Gå til innhold

Ungene kommer ikke hjem fra skolen på grunn av streik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre barn i skolealder og er barnehagebarn. Alle tre barna har forskjellige tider de slutter på skolen. Når bussene nå vil stå fra og med neste uke, vet jeg ikke hvordan de kommer seg hjem fra skolen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet fri for å kjøre dem hjem. Eldste holder på å ta lappen, men enda ikke ferdig. Hadde han hatt lappen, ville det vært mye lettere, for da ville skolebarna kommet seg hjem selv. Flere i samme situasjon? Hva gjør dere? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

El-sykkel, samkjøring, taxi, hjemmeskole periodevis for skolebarna. Periodevis ulønnet permisjpn fra jobb for å kjøre det mest prekære.

Dette er våre løsninger. Jeg er alene med 13 (ung.d.skole) og 16 åring (vgs1). Her gikk bussene ut i streik i går.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Regine. skrev:

El-sykkel, samkjøring, taxi, hjemmeskole periodevis for skolebarna. Periodevis ulønnet permisjpn fra jobb for å kjøre det mest prekære.

Dette er våre løsninger. Jeg er alene med 13 (ung.d.skole) og 16 åring (vgs1). Her gikk bussene ut i streik i går.

Ingen hjemmeskole planlagt her, taxi er for dyrt (700 kr per tur). Men skal snakke med skolen. Eldste kan jo ikke ha fravær.

Skrevet
21 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Har tre barn i skolealder og er barnehagebarn. Alle tre barna har forskjellige tider de slutter på skolen. Når bussene nå vil stå fra og med neste uke, vet jeg ikke hvordan de kommer seg hjem fra skolen. Jeg har ikke mulighet til å ta ulønnet fri for å kjøre dem hjem. Eldste holder på å ta lappen, men enda ikke ferdig. Hadde han hatt lappen, ville det vært mye lettere, for da ville skolebarna kommet seg hjem selv. Flere i samme situasjon? Hva gjør dere? 

Går vel neppe buss til skolen heller, så jeg håper de er hjemme.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Illuminatum skrev:

Går vel neppe buss til skolen heller, så jeg håper de er hjemme.

Jeg har mulighet til å kjøre dem på morgenen. Fikk beskjed fra skolen at manglende buss ikke gir grunnlag for gyldig fravær. Koselig. 

Skrevet

Da er det ulønnet perm som må til tenker jeg .. om du ikke har noen som kan hjelpe 

Skrevet

Kan du alliere deg med foreldre i klassen/barnehagen? Kanskje noen andre er hjemme og kan ta med dine yngste hjem frem til du er ferdig på jobb. Eldste kan kanskje bli med til en kompis som bor i nærheten? 

Skrevet
Akkurat nå, Miss Pink skrev:

Da er det ulønnet perm som må til tenker jeg .. om du ikke har noen som kan hjelpe 

Men skjønner jo det er vanskelig også ..  så utfordrende situasjon ... 

Skrevet
8 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Jeg har mulighet til å kjøre dem på morgenen. Fikk beskjed fra skolen at manglende buss ikke gir grunnlag for gyldig fravær. Koselig. 

I verste fall så må de vente til du er ferdig på jobben, om de ikke har mulighet til å gå, sykle, være med noen hjem eller bli kjørt av noen andre. Eldste bør iallefall klare å vente - kanskje det er bibliotek i nærheten h*n kan sitte og gjøre lekser på?

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Da må du kjøre og hente dem før/etter jobb (regner med det er så langt at sykling/gåing ikke er et alternativ?), så får de henge rundt på skolen og vente. Høres ut som om det er snakk om ungdommer, så de klarer vel det. Et alternativ er jo også å bli med venner som bor i gåavstand hjem. Det er sikkert flere som har samme problem, så det går sikkert an å avtale at dere bytter på å kjøre.

Skrevet
19 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Da antar jeg avstanden til skolen ikke er så lang. 

Skrevet
Akkurat nå, Illuminatum skrev:

Da antar jeg avstanden til skolen ikke er så lang. 

20 km

Skrevet

Hør om noen andre foreldre kan hente, så tilbyr du et plass til skolen på morgen.

Skrevet
7 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

20 km

Da har kommunen ansvar for skoleskyssen og om det ikke er mulig så må skolen finne en løsning for fjernskole.

Men vet du at du blir rammet? Har du sjekket listen over de som er tatt ut til opptrapping?

Hadde nok selv ikke kjørt ungene på skole den dagen, dersom ikke retur kunne sikres.

Skrevet
4 minutter siden, Illuminatum skrev:

Da har kommunen ansvar for skoleskyssen og om det ikke er mulig så må skolen finne en løsning for fjernskole.

Men vet du at du blir rammet? Har du sjekket listen over de som er tatt ut til opptrapping?

Hadde nok selv ikke kjørt ungene på skole den dagen, dersom ikke retur kunne sikres.

Kommunen varslet at alle sjåfører tas ut i streik. Hvis jeg ikke kjører dem, så får de to eldste ugyldig fravær. Dumt opplegg. 

Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Kommunen varslet at alle sjåfører tas ut i streik. Hvis jeg ikke kjører dem, så får de to eldste ugyldig fravær. Dumt opplegg. 

Da får de bruke taxi til å hente/bringe elevene

Maxitaxi feks 

Skrevet
5 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Sjekk med skolen. Klippet fra en som allerede er i streik "Dersom du bor så langt unna skolen at du ikke kommer deg til skolen grunnet busstreik, må du kontakte læreren din, og følge undervisningsopplegget som ligger ute i Teams."

Men du er sikker på at sjåførene der du bor er tatt ut i opptrappingsplanene?

Skrevet
2 minutter siden, Illuminatum skrev:

Sjekk med skolen. Klippet fra en som allerede er i streik "Dersom du bor så langt unna skolen at du ikke kommer deg til skolen grunnet busstreik, må du kontakte læreren din, og følge undervisningsopplegget som ligger ute i Teams."

Men du er sikker på at sjåførene der du bor er tatt ut i opptrappingsplanene?

Ja, las det i avisen i dag. 

Skrevet
2 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Taxi og sende regningen til de som organiserte streiken? Det er mange som er lidende nå.

Skrevet

Eldste som tar lappen slutter vel relativt sent på skolen. De andre kan vel være med en venn hjem et par dager eventuelt sette seg på biblioteket eller lignende. Så henter du de etter jobb. Streiken vil neppe vare lenge, så det blir sannsynlig vis bare for noen dager.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...