Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lang historie kort så har jeg valgt «feil utdanning» og jobbet 4 år i en helt feil jobb for meg. Det kræsjer så mye med verdiene mine men jeg har bare holdt ut og prøvd å tenke positivt. Det er i finansbransjen. Jeg har søkt utallige jobber men får ingen napp, og vurderer nå å begynne å studere igjen, og da psykologi fordi jeg har en genuin interesse for dette. 

MEN. 

Jeg er 26 år, har 56,2 i snitt med alderspoeng, har allerede 400.000 i studielån, huslån, billån og har lyst å bli gravid innen 3-4 år. Mannen min tjener ganske godt, men jeg har hørt at man ikke kan ha deltidsjobb som psyk. student da studiet tar veldig mye tid. Er det verdt det? Kan jeg klare det? Jeg må i så fall bruke dette året på å ta opp fag sånn at jeg i det hele tatt har en sjangs å komme inn. Jeg vet ikke om det har noe for seg å ta en bachelor i psykologi? Jeg har økad fra før. 

Anonymkode: 5eaa7...14e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bachelor i psykologi vil ikke ha noe for seg. Man kan absolutt ha deltidsjobb som psykologistudent. Er du sikker på at det holder å ta opp fag i ett år når du kun har 56,2 i konkurransepoeng? Du må øke med nesten 10 poeng for å kunne komme inn på studiet. Har du medregnet tilleggspoeng fra tidligere fullført høyere utdanning i konkurransepoengene dine? For hvis du har fullført 60 stp ved universitetet, gått fhs eller fullført førstegangstjeneste får du 2 tilleggspoeng. 

Anonymkode: 25846...8ce

Skrevet

Hvor har du tenkt å søke? Ved NTNU er store deler av 1.året likt for bachelor/årsenhet og profesjonsstudenter. Hvis du orker kan du søke årsenhet eller bachelor og ta emner der samtidig som du tar opp fag. Dette kan bli litt tungt, men da får du en smakebit av psykologistudiet og ser om det er verdt det. Om du vurderer bachelor må du nesten ha en master i sikte. Jobbmarkedet for bare bachelor er visst ikke så bra. Da bør du heller gå for noe mer profesjonsrettet. Hva med vernepleier? Eller sosionom? Barnevernspedagog? Vurder om noe av dette kan være noe, istedet for 7 år med studier (inkl å ta opp fag) og liten/ingen inntekt. Jeg er selv voksen student og det er tungt å gå fra lønnet arbeid, huslån og høye utgifter, til å leve på studielån. Og 7 år er lang tid. Gi deg selv flere alternativer enn psykologi. 

Anonymkode: 78c5a...779

Skrevet

Jeg kom inn på bachelor med rundt det snittet du har. Dersom du kun vil ha en bachelor i psykologi, kan du vel bruke 60 av studiepoengene du allerede har, som frie studiepoeng, og dermed komme unna med 2 års skolegang hvis du får godskrevet 60 poeng. 

Anonymkode: f55f2...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...