om kring. Legen mener dette kommer av sårene i munnen, men jeg vet ikke. Har ellers gått mye på pencillin/antibiotika som barn på grunn av problematiske mandler som nå er operert bort. Nå er jeg på langt nær en lege, men du har ikke tilfeldigvis vært bort i Behcets sykdom? Jeg vet at Behcets kan være vanskelig å diagnostisere, for plagene kan være mange, blant annet sår i munn og underliv, problemer med mage/tarm, hudutslett, øyner og ledd kan angripes osv. Har et familiemedlem som fikk diagnosen for noen år siden etter mange år med plager, spesielt av munnsår. Anonymkode: 39878...75d
Nesly Skrevet 23. september 2020 #36 Skrevet 23. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Villkjøtt heter det, Og lapis nekter jeg å tro skal brukes på slimhinner, villkjøtt er uten smertenerver og kan derfor behandles med det. Lapis er syre og er ekstremt ødeleggende for frisk hud! Anonymkode: 4207d...a55 Men er after frisk hud? Poenget er vel å lage ett sår/etse det bort.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #37 Skrevet 23. september 2020 Du har sikkert fått tatt biopsi, men hvis ikke bør du få gjort det. Har du vært hos oralkirurg? Man kan bruke sterk steroidoppløsning på q-tip og ha rett på såret, så unngår du i hvert fall tabletter. Men det er ikke noe du skal prøve ut på egenhånd, du må få resept og bør ha vært hos øre-nese-hals eller tannlege/oralkirurg som er spesialist på slimhinnesykdommer i munnen. Ikke bruk corsodyl eller andre munnskyllevann, det irriterer bare. Anonymkode: 2d291...13e
anonym003 Skrevet 23. september 2020 #38 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har sikkert fått tatt biopsi, men hvis ikke bør du få gjort det. Har du vært hos oralkirurg? Man kan bruke sterk steroidoppløsning på q-tip og ha rett på såret, så unngår du i hvert fall tabletter. Men det er ikke noe du skal prøve ut på egenhånd, du må få resept og bør ha vært hos øre-nese-hals eller tannlege/oralkirurg som er spesialist på slimhinnesykdommer i munnen. Ikke bruk corsodyl eller andre munnskyllevann, det irriterer bare. Anonymkode: 2d291...13e Ja, jeg har tatt biopsi to ganger, men de fant ikke noe spesielt der. Jeg har brukt noe som heter klobetasol som er kortikosteriod beregnet for munnhulen, men ikke hatt noe effekt av denne.. Jeg skal definitivt høre om det er mulig å bli henvist til oralkirurg! Høres ut som de kanskje kan ha mere peiling. Tusen takk for tips!😃
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #39 Skrevet 24. september 2020 Har du prøvd å gjøre endringer i kostholdet? F.eks lavkarbo/ketogent? Anonymkode: 3b708...7be
..... Skrevet 24. september 2020 #40 Skrevet 24. september 2020 Har du forsøkt å kutte ut enkelte matvarer for å se om det hjelper? Jeg får ofte slike i perioder hvor jeg spiser en del usunt. Mine blir også digre og jo større de er, jo lengre blir de værende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå