AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #21 Skrevet 23. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke så enkelt som flere her fremstiller det. En arbeidsgiver med vett ville kun ha nevnt dette for deg dersom flere av dine kollegaer hadde kommet med dette som et innspill/problem. Og da må du ho spørre deg selv: er det så viktig for deg å få dekket ditt behov for alenetid akkurat i lunsjen atdu er villig til å fremstå som støtende på de du jobber med? Noe som kan bidra til at de blir mindre hjelpsomme enn før og mer distanserte? Eller er det helt ok å dekke behovet for alenetid etter jobb, og heller satse på at offeret med å delta på felles lunsj er verdt den sparte tiden og frustrasjonen ved å få kollegaer som viser godvilje? Jeg er også introvert. Og holder lunsjpausen med de jeg samarbeider med faglig hellig. De 30 minuttene per dag har økt lønnen min, satt ned arbeidsmengden, skaffet goodwill, sikret at folk i andre avdelinger vet hvem og hvor jeg er, og ført meg inn i masse spennende nye arbeidsoppgaver. Det samme gjelder deg, spiller du lunsjkortene dine riktig, og uavhengig av om du er introvert eller ekstrovert. Faktisk vil jeg kun anbefale deg å droppe lunsjen dersom du verken ønsker bli forfremmet eller få lønnstillegg. Anonymkode: 0fdae...623 For et dårlig innlegg. Du er jo helt på jordet. Mange drømmer ikke om å bli forfremmet. Anonymkode: 7f99c...c17 2
Eeemil Skrevet 23. september 2020 #22 Skrevet 23. september 2020 Det høres ut som en i overkant kontrollerende sjef. Eller kanskje det var et forsøk på å være inkluderende? Så lenge du spiser med de av og til får du med deg samhold og goodwill på jobben. De godtar det nok, om du bare forklarer at du må hvile hodet litt.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #23 Skrevet 23. september 2020 På 22.9.2020 den 17.25, AnonymBruker skrev: Kan du ikke si til leder at det er godt for deg (og nødvendig) å få denne pausen alene fordi det ellers blir en tung dag på jobb. Si at du har behov for å lufte deg og ha det litt støyfritt (eller hva som helst) for å prestere. Og si at du føler du bidrar sosialt hele resten av dagen. Jeg kjenner slike ting irriterer meg. Hadde bare de ekstroverte visst hvor slitsomt slike kantinepauser er... Anonymkode: 6f0d0...a95 Jeg er ganske ekstrovert og hater sånne kantinepauser. Det er bare evig prat om sykling og flinke unger. Blir gal. Anonymkode: 2df2f...31c 1 1
Zienna Skrevet 23. september 2020 #24 Skrevet 23. september 2020 Nei. Selv når man har betalt i matpausen, kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar lunsjen din i kantinen. Men da kan arbeidsgiver kreve at du er tilgjengelig og innenfor rekkevidde. Har du ikke betalt spisetid, kan du gå akkurat hvor du vil og trenger ikke å være tilgjengelig. Kanskje er oppfordringen du har fått om å delta godt ment, at de bare ønsker å inkludere deg. Da kan du si til den som spør, at du setter pris på at han/hun spør deg, men art det er sånn at du trenger litt alenetid. Alle vil forstå slikt, om du sier det på en riktig måte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #25 Skrevet 23. september 2020 Du kan gjøre hva du vil om pausen er ubetalt. Men i denne situasjon ville jeg bare sagt det som det var til sjefen, at jeg ikke trives med å sitte i kantina å spise bestandig. Jeg selv hater å sitte å spise med mange andre, da lar jeg heller vær å spise i pausen min. Anonymkode: 2d4e8...6e2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #26 Skrevet 23. september 2020 Arb.giver kan ikke kreve at du spiser i kantinen, men de kan vel kreve at en ikke spiser ved kontorpult og at de ansatte skal bruke lunsjrommet når de skal spise maten sin. Om du går på tur eller et annet sted enn arbeidsplassen for å spise mat kan de ikke si noe på. Anonymkode: 73447...f19
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #27 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 23.14): Arb.giver kan ikke kreve at du spiser i kantinen, men de kan vel kreve at en ikke spiser ved kontorpult og at de ansatte skal bruke lunsjrommet når de skal spise maten sin. Om du går på tur eller et annet sted enn arbeidsplassen for å spise mat kan de ikke si noe på. Anonymkode: 73447...f19 Vel, det krever de her grunnet betalt pause. På toppen krever de at vi ikke forlater lokalene. Det eneste stedet man kan spise er kantinen hvor det er støy fra morgen til ettermiddag. Prøver man seg på noe annet blir man kalt inn på teppet. Dette har ført til at jeg nå spiser lunsjen på toalettet som er det eneste stedet jeg kan få ro rundt meg uten å bli kritisert. Dette har jeg gjort i 6 måneder nå. Det spesielle er at jeg ikke er den eneste. Venter på forbundet. Frem til ting endrer seg så må det bli på denne måten. Anonymkode: de8a0...b16 1
TomBombadil Skrevet 14. august 2024 #28 Skrevet 14. august 2024 Helt irrelevant om pausen er betalt eller ei; arbeidsgiver kan ikke kreve at du avvikler pausen i et spesifikt rom. Dette er langt utenfor arbeidsgivers styringsrett. Det eneste de kan kreve ved betalt pause, er at du er tilgjengelig. 2
TomBombadil Skrevet 14. august 2024 #29 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, det krever de her grunnet betalt pause. På toppen krever de at vi ikke forlater lokalene. Det eneste stedet man kan spise er kantinen hvor det er støy fra morgen til ettermiddag. Prøver man seg på noe annet blir man kalt inn på teppet. Dette har ført til at jeg nå spiser lunsjen på toalettet som er det eneste stedet jeg kan få ro rundt meg uten å bli kritisert. Dette har jeg gjort i 6 måneder nå. Det spesielle er at jeg ikke er den eneste. Venter på forbundet. Frem til ting endrer seg så må det bli på denne måten. Anonymkode: de8a0...b16 De kan kreve at du ikke forlater, men ikke at du er i kantina. Tull og tøys tra arbeidsgiver.
Rosalilje84 Skrevet 14. august 2024 #30 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 17.14): Litt lei situasjon jeg har havnet i. Vi har en kantineordning på jobb for de som vil (betale litt hver mnd mot å få lunsj på jobb). Mange har også med matpakke og jeg er en av dem. Vi er over 100 ansatte som skal spise fordelt på tre pauser. jeg er ekstremt introvert og synes denne kantina er er energisluk uten sidestykke. For meg er det overhode ikke pause å sitte der og spise. Likevel gjør jeg det sånn ca 40-50% av dagene - for å tilfredsstille alle andre. Resterende dager bruker jeg å enten gå meg en tur ute, spise ved pulten mens jeg tar en privat telefon eller fikser private ting på nett etc.. og noen ganger jobber jeg bare mens jeg spiser. jeg prater masse med kollegaer gjennom dagen og er ikke asosial. Men nå har jeg altså blitt konfrontert med at jeg må komme inn i kantina i pausene da jeg også må bidra til arbeidsmiljøet. Jeg er veldig konfliktsky og ble veldig paff da dette ble lagt frem. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe galt men jeg må ta hensyn til mine behov også. så kan egentlig arbeidsgiver kreve dette? Jeg har trodd at ubetalt pause egentlig var min egen tid? mer klar over at aml. krever at man skal ta pause men det er vel ikke et krav til hvor denne pausen avvikles? Anonymkode: f5b25...e50 Ubetalt pause er din tid. Du kan være på kontoret, du kan gå ut på kafe og spise og hva som helst, så lenge du holder deg innenfor tidsramma. Etter arbeidsmiljøloven er du ikke tilgjengelig for arbeidsgiver i din fritid - altså UBETALT pause. Nei, en leder kan ikke kreve at du sitter sånn og slik i din fritid.
Rosalilje84 Skrevet 14. august 2024 #31 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 17.27): Mange har et veldig snevert syn på hva et godt arbeidsmiljø er. Det sosiale er bare en liten del av et godt arbeidsmiljø, og ikke en gang det viktigste. Et godt arbeidsmiljø er et miljø der varslere ikke forfulgt, der seksuell trakassering ikke foregår, der mobbing blir tatt på alvor, der luftkvaliteten er god, der arbeidstidsbestemmelser respekteres osv osv. Å sitte å småprate i lunsjen er ikke viktig for et godt arbeidsmiljø. Alt det ovennevnte er. TS er kanskje en meget viktig bidragsyter til det, og da kan hun med god samvittighet droppe lunsj i kantina. Dersom arbeidsgiver skal pålegge oppmøte i kantina, må det være avtalt i arbeidsavtalen og TS skal selvsagt ha betalt for tiden. TS kan også si nei til en sånn utvidelse av arbeidsavtalen. Anonymkode: 872bf...177 Dette. Jeg har vært ansatt på en arbeidsplass der det var stort fokus på sosialisering og ha det koselig hele tiden. Samtidig ble det ikke tatt tak i åpenbar mobbing, og arbeidsforholdene var under enhver kritikk. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #32 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 17.14): Litt lei situasjon jeg har havnet i. Vi har en kantineordning på jobb for de som vil (betale litt hver mnd mot å få lunsj på jobb). Mange har også med matpakke og jeg er en av dem. Vi er over 100 ansatte som skal spise fordelt på tre pauser. jeg er ekstremt introvert og synes denne kantina er er energisluk uten sidestykke. For meg er det overhode ikke pause å sitte der og spise. Likevel gjør jeg det sånn ca 40-50% av dagene - for å tilfredsstille alle andre. Resterende dager bruker jeg å enten gå meg en tur ute, spise ved pulten mens jeg tar en privat telefon eller fikser private ting på nett etc.. og noen ganger jobber jeg bare mens jeg spiser. jeg prater masse med kollegaer gjennom dagen og er ikke asosial. Men nå har jeg altså blitt konfrontert med at jeg må komme inn i kantina i pausene da jeg også må bidra til arbeidsmiljøet. Jeg er veldig konfliktsky og ble veldig paff da dette ble lagt frem. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe galt men jeg må ta hensyn til mine behov også. så kan egentlig arbeidsgiver kreve dette? Jeg har trodd at ubetalt pause egentlig var min egen tid? mer klar over at aml. krever at man skal ta pause men det er vel ikke et krav til hvor denne pausen avvikles? Anonymkode: f5b25...e50 Nei arbeidsgiver kan ikke forlange at du har lunsjen på pauserommet. du kan tilbringe den akkurat hvor du vil. Anonymkode: 44b00...51a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #33 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 17.14): Litt lei situasjon jeg har havnet i. Vi har en kantineordning på jobb for de som vil (betale litt hver mnd mot å få lunsj på jobb). Mange har også med matpakke og jeg er en av dem. Vi er over 100 ansatte som skal spise fordelt på tre pauser. jeg er ekstremt introvert og synes denne kantina er er energisluk uten sidestykke. For meg er det overhode ikke pause å sitte der og spise. Likevel gjør jeg det sånn ca 40-50% av dagene - for å tilfredsstille alle andre. Resterende dager bruker jeg å enten gå meg en tur ute, spise ved pulten mens jeg tar en privat telefon eller fikser private ting på nett etc.. og noen ganger jobber jeg bare mens jeg spiser. jeg prater masse med kollegaer gjennom dagen og er ikke asosial. Men nå har jeg altså blitt konfrontert med at jeg må komme inn i kantina i pausene da jeg også må bidra til arbeidsmiljøet. Jeg er veldig konfliktsky og ble veldig paff da dette ble lagt frem. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe galt men jeg må ta hensyn til mine behov også. så kan egentlig arbeidsgiver kreve dette? Jeg har trodd at ubetalt pause egentlig var min egen tid? mer klar over at aml. krever at man skal ta pause men det er vel ikke et krav til hvor denne pausen avvikles? Anonymkode: f5b25...e50 Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve dette. Men som andre er inne på, om det er slik arbeidsgiver holder på, så er det kanskje på tide å lete etter noe annet? Litt OT: det snakkes mye om sykemelding for tiden, grunnen er udugelige ledere som dette. Folk blir syke av at det ikke holder å komme på jobben å gjøre jobben sin, men at du må delta på alt annet. Anonymkode: 638f2...550 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #34 Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 17.14): Litt lei situasjon jeg har havnet i. Vi har en kantineordning på jobb for de som vil (betale litt hver mnd mot å få lunsj på jobb). Mange har også med matpakke og jeg er en av dem. Vi er over 100 ansatte som skal spise fordelt på tre pauser. jeg er ekstremt introvert og synes denne kantina er er energisluk uten sidestykke. For meg er det overhode ikke pause å sitte der og spise. Likevel gjør jeg det sånn ca 40-50% av dagene - for å tilfredsstille alle andre. Resterende dager bruker jeg å enten gå meg en tur ute, spise ved pulten mens jeg tar en privat telefon eller fikser private ting på nett etc.. og noen ganger jobber jeg bare mens jeg spiser. jeg prater masse med kollegaer gjennom dagen og er ikke asosial. Men nå har jeg altså blitt konfrontert med at jeg må komme inn i kantina i pausene da jeg også må bidra til arbeidsmiljøet. Jeg er veldig konfliktsky og ble veldig paff da dette ble lagt frem. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe galt men jeg må ta hensyn til mine behov også. så kan egentlig arbeidsgiver kreve dette? Jeg har trodd at ubetalt pause egentlig var min egen tid? mer klar over at aml. krever at man skal ta pause men det er vel ikke et krav til hvor denne pausen avvikles? Anonymkode: f5b25...e50 Ubetalt pause da kan de ikke pålegge deg at du engang er tilgjengelig på kontoret engang! Anonymkode: 82088...465
Gjest Hoia Skrevet 14. august 2024 #35 Skrevet 14. august 2024 (endret) Svarer dere på en gammel tråd her??? Jeg jobbet et sted hvor bemanningen var styrt av industrien, det vil si at ikke bare sjefen, men også mannskap i bygget, ville at en skulle forlate arbeidspulten i alle lunsjer, spise på samme sted. Fordi de skulle fikse ting og tang. Der jeg jobber nå, er de mer sosiale, en blir glad når en møtes til lunsj, sjefene er utrolig avslappet og sosiale, men en går ikke etter folk. De vet vi har mye å gjøre, og at en av og til må spise på farten, og de vet at det ikke handler om ikke-vilje til å ses. Det er det beste miljøet til å inkludere absolutt alle, en setter pris på å prates når en møtes, men det er ingen tvangsmessig kontroll. Det er et helsefremmende arbeidsmiljø. Endret 14. august 2024 av Hoia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå