Gå til innhold

Hva er det verste du kan si til noen som har spontan aborteret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som mange ikke ser sorgen til de som spontanaborter eller mister tidlig, hvis barnet var ønsket. Synes ofte de rundt kommer med noe de mener er trøst som : du blir nok snart gravid igjen, eller det var jo bare en celle klump, eller det er jo helt normalt å miste da!

Jeg hørte den med at jeg snart skulle bli gravid igjen i 2008 blandt annet. Det tok 10 år før jeg ble gravid på nytt! At det var celleklumper for meg de 4 gangene jeg har mistet var det heller ikke. Det var potensielle fostere jeg ikke fikk lov til å bli kjent med. Og utsagnet at det er normalt å miste vet vel de fleste, men man må ikke gni det inn hos de sørger over en SA eller en MA!

Så hva synes du folk rundt deg ikke burde sagt etter at du mistet? Eller generellt hva burde man som familie medlem eller venn ikke si til noen som har mistet? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så nærtagende, så slapp unna problemstillingen din. 

Anonymkode: 0044f...a4f

• Liker 22
Skrevet

Jeg har hatt to tidlige SA og en provosert senabort pga store misdannelser hos fosteret, men det er jo sånt som skjer. Folk trenger da ikke  bekymre seg for hva de skal si eller ikke si, jeg  er da ikke så sart at jeg må behandles som et persilleblad av den grunn.

Anonymkode: 86410...b83

• Liker 13
Skrevet

Tror personene bare prøvde å være støttende... 

Anonymkode: 50be6...945

• Liker 11
Gjest Mumlehumle
Skrevet

Du kan jo bli gravid så du blir nok fort gravid igjen. 

Det var ikke liv laget. 

Skrevet (endret)

«Hvor lenge har dere tenkt å prøve, før dere gir opp?» 

1. Hvorfor lurer du? Har det noe å bety for deg fra eller til? 

2. Det har du vitterlig ingenting med. 

Endte opp med å svare at det var ingen grunn til å tenke på å gi opp. 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns tingene som har blitt sagt til deg er helt greit, og sanne. Det er jo en grunn til at man mister også.

Anonymkode: da5d9...97a

• Liker 6
Skrevet

"Det var vel meningen"

Anonymkode: ddd43...e7c

• Liker 4
Skrevet

" Det var i det minste bra for miljøet"  Det sa faktisk jeg, dog som barn. 

Skrevet
21 minutter siden, tussi84 skrev:

Virker som mange ikke ser sorgen til de som spontanaborter eller mister tidlig, hvis barnet var ønsket. Synes ofte de rundt kommer med noe de mener er trøst som : du blir nok snart gravid igjen, eller det var jo bare en celle klump, eller det er jo helt normalt å miste da!

Jeg hørte den med at jeg snart skulle bli gravid igjen i 2008 blandt annet. Det tok 10 år før jeg ble gravid på nytt! At det var celleklumper for meg de 4 gangene jeg har mistet var det heller ikke. Det var potensielle fostere jeg ikke fikk lov til å bli kjent med. Og utsagnet at det er normalt å miste vet vel de fleste, men man må ikke gni det inn hos de sørger over en SA eller en MA!

Så hva synes du folk rundt deg ikke burde sagt etter at du mistet? Eller generellt hva burde man som familie medlem eller venn ikke si til noen som har mistet? 

Trøst er ikke å gni det inn. 

Hvis du ikke vil ha trøst så bør du kanskje ikke si noe om graviditeten før du er såpass langt på vei at det er lite sannsynlig at det går galt. Og ikke fortelle om evt SA.

Anonymkode: afc50...643

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Mumlehumle skrev:

Du kan jo bli gravid så du blir nok fort gravid igjen. 

Det var ikke liv laget. 

Så det motsatte hadde vært bedre mener du?

"Huff, ja du vil nok slite med å bli gravid igjen."

"Fosteret var nok helt friskt, så da må det jo ha vært noe du selv gjorde som forårsaket aborten."

Folk prøver jo faktisk rett og slett å være støttende og positive for å muntre deg opp. Det får da være grenser for hvor følsom man skal være.

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, Chomsky89 skrev:

" Det var i det minste bra for miljøet"  Det sa faktisk jeg, dog som barn. 

Oof den var sikkelig kald🥶 Var du en mini Greta Thunberg eller?😂

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Oof den var sikkelig kald🥶 Var du en mini Greta Thunberg eller?😂

Hehe. Nei, men vedkommende var veldig miljøbevist. Jeg hadde fått med meg dette med at reproduksjon er det som forsterker karbonavtrykket ditt aller mest. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Chomsky89 skrev:

Hehe. Nei, men vedkommende var veldig miljøbevist. Jeg hadde fått med meg dette med at reproduksjon er det som forsterker karbonavtrykket ditt aller mest. 

Hahaha morsomt å tenke på at barn kan si noe så faktabasert men samtidig iskaldt.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan si «Det var leit å høre», «Så trist, jeg føler med deg» eller lignende. Det verste synes jeg -i tillegg til ts sine eksempler, er «Det var vel ikke liv laga. Fint at naturen ordner opp selv». Tror sjeldent det er vondt ment, kommentarene er nok bare ubetenksomme.

• Liker 9
Skrevet

Det er visst galt uansett hva man sier, og sier man ingenting så er det galt det også. Så det beste er nok om de som ikke tåler noen som helst respons, ikke forteller om hverken graviditeten eller spontanaborten.

Anonymkode: 3e6ef...dee

• Liker 15
Skrevet

«Det var nok Guds vilje.»

Hva foregår egentlig i hodet på sånne folk?

Anonymkode: edfd8...5d9

• Liker 6
Skrevet

I starten, etter MA nr 1 og SA nr 2, synes jeg faktisk det verste spørsmålet var "hvordan går det med deg?". Rett og slett fordi jeg følte at folk forventet at jeg skulle svare at alt gikk fint, plus at jeg ikke ønsket å starte en lang samtale om hvor dritt jeg egentlig følte meg! Vet at folk bare ønsker å vise at de bryr seg om hvordan jeg har det, men jeg ble veldig lei meg og følte jeg ble minnet på alt det vonde av å måtte svare på det gang på gang! 
Etter SA nr 3 har jeg snudd helt om, og har mer behov for å prate om det som har skjedd! Nå synes jeg egentlig det kjipeste er venner og familie som vet historien min som ikke tar kontakt eller viser at de bryr seg, sikkert i frykt av å ikke ville tråkke meg på tærne! Synes det er synd at folk ikke tør å spørre!❤️

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Det var nok Guds vilje.»

Hva foregår egentlig i hodet på sånne folk?

Anonymkode: edfd8...5d9

For mange kristne er det jo en helt åpenbar forklaring.

Skrevet
5 minutter siden, Hopptimisten skrev:

I starten, etter MA nr 1 og SA nr 2, synes jeg faktisk det verste spørsmålet var "hvordan går det med deg?". Rett og slett fordi jeg følte at folk forventet at jeg skulle svare at alt gikk fint, plus at jeg ikke ønsket å starte en lang samtale om hvor dritt jeg egentlig følte meg! Vet at folk bare ønsker å vise at de bryr seg om hvordan jeg har det, men jeg ble veldig lei meg og følte jeg ble minnet på alt det vonde av å måtte svare på det gang på gang! 
Etter SA nr 3 har jeg snudd helt om, og har mer behov for å prate om det som har skjedd! Nå synes jeg egentlig det kjipeste er venner og familie som vet historien min som ikke tar kontakt eller viser at de bryr seg, sikkert i frykt av å ikke ville tråkke meg på tærne! Synes det er synd at folk ikke tør å spørre!❤️

"Damned if you do, damned if you don't" altså...

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...