Gå til innhold

HASTER! Antrekk i begravelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke innlogget nå…
Skrevet

Jeg har nettopp fått vite at jeg skal i en begravelse, og jeg har kun lyse klær, eller klær som ikke passer (massivt vekttap). Eneste jeg har er en dressjakke som jeg håper kan gå an, og dongeribukse som nesten må gå. (Burde sikkert hatt en penbukse også, men jeg tviler på at jeg orker å få tak i det)

Så i tillegg til resten må jeg få tak i noe “passende” å ha på meg…

Er det noen her som kan gi meg et tips om en butikk som har en topp av dette slaget:

Lang (må dekke magen)

Langermet (går ikke i kirken halvnaken)

Sort/mørk

Ikke ekstremt dyr.

Finnes i str 40 +

Jeg orker ikke tanken på å gå i flerfoldige butikker for å finne noe som passer nå, men jeg kan nesten ikke gå i noe av det jeg har uten i virke respektløs ovenfor familie, spesielt siden det er snakk om en eldre kvinne, blir det lett noe mer “stivt” enn det jeg har klær til….

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er mye salg nå. Jeg går alltid på H&M jeg. De hadde mye pene svarte bukser på salg for en uke siden, og de pleier ha større utvalg av det meste, så jeg skulle absolutt tro du finner overdel også.

Gjest Gjest
Skrevet

Man går da vel ikke i olabukse i begravelse???

Skrevet

Ville ha prøvd på Cubus og Kapp Alh og H&M. De burde ha noe billig i svart. Synes du burde prøve å finne en mørk bukse/et skjørt også, olabukse er ikke bra i begravelse.

Skrevet

Se etter en lang, svart kjole, så slipper du å gå i olabukse. Det hadde jeg nok reagert på. Kjolen trenger bare å dekke knærne, trenger ikke å være fotsid.

H&M, Cubus, Kappahl og Lindex er klassikere på rimelige klær med stort utvalg.

Catzy

Skrevet

Kjole/skjørt i begravelse, dette skal helst dekke knærne?

Jeg skal selv i begravelse snart (vel, jeg vt ikke når, han e rikke død enda) til min bestefar, og lurer veldig på dette med klær. Jeg har et sort skjørt, men jeg tror ikke det DEKKER knærne. Det er knelangt, men jeg r ikke sikker på om det er sidt nok....

Dongribukse synes heller ikke jeg er passende på noen måte. Sort skjørt eller kjole eller bukse, eller i det minste mørk grå bukse. Ikke dongri.

Gjest Ikke innlogget nå...
Skrevet

Ja, jeg bør kanskje se etter en kjole av et eller annet slag, selv om jeg ser lett for meg at folk kan reagere på det like mye som at jeg tropper opp i bukse (jeg har vel ikke gått i kjole siden jeg var 5 eller noe slikt).

Og til dere som reagerer på at jeg det hele takk våger å nevne olabukse, greit, jeg VET det, men jeg eier knapt annet, og er langt i fra sikker på om jeg finner noe som passer. (Jeg har prøvd før, men jeg har en merkelig fasong).

Jeg har et langt mørkebrunt (litt lilletone i det, men ikke mye) skjørt, kan det passere? Usikker på om jeg finner en topp som passer til det, men med litt flaks går det kanskje…

Føler meg helt ekkel som tenker på klær i en slik stund, og kvier meg til de grader til å gå å shoppe i en slik tid, føler meg respektløs som tenker på klær når noe slikt har skjedd…

Men som dere sier, det er jo fælt å gå “normalt” kledd i en begravelse…

Gjest gjest1
Skrevet

Skal du et skjørt i ca knelengede, bør du ha en sort og tett strømpebukse til. Har du det, kan du godt bruke det i en begravelse, synes jeg.

Skrevet

Om det har noe å si, buksen jeg snakker om er kullsort, men den bør nok byttes ut uansett…

Skrevet

Ja, et mørkebrunt skjørt synes jeg du kan bruke.

Jeg skjønner hva du mener om å "tenke på klær", men klær e en måt vi viser respekt, og å tenke på det er å vise repsekt, ikke tenk på det som å ikke vise respekt, tenk motsatt.

Jeg har vært i skapet og sjekka at vi har rene "begravelsesklær" allerede jeg, og min bestefar er ikke død enda. Jeg må vær praktisk, det kan være kort frist på å reise hjem, og jeg må vite at jeg slipper å bruke de siste timene på å vaske klær. Tror jeg slipper shopping, det er bare et halvt år siden sist vi var i begravelse, Da måtte vi ut og handle klær begge to, for ingen av oss hadde vært i begravelse på mange år (han hadde aldri vært, jeg hadde vært for ti år siden)

Jeg har nå kledd meg i sort allerede jeg. for meg er det komplett unaturlig å gå i en rød eller rosa topp når jeg er i sorg. Det er bare min måte å reagre på. Og jeg anser ikke det at jeg derfor prioriterer klesvasken min slik at det re mørke klær som r rene som mangel på respekt, heller tvert imot.

Skrevet
Skal du et skjørt i ca knelengede, bør du ha en sort og tett strømpebukse til. Har du det, kan du godt bruke det i en begravelse, synes jeg.

Ja, tett sort strømpebukse har jeg, og det er det jeg har vurdert å ha til (dersom jeg finner den, den har jeg ikke lett etter. Den er vel en plass. Ellers er DET mye lettere å få tak i enn et skjørt... Å finne strømpebukse er bare å gå på lindex, å finne skjørt kan handle om flere butikker.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men jeg klarer ikke tenke slik, tror det er en form for sjokk (det skjedde utrolig brått, fra frisk, litt dårlig, men tror det går bra, til død, alt på under tre døgn).

At dette er første handletur etter klær på 3-4 år hjelper ikke helt heller. (Depresjon, angst for folk, fant ikke rett str (50+) osv)

Jeg får vel mote meg til å gå på et eller annet vis.

Huff, holder på å begynne å grine nå, og det kan jeg bare ikke, det er for dumt å begynne å gråte pga klær, jeg får holde meg noenlunde sammen til dette er over, så får jeg legge meg å grine et eller annet sted.

Skrevet

Gå med det brune skjørtet du har.

Det viktigste er vel at man har kledd seg med respekt for den avdøde. Ingen av de andre kommer til å tenke på hva du har på deg, så lenge du ikke tropper opp i noe knallrødt og kjempekort.

Har aldri kjøpt noe nytt for begravelse. Så lenge fargene ikke er for skrikende og skjørtet ikke er for kort, så er det nok ikke noe problem.

Skrevet
Gå med det brune skjørtet du har.

Det viktigste er vel at man har kledd seg med respekt for den avdøde. Ingen av de andre kommer til å tenke på hva du har på deg, så lenge du ikke tropper opp i noe knallrødt og kjempekort.

Har aldri kjøpt noe nytt for begravelse. Så lenge fargene ikke er for skrikende og skjørtet ikke er for kort, så er det nok ikke noe problem.

Takk!!!

Jeg har endt opp med (enda) et angstanfall nå, kun pga at jeg er red for å gjøre noe feil i klesveien, så de ordene varmet mer enn jeg tror du kan ane…

Kort skjørt og skrikende farge eier jeg ikke engang, så det er ikke noe tema, heldigvis.

Takk nok en gang, du lever virkelig opp til nicket ditt :dagens-rose:

Skrevet

Tusen takk for fine ord.

Kle deg i det du føler passer. Ut i fra det du har sagt tror jeg ikke det slår feil.

Ha en fin kveld! :kose:

Skrevet

Det ordner seg. Helt klart, det skjørtet du snakker m kan du helt klart bruke. Det er ikke slik at klær er det viktigste i en slik situasjon uansett, så dette skal du ikke tenke for mye på.

Og jeg synes du skal prøve å tenke at det at du tenker på dette IKKE er mangel på respekt, men tvert imot nettopp respekt. Tenk slik, for det hjelper deg ikke å "rakke ned på" egne tanker og følelser.

Det er ikke lett med plutselige dødsfall, jeg sliter med det samme selv, men jeg tillater meg selv å sjekke opp i garderoben, "bekymre" meg for skjørtelengde, og forsikre meg om rne klær, selv nå mens min farfar enda (ved respirators hjelp da) lever.

Vi har det vanskelig nok i en slik situasjon, om vi ikke skal straffe oss selv for å tenke litt praktisk innimellom. Jeg tror min hjkerne rett og slett sveiver over på å tenke praktsik fordi sorgen r for tung å tenke på hele tiden, så da må jeg tillate meg selv å tenke akkurat slik jeg tenker, hodet mitt trenger det.

Så, ikke la dette med klær bli et problem. Du kan helt klart gå i det skjørtet. Inni ei mørk jakke kan du ha en lys (ikke rødt, men f.eks hvit) topp. Kanskje trenger du ikke handle i det hele tatt? Eller du kan gjøre det om du vil. Men, dt ordner seg, helt sikkert.

Du har min medfølelse i det sjokket du går gjennom, jeg går gjennom det samme (frisk på torsdag, bare tidsspørsmål (antakelig timer, ikke dager) fra døden nå) Det er ikke lett.

Jeg vil gi deg en :klem:

Det ordner seg, på et vis.

Gjest Gjest
Skrevet

Det skjørtet høres fint ut. Det går nok bra skal du se.

:klem:

Gjest Sarah Jessica
Skrevet

Lykke til, trådstarter. Langt fra alle går i kullsort i begravelse, men mørkkledd og noen med en lysere topp til (inni mørk jakke/genser). Det viktigste er at du er der. Dette går bra!

Gjest lindas ikke il
Skrevet

jeg gravla min far for 3 uker siden, da hadde jeg på meg brunt skjørt...

det er ikke slik lenger at du MÅ GÅ I MØRKE KLÆR, men de må være nøytrale...

eks en hvit topp er like bra som en svart...

Skrevet

Hei igjen, det var ikke meningen å være skarp med deg. Det brune skjørtet høres fint ut, det! Det trenger jo ikke være svart, bare litt dempet.

Og som de andre sier over her, at du tenker på klær nå, det er jo en måte å vise respekt og omtankte på.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...