Gå til innhold

Kan arb.giver kreve at jeg er på pauserommet i pausen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt lei situasjon jeg har havnet i. 
Vi har en kantineordning på jobb for de som vil (betale litt hver mnd mot å få lunsj på jobb). Mange har også med matpakke og jeg er en av dem. 
Vi er over 100 ansatte som skal spise fordelt på tre pauser. 

jeg er ekstremt introvert og synes denne kantina er er energisluk uten sidestykke. For meg er det overhode ikke pause å sitte der og spise. Likevel gjør jeg det sånn ca 40-50% av dagene - for å tilfredsstille alle andre. Resterende dager bruker jeg å enten gå meg en tur ute, spise ved pulten mens jeg tar en privat telefon eller fikser private ting på nett etc.. og noen ganger jobber jeg bare mens jeg spiser. 
jeg prater masse med kollegaer gjennom dagen og er ikke asosial. 

Men nå har jeg altså blitt konfrontert med at jeg må komme inn i kantina i pausene da jeg også må bidra til arbeidsmiljøet. Jeg er veldig konfliktsky og ble veldig paff da dette ble lagt frem. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe galt men jeg må ta hensyn til mine behov også. 

så kan egentlig arbeidsgiver kreve dette? Jeg har trodd at ubetalt pause egentlig var min egen tid? 
mer klar over at aml. krever at man skal ta pause men det er vel ikke et krav til hvor denne pausen avvikles?

Anonymkode: f5b25...e50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde jeg blitt irritert over, vil spise hvor jeg vil og noen ganger trenger jeg å være alene og hvile hodet litt i pausen på jobb, ikke prate med andre i en bråkete kantine. 

Anonymkode: df042...464

• Liker 20
Skrevet

Er pausen ubetalt er den din egen tid, og arbeidsgiver kan ikke kreve at du spiser i kantinen.

Anonymkode: 11ab1...9d1

• Liker 44
Skrevet

Tror kanskje AML sier noe om at pausen ikke skal være på samme stedet som du normalt jobber fra (f.eks. arbeidspulten). Men om det betyr at du som arbeidstaker plikter å ta pausen borte fra pulten, eller er mer myntet på at arbeidsgiver plikter å gi deg bedre "pauserom" enn din egen pult, vet jeg ikke.

Men de kan vel ikke kreve at du skal bruke pausene i kantinen. Pausen er din private tid som du disponerer slik du vil. Arbeidsgiveren liker kanskje det at folk samles fordi det alltid vil være litt jobbsnakk og informasjonsflyt rundt bordet selv om det ikke offisielt er på agendaen. Da sparer de seg vel for å sette opp møter i arbeidstiden som folk er betalt for.

Anonymkode: 5d1a9...074

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke si til leder at det er godt for deg (og nødvendig) å få denne pausen alene fordi det ellers blir en tung dag på jobb. Si at du har behov for å lufte deg og ha det litt støyfritt (eller hva som helst) for å prestere. Og si at du føler du bidrar sosialt hele resten av dagen. 

Jeg kjenner slike ting irriterer meg. Hadde bare de ekstroverte visst hvor slitsomt slike kantinepauser er... 

Anonymkode: 6f0d0...a95

• Liker 20
Skrevet

Mange har et veldig snevert syn på hva et godt arbeidsmiljø er.

Det sosiale er bare en liten del av et godt arbeidsmiljø, og ikke en gang det viktigste. Et godt arbeidsmiljø er et miljø der varslere ikke forfulgt, der seksuell trakassering ikke foregår, der mobbing blir tatt på alvor, der luftkvaliteten er god, der arbeidstidsbestemmelser respekteres osv osv.

Å sitte å småprate i lunsjen er ikke viktig for et godt arbeidsmiljø. Alt det ovennevnte er. TS er kanskje en meget viktig bidragsyter til det, og da kan hun med god samvittighet droppe lunsj i kantina.

Dersom arbeidsgiver skal pålegge oppmøte i kantina, må det være avtalt i arbeidsavtalen og TS skal selvsagt ha betalt for tiden. TS kan også si nei til en sånn utvidelse av arbeidsavtalen.

Anonymkode: 872bf...177

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener det er på høy tid å ta en nærmere titt på hvordan de introvertes arbeidsmiljø egentlig oppleves for dem. Som det er nå trumfer de ekstrovertes behov alt annet. Jeg for min del opplever arbeidsmiljøet som dårlig når vi sosialiserer for mye i matpausen. Da irriterer jeg meg ofte over ekstroverte kolleger jeg normalt ikke har noe imot, og jeg presterer dårligere etter pausen fordi jeg ikke har fått ladet batteriene. Hvorfor er det alltid de ekstroverte som skal bestemme hva som er bra og ikke? Jeg tror effektiviteten faktisk kunne gått opp hvis vi tok mer hensyn til de som heller vil hvile hjernen enn skravle om vær og vind i pausen. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke kreve at du skal være i kantinen under ubetalt pause. 

Anonymkode: a8489...3c6

• Liker 2
Skrevet

Da får  de betale deg for pausen din hvis de krever at du er en viss plass. Hvis ikke gjør du akkurat som du vil. Jeg er ikke introvert men jeg avskyr småsnakking i pausen min. Bruker aldri pauserommet på jobb hvi jeg har lunsj samtidig som noen andre.

Anonymkode: 5bf81...646

• Liker 4
Skrevet

Takk til dere alle for gode svar🥰 

godt å høre at jeg ikke er alene om å føle på dette og at det ikke er ok å kreve dette som arbeidsgiver. 

• Liker 1
Skrevet

Når det er ubetalt pause, kan du vel i teorien strengt tatt gjøre akkurat hva du vil?

Anonymkode: 62c42...c8d

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er betalt pause, så kan arbeidsgiver kreve at du ikke forlater arbeidsplassen. Hvis du har ubetalt pause, så kan du gjøre hva du vil i pausen din 😊

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan si at du neppe vil være et positivt tilskudd for arbeidsmiljøet i pausen, pga du trenger å lade opp batteriene dine med å være litt alene akkurat da? Så kan noen andre, som er mer sosialt anlagt, heller få bidra på akkurat denne biten?

• Liker 3
Skrevet

Var det et krav eller et ønske? Alle kan ønske hva de vil, men ikke så mange kan kreve... :) Det meste løser seg med en god dialog.

• Liker 2
Skrevet

Uansett om det hadde vært betalt pause kan vel ikke arbeidsgiver kreve at du småprater med andre. Jeg føler forøvrig det samme, her går alle til pause og spiser sammen, jeg blir som regel med fordi jeg ikke vil være den eneste som ikke er med (hver gang)

Anonymkode: dc678...a9c

• Liker 3
Skrevet

kan jo ikke kreve personligheter som ikke har det som et ønske å mingle. 

Hva er introvert? motsatt av snakkesalig?

Anonymkode: dfc91...e0f

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan jo ikke kreve personligheter som ikke har det som et ønske å mingle. 

Hva er introvert? motsatt av snakkesalig?

Anonymkode: dfc91...e0f

Introvert = å hente energi av alenetid 

ekstrovert -= hente energi av å være sammen med andre. 
kort fortalt.

• Liker 1
Skrevet
På 22.9.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Mange har et veldig snevert syn på hva et godt arbeidsmiljø er.

Det sosiale er bare en liten del av et godt arbeidsmiljø, og ikke en gang det viktigste. Et godt arbeidsmiljø er et miljø der varslere ikke forfulgt, der seksuell trakassering ikke foregår, der mobbing blir tatt på alvor, der luftkvaliteten er god, der arbeidstidsbestemmelser respekteres osv osv.

Å sitte å småprate i lunsjen er ikke viktig for et godt arbeidsmiljø. Alt det ovennevnte er. TS er kanskje en meget viktig bidragsyter til det, og da kan hun med god samvittighet droppe lunsj i kantina.

Dersom arbeidsgiver skal pålegge oppmøte i kantina, må det være avtalt i arbeidsavtalen og TS skal selvsagt ha betalt for tiden. TS kan også si nei til en sånn utvidelse av arbeidsavtalen.

Anonymkode: 872bf...177

Enig i denne.

Arbeidsgiveren din forstår ikke hva sosialisering betyr. Sosial kontroll er det hen driver med.

Det er viktig å ta seg en pause i løpet av en arbeidsdag, man bruker mye tid på mennesker man ikke er så interessert i. Såkalt tvang.

Anonymkode: 7f99c...c17

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere alle for gode svar🥰 

godt å høre at jeg ikke er alene om å føle på dette og at det ikke er ok å kreve dette som arbeidsgiver. 

Det er jo ikke så enkelt som flere her fremstiller det. En arbeidsgiver med vett ville kun ha nevnt dette for deg dersom flere av dine kollegaer hadde kommet med dette som et innspill/problem. Og da må du ho spørre deg selv: er det så viktig for deg å få dekket ditt behov for alenetid akkurat i lunsjen atdu er villig til å fremstå som støtende på de du jobber med? Noe som kan bidra til at de blir mindre hjelpsomme enn før og mer distanserte? Eller er det helt ok å dekke behovet for alenetid etter jobb, og heller satse på at offeret med å delta på felles lunsj er verdt den sparte tiden og frustrasjonen ved å få kollegaer som viser godvilje?

Jeg er også introvert. Og holder lunsjpausen med de jeg samarbeider med faglig hellig. De 30 minuttene per dag har økt lønnen min, satt ned arbeidsmengden, skaffet goodwill, sikret at folk i andre avdelinger vet hvem og hvor jeg er, og ført meg inn i masse spennende nye arbeidsoppgaver. Det samme gjelder deg, spiller du lunsjkortene dine riktig, og uavhengig av om du er introvert eller ekstrovert. Faktisk vil jeg kun anbefale deg å droppe lunsjen dersom du verken ønsker bli forfremmet eller få lønnstillegg.

Anonymkode: 0fdae...623

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så enkelt som flere her fremstiller det. En arbeidsgiver med vett ville kun ha nevnt dette for deg dersom flere av dine kollegaer hadde kommet med dette som et innspill/problem. Og da må du ho spørre deg selv: er det så viktig for deg å få dekket ditt behov for alenetid akkurat i lunsjen atdu er villig til å fremstå som støtende på de du jobber med? Noe som kan bidra til at de blir mindre hjelpsomme enn før og mer distanserte? Eller er det helt ok å dekke behovet for alenetid etter jobb, og heller satse på at offeret med å delta på felles lunsj er verdt den sparte tiden og frustrasjonen ved å få kollegaer som viser godvilje?

Jeg er også introvert. Og holder lunsjpausen med de jeg samarbeider med faglig hellig. De 30 minuttene per dag har økt lønnen min, satt ned arbeidsmengden, skaffet goodwill, sikret at folk i andre avdelinger vet hvem og hvor jeg er, og ført meg inn i masse spennende nye arbeidsoppgaver. Det samme gjelder deg, spiller du lunsjkortene dine riktig, og uavhengig av om du er introvert eller ekstrovert. Faktisk vil jeg kun anbefale deg å droppe lunsjen dersom du verken ønsker bli forfremmet eller få lønnstillegg.

Anonymkode: 0fdae...623

Hvis dét (lønn og forfremmelse) skulle vært et argument for å tilbringe 100% av lunsjpausene i kantina så tror jeg heller at jeg vil se meg om etter en annen arbeidsgiver.  Det bør være plass til alle personligheter på en arbeidsplass og en arbeidsgiver som ikke evner å ivareta medarbeidernes behov og belønne etter ytelse vil ikke nyte min respekt i alle fall. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...