Gjest Frustrert Skrevet 24. juli 2005 #1 Skrevet 24. juli 2005 La oss ta følgende eksempel. Mann 88 dør og har ett barn (55 og i jobb), ett barnebarn (30 og i jobb) og ett oldebarn (2 år). Begrevelsesbyrå anbefaler en felles krans som koster 2000 kr. Hva er normalt? Skal barnet betale den, skal summen deles med barnebarn? Pleier barnebarn og betale krans til besteforeldre? Kjør debatt!
Malama Skrevet 24. juli 2005 #2 Skrevet 24. juli 2005 Om barn pleier å betale krans til besteforeødlre: Det tror jeg. Men i et tilfelle med bare t barn og tt barnebarn, så skjønner jeg at man anbefaler felles krans, jeg synes da det er naturlig å dele, men hvordan man deler får være opp til den enkeløte og klarer man ikke bli enig, ikke la dette bli et problm i en slik sorgfull stund, ordna da hellr hver sin. Jeg sitter med mang følelser for dette nå, fordi min farfar ligger før døden, og jeg vet at vi barnebarna helt sikkert kommer til å bidra med noe, men vi er mange da (9) I vinter var jeg i begravlse til min samboers besftefar, da var det også gen krans fra barnebarna, og dem var det mange av, men nesten alle disse barna var barn (skolebarn altså) så da var det foreldrene som betalte for kransen fra barnebarna (man trekkerjo ikke akkurat noe slikt av lommepengne deres) men hvordan de fordelte det aner jeg virkeig ikke. I forbindelse med en begravelse er det mye sorg og tunge tanker. Ikke la en slik detalj som fordeling av en krans bli et problem. Finn en løsning, og ikke tenk mere på det. Det er nok å tenke på i en sånn stund, og er man så få i familien er det viktig å heller ta vare på hverandre, heller enn å krangle om penger.
Gjest Madeline Skrevet 24. juli 2005 #3 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har mistet 3 besteforeldre. Ingen av gangene har jeg betalt for kransen. Det var det mine foreldre som gjorde. Jeg vet om flere som har gjort det på samme måte.
Gjest gjesten Skrevet 24. juli 2005 #4 Skrevet 24. juli 2005 Synes nesten det er litt smålig å dele på utgiftene til krans siden alle parter er i jobb, og det er jo nærmeste familie. Jeg ser ikke problemet egentlig. Selv har jeg en veldig liten familie og da bestefaren min døde betalte jeg (eneste barnebarn)og sambo for en krans, mens min mor og onkel ( kun to barn etter bestefar) betalte for en. Og en krans koster litt penge. Mener at vi la ut rund 1500. Vi ønsket å gjøre det slik, ingen som sa noe om va som burde gjøres. Slik jeg har oppfattet det i etterkant satte min bestemor pris på dette da det ikke ble seende så stusselig ut i kirken. Nå kom det jo flere kranser,men det vet en aldri.
Arkana Skrevet 24. juli 2005 #5 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har mistet 3 besteforeldre. Ingen av gangene har jeg betalt for kransen. Det var det mine foreldre som gjorde. Jeg vet om flere som har gjort det på samme måte. ← Samme her, har aldri vært med og betale krans for noen av mine besteforeldre.
Elanor Skrevet 24. juli 2005 #6 Skrevet 24. juli 2005 Jeg har mistet 3 av mine besteforeldre. Jeg betalte ingenting for den første, for da var jeg bare 8 år, men for bestefar som døde for 3 år siden, og bestemor som døde nylig, betalte jeg for krans sammen med resten av barnebarna. Hvis det kommer egen krans fra barnebarna, og hvis de er store nok til å betale for denne selv, er det vel naturlig at de betaler også. Men når familien er så liten som trådstarters, ville jeg syns det ha vært fornyftig at kostnadene fordeles mellom barn og barnebarn.
Veslejenta Skrevet 24. juli 2005 #7 Skrevet 24. juli 2005 Når bestefar døde for et halvt år siden, så var det en krans fra bestemor, og deres barn og svigerbarn, og en krans fra oss barnebarna. Ingen av oss betalte noe som helst, da vi la det til begravelsesutgiftene som ble trukket direkte fra bestefar sin konto. Det var slik bestemor og resten av familien ønsket det.
Gjest spleis Skrevet 24. juli 2005 #8 Skrevet 24. juli 2005 La oss ta følgende eksempel. Mann 88 dør og har ett barn (55 og i jobb), ett barnebarn (30 og i jobb) og ett oldebarn (2 år). Begrevelsesbyrå anbefaler en felles krans som koster 2000 kr. Hva er normalt? Skal barnet betale den, skal summen deles med barnebarn? Pleier barnebarn og betale krans til besteforeldre? Kjør debatt! ← Barn køper sin egen, men det er vel mest vanlig at barnebarn har sin egen. Noen tar med oldebarna sine navn på den. Noen har egen fra oldebarn. Om det skal være sammen , så er vel det mest naturlig at sønn og bb spleiser.
Gjest Embla s Skrevet 24. juli 2005 #9 Skrevet 24. juli 2005 Hos oss har det vært vanlig å trekke slike ting fra boet. Syns egentlig det er en rar ting å diskutere. Hvis det er slik at dette ikke trekkes fra boet, må det jo være opp til hver enkelt om han eller hun ønsker å være med på krans, og vil man være med må man jo betale! (med unntak av oldebarn på 2 år. Skal han være med på krans, blir det jo hans foreldre som betaler hans andel). I dette konkrete tilfellet, ville jeg kanskje delt summen på de to familiene.
Gjest gjest 0 Skrevet 25. juli 2005 #10 Skrevet 25. juli 2005 Da bestefar døde for tre år siden la jeg og søsteren min ned en krans fra oss to. Denne var det mamma og pappa som betalte siden vi begge hadde lite penger. Tror de hadde gjort det uansett så lenge vi ikke var like godt stilt som dem økonomisk. Hadde de ikke ønsket å betale for en ekstra krans ville vi hatt alle navnene på en krans. De skaffet også krans fra bestefar sin datter og hennes barn som bor i Skottland. Jeg tror nok mamma og pappa betalte for den og. Jeg synes ikke det er normalt at barn/unge/studenter betaler for "sin del" av kransen. Hvis foreldrene ikke ønsker å betale for dette kan man heller legge en felles krans fra alle.
Malama Skrevet 25. juli 2005 #11 Skrevet 25. juli 2005 For barn, eller unge, studnenter som du sier, så er jeg enig med deg, men når det gjelder voksne barnebarn i jobb, så synes jeg det er naturlig at jeg betaler for min del av det som gis fra barnebarna i farfars begravelse i alle fall. Hver og en må selvsagt selv få velge om de vil være med på en kran eller blomsterbukett eller ei, men vil man være med på det, så kan man da vel også betale for det, om man er barn eller barnebarn, så lenge vi snakker om voksne mennesker.
Gjest Hmmmm Skrevet 26. juli 2005 #12 Skrevet 26. juli 2005 Synes vel dette er ganske innlysende. Dersom det er en vanlig arv inne i bildet er det vel veldig naturlig de som mottar arven betaler dette som en del av begravelsespakka. Forutsatt at barnebarna ikke mottar noe som helst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå