Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har lyst og søke ung ufør...... har nettopp fullført 3 år på VGS. 2 år på yrkesutdanning, og 1 år påbygg.

Jeg har for øyeblikket ikke tenkt å studere videre, og jeg har tenkt til å ta lærlingstiden om et par år (når jeg føler meg klar, og sterk psykisk til å klare det). Jeg har begynnt å slite veldig mye de siste årene, og jeg klarer ikke å leve et "normalt" liv. Jeg har 6 diagnoser. Jeg har diagnosen agorafobi, panikklidelse, dystymi, ADHD, asberger, og tourettes (høres mye ut jeg vet).

Mange av disse diagnosene lammer meg og mitt liv. Jeg er nesten HELT sikker på at jeg aldri hadde klart og holde på en jobb nå... jeg er rett og slett for syk. Jeg har også angst, som gjør at jeg klarer nesten ikke å gå ut i offentligheten, jeg går konstant rundt og er redd, nervøs, høy puls osv. Sliter også med depresjon, og når den er på sitt verste, så klarer jeg så vidt og gå og lage meg mat, fordi er alt for deprimert og likegyldig til å få ting gjort. 

Jeg er nå 21 år. Aldri vært i fast jobb, men jeg vet jeg ikke klarer å holde på jobben, når det bare er slitsomt og holde meg selv i live. Jeg har søkt litt rundt om ung ufør... og jeg er veldig forvirra.

Hvor langt tid tar d før man blir ung ufør? tror dere jeg har en god sjanse på å bli det med tanke på diagnosene jeg har? og hvordan går jeg frem? hvor starter jeg?

(Har ikke tenkt å være ung ufør for alltid altså, jeg har tenkt å ta lærlingstiden når jeg er frisk nok, men jeg er for øyeblikket ikke frisk, så må nok vente et par år) men jeg trenger inntekt.... jeg er 21 år og er avhengig av foreldrene mine til ALT. Hva slags rettigheter har jeg?

Anonymkode: ea4ae...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aap du skal på, ikke ufør. Du må i behandling for dine psykiske plager og etter hvert ha arbeidsutprøving før de i det hele tatt vil vurdere uføretrygd. Er det mulig at du vil komme deg videre i studiene om et par år vil du aldri få innvilget uføretrygd. 

Anonymkode: e8746...5ec

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aap du skal på, ikke ufør. Du må i behandling for dine psykiske plager og etter hvert ha arbeidsutprøving før de i det hele tatt vil vurdere uføretrygd. Er det mulig at du vil komme deg videre i studiene om et par år vil du aldri få innvilget uføretrygd. 

Jeg snakker om ung ufør. Ikke uføretrygd. 

På ung ufør så kan man faktisk jobbe, sånn at når man begynner å bli bedre, så kan man begynne å jobbe litt og litt.

AAP har jeg ikke krav på. Fordi jeg har aldri hatt jobb.... da må man ha hatt 18 mnd (??) arbeidserfaring

Skrevet

Først må du til legen og faktisk dokumentere dine sykdommer og plager. Deretter er det behandling og AAP. Du må søke Nav om AAP. Nav tar avgjørelsen om du er innafor regelverket for AAP, det tar 8-12 uker å behandle denne søknaden. https://www.nav.no/no/person/arbeid/arbeidsavklaringspenger Du får en saksbehandler på nav som du må holde kontakten med, dere setter opp en aktivitetsplan.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På ung ufør så kan man faktisk jobbe, sånn at når man begynner å bli bedre, så kan man begynne å jobbe litt og litt.

AAP har jeg ikke krav på. Fordi jeg har aldri hatt jobb.... da må man ha hatt 18 mnd (??) arbeidserfaring

Ung ufør er en del av en uføretrygd.

Og nei, der er ikke krav om at du må ha vært i jobb for å få AAP. Men uten inntekt, får du maks den såkalte minstesatsen.

Anonymkode: adfeb...981

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er jo uføretrygd!🙄

hilsen en uføretrygdet med ung ufør-tillegget

Anonymkode: e7bf3...a92

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er uføretrygd. Tok meg 7 år i behandling, medisinering og arbeidsutprøvning å få det. 

Anonymkode: cc74d...aca

• Liker 1
Skrevet

Alle med en uføretrygd kan jobbe, men om man tjener mer enn ett visst beløp blir det trukket i pengene fra nav.

Anonymkode: adfeb...981

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er en tillegsytelse på uføretrygd. Noen få får det på aap også. Du har rett på aap selv om du ikke har jobbet, men du må selvsagt ha dokumentasjon fra lege/spesialist. 

• Liker 3
Skrevet

Dette hørtes ikke enkelt ut 🤗 Å få innvilget uførpensjon går ikke på antall diagnoser eller hvilken type du har, men hvor mye du strever med disse, altså funksjonsevnen din. Du er ung og har klart å kommet deg nokså langt ift utdanning, i tilegg til at du har et sterkt ønske om å fortsette om et par år. Du må nok ganske sikkert innom en AAP først (arbeidsavklaringspenger)  for å se om det kan bli noe bedring, få hjelp til arbeidsutprøving osv. Men om du ikke må på AAP først, så vil jeg uansett råde deg til å ta det litt med ro på det først. Som sagt du er veldig ung og du har selv litt tro på at ting kan gå litt bedre etter hvert. På en ufør blir fort ting litt fastlåst, tiden går, vanskeligere å komme ut i jobb igjen etc. Lykke til uansett hvordan det blir 🍀

Anonymkode: acb57...9e6

• Liker 1
Skrevet

Om du er for syk for arbeidslivet havner du på AAP, her er du i opptil tre år, noen ganger mer, og må som regel gjennom ganske mye av både behandling, kartlegging, arbeidsutprøving osv., i tillegg må du gjerne på diverse kurs i regi av nav, som jobbklubb osv., med andre ord; du får ikke drive dank og gjøre som du vil i ukedagene!

Og det går uansett ikke på hvilke sykdommer du har, men restarbeidsevnen og funksjonsevnen din og sånne ting!

I tillegg, dersom du skulle få ung ufør, om noen år, så er årsinntekten på litt over 290.000kr i året FØR skatt, ergo er det ikke noe å hige etter før du i det helst tatt har prøvd arbeidslivet!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. så AAP er noe jeg kan ha krav på? tar det flere år og bli ung ufør? jeg trodde det var vanlig uføretrygt som tok flere år?

og ja. jeg har gått i behandling på DPS i 7 år nå. Har prøvd alt mot depresjon og angst, og ingenting hjelper. Jeg blir bare verre og verre.

Jeg prøver ikke å høres lat ut fordi jeg ikke vil jobbe. Men jeg VET at hvis jeg begynner på lærlingstiden allerede nå, så kommer jeg ikke til å klare det, jeg kjenner psyken min såpass godt. Da er det heller bedre å vente til jeg er frisk nok til å ta lærlingtiden. Men jeg trenger inntekt... så da blir det vel enten AAP eller ung ufør.

• Liker 1
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. så AAP er noe jeg kan ha krav på? tar det flere år og bli ung ufør? jeg trodde det var vanlig uføretrygt som tok flere år?

og ja. jeg har gått i behandling på DPS i 7 år nå. Har prøvd alt mot depresjon og angst, og ingenting hjelper. Jeg blir bare verre og verre.

Jeg prøver ikke å høres lat ut fordi jeg ikke vil jobbe. Men jeg VET at hvis jeg begynner på lærlingstiden allerede nå, så kommer jeg ikke til å klare det, jeg kjenner psyken min såpass godt. Da er det heller bedre å vente til jeg er frisk nok til å ta lærlingtiden. Men jeg trenger inntekt... så da blir det vel enten AAP eller ung ufør.

Ung ufør er ikke noe annet en "vanlig uføretrygd". Ung ufør er en betegnelse som brukes dersom du blir ufør før du fyller 26 år. Forskjellen på ung ufør og vanlig ufør er at du har rett på en høyere minstesats for uføretrygden din.

For å få uføretrygd så må du dokumentere at du er alvorlig og varig syk og dette må ha ført til en varig redusert inntektsevne med minst 50%. Med varig menes enten permanent eller for lang fremtid. Det er ikke nok du mener du ikke vil klare å begynne på lærlingsperioden nå. Du sier selv at det er bedre å vente til du er frisk nok med å ta lærlingstiden. Det at du selv sier at du forventer å kunne gjøre dette forteller meg at du neppe oppfyller kravene for å bli (ung) uføretrygdet. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, AAP er noe du kan ha krav på, men du må snakke med fastlegen din om søknad! 
Og ja, det kan ta flere år å få uføretrygd uansett om det er med eller uten ung-tillegget!

Bare vær klar over at du er vanvittig ung og nav har STORT fokus på de under 30 og gjør alt de kan for å få folk ut i arbeidslivet! Uføretrygd er SISTE UTVEI!

Det er heller ikke garantert at du vil få ung-tillegget bare fordi du er under 26år! Det er mange krav som skal oppfylles, blant annet at du må være alvorlig og varig syk, depresjon og angst havner ikke automatisk i den kategorien, og de blir bare strengere og strengere på det tillegget! Så dermed er sjansen tilstede for at du ikke får det tillegget!

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er en tillegsytelse på uføretrygd. Noen få får det på aap også. Du har rett på aap selv om du ikke har jobbet, men du må selvsagt ha dokumentasjon fra lege/spesialist. 

Tillegget for ung ufør er fjernet på AAP. I tillegg er minimumsytelsen redusert til 2/3 av 2G for dem under 25 år og utgjør nå årlig ca. 135.135 kroner. Altså drøyt 11.000 kroner i måneden før skatt. TS vil med andre ord ende opp med godt under 10.000 kroner i måneden å leve av frem til hun fyller 25 år dersom det skulle vise seg at AAP er riktig ytelse for henne. 

• Liker 2
Skrevet

Ung ufør er det samme som uføretrygd, bare at du får mer penger fordi du ble ufør som ung.

Du MÅ ha aap før du får søke som ufør. På aap får du penger mens du er i behandling, og kan prøve deg senere i arbeid.

Gå inn på nav.no og søk aap. Da får du en samtale, så tar du det derifra.

Hilsen en som er ung ufør og jobber siden av.

Anonymkode: 39f0d...995

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er det samme som uføretrygd, bare at du får mer penger fordi du ble ufør som ung.

Du MÅ ha aap før du får søke som ufør. På aap får du penger mens du er i behandling, og kan prøve deg senere i arbeid.

Gå inn på nav.no og søk aap. Da får du en samtale, så tar du det derifra.

Hilsen en som er ung ufør og jobber siden av.

Anonymkode: 39f0d...995

Tusentakk for svar! da prøver jeg å søke aap.

Skrevet

Her er det du er nødt til å gjøre: 

1. Innse at du er voksen nå og at du har ansvar for det selv. Den eneste som kan gjøre noe med situasjonen din er deg selv. Du har selv ansvar for å jobbe for at du skal bli bedre, og det er ingen som kan gjøre det for deg.

2. Snakk med psykologen din. Spør ham om han har forslag til annen type behandling eller om du kanskje skal prøve en annen type anti-depressiva slik at du fungerer bedre. Den behandlinger du får nå virker åpenbart ikke. Spør psykologen din om han har noen tanker om hvorvidt det ikke fungerer for deg og hva du kan gjøre. 

3. Snakk med skolen din. Vær ærlig om at du har diverse ting du sliter med, ta gjerne med fastlegen eller psykologen på et møte med skolen. Be skolen om å få til en ordning der du kan være lærling med lavere progresjon enn normalt, f.eks. jobbe halve dager eller annenhver dag. Dropp ikke ut! Det er det absolutt dummeste du kan gjøre. Hvis du først havner utenfor skole/arbeidslivet er det svært vanskelig å komme seg inn igjen. Hold på den skoleplassen du har, og benytt deg av den støtten og hjelpen skolen din kan gi deg. 

Anonymkode: 30d6b...4eb

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Tillegget for ung ufør er fjernet på AAP. I tillegg er minimumsytelsen redusert til 2/3 av 2G for dem under 25 år og utgjør nå årlig ca. 135.135 kroner. Altså drøyt 11.000 kroner i måneden før skatt. TS vil med andre ord ende opp med godt under 10.000 kroner i måneden å leve av frem til hun fyller 25 år dersom det skulle vise seg at AAP er riktig ytelse for henne. 

Ah ok, ikke fått med meg den endringen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er jo uføretrygd?

Du må ikke ha arbeidserfaring, nei, for å få AAP.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...