Gå til innhold

Makaroni i stedet for grønnsaker som tilbehør til f.eks. kjøttkaker - er det vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bestemor serverte makaroni sammen med kjøttkaker, poteter og brun saus, og ofte ertestuing eller kålstuing.

Vi kommer fra innlandet, og jeg regner med at makaroni ble brukt som billig tilleggskost som mettet og ga energi, ettersom de var gårdbrukere og jobbet hardt.

Nå som folk stort sett har mindre fysisk arbeid er det sikkert en fordel for de fleste å kutte ned til én karbohydrarkilde pr middag😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp med kokte grønnsaker (gulrøtter/erter/brokkoli/blomkål), ertestuing eller kålstuing som tilbehør til kjøttkaker i brun saus og poteter. Ei venninne av meg mener det er mer normalt med makaroni, enten kokt makaroni eller makaronistuing i stedet for grønnsakene. Jeg skjønner ikke greia med makaroni i en eller annen variant og poteter. Hvem har "rett"?

Anonymkode: 27069...7cb

Merkelig å spise både makaroni og poteter til samme måltid, i tillegg til å droppe grønnsakene. Det kan godt være en lokal variant jeg aldri har hørt om, men det er jo ikke et balansert måltid uten grønnsakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk det servert hos en venninne da vi gikk på ungdomsskolen, og jeg syntes det var veeeldig rart. Hadde aldri hørt om det før. Da jeg nevnte det for mamma sa hun at, joda, hun vet om en del som bruker makaronien som en slags grønnsak sammen med kjøttmat og poteter. Vi var begge enige om at det ikke kom til å bli innført i vår familie😉 Jeg er også oppvokst med grønnsaker (kokte eller stuede) som tilbehør til kjøttkaker med potet og brun saus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfoldingen meg har ertestuing til kjøttkaker, lagd av kjlttdeig/karbonadedeig.

Innlandmannen min har kjøttkaker lagd av medisterdeig med gulerøtter og makaronistuing til. 

Anonymkode: 3dd12...f50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at dette er så vanlig, jeg har aldri hørt om det før. Greit nok (selv om det for meg er litt merkelig) å ha makaroni til kjøttkaker, men å ha det i stedet for grønnsaker? For meg er det en litt bisarr tanke.

Er det kun til denne ene retten man bytter grønnsaker med pasta?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange interessante svar :) 

Kan det være stedsavhengig? Selv kommer jeg fra Østlandet, vokste opp en drøy halvtimes kjøring sørvest for Oslo. Venninna mi er fra et lite sted helt nord i landet. Vi er begge i midten av 30-åra. Jeg tenker at tilgangen på grønnsaker kanskje var/er dårligere på hjemstedet hennes og at prisene var/er høyere der enn her. Dermed ble makaronien et rimelig alternativ for å fylle opp tallerkenen med noe mer enn bare kjøttkake og potet? Hun nevnte at de fikk makaroni/makaronistuing ved siden av kjøttpølser også, i stedet for kålrotstappe som jeg er vant til. 

Temaet kom opp da vi var hos ei tredje venninne og hun nevnte at mannen hennes hadde etterlyst poteter som tilbehør til fiskegrateng med makaroni i. Hun mente det holdt med revne gulrøtter ved siden av og at det var unødvendig med ekstra karbohydrater som tilbehør, men mannen mente det manglet noe når han ikke fikk poteter ved siden av, for sånn var han vant til at moren hans serverte det.

ts🍽️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temaet kom opp da vi var hos ei tredje venninne og hun nevnte at mannen hennes hadde etterlyst poteter som tilbehør til fiskegrateng med makaroni i. Hun mente det holdt med revne gulrøtter ved siden av og at det var unødvendig med ekstra karbohydrater som tilbehør, men mannen mente det manglet noe når han ikke fikk poteter ved siden av, for sånn var han vant til at moren hans serverte det.

Denne varianten har jeg dog hørt om, selv om heller ikke denne gir mening ut i fra vanlig kaloribehov nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått servert makaronistuing til kjøttkaker mange ganger, da fra noen som er fra Hedmark. Ellers har jeg stort sett fått ertestuing, kålstuing eller grønnsaker som tilbehør. Makaronistuing er veldig godt, men kan bli veldig mektig og jeg savner gjerne grønnsaker til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som har makaroni til kjøttkaker. 

Å ha det til fiskekaker i brun saus, er derimot veldig vanlig. Både her jeg bor, og samboeren som er fra en helt annen kant av landet, er også oppvokst med det. 

Men i stedet for grønnsaker er det ikke, det er i tillegg til. Det kan være i stedet for poteter, men ikke som erstatning for grønnsaker. 

Anonymkode: f2d3c...4df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men i stedet for grønnsaker er det ikke, det er i tillegg til. Det kan være i stedet for poteter, men ikke som erstatning for grønnsaker. 

Nå er det jo bevist i tråden at det er i stedet for grønnsaker for mange 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om det. Har generelt spist lite pasta i oppveksten, det gikk stort sett i poteter og grønnsaker. Ris tror jeg aldri jeg fikk servert. Vokste opp på gård på Nordmøre på 90-tallet.

Anonymkode: 2d876...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makaroni til kjøttkaker har jeg aldri hørt om! Hverken som vanlig makaroni, eller som stuing. Her er det vanligvis kjøttkaker, poteter, ertestuing, stekt løk og tyttebær.

Jeg tror ikke det er mange som er like glad i karbohydrater som meg, men synes det høres rart ut med både poteter og makaroni i samme måltid.

Har heller aldri hørt om fiskekaker i BRUN saus. Hvit ja, men aldri brun.

Anonymkode: ac9ba...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Perseus skrev:

Tenker du ikke på fiskeboller nå?

Fiskeboller er så klart i hvit saus ja :) Men har aldri hørt om at folk har brun saus til fiskekaker heller. Her jeg kommer fra (sentrale østlandet) blir de servert med poteter, smeltet smør og reven gulrot.

Anonymkode: ac9ba...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange interessante svar :) 

Kan det være stedsavhengig? Selv kommer jeg fra Østlandet, vokste opp en drøy halvtimes kjøring sørvest for Oslo. Venninna mi er fra et lite sted helt nord i landet. Vi er begge i midten av 30-åra. Jeg tenker at tilgangen på grønnsaker kanskje var/er dårligere på hjemstedet hennes og at prisene var/er høyere der enn her. Dermed ble makaronien et rimelig alternativ for å fylle opp tallerkenen med noe mer enn bare kjøttkake og potet? Hun nevnte at de fikk makaroni/makaronistuing ved siden av kjøttpølser også, i stedet for kålrotstappe som jeg er vant til. 

ts🍽️

Det er klart det skal være poteter til fiskegrateng!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Perseus skrev:

Er makaronistuing det samme som "mac & cheese"?

Nei. Man bruker ikke ost. Men hvit tykk saus 

Anonymkode: a10ee...8ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun her på KG jeg har hørt om makaroni til kjøttkaker. Det er ikke vanlig i min omkrets ihvertfall. 

Anonymkode: 4c2c5...e34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi bruker makaroni istedenfor poteter til kjøttkaker, røkte pølser, medisterpølser eller fiskekaker hvis brun saus. Samtidig har vi alltid grønnsaker ved siden av der igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...