Gå til innhold

1.251 søkere til en deltidsstilling på Kiwi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid "gøy" å se den skremmende utviklingen vi allerede har hatt i årevis med tanke på sinnssyke antall søkere på diverse stillinger eskalere til det enda verre. 

https://www.dn.no/arbeidsliv/arbeidsmarkedet/koronaviruset/dagligvarebransjen/celine-21-og-tone-marie-20-danket-ut-1249-konkurrenter-til-butikkjobb/2-1-875991

Stadig flere studenter og alle andre som må søke på slikt og er helt avhengig av dette nå om dagen. Spørsmålet er hvor lenge dette kan fortsette før hele "korthuset" raser sammen. Økonomiske kriser på rekke og rad de siste 12 årene. Alt fra finanskrisen 2008 - 2010 og videre til oljekrisen sommeren 2014 - 2016 og nå igjen Koronapandemien fra mars 2020 og utover som kommer til å vare hvem vet hvor lenge.

Men det er ikke bare hvor lenge disse krisene varer, men også det at de forandrer samfunnet til det verre på permanent basis. Det er akkurat som om samfunnets "byggeklosser" er blitt byttet rundt på og de rike har bare blitt rikere, mens vi får større og større kløft mellom de rike og de fattige. Vi får bekreftet nok en gang at slike kriser gikk mest utover de på bunnen av samfunnet, mens de på Børsen fortsetter å kose seg og har knapt nok hatt noen tap.

Tror ikke at dette kommer til å ende godt til slutt, for vi ser fra andre land at de har blitt politisk destabilisert av en slik utvikling der hat i form av politisk radikalisering, splittelse, demonstrasjoner og gatekamper er blitt vanligere. Vanlige folk må si "stopp" før eller senere, for akkurat nå er det samfunnskrefter som har kriget mot vanlige folk i årevis og den krigen fortsetter de å intensivere for å få enda mer profitt på færre hender blant topp 5 - 10%.

Anonymkode: 60303...f6a

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjette at minst 1100 av disse søknadene ikke er reelle, men bare standard søknader fra folk på trygd som har fått beskjed om å søke på alt. 

Men uansett viser dette at det er få lavterskel-jobber tilgjengelig i Norge, og færre skal det bli. Det er prisen man betaler for å bli et høykompetanse-arbeidsmarked. 

I fremtiden kan ikke studenter regne med å få seg en deltidsjobb ved siden av studiene, for de finnes ikke. Når de er ferdig utdannet vil få kastet jobber etter seg fordi det er for mange jobber. Løsningen på dette blir å øke andelen lån mens man studerer, slik at man heller kan konsentrere seg om foreningsarbeid og annet ulønnet arbeid ved siden av studiene. 

Anonymkode: e54a0...e7f

• Liker 6
Skrevet

Rart hvordan tidene endrer seg. For 13 år siden spaserte jeg inn på en Kiwi-butikk 2 km utenfor bygrensa til Oslo og spurte om jeg kunne få jobb som tilkallingsvikar, noe jeg fikk etter et påfølgende intervju. Jobbet i Kiwi i nesten 10 år etter det ved siden av studier og slikt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjette at minst 1100 av disse søknadene ikke er reelle, men bare standard søknader fra folk på trygd som har fått beskjed om å søke på alt. 

Dette! Vi lyste ut stilling i min butikk: det kom inn 500 søknader, og det var kanskje 50 stykker som faktisk hadde skrevet en ordentlig søknad, viste frem at de ønsket jobben og som faktisk hadde lest stillingsannonsen.

• Liker 2
Skrevet

Slik har det vært i årevis. Det er faktisk ikke "bare å finne seg en jobb", som de på 40+ alltid sier når studentene våger å si noe om studielånet. Man må enten være i slekt med butikksjef, ha ørten års erfaring eller ekstrem flaks om ikke søknaden skal i søpla.

Anonymkode: 33ca2...964

• Liker 21
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik har det vært i årevis. Det er faktisk ikke "bare å finne seg en jobb", som de på 40+ alltid sier når studentene våger å si noe om studielånet. Man må enten være i slekt med butikksjef, ha ørten års erfaring eller ekstrem flaks om ikke søknaden skal i søpla.

Tja, det finnes jo mer enn butikkjobber da. Det gjelder å være litt kreativ når det kommer til jobbsøking ved siden av studier🙃

Skrevet
2 minutter siden, Perseus skrev:

Tja, det finnes jo mer enn butikkjobber da. Det gjelder å være litt kreativ når det kommer til jobbsøking ved siden av studier🙃

Kan du ikke meddele litt av denne kreativiteten med oss? 

Anonymkode: fb98a...d64

• Liker 26
Skrevet

Det finnes mange flere "student-jobber" nå enn det gjorde for 25 år siden. Så det blir feil å si at det er vanskeligere enn det har vært,

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke meddele litt av denne kreativiteten med oss? 

Vel, i tillegg til matbutikk finnes det alle mulige typer butikker. Det finnes kaféer, restauranter, barer, kino etc. Pleie-/sykehjem, omsorgsboliger, fengsel, posten, treningssenter etc. 

Skrevet
Akkurat nå, Perseus skrev:

Vel, i tillegg til matbutikk finnes det alle mulige typer butikker. Det finnes kaféer, restauranter, barer, kino etc. Pleie-/sykehjem, omsorgsboliger, fengsel, posten, treningssenter etc. 

Jeg tror ikke at disse stedene nødvendigvis er helt "ukjente" arbeidsgivere for studenter eller andre jobbsøkende generelt. De får nok også flust av søknader i likhet med butikker 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at disse stedene nødvendigvis er helt "ukjente" arbeidsgivere for studenter eller andre jobbsøkende generelt. De får nok også flust av søknader i likhet med butikker 

Det fremstår jo slik så mange medstudenter jeg har hatt som har klaget over hvor vanskelig det er å skaffe seg jobb. Jeg har hatt flere sidejobber, det er overraskende enkelt å finne dersom man bare leter litt, men dagens unge (under 25) forventer å få det meste servert på et sølvfat, noe som kan tillegges foreldre og hvordan skolen har forandret seg.

Skrevet
1 minutt siden, Perseus skrev:

Det fremstår jo slik så mange medstudenter jeg har hatt som har klaget over hvor vanskelig det er å skaffe seg jobb. Jeg har hatt flere sidejobber, det er overraskende enkelt å finne dersom man bare leter litt, men dagens unge (under 25) forventer å få det meste servert på et sølvfat, noe som kan tillegges foreldre og hvordan skolen har forandret seg.

Så du sammenligner altså arbeidsmarkedet for en god del år tilbake med dagens marked?... Det er ingen hemmelighet at det var flere ufaglærte jobber for bare et par år tilbake og attpåtil mindre konkurranse om disse

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men uansett viser dette at det er få lavterskel-jobber tilgjengelig i Norge, og færre skal det bli. Det er prisen man betaler for å bli et høykompetanse-arbeidsmarked. 

I fremtiden kan ikke studenter regne med å få seg en deltidsjobb ved siden av studiene, for de finnes ikke. Når de er ferdig utdannet vil få kastet jobber etter seg fordi det er for mange jobber. Løsningen på dette blir å øke andelen lån mens man studerer, slik at man heller kan konsentrere seg om foreningsarbeid og annet ulønnet arbeid ved siden av studiene. 

Jeg kan garantere deg at dette ikke er fremtiden.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, Brunello skrev:

Det finnes mange flere "student-jobber" nå enn det gjorde for 25 år siden. Så det blir feil å si at det er vanskeligere enn det har vært,

Og hvor msnge studenter er det i dag kontra for 25 år siden?

Anonymkode: 9a83b...bd4

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du sammenligner altså arbeidsmarkedet for en god del år tilbake med dagens marked?... Det er ingen hemmelighet at det var flere ufaglærte jobber for bare et par år tilbake og attpåtil mindre konkurranse om disse

Jeg fikk meg fast jobb tilknyttet gradene mine først i år, så nei, jeg sammenlikner ikke markedet flere år tilbake med dagens marked. Jeg hadde medstudenter som klagde for ti år siden, og jeg hadde medstudenter som klagde i fjor. Likevel hadde jeg tre arbeidsgivere.
Det handler som alt annet i livet om vilje, men er man sydd puter under armene på hele livet, så forstår man ikke det. Jeg er der jeg er i dag pga hardt arbeid i motgang.

Skrevet
33 minutter siden, Brunello skrev:

Nei, det er veldig mange jobber som har fåt økt kompetansekrav og dermed er utilgjengelige. 

Anonymkode: a477e...b9c

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, Perseus skrev:

Det går an. Jeg for min del endte opp med å ta et kurs som kostet flere tusen for å få jobbe på treningssenter. Bra jeg hadde de pengene fra før, ellers hadde det ikke gått. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er veldig mange jobber som har fåt økt kompetansekrav og dermed er utilgjengelige. 

Anonymkode: a477e...b9c

Like fullt er det ekstremt mange flere butikkjobber og andre typer jobber studenter kan ha. For 25-30 år siden var det ikke vanlig at skoleungdom på videregående jobbet. Noen få gjorde det da, men mange flere gjør det nå.

Skrevet

Dersom man allerede har fått en fot innenfor bransjen, er det lettere å få lignende jobber. Problemet er nye studenter som ikke har hatt en jobb før. De fleste steder må man være 18 for å få jobb. De fleste som er under 18 og har fått deltids/helgejobb har fått det gjennom bekjente eller familie. 

De fleste sykehjem ansetter assistenter som allerede studerer noe relevant, som sykepleie o.l.

Jeg slet med å finne jobb, men så fort jeg fikk jobb på sykehjem så var det lett å få jobb på flere sykehjem (som ringevikar eller sommervikar). 

Så er det også mange som ikke studerer, som ønsker en jobb på kiwi. De kan gjerne jobbe til alle døgnes tider, og påta seg en del ekstravakter. Da går ofte jobben til de. Ikke alltid, selvfølgelig. 

Anonymkode: ff85e...71d

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desto verre. Av de evn 1100 burde det være en drøss søkere som danket ut en 20 og en 21-åring.

Men nei.

Anonymkode: 5a9b8...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...