AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Trenger litt forslag til 2 personer. Ja, jeg vet at å unngå kjøtt gjør det billigere. Men ønsker likevel forslag til kun middager som inneholder noe kjøtt/fisk. Anonymkode: d3709...829
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Jeg spiser ofte vegansk og vegetar, i hvert fall 2/3 måltider. Jeg kjøper FirstPrice kyllingfilet som er fryst. Jeg spiser enten kylling eller fisk til middag. Masse grønnsaker og korn, frø, nøtter og kjøtt. Spiser 3 måltider og av og til snacks. Har et matbudsjettet på 500,- i uka. Handler på kiwi. Anonymkode: 354c4...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #3 Skrevet 22. september 2020 Konkrete forslag til middag er til lite hjelp for deg. Og det er verken nødvendig for trivsel, ernæringsmessig optimalt, eller økonomisk fornuftig, å spise kjøtt/fisk til middag hver eneste dag. Men jeg kan si hvordan jeg tenker og legger det opp. Jeg er bare en, men det er det samme prinsippet uansett hvor mange dere er. Matbudsjettet mitt ligger på rett under 2000/mnd. Begrens mengden kjøtt/fisk til hvert måltid. Beregn mengde mat etter behov. Varier ingrediensene, spis kjøtt fra flere forskjellige dyrearter, og flere forskjellige grønnsaker, og flere forskjellige arter stivelse, hver uke. Det kan være nyttig å ha en type kjøtt/måltid for hver ukedag, og gjøre 2-3 av dagene vegetariske, evt med bønner/linser istedenfor kjøtt, det gjør det lettere å planlegge. Når du handler, bare kjøp det du vet at dere kommer til å spise opp. Bruk fryseren, kjøp First Price, sjekk priser, kjøp der det er billigst, bruk innvandrerforretninger. Anonymkode: fc468...e93 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 Jeg hadde lavt matbudsjett. Mitt beste råd er å planlegge og å tenke litt asiatisk på mengden. Ikke spise deg mett på kjøtt og ha det andre som tilbehør men heller ha kjøtt som tilbehør. Anonymkode: 0c0cb...c05
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 kjøtt er da mye billigere enn fisk. Iallefall sørpå. Anonymkode: 1fa5f...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Det er litt spesielt å skulle spise kjøtt hver dag, synes jeg. Når det er sagt, er bl.a. svinekoteletter billig, og kjøttdeig ofte på salg — kjøp store mengder og frys ned. Utnytg rester, for eksempel lag taco en dag og bruk restene til pizza eller matmuffins neste dag. Anonymkode: 09846...c20
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde lavt matbudsjett. Mitt beste råd er å planlegge og å tenke litt asiatisk på mengden. Ikke spise deg mett på kjøtt og ha det andre som tilbehør men heller ha kjøtt som tilbehør. Anonymkode: 0c0cb...c05 Min erfaring fra da jeg bodde i Asia var tvert motsatt. Der var kjøtt, fisk etc hoveddelen av måltidet, mens ris kun var tilbehør. Her i Norge spiser jo de fleste mye ris og potet f.eks, mens kjøtt og fisk kun er tilbehør. Anonymkode: f3200...900 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er litt spesielt å skulle spise kjøtt hver dag, synes jeg. Når det er sagt, er bl.a. svinekoteletter billig, og kjøttdeig ofte på salg — kjøp store mengder og frys ned. Utnytg rester, for eksempel lag taco en dag og bruk restene til pizza eller matmuffins neste dag. Anonymkode: 09846...c20 Ts skriver kjøtt/fisk, og det er helt normalt å spise det hver dag... Anonymkode: 2a8df...887 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #9 Skrevet 22. september 2020 Følg med på tilbud (appen Mattilbud har alle tilbudsavisene til de store butikkene), og kjøp på tilbud. Frys ned (stor frys sparer mye penger). Varer som er i sesong er også ofte billig. Ikke fall for faren å tro at first price alltid er billigst, følg med på prisene. Og ikke fall for alt som heter tilbud, for det som er på tilbud i en butikk kan likevel være dyrere enn varen til normalpris i en annen butikk. Anonymkode: 2a8df...887 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #10 Skrevet 22. september 2020 Tips: Gulrotsuppe med linser (i blender så den ikke er klumpete) med biter av stekte koteletter. Fiskekaker i brun saus med poteter. Blomkålsuppe med baconbiter, med ristet brød til. Hjemmelagde svenske kjøttboller i fløtesaus. Rotgrønnsaker i form med ørret oppå. Pasta Carbonara. Hjemmelaget pizza. Anonymkode: f2917...642
Muskath Skrevet 22. september 2020 #11 Skrevet 22. september 2020 Du kan lage god fiskegrateng av fryst sei, det er billig. Lag pizza med litt kjøttdeig, kjøttsaus av noe og resten i suppe med mye grønnsaker og pasta/poteter. Du kan kjøpe fryst torsk (First price) og lage fiskesuppe, fiskegryte eller bare tine og steke. Ellers er First price fiskekaker billige.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 Sei er billig, sundt og smakfullt, lett å få tak i frossen. andre kjøtt/fiskeråvarer som er gode og rimelige er nakkekoteletter, gode fiskekaker, svinestek, lammebog, hermetisk tunfisk,... Anonymkode: b2e53...90f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #13 Skrevet 25. september 2020 Jeg spiser ofte slik (er alene) Mandag: 1/3p pakke seiblokk med kokte poteter, raspet gulrot eller kokte grønnsaker, smeltet smør. Tirsdag: Pannestekt laksefilet med ca 100g fryst spinat som stekes med hvitløk og 1/2 dl fløte, serveres med pasta/ris. Onsdag: 150g Kylling, salat (mais, agurk, paprika, isbergsalat) og ris Torsdag: Pastasalat med salatrester, kikerter og egg. (vet dette ikke er kjøtt men er egg da..) Fredag: Taco med salatrester, 1/3 pakke kyllingkjøttdeig og first price tacokit. Lørdag: Wokede grønnsaker med nudler og torsk. Søndag: Svin (kotelett, filet, nakkekotelett..) med fløtegratinerte poteter/potetmos med fløte og ovnsbakte grønnsaker. Handler kjøtt og fisk fra first price, eller på tilbud og deler opp og fryser ned. Fryser ned fløte i 1/2dl-porsjoner Grønnsaker handles ferske på tilbud, deler opp i passelig porsjoner og fryser ned. Ellers handler jeg mange fryste grønnsaker. Anonymkode: bea44...f2c 1
Luckiness Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 Tips: blomkålsuppe (baconbiter) gulrotsuppe (strimlet svinekjøtt) lapskaus (saltkjøtt/knoke/pølse, alt ettersom hva du liker/er billigst) pasta bolognese (enten pose/fra glass/hjemmelaget med karbonadedeig) wok med kjøtt/fisk chili con carne (karbonadedeig/kjøttdeig/kyllingkjøttdeig, evt rent kjøtt. Bruk ekstra bønner feks for å minimere mengde kjøtt) Plukkfisk kremet pasta med laks (Google)
Konungr Skrevet 30. september 2020 #15 Skrevet 30. september 2020 Unngå å spise ute så holder dere budsjettet nede med mindre dere gafler i dere wagyu, hummer og østers hjemme til daglig.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #16 Skrevet 30. september 2020 Jeg la opp en en animalsk (carnivore) kostholdsplan i en annen tråd her, og da kom jeg til ca 1500 kr per person per måned hvis man følger litt med på tilbud! Jeg utfordret veganerne til å komme med en vegansk kostholdsplan som ga et menneske all næringen den trenger og ca 2000 kcal hver dag. Ingen svar. Sannsynligvis fordi de vet at det ikke går for under 1500 kr per person per måned. Det er bare tull at kjøtt er dyrt. Det er prosessert mat, godteri, snacks, caffe latte, og frukt og grønnsaker utenfor sesong osv som er dyrt! Kjøttdeig fra coop ser jeg ofte på tilbud for 55 kr for to pakker. Svinekoteletter er billig. Egg kan kjøpes billig hos bonde (jeg betaler 30 kr per brett). Innmat er billig. Bein er billig og man kan koke kraft av det, og bonus er at man får masse talg som man kan steke maten i. Anonymkode: 1d15c...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Skrevet 1. oktober 2020 For min del ble det å kutte kraftig ned på grønnsakene, for å kunne spise kjøtt hver dag. Hadde ønsket begge om mulig, men måtte det bli den ene eller den andre, kutter jeg heller grønnsaker enn kjøtt. Anonymkode: 16061...f66
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Skrevet 1. oktober 2020 On 9/30/2020 at 3:00 AM, AnonymBruker said: Jeg la opp en en animalsk (carnivore) kostholdsplan i en annen tråd her, og da kom jeg til ca 1500 kr per person per måned hvis man følger litt med på tilbud! Jeg utfordret veganerne til å komme med en vegansk kostholdsplan som ga et menneske all næringen den trenger og ca 2000 kcal hver dag. Ingen svar. Sannsynligvis fordi de vet at det ikke går for under 1500 kr per person per måned. Det er bare tull at kjøtt er dyrt. Det er prosessert mat, godteri, snacks, caffe latte, og frukt og grønnsaker utenfor sesong osv som er dyrt! Anonymkode: 1d15c...a9e Det er veldig billig spise vegansk, jeg bruker som regel ikke mer enn rundt 1500-2000 i mnd, og jeg forsøker ikke spise billig. Blir mer enn det når jeg kjøper mer godteri og den slags. 2 kg linser koster 80 kr, det varer veldig lenge. Kjøper jeg linser og bønner for 1000kr har jeg protein for mange måneder.... Linser er veldig næringsrik mat. Linser er rik på vitaminer og mineraler kjøtt har mindre av og vice versa. Anonymkode: 91895...3d8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #19 Skrevet 1. oktober 2020 På 30.9.2020 den 3.00, AnonymBruker skrev: Jeg la opp en en animalsk (carnivore) kostholdsplan i en annen tråd her, og da kom jeg til ca 1500 kr per person per måned hvis man følger litt med på tilbud! Jeg utfordret veganerne til å komme med en vegansk kostholdsplan som ga et menneske all næringen den trenger og ca 2000 kcal hver dag. Ingen svar. Sannsynligvis fordi de vet at det ikke går for under 1500 kr per person per måned. Det er bare tull at kjøtt er dyrt. Det er prosessert mat, godteri, snacks, caffe latte, og frukt og grønnsaker utenfor sesong osv som er dyrt! Kjøttdeig fra coop ser jeg ofte på tilbud for 55 kr for to pakker. Svinekoteletter er billig. Egg kan kjøpes billig hos bonde (jeg betaler 30 kr per brett). Innmat er billig. Bein er billig og man kan koke kraft av det, og bonus er at man får masse talg som man kan steke maten i. Anonymkode: 1d15c...a9e All mat i norge er dyrt, med mindre du har god inntekt. Men jeg er helt enig i at det går an å spise smartere, og spare penger på den måten. Hvor lenge holder denne talgen seg? Dette var interessant Anonymkode: 16061...f66 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå