Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I et innslag på radioen søndag ble Birgit Skarsteins opptreden på Skal vi danse? diskutert som mange ganger tidligere. Som en reaksjon til hetsen hun har opplevd har flere kalt hennes deltakelse sensasjonell, noe som har skapt noe reaksjoner på manglende mangfold. Siden har jeg knapt hørt om mangfoldet som ble etterspurt, og i dag zappet jeg raskt forbi enda en sak om mangfold tilknyttet hudfarge, ikke funksjonsnedsettelser som søndagens innslag uttrykte ønske om.

Selv husker jeg tilbake på behandlingen jeg fikk da syndromet mitt påvirket meg som mest: kjeft for manglende funksjon i kroppsøving, til tross for at jeg kunne vise legeerklæring; bydelen som jobbet hardere for å få meg på institusjon enn faktisk å hjelpe meg; hets fordi det i beste fall tok meg år og dager å gå opp trappen på Nationaltheateret og alle klasseturer og svømmetimer jeg ikke fikk være med på fordi jeg ikke kunne komme meg dit på egen hånd. Hvis mine erfaringer dukker opp i en samtale er det mange som fordømmer behandlingen, men jeg opplever ikke at politikere og personligheter på sosiale medier egentlig gjør så mye. De snakker ikke engang om dem i diskusjoner omhandlende utsatte minoriteter. Jeg kjenner heller ingen som reagerer stort på det, på det meste ble det et argument for eller imot abortloven § 2c.

Jeg føler meg bitter for å reagere, og har prøvd å unngå å hisse meg opp over det, men tidens debatter, demonstrasjoner og reportasjer om rasisme og islamofobi (misforstå meg rett, det er jo forkastelig at slik skjer!) har gjort meg usikker på hvorfor det ikke oppleves som om jeg og andre som utsettes for hets og diskriminering tilknyttet deres funksjonsnedettelse blir møtt med samme vernet eller støtten. Med rasisme og islaamofobi mener jeg ikke SIAN og terror; jeg har heldigvis ikke opplevd rettet hatefull mobilisering mot de med nedsatt funksjonsevne, ei heller terrorangrep. Dessuten er det helt på sin plass å reagere kraftfullt mot det. Jeg mener saker som omhandler individuelle verbale angrep eller diskriminering. Der virker reaksjonen å være kraftigere hvis det er rasistisk motivert.

Så var det mangfoldet som nevnt over. Jeg vil ikke se at en kvotering debatteres, men det mangler en representasjon av folk med funksjonsnedsettelser i media, og det at Skarsteins deltakelse ble ansett som sensasjonell tyder jo egentlig på det.

Endret av Chriistiinee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...