Gå til innhold

Er dette innafor kollektiv-oppførsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst så bor jeg i en studentby hvor kontrakten min ikke går ut før i februar (nei, det er ikke tre månders oppsigelse, spesielle regler). Å flytte er dermed ikke et alternativ, jeg har heller ikke lyst til å flytte da det er billigere enn det private markedet og jeg ville ikke klart å skaffe meg en ny studentbolig.

Vi er tre stk som bor sammen, tre jenter tidlig i 20-årene. Hun ene har jeg bodd med siden nyåret, mens hun tredje flyttet inn i august. Hun nye er kjempekoselig, men det er enkelte ting jeg har begynt å irritere meg noe veldig over, men jeg vet ikke om det er spesielt innafor å si ifra med tanke på at disse tingene kanskje kan regnes som "normale" og noe jeg må finne meg i

-Hun spiller musikk dagen lang. Det vil si når hun lager mat, sitter og ser på serier ved spisebordet, er på soverommet med åpen dør, selv når hun er i dusjen så har hun på høy musikk på kjøkkenet slik at hun kan høre på musikk i dusjen. Det er nokså problematisk fordi jeg ikke har noen særlig andre steder å lese enn på rommet mitt, og selv når jeg har døren lukket så hører jeg musikken veldig godt og det er forstyrrende. Hun synger også høyt til musikken (jeg vil ikke at hun skal føle seg flau dersom jeg tar dette opp)

-Hun får besøk 1-3 ganger daglig. Tilnærmet daglig får hun besøk av en venninne eller to hvor de enten begynner å bake boller eller lage en tacomiddag (eller lunsj) med masse tilbehør. Dette betyr at de er på kjøkkenet i alt fra 3-5 timer og skravler mens de hører på musikk. Det er altfor mye støy til å klare å lese og jeg liker heller ikke at de okkuperer kjøkkenet såpass lenge når det skjer såpass ofte. Kjøkkenet er lite så jeg får ikke akkurat laget min egen mat mens de holder på. Om kvelden etter kl 23 får hun også besøk av gutter. Jeg har soverom nokså nærme ytterdøren så jeg hører godt når den den åpnes og slenges igjen. Det er ikke gøy å våkne kl 23:30 når man må opp kl 07 i hverdagen, jeg får heller ikke sovnet på en stund siden de gjerne står og prater litt i fellesarealet før de går inn på rommet hennes

-Enkelte av besøkene hennes er av folk med dyr. Det er ikke lov med dyr her, men vi har ikke sagt noe fordi vi ikke vil virke kjipe. Egentlig så er ikke dyrene et problem i seg selv, men når det baller på seg så er det lett å finne nye irritasjonselement

-Oppvaskmaskinen kjøres 2(!) ganger daglig. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor for den blir aldri mer enn 2/3 full selv med "dårlig" plassering av tallerkner og annet som tar stor plass. Jeg gruer meg allerede til strømregningen til vinterhalvåret

-Jeg starter dagen min kl 07, men lager sjeldent frokost før rundt 8:30 og da gjerne en smoothie. Hun har soverom ved siden av kjøkkenet og har kommet ut av soverommet sitt nokså morgengretten og bedt meg om å være mer stille (for å deretter ikke se på meg resten av dagen). 

Dette var kanskje en liten utblåsning, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker ikke å baksnakke henne med den gamle roomien, men dette her går heller ikke på sikt nå som lesesalene stenger ned. Jeg vil lese til eksamen og oppnå gode karakteren, hun leser ikke i det hele tatt og vil bare være sosial. Er dette ting jeg må finne meg i når jeg bor i kollektiv?

Anonymkode: 854ab...992

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det må du ikke finne deg i, og hadde blitt månelyst om hun hadde kommet a klaget på at jeg lagde smoothie kl.08.30, når hun bråker hele dagen ellers. 

Anonymkode: 3bb0b...44f

• Liker 17
Skrevet

Dere tar et husmøte og tar tar opp regler for bråk (spilling av musikk kan f.eks gjøre med øreplugger), stilletider, besøk, matlaging og kjøreregler på felleskjøkken (oppvask, ryddig, alle skal ha plass). Høres en som er flytte ut rett hjemmefra og er vant til å gjøre som hun vil, her må dere snakke sammen og fortelle at slik fungerer det ikke i kollektiv, da må man tilpasse seg hverandre. 

Anonymkode: 8f116...2a7

• Liker 18
Skrevet

Litt støy må en vel regne med, men i dette tilfellet så er det kanskje på sin plass med en prat. Det bør tas hensyn til de som man bor sammen med. Du har fått beskjed om å dempe støyen når du laget deg frokost. Da kan vel også du be henne dempe støy.

Anonymkode: 42d82...744

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere tar et husmøte og tar tar opp regler for bråk (spilling av musikk kan f.eks gjøre med øreplugger), stilletider, besøk, matlaging og kjøreregler på felleskjøkken (oppvask, ryddig, alle skal ha plass). Høres en som er flytte ut rett hjemmefra og er vant til å gjøre som hun vil, her må dere snakke sammen og fortelle at slik fungerer det ikke i kollektiv, da må man tilpasse seg hverandre. 

Anonymkode: 8f116...2a7

Enig! Og veldig lurt det ikke bare er negative ting, men at dere blir enige om regler som kan gjelde for alle. Høres ut som hun irriterer seg over deg/dere - og hun tør tydeligvis å si i fra. Husmøte virker å være long overdue..

Høres også ut som dere må være temmelig detaljerte for at hun skal forstå...

Anonymkode: e58b3...e60

• Liker 4
Skrevet

Besøket og støyen kan du ikke gjøre noe med. Det må du takle, siden du bor i kollektiv. Tingene du kan ta opp med henne er musikken og og oppvaskmaskinen. Finn en ordning som passer for dere. F.eks det er lov å spille musikk mellom klokken 12 og 18. Ha et kollektivmøte og snakk sammen!

Anonymkode: 27ed5...31e

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besøket og støyen kan du ikke gjøre noe med. Det må du takle, siden du bor i kollektiv. Tingene du kan ta opp med henne er musikken og og oppvaskmaskinen. Finn en ordning som passer for dere. F.eks det er lov å spille musikk mellom klokken 12 og 18. Ha et kollektivmøte og snakk sammen!

Anonymkode: 27ed5...31e

Man kan fint si i fra at det ikke er greit å okkupere kjøkkenet mange timer hver dag. Ei jeg bodde med lagde mat med venninner på felles kjøkkenet, og satt i mange timer og pratet etterpå. For så å bli sur når andre kom å skulle bruke det🙄

• Liker 9
Skrevet

Bodde selv mange år i ulike kollektiver mens jeg studerte og de første årene i jobb. 

Jeg kan si med en gang at dette ikke er vanlig "kollektiv oppførsel". Håper at du får sagt i fra, ikke greit å ha det sånn. Virker også som om mange studenter er ekstra sårbare under corona mht ro og lese. Mange lesesaler som har begrensa plasser i disse tider. Så ekstra viktig at det er lese ro hjemme. Snakk med hun andre som bor der og hør om hun støtter deg i dette å ha ro på dagen og natta, ta deretter et husmøte. Eller bare snakk direkte til henne og be henne om å slå av musikk på dag-tid, at hun kan bruke ørepropper og at det er fordi du skal lese. 

Håper du gjør noe med dette, for det høres ikke greit ut at det er sånn. Ro når man leser og sover er viktig. 

• Liker 2
Skrevet
På 22.9.2020 den 15.45, AnonymBruker skrev:

Nei det må du ikke finne deg i, og hadde blitt månelyst om hun hadde kommet a klaget på at jeg lagde smoothie kl.08.30, når hun bråker hele dagen ellers. 

Som om jeg skulle sagt det selv. 

Anonymkode: 2142c...df2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...