AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #1 Del Skrevet 22. september 2020 Hei! Jeg er en jente på 22 år som har slitt med after/munskold siden 10-års alderen. Jeg har prøvd omtrent alt man kan komme over av medisin i Norge uten hjelp. Jeg går til hudspesialist og har vært til utredning for crohns og ulcerøs colitt, som begge var negativ. Diagnosen som er satt er after major, som betyr at disse sårene blir veldig store og kan være i munnen opp til flere måneder. Jeg går aldri uten en eneste afte, og bruker xylocain spray og gel for hvert måltid da hele munnhulen som oftest er rammet. Eneste medisin som har hatt noen form for virkning er Prednisolon, men dette skal man visst helst unngå i lengre perioder. Ved seponering av Prednisolon kommer sårene tilbake med en gang. Siden hverken fastlege eller ulike spesialister finner en god behandling forsøker jeg å skrive her i håp om hjelp. Alle tips tas imot med takk :) Hilsen fortvilet 22 åring Anonymkode: 6efe6...604 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 22. september 2020 #2 Del Skrevet 22. september 2020 Hei. Stakkars deg. Må være forferdelig vondt. Håper du får noen gode svar. Vil følge med på tråden for en venn av meg er også plaget. God klem 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #3 Del Skrevet 22. september 2020 Har ingen råd, da jeg bare har vanlige after/munnskold som jeg «behandler» med ublandet vademecum for å bedøve sårene. Men håper virkelig du får gode råd. Dette høres helt forferdelig ut. Anonymkode: 1570e...1be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #4 Del Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, Sensi skrev: Hei. Stakkars deg. Må være forferdelig vondt. Håper du får noen gode svar. Vil følge med på tråden for en venn av meg er også plaget. God klem Tusen takk! Det er virkelig helt forferdelig vondt. Håper noen har gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #5 Del Skrevet 22. september 2020 Nesespray skal hjelpe faktisk. Anonymkode: 0d2d0...ede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #6 Del Skrevet 22. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ingen råd, da jeg bare har vanlige after/munnskold som jeg «behandler» med ublandet vademecum for å bedøve sårene. Men håper virkelig du får gode råd. Dette høres helt forferdelig ut. Anonymkode: 1570e...1be Hei Vademecum har dessverre ikke gjort noe for meg. Til og med xylocain som brukes som bedøvelse på sykehus har liten effekt dessverre. Men takk for tips uansett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #7 Del Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nesespray skal hjelpe faktisk. Anonymkode: 0d2d0...ede Også prøvd uten effekt 😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nesly Skrevet 22. september 2020 #8 Del Skrevet 22. september 2020 Oralmedic!🙌🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 22. september 2020 #9 Del Skrevet 22. september 2020 har du prøvd dette? Can canker sores be prevented? Although there is no cure for canker sores and they often recur, you may be able to reduce their frequency by: Avoiding foods that irritate your mouth, including acidic, hot or spicy foods. Avoiding irritation from gum chewing. Brushing with a soft-bristled brush after meals and flossing daily. This will keep your mouth free of foods that might trigger a sore. Avoiding oral hygiene products containing sodium lauryl sulfate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 22. september 2020 #10 Del Skrevet 22. september 2020 Har du kuttet ut tannkrem som skummer, dvs. tannkrem med sodium laureth sulfate? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #11 Del Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, Nesly skrev: Oralmedic!🙌🏼 Denne funker, men jeg fikk en allergisk reaksjon en gang. I tillegg blir det utrolig dyrt om man skal behandle alt mellom 3 og 10 sår i uken 😐 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #12 Del Skrevet 22. september 2020 2 minutter siden, Sensi skrev: har du prøvd dette? Can canker sores be prevented? Although there is no cure for canker sores and they often recur, you may be able to reduce their frequency by: Avoiding foods that irritate your mouth, including acidic, hot or spicy foods. Avoiding irritation from gum chewing. Brushing with a soft-bristled brush after meals and flossing daily. This will keep your mouth free of foods that might trigger a sore. Avoiding oral hygiene products containing sodium lauryl sulfate. Ja, dette gjør jeg på daglig basis.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #13 Del Skrevet 22. september 2020 2 minutter siden, Apocalypte skrev: Har du kuttet ut tannkrem som skummer, dvs. tannkrem med sodium laureth sulfate? Ja, bruker kun zendium. Har brukt denne helt siden det startet men uten hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #14 Del Skrevet 22. september 2020 Tenker jeg legger med en liten liste over medisiner jeg har prøvd uten effekt: mycostantin, corsodyl, vademecum, colchicine, dapson, nycodent gel, klobetasol og mye mer jeg ikke husker navnet på. Jeg bruker også zendium tannkrem, unngår all mat med sitrus samt sterk mat og bruker myk tannbørste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #15 Del Skrevet 22. september 2020 Vitamin B12 har effekt hos enkelte som er hyppig plaget, kanskje det kan dempe dine plager noe? https://www.medscape.com/answers/867080-54247/what-is-the-role-of-oral-vitamin-b-12-in-the-treatment-of-recurrent-aphthous-stomatitis-ras https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1479540/ https://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/090210092732.htm Anonymkode: 935b7...3a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sensi Skrevet 22. september 2020 #16 Del Skrevet 22. september 2020 B12 Og c-vitamin. Sånt som booster immunforsvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 22. september 2020 #17 Del Skrevet 22. september 2020 Min farmor hadde After innimellom, men ikke den hissige varianten du har. Hun sverget til å forebygge med å ta kosttilskudd kalt Longovital. Dette er noen år siden, vet ikke om dette fins enda. Jeg håper virkelig du får hjelp, det høres helt forferdelig ut å ha det sånn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #18 Del Skrevet 22. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vitamin B12 har effekt hos enkelte som er hyppig plaget, kanskje det kan dempe dine plager noe? https://www.medscape.com/answers/867080-54247/what-is-the-role-of-oral-vitamin-b-12-in-the-treatment-of-recurrent-aphthous-stomatitis-ras https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1479540/ https://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/090210092732.htm Anonymkode: 935b7...3a4 Tusen takk for tips! Alt av vitaminer og mineraler er normalt, så har ikke prøvd dette tidligere. Skal definitivt prøve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #19 Del Skrevet 22. september 2020 15 minutter siden, Sensi skrev: B12 Og c-vitamin. Sånt som booster immunforsvaret. Takk! Dette skal prøves Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym003 Skrevet 22. september 2020 #20 Del Skrevet 22. september 2020 12 minutter siden, Eneri skrev: Min farmor hadde After innimellom, men ikke den hissige varianten du har. Hun sverget til å forebygge med å ta kosttilskudd kalt Longovital. Dette er noen år siden, vet ikke om dette fins enda. Jeg håper virkelig du får hjelp, det høres helt forferdelig ut å ha det sånn!! Denne har jeg faktisk prøvd, men hjalp ikke noe særlig hos meg. Takk for tips uansett😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå