Gå til innhold

Har du ein "rød tråd" i heimen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt oss ny leilighet for et par mnd. sidan.

Eg har selfølgelig lysst å ha en stil over alt- å finne den "røde tråden".

Det er umulig for oss å kjøpe alt nytt, unge og nyetablerte som vi er- så eg må bere godta at vi har en "mixa stil".

Furemøbla, sofa frå tidlig 90-tall- osv..

Så kjem spørsmålet ; har du en "rød tråd" heime hos deg?

Kva er i såfall den raude tråden?

(lure litt på kor eg skal begynne nemlig. :roll: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi har ingen rød tråd som strekker seg over hele leiligheten. Jeg liker mye forskjellig, og ser ikke helt behovet eller poenget med at absolutt alle rom skal ha samme stil. Derimot prøver jeg å holde noenlunde samme stil innenfor hvert rom.

Skrevet

Tja, det er ikke helt gjennomført nei. Men vi har alle møbler (unntatt på badet) i bjørk eller lønn, så det er i alle fall samme farge. Og så har vi Marbau-parkett over hele leiligheten (unntatt badet her også seff). Men så har vi litt forskjellig fra rom til rom. På badet prøver vi å holde det mørk blått i tilbehøret. Men sliter litt med håndklærne sånn sett...det er så dyrt... For øyeblikket har jeg limegrønt tema på kjøkkenet, men det består bare i løper, lys, blomster og oppvaskklut. Trenger ikke mer.

Skrevet

Jeg har en blanding av minimalistisk stil og shabby chic i min leilighet ( som ikke er så stor). Har farger som hvitt og forskjellige beigetoner, møblene er bøk, og jeg har innslag av stål og for det meste sort/hvittbilder. Av planter har jeg kun orkideer, og på badet kun hvite håndklær.

Skrevet
(lure litt på kor eg skal begynne nemlig. :roll: )

Kan du ikke begynne med å la veggfargene høre til samme "familie"?

Uansett....det koseligste er å lage et hjem...ikke et utstillingslokale. :)

Listverket bør også være likt i alle rom.

Skrevet
Kan du ikke begynne med å la veggfargene høre til samme "familie"? 

Uansett....det koseligste er å lage et hjem...ikke et utstillingslokale. :)

Listverket bør også være likt i alle rom.

Heilt enig med deg :)

Det skal være en HEIM- ikkje et utstillingsvindu..

Har samme farge på veggar (nesten kvitt) og lister i alle rom utenom bad.

Skrevet

På soverom og stue har vi tilnærmet lik farge på vegger. Kjøkken og gang har samme farge på veggene - alle fire rommene er lyse. På kjøkkenet og i stuen har vi kirsebærfargede møbler/innredning, men på soverrommet har vi eik. Er egentlig ganske gjennomført selv om det ikke er likt i hele huset. De to gjesterommene våre er ikke gjennomført på lik linje med resten av huset (men det kommer nok til å bli :) )

Badet er blått og hvitt med blå håndklær er dusjforheng.

I stuen hadde vi en del furumøbler, men siden vi også er relativt nyetablerte hadde vi ikke penger til å kjøpe masse nye møbler. Siden kjøkkeninnredningen er i kirsebær, beiset vi kjøkkenbord, stoler, stuebord og skap med kirsebærbeis. Billig, og det blir stor forandring.

Skrevet

I stuen hadde vi en del furumøbler, men siden vi også er relativt nyetablerte hadde vi ikke penger til å kjøpe masse nye møbler. Siden kjøkkeninnredningen er i kirsebær, beiset vi kjøkkenbord, stoler, stuebord og skap med kirsebærbeis. Billig, og det blir stor forandring.

Lurer litt på å gjere det samme.

Er veldig glad i kirsebærfarge- men er redd det blir litt mørkt?

Eller kansje ikkje- sidan alt anna er lyst.. Hmm- vanskelig dette ;)

Skrevet
Lurer litt på å gjere det samme.

Er veldig glad i kirsebærfarge- men er redd det blir litt mørkt?

Eller kansje ikkje- sidan alt anna er lyst.. Hmm- vanskelig dette ;)

Blir ikke veldig mørkt, og spesielt ikke hvis dere har lyse vegger. Jeg er iallefall stårlende fornøyd :sjarmor:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har ikke en rød tråd sånn sett for jeg har ikke en bestemt stil jeg følger slavisk, men har farger og ting som jeg selv liker og dermed vil jeg tro at det harmonerer. Har ikke sans for hjem som ser ut som en interiørbutikk-reklame hvor alt er i samme stil og samme serie, men liker en personlig stil med blanding av gammelt/nytt, rimelig/design.

Den røde tråden hos meg, er kanskje at jeg er kresen med hva jeg henger opp på veggen. Ingen innrammede fotos av familie/venner og ingen innrammede kunstplakater fra IKEA. Stort sett bare orginal kunst og trykk som jeg liker. (veggene mine er mao ikke overfylte). Også har jeg ingen pynteting som kun er til pynt, kun skåler/lysestaker som faktisk brukes. Kaster/gir bort mindre pene/intetsigende vaser, boller og fat (som man ofte får i julegave..). Er også allergisk mot lysestaker med rutete sløyfer på, "stilige" vinstativ, og gardiner som gjør mye ut av seg. Helst ville jeg ikke hatt gardiner. Bruker mye persienner og helt enkle bommulsgardiner. Siden jeg har masse bøker og plater, er også disse dominerende i stue-interiøret. Drømmer om flotte gammeldagse bokskap :)

Gjest gjest1
Skrevet
;) Jeg har ingen rød tråd i den forstand at alt kjøpes samtidig i samme stil og materiale, men jeg har likevel en tydelig helhet i huset og handler sjelden tilfeldige ting på impuls. Jeg har en blanding av stram klassisk minimalisme, gammel design, nytt og brukt. Selv om alt er forskjellig hører de sammen i stil, fargetoner, materialer og design. Jeg er ganske kresen på ting, så er jeg i tvil kjøper jeg sjelden møblet/tingen. Men ofte handler jeg uplanlagt, men da fordi jeg har kommet over noe jeg har lett etter lenge på loppemarked eller bruktbutikk. På slike steder kan man ikke tenke seg om alt for lenge
Skrevet

Den råde tråden hos oss er rett og slett at det er litt av hvert *ler*

Jeg trives utrolig godt med en blanding av nytt og gammelt.

Men jeg er utrolig nøye med at det fargene passer sammen. Skaffer jeg meg en grønn pute, så må jeg ha noe annet i samme farge.

Skrevet

Jeg har en rød råd i alle rom. Samme stil og farger som passer sammen.

Skrevet
Så kjem spørsmålet ; har du en "rød tråd" heime hos deg?

Ja, og den er grønn ;)

Det betyr at jeg er veldig glad i grønn, og hoved"essensen" i alle rom (untatt datarom + bad) er grønn i en eller annen form. Altså at jeg tar igjen det grønne i detaljer :Nikke:

Skrevet

Tja... vi har vel egentlig litt av hvert vi også.. men hovedtingene går i samme farger ihvertfall.. Vegger går i lys beige eller lys grå, gulv i gang og kjøkken er likt, gulvet i stua matcher fargen på kjøkkeninteriøret. Bord, stoler, bokhyller osv er mørk mahogny.Badet går i grått, stål og hvitt og passer fint inn.

Ellers bytter jeg ut farger på småting ganske ofte..da blir lys, duker, puter osv i samme farger både i tv-stue, spisestue og kjøkken...

Gjest LoisLane
Skrevet

Den råden tråden vår er bonderomantikk. Vedig ukorrekt for tiden, men det passer godt inn i tømmerhuset vårt. Deilig å slippe å henge på trendene også...

Skrevet

Vi har ganske nøytrale vegger og møbler, men spriter opp med farger på tilbehøret.

I den innerste stuen er lys, duker, pynteputer og detaljer på bilder turkis, på kjøkkenet er liftgardiner, stearinlys, servitetter og duker oransje, og en annen stue er putene og tilbehøret knæsj rosa og oransje. Skikkelig kult i den røde sofaen.

På den måten er det mye greiere å endre på fargen og stilen hvis man blir lei uten at det koster en formue.

Skrevet

Jeg er ikke slavisk på lik stil i hele huset, men det er turkis som er en gjenganger i kåken denne sommeren. Et lite innstikk av turkis her og der.

Gjest Gjest
Skrevet

Jordfarger er ett tema :) Vi har gulv og annet treverk i kirsebær, lyse vegger (unntatt spisestua, som vi ikke har hatt råd til å skifte ut enda).

Jeg har ikke duker og gardiner, kun en løper i limegrønt på spisestua, og en løper på bordet i tv-stua. Har kun gardiner på det store stuevinduet, for å ramme inn vinduet og dempe lyden, ellers bare persiennner i hele huset.

Har ikke "pynteting", unntatt lys/telys - ingen lysestaker. Bruker små ting til å følge trender, har nå to telysholdere i limegrønt og to telysholdere i den blåfargen som er så hot:). Ellers har vi mange ting fra reiser, fruktbarhetsgudinner fra både Gozo og Aruba, en vulkanfigur fra Lanzarote, keramikk fra Sevilla osv. Så har vi mange figurer fra Egypt, både gamle (min mann bodde der på 60-tallet) og nye (vært der 3 ganger).

En vegg er dekket av bøker - for meg er bøker både nytte og pynt.

På veggene er det kunstfotografi og ulike trykk, her er temaet hav/marint liv.

Jeg har to planter (!) og strever med å holde de i live. Skulle gjerne likt flere, men har problemer med å finne noen som jeg liker.

På kjøkkenet har vi skapknotter i terakottalignende keramikk, formet som sjøstjerne, konkylier, snegler, kamskjell osv. Fant disse i Sevilla og bare måtte ha de :)

Oppsummert: tema er nok havet og jorden.....

Det viktigste for meg er at vi trives her...og at folk ofte sier at det er koselig/trivelig her :)

Gjest Leola
Skrevet

Det som går igjen i huset mitt er:

Den samme lyse fargen på alle vegger

Masse original kunst på veggene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...