AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #1 Skrevet 22. september 2020 Jeg har vært permittert siden i vår. Vurderer nå å søke som læring i februar, i tillegg til at jeg søker på de få jobbene jeg finner. Vi har hus og barn så inntekt må jeg ha. Da jeg gikk på vgs gikk jeg helsefag i 2 år og deretter påbygg til generell studiekompetanse. Vurderer da altså å søke som lærling som helsefagarbeider. Noen som har søkt lærling som voksen? Hvordan er lønnen? Føler meg ganske «lost» da jeg ikke har peiling og har googlet som bare det. Anonymkode: d16d6...208
somler Skrevet 22. september 2020 #2 Skrevet 22. september 2020 Glassdoor pleier å ha svar på lønninger, men kanskje ikke norske lærling lønninger?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #3 Skrevet 22. september 2020 13 minutter siden, somler skrev: Glassdoor pleier å ha svar på lønninger, men kanskje ikke norske lærling lønninger? finner ikke noe der Anonymkode: d16d6...208
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 Lønna er ræva. Jeg var lærling selv, riktignok på verft, og der var startlønna på 30 eller 40 prosent av laveste fagarbeiderlønn. Det var ikke før siste halvår at lønna var noenlunde, når den steg til 80% av fagarbeiderlønn. I nabokommunen vet jeg at de som er helsefaglærlinger får 50% lønn gjennom hele læretiden, men vet ikke hvorvidt det er hovedregelen eller ikke. Det som gjelder for alle fag, er at man skal ha en hel fagarbeiderlønn til sammen i løpet av de to årene man er lærling. Anonymkode: ea69d...d09 1
Mhmjadda Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 https://fagbladet.no/larling/hvor-mye-skal-en-larling-ha-i-lonn-her-er-10-sporsmal-og-svar-om-larlinger-6.91.672925.e0431fc2e3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 er det ikke forskjell på lønn som voksen og på en som kommer rett fra vgs og et 18??? Anonymkode: d16d6...208 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: er det ikke forskjell på lønn som voksen og på en som kommer rett fra vgs og et 18??? Anonymkode: d16d6...208 forskjell på lærlingelønna mener jeg. Anonymkode: d16d6...208
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønna er ræva. Jeg var lærling selv, riktignok på verft, og der var startlønna på 30 eller 40 prosent av laveste fagarbeiderlønn. Det var ikke før siste halvår at lønna var noenlunde, når den steg til 80% av fagarbeiderlønn. I nabokommunen vet jeg at de som er helsefaglærlinger får 50% lønn gjennom hele læretiden, men vet ikke hvorvidt det er hovedregelen eller ikke. Det som gjelder for alle fag, er at man skal ha en hel fagarbeiderlønn til sammen i løpet av de to årene man er lærling. Anonymkode: ea69d...d09 Men det går jo an med så lite i lønn når man skal betale lån/lei, mat å alt annet.. skal man ha ekstra jobb vedsiden av da for å kunne leve? Anonymkode: d16d6...208
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #9 Skrevet 22. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Men det går jo an med så lite i lønn når man skal betale lån/lei, mat å alt annet.. skal man ha ekstra jobb vedsiden av da for å kunne leve? Anonymkode: d16d6...208 Min bror fikk stipend første året som lærling, siden lønna var for lite. Men han gikk rett fra vgs, så aner ikke om du kan få det. Anonymkode: 684d0...205 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #10 Skrevet 22. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: forskjell på lærlingelønna mener jeg. Anonymkode: d16d6...208 Det er det nok ikke. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det går jo an med så lite i lønn når man skal betale lån/lei, mat å alt annet.. skal man ha ekstra jobb vedsiden av da for å kunne leve? Anonymkode: d16d6...208 Er jo bare sånn det er, de fleste er lærling før de får så mye økonomisk ansvar. Du kan sikkert få lån fra Lånekassen. Eventuelt kan du prøve å få deg jobb som pleieassistent eller lignende, for så å ta fagbrev når du har fått nok arbeidserfaring til det. Kjenner ikke til reglene her, men det tar nok vesentlig lenger tid. Anonymkode: ea69d...d09 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #11 Skrevet 22. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det går jo an med så lite i lønn når man skal betale lån/lei, mat å alt annet.. skal man ha ekstra jobb vedsiden av da for å kunne leve? Anonymkode: d16d6...208 De fleste jeg kjenner som tok fagbrev jobbet ved siden av ja på samme måte som at de som studerer på universitetet jobber ved siden av studiet tiltross for at studiet blir ansett som en fulltidsjobb. Anonymkode: cace7...883
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå