Gå til innhold

Stikker man hverandre på sykepleierutdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller det slutt med det? Hørte at OsloMet har slutta og bare stikker på plastdukker.

Hva med Lovisenberg og VID? 

Trener man på det i praksis i steden?

Anonymkode: 1cd5e...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi stikker på hverandre i Tromsø hvertfall. 

Anonymkode: 6d453...632

Skrevet

De stikker på hverandre ja. Men om du har sprøyteskrekk kan du si at du ikke ønsker at andre skal stikke deg. Du bestemmer over din egen kropp, selv om du er student 🙂

Anonymkode: 9f3e9...d2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk sykepleien i et annet land, der er det ikke lov å stikke på hverandre. Øvde på pasienter, men pasientene ble selvsagt spurt først.

Jeg lar sykepleiestudentene mine øve på å stikke meg, siden jeg da guider dem og har gode årer. Har sett så mange horrible stikkeforsøk at jeg synes det er en elendig ide å la to kunnskapsløse personer øve på hverandre uten tett oppsyn.

Anonymkode: a0a70...b5e

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De stikker på hverandre ja. Men om du har sprøyteskrekk kan du si at du ikke ønsker at andre skal stikke deg. Du bestemmer over din egen kropp, selv om du er student 🙂

Anonymkode: 9f3e9...d2c

Her slapp vi ikke unna. Vi hadde det på øvingspost og fikk stryk om vi ikke lot oss stikke og fikk ikke fortsette studiet. 

Anonymkode: 35352...e83

• Liker 4
Skrevet

Vi vasket hverandre (ikke nedentil da), satte injeksjoner (i.m og s.c), la veneflon og matet hverandre. Andre prosedyrer ble gjort på dukker. Injeksjoner og veneflon gjorde vi ikke alene i starten, vi måtte gjøre det med en lærer tilstede. Men det var jo ikke mange stikk vi gjorde på hverandre. Mengdetreningen ble i praksis. 

Anonymkode: 37965...da4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du ikke vil bli stukket, sier du ifra. Da blir du ikke det. Men du bør lære å stikke andre. Man øver selvfølgelig masse på å "late-stikke" før man gjør faktisk gjør det. Og det er lettere enn man tror.

Endret av Palmetreet
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her slapp vi ikke unna. Vi hadde det på øvingspost og fikk stryk om vi ikke lot oss stikke og fikk ikke fortsette studiet. 

Man har ikke lov til å kreve at noen skal utsette kroppen sin for noe man ikke ønsker. Det å bruke stryk som pressmiddel er bare helt bak mål. Det å bli stukket med sprøyte er vel strengt talt ikke et krav. 

Anonymkode: 3d097...c49

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke lov til å kreve at noen skal utsette kroppen sin for noe man ikke ønsker. Det å bruke stryk som pressmiddel er bare helt bak mål. Det å bli stukket med sprøyte er vel strengt talt ikke et krav. 

Ikke vet jeg men det ble praktisert der jeg gikk på skole. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk sykepleien i et annet land, der er det ikke lov å stikke på hverandre. Øvde på pasienter, men pasientene ble selvsagt spurt først.

Jeg lar sykepleiestudentene mine øve på å stikke meg, siden jeg da guider dem og har gode årer. Har sett så mange horrible stikkeforsøk at jeg synes det er en elendig ide å la to kunnskapsløse personer øve på hverandre uten tett oppsyn.

Høres veldig rart ut å øve på pasienter? Jeg ville aldri i verden vært prøvekanin for studenter😅😅

Anonymkode: 7fa6f...c22

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut å øve på pasienter? Jeg ville aldri i verden vært prøvekanin for studenter😅😅

De fleste vil faktisk det :) Selvsagt må man øve på pasienter, man er ikke utlært selv om man er ferdig utdannet heller. Jeg har faktisk aldri fått nei av noen, de aller fleste svarer «ja de må jo lære» eller «selvsagt må hun øve seg» osv. Ser jo selvsagt situasjonen an - man gir ikke studenten en pasient med kjent sprøyteskrekk feks.

Anonymkode: d746e...740

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vet jeg men det ble praktisert der jeg gikk på skole. 

Det var for å skremme, å man kunne lett klaget inn stryk som kommer av at man ikke lar noen gjøre noe med kroppen din som du ikke vil. 

Skrevet

På min skole stikker vi både på hverandre og på dukker. Hos oss oppfordres det sterkt til at alle skal la seg stikke, da det er en viktig del av læringsprosessen. Man blir selvfølgelig ikke tvingt hvis man virkelig ikke vil. 

Anonymkode: d5f64...ded

• Liker 2
Skrevet

Jepp, vi gjorde det. La inn venflon og satt sprøyte subcutant på hverandre. Øvde i forkant på dokker og appelsiner, før vi stakk hverandre under veiledning av lærer. 

Kunne selvfølgelig nekte å bli stukket av medstudent, men da fikk du heller ikke stikke noen andre. Syns uansett det er viktig å ha kjent på kroppen hva vi utsetter pasienter for, selv om man har sprøyteskrekk. Jeg sa bare ifra om at jeg tåler nåler dårlig, i tilfelle jeg plutselig skulle holde på å svime av etterpå 😅

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var for å skremme, å man kunne lett klaget inn stryk som kommer av at man ikke lar noen gjøre noe med kroppen din som du ikke vil. 

Ok. Ingen på kullet hadde problemer med dette så ble ingen sak. 

Skrevet

Jeg går vernepleie da, men vi stikker hverandre på UIA. 

Anonymkode: 0fb17...042

Skrevet

Vi stakk hverandre og la ned nasogastrisk sonde på hverandre.

Anonymkode: 0479b...f57

Skrevet
På 22.9.2020 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Faktisk aldri opplevd at noen sa nei 😊

Skrevet

På oslomet stikker man på dukker/proteser. Blodprøver tas på hverandre. 

Anonymkode: 53ed7...a19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...