Gå til innhold

Ønsker å kjøpe sekundærbolig i norsk by - Eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ønsker å kjøpe en sekundærbolig i en norsk by. Jeg trenger en leilighet til en verdi av ca 2 mill. Regnestykket mitt tillater fellesutgifter på ca 2-3000. Problemet er at så lenge denne ikke er definert som en fritidsbolig, så vil jeg få en skattesmell i form av eiendomsskatt på sekundærbolig. Det er ikke aktuelt for meg å løse problemet ved å ha mye gjeld. Jeg kommer til å ha en samlet gjeld på max 1,5 mill. Min nåværende bolig er verdt va 3,5 mill. 

Ifølge mitt regnestykke, vil jeg få 2-3 tusen pr mnd i eiendomsskatt. Finnes det noen måte å løse dette problemet?

1) f.eks hvis jeg kutter tilgangen til offentlig kloakk, og setter inn en mobil dass, vil jeg da kunne få lavere eiendomsskatt?

2) Hvis jeg i stede for leilighet, kjøper et næringslokale, er dette en løsning?

3) Hvis ett av barna som er under 18 står som eier, kan dette være en løsning? Kommer overformynderiet inn da, eller kan jeg bestemme selv over eiendommen, dersom en av mine etterkommere står som eier?

4) siste forslag: Vi er fire i familien. Dette kan være en felleseiendom. Da blir det bare 500 000 pr pers. Blir eiendomsskatten overkommelig?

Dette er virkelig en blemme for meg, og jeg trenger å løse situasjonen. Jeg er egentlig glad i å betale skatt, men jeg trenger sårt en sekundærbolig, for å få dekket mine behov for å være til stede der som jeg ønsker å være.

Endret av Olaug Olsen
Skrevet

Du høres helt blåst ut på økonomisk forståelse. Men feks Oslo har et bunnfradrag på rundt en 4-5 mill, så man betaler ikke eiendomsskatt på billigere leiligheter enn det. Ellers er jo nettopp eiendomsskatt noe som følger eiendommen, så du blir ikke kvitt den uansett hvor mye du deler opp. Men du får jo ikke leilighet i Oslo til 2M, så er vel ikke der du leter. 

Anonymkode: e4ed7...e0f

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres helt blåst ut på økonomisk forståelse. Men feks Oslo har et bunnfradrag på rundt en 4-5 mill, så man betaler ikke eiendomsskatt på billigere leiligheter enn det. Ellers er jo nettopp eiendomsskatt noe som følger eiendommen, så du blir ikke kvitt den uansett hvor mye du deler opp. Men du får jo ikke leilighet i Oslo til 2M, så er vel ikke der du leter. 

Anonymkode: e4ed7...e0f

Sekundærbolig: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/annen-bolig-sekundarbolig/

Altså jeg bor i Oslo, så hvis jeg kjøper en nummer to bolig til to mill, i annen by, vil jeg bare måtte skatte fra det som overskyter en samlet boligmasse på for meg 5 mill. Er du jurist? Jeg ønsker seriøse svar!

Endret av Olaug Olsen
Skrevet
4 minutter siden, Olaug Olsen said:

Sekundærbolig: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/annen-bolig-sekundarbolig/

Altså jeg bor i Oslo, så hvis jeg kjøper en nummer to bolig til to mill, vil jeg bare måtte skatte fra det som overskyter en samlet boligmasse på for meg 5 mill. Er du jurist? Jeg ønsker seriøse svar!

Det du linker til gjelder formueskatt, ikke eiendomsskatt. Det er forskjellige ting. Du får ikke eiendomsskatt på en bolig verdt 3,5 millioner i Oslo. Sist jeg sjekket for noen måneder siden var det heller ikke mer eiendomsskatt på sekundær enn på primærbolig. Men siden den aktuelle leiligheten bare er verdt 3,5 er det altså ikke eiendomsskatt.

At du vil få høyere formue og derfor kanskje skatte mer pga det er noe annet, det kan godt være. 

Anonymkode: ef722...9bf

• Liker 2
Skrevet

Om du kjøper en leilighet i en kommune uten eiendomsskatt slipper du å betale eiendomsskatt. Asker og Bærum har ikke eiendomsskatt. Av Norges 356 kommuner har 247 av dem eiendomsskatt. Og skatten varierer veldig fra kommune til kommune. 

1) Stort sett er det ikke lov til å fjerne vann- og avløp til et hus. 

2) Næringseiendom verdsettes ofte høyere enn privat eiendom. Eiendomsskatten varierer fra kommune til kommune. 

3) Ja, med verdier over 170k kommer fylkeskommunen inn og passer på. Du eliminerer også mulighet for stipend fra Lånekassen for barna. 

4) Kan splitte eiendommen for å få lavere formue, men da eier du også kun 1/4 bolig. Så formuesskatt for deg isolert blir antagelig lavere. Eiendomsskatten er uansett den samme, gitt at leiligheten ligger i en kommune med eiendomsskatt. 

Har du tatt hensyn til beskatning av leieinntektene? 

Skrevet

Jeg har lagt inn min nåværende bolig, og en hypotetisk sekundærbolig i denne kalkulatoren, og fikk en samlet formue på ca 3 mill. Dette er vanskelig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/boligverdikalkulator/

Da vil jeg altså måtte skatte til stat og kommune for alt som er over 1500 000, men gjelder dette bare når jeg er gjeldfri?

Hvis jeg har gjeld tilsvarende 1500 000, vil jeg da kunne slippe unna?

Ref her:

https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

Her står det 0,7 til kommunen og 0,15 til staten.

Trekker jeg fra gjeld som i enkel matte, eller er det mer?

Skrevet

Pål Waaktor( Aha) har en hytte på Vinderen. Du kan jo se på prisene.

Skrevet
5 minutter siden, newman01 skrev:

Om du kjøper en leilighet i en kommune uten eiendomsskatt slipper du å betale eiendomsskatt. Asker og Bærum har ikke eiendomsskatt. Av Norges 356 kommuner har 247 av dem eiendomsskatt. Og skatten varierer veldig fra kommune til kommune. 

1) Stort sett er det ikke lov til å fjerne vann- og avløp til et hus. 

2) Næringseiendom verdsettes ofte høyere enn privat eiendom. Eiendomsskatten varierer fra kommune til kommune. 

3) Ja, med verdier over 170k kommer fylkeskommunen inn og passer på. Du eliminerer også mulighet for stipend fra Lånekassen for barna. 

4) Kan splitte eiendommen for å få lavere formue, men da eier du også kun 1/4 bolig. Så formuesskatt for deg isolert blir antagelig lavere. Eiendomsskatten er uansett den samme, gitt at leiligheten ligger i en kommune med eiendomsskatt. 

Har du tatt hensyn til beskatning av leieinntektene? 

Beskatning av leieinntektene, kjenner at jeg blir urolig igjen. Hæ Hva? Er det ikke nok skatt allerrede? Jeg tenkte på å leie ut for 8000 pr med i en periode, for å bli gjeldfri fort. Dersom det skulle være mer lønnsomt å ha gjeld, kommer jeg selvsagt til å vurdere å beholde gjelden... Jeg ser at leieinntekter beskattes med 23 prosent, men at man også kan få fradrag, dersom det skulle være utgifter. Dette er jo betryggende.

Skrevet

Hva sier fjorårets skattemelding da? 

Om du har ligningsverdier for 3 millioner og gjeld på 1,5 millioner har du 1,5 millioner i skattbar formue. Altså tilnærmet null i formueskatt. 

Hvordan skal du finansiere en bolig til 2 millioner om du ikke har annen formue og ikke skal ta opp mer lån? 

Skrevet
1 minutt siden, Olaug Olsen said:

Beskatning av leieinntektene, kjenner at jeg blir urolig igjen. Hæ Hva? Er det ikke nok skatt allerrede? Jeg tenkte på å leie ut for 8000 pr med i en periode, for å bli gjeldfri fort. Dersom det skulle være mer lønnsomt å ha gjeld, kommer jeg selvsagt til å vurdere å beholde gjelden... Jeg ser at leieinntekter beskattes med 23 prosent, men at man også kan få fradrag, dersom det skulle være utgifter. Dette er jo betryggende.

HÆ? 

Skrevet
2 minutter siden, Kågebruker skrev:

Pål Waaktor( Aha) har en hytte på Vinderen. Du kan jo se på prisene.

Da er vel denne kjøpt som en fritidseiendom. Men jeg er nok ikke i samme kundegruppe som mr. Waaktor, dessverre!

Skrevet (endret)
2 minutter siden, newman01 skrev:

Hva sier fjorårets skattemelding da? 

Om du har ligningsverdier for 3 millioner og gjeld på 1,5 millioner har du 1,5 millioner i skattbar formue. Altså tilnærmet null i formueskatt. 

Hvordan skal du finansiere en bolig til 2 millioner om du ikke har annen formue og ikke skal ta opp mer lån? 

Jeg skal låne, leie ut, og så bruke. Om jeg kjøper sekundærbolig, skal jeg ha gjeld på 1,5. Nå har jeg lavere gjeld enn dette.

Endret av Olaug Olsen
Skrevet

Men om du har null penger og null lån eller 1,5mill i verdier og 1,5mill i lån er akkurat det samme skattemessig. Null. Ingen formuesskatt. 

Du må se på din totale formuesposisjon. Konto, primærbolig, bil, hytte, AKS, høyrentekonto, studielån, forbrukslån, huslån osv osv osv. Du kan ikke isolere ut den ene utleieboligen du planlegger å kjøpe inn for et gitt beløp.   

• Liker 2
Skrevet

Takk for mange oppklarende svar. Dette er litt mindre forvirrende for meg nå.

Skrevet
29 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Lei ut møblert, da får du 15% fradrag på utleie. Om du ikke visste det var skatt på utleie,så bør du kanskje vurdere å finne på noe annet enn å være utleier.

Anonymkode: 9e2d7...dbc

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Sorry, men hvorfor skal du unngå skatt for å kunne kjøpe sekundærbolig, leie ut (betale ned lån via leietaker), og så sitte med to leiligheter?

Det er da ikke samfunnets oppgave å hjelpe deg i å øke din kapital, eller legge til rette for at folk skal ha mye eiendom kostnadsfritt.

Anonymkode: f9a3b...3c5

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men hvorfor skal du unngå skatt for å kunne kjøpe sekundærbolig, leie ut (betale ned lån via leietaker), og så sitte med to leiligheter?

Det er da ikke samfunnets oppgave å hjelpe deg i å øke din kapital, eller legge til rette for at folk skal ha mye eiendom kostnadsfritt.

Anonymkode: f9a3b...3c5

Hahha er du sosialist?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei ut møblert, da får du 15% fradrag på utleie. Om du ikke visste det var skatt på utleie,så bør du kanskje vurdere å finne på noe annet enn å være utleier.

Anonymkode: 9e2d7...dbc

Jeg har jo ikke tenkt å være utleier resten av livet da. Det er bare for å finansiere. Dersom jeg gjør alvor av denne planen, kommer jeg til å søke råd hos fagkyndige i bank og på advokatfirma. Det er klart. Man må lære! Takker for bra tips, og jeg skal sjekke det ut!

Skrevet (endret)

Men hvordan planlegger du finansieringen? Kapitalkostnader, fellesutgifter, skatt på leieinntekter, kommunale avgifter, eventuell eiendomsskatt, vedlikehold internt i leiligheten, samt utvendig vedlikehold av bygård osv. Hva om boligprisene ikke stiger så mye. Dokumentavgift ved kjøp og massive kostnader til megler ved salg. Hva er potensiale ved alternativ investering i fond? 

Du får jo uansett skatt på verdiøkning ved salg siden det er sekundærbolig, så da kan du like gjerne ha fond... 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, newman01 skrev:

Men hvordan planlegger du finansieringen? Kapitalkostnader, fellesutgifter, skatt på leieinntekter, kommunale avgifter, eventuell eiendomsskatt, vedlikehold internt i leiligheten, samt utvendig vedlikehold av bygård osv. Hva om boligprisene ikke stiger så mye. Dokumentavgift ved kjøp og massive kostnader til megler ved salg. Hva er potensiale ved alternativ investering i fond? 

Du får jo uansett skatt på verdiøkning ved salg siden det er sekundærbolig, så da kan du like gjerne ha fond... 

Jeg gjør ikke dette for å tjene penger. Trenger en leilighet for å være der jeg ønsker å være, utenom jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...