AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #21 Del Skrevet 22. september 2020 Min mor brukte å lage makaroni til fiskekaker. Med brun saus og poteter. Vet ikke helt hvorfor egentlig, men det ble kanskje litt billigere? Jeg syns vel og merke det var veldig godt, men nå i voksen alder foretrekker jeg grønnsaker. Anonymkode: e39b9...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #22 Del Skrevet 22. september 2020 Makaroni til noe med brun saus er skikkelig kulturkrasj. Jeg har fått det en gang da vi var tom for poteter (var kanskje 8 år). Det ble aldri reprise. Skal man gjøre det raskt blir det potetmos og amerikansk blanding, makaroni er ikke et alternativ en gang. Dette må være noe geografisk. Anonymkode: 44675...9ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #23 Del Skrevet 22. september 2020 Vant med makaroni til da jeg ikke likte makaronistuingen. Anonymkode: e536e...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #24 Del Skrevet 22. september 2020 Samboeren min mener også det, vil stadig vekk bytte ut grønnsakene med makaroni når vi skal ha kjøttkaker. Jeg er vant med makaroni eller makaronistuing til kjøttkaker, men det har alltid vært i tillegg til grønnsaker, og jeg synes det er rart å bytte ut det sunne med noe usunt. Man har jo potet fra før, trenger ikke makaroni da. Anonymkode: c9bd2...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 22. september 2020 #25 Del Skrevet 22. september 2020 Jeg tror det var mer vanlig på 70- og 80-tallet. Det var i hvert fall da jeg kan huske å ha fått servert kjøttpølser/kjøttkaker, poteter, makaroni og brun saus til middag. Veldig lenge siden jeg har sett den kombinasjonen nå så i våre dager serverer jeg kjøttkakene med ertestuing, revet gulrot eller til og med en grønn salat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #26 Del Skrevet 22. september 2020 For meg brukes makaroni i gratenger, eller i minestronesuppe. I alle fall ikke som tilbehør. Har vi en sjelden gang kjøttkaker er det med potetmos og tyttebær. Anonymkode: 1892a...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #27 Del Skrevet 22. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen steder i innlandet vet jeg de bruker makaroni eller makaronistuing til alt mulig, det henger igjen fra den gang det var dårlig og dyr tilgang på friske grønnsaker. Men andre steder på Østlandet som her jeg bor nå har knapt noen hørt om dette. Anonymkode: d69a3...cca Javel, når i historien var det da, sånn nøyaktig? En gang på 1900-tallet regner jeg med, siden makaroni ikke ble allemannseie i Norge før det. Jeg slutter ikke å fascinere meg over de mathistoriske forklaringene folk kommer opp med i disse trådene. altså: De typiske grønnsakene å ha til kjøttkaker i brun saus, utenom potetene selvsagt, er ertestuing, kålstuing, kokte gulrøtter, tyttebærsyltetøy. Ikke nødvendigvis alt på én gang, selvsagt. Ertestuing lages av tørkede erter (i hvert fall opprinnelig sett), det er noe av det billigste man kan få tak i, og det er selvsagt tilgjengelig året rundt. Holder seg også i årevis. Kål og gulrøtter er vinterlagrede og billige grønnsaker som man hadde akkurat like mye tilgang på gjennom vinteren før som det man har nå. Og tyttebær vokser gratis i skogen så man kan lage syltetøy av det som varer helt til neste tyttebærsesong. For den som først har investert i kjøttdeig til å lage kjøttkaker av er utgiftene til grønnsakstilbehøret i tillegg for lommerusk å regne. Hvis man ikke hadde råd til en pose tørkede erter hadde man ikke råd til kjøttkakemiddag i utgangspunktet. Til TS: Jeg aner ikke hvor idéen om å ha makaroni eller makaronistuing til kjøttkaker (eller fiskekaker) i brun saus + poteter kommer fra. Kanskje det har mer med sosialt lag enn med geografi å gjøre, kanskje litt med begge deler. Jeg hadde ikke hørt om kombinasjonen før jeg kom til KGs matforum. Anonymkode: 2dfe7...a28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #28 Del Skrevet 22. september 2020 Aldri hørt om dette 😂 HVA er makaronistuing? Har selvfølgelig poteter, tyttebærsyltetøy, erter/ertestuing og kokte gulrøtter til kjøttkaker i brun saus. Anonymkode: 54174...05d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #29 Del Skrevet 22. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel, når i historien var det da, sånn nøyaktig? En gang på 1900-tallet regner jeg med, siden makaroni ikke ble allemannseie i Norge før det. Jeg slutter ikke å fascinere meg over de mathistoriske forklaringene folk kommer opp med i disse trådene Anonymkode: 2dfe7...a28 Kanskje det var/er vanlig på landet hvor de ikke er så vant med utenlandsk mat? Det tradisjonelle er jo med brun saus, erter eller ertestuing, gulrøtter, poteter, og stua tyttebær inntil. Anonymkode: f6bac...43a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #30 Del Skrevet 22. september 2020 Her har vi alltid potet og makaroni til, men vi har selvfølgelig kokte grønnsaker og. Anonymkode: 09dcc...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #31 Del Skrevet 22. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det var/er vanlig på landet hvor de ikke er så vant med utenlandsk mat? Det tradisjonelle er jo med brun saus, erter eller ertestuing, gulrøtter, poteter, og stua tyttebær inntil. Anonymkode: f6bac...43a Ingen i Norge var vant med utenlandsk mat før langt utpå 70-tallet. Og ja, resten av innlegget mitt som du klippet bort (??) ramset opp akkurat det tilbehøret der. (Jeg svarte dessuten på et resonnement om grønnsaker, tilgang og økonomi som jeg mener ikke hang på greip, det var ikke en ny hypotese tatt fullstendig ut av lufta jeg etterlyste). Anonymkode: 2dfe7...a28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #32 Del Skrevet 22. september 2020 Har aldri hatt makaroni til, er vokst opp med ertestuing, men det har jeg ikke til selv, jeg har kokte gulrøtter, eller kun poteter. Men har man kresne barn er det kanskje en løsning for å få i dem mat? Anonymkode: c4250...a8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #33 Del Skrevet 22. september 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Javel, når i historien var det da, sånn nøyaktig? En gang på 1900-tallet regner jeg med, siden makaroni ikke ble allemannseie i Norge før det. Jeg slutter ikke å fascinere meg over de mathistoriske forklaringene folk kommer opp med i disse trådene. altså: De typiske grønnsakene å ha til kjøttkaker i brun saus, utenom potetene selvsagt, er ertestuing, kålstuing, kokte gulrøtter, tyttebærsyltetøy. Ikke nødvendigvis alt på én gang, selvsagt. Ertestuing lages av tørkede erter (i hvert fall opprinnelig sett), det er noe av det billigste man kan få tak i, og det er selvsagt tilgjengelig året rundt. Holder seg også i årevis. Kål og gulrøtter er vinterlagrede og billige grønnsaker som man hadde akkurat like mye tilgang på gjennom vinteren før som det man har nå. Og tyttebær vokser gratis i skogen så man kan lage syltetøy av det som varer helt til neste tyttebærsesong. For den som først har investert i kjøttdeig til å lage kjøttkaker av er utgiftene til grønnsakstilbehøret i tillegg for lommerusk å regne. Hvis man ikke hadde råd til en pose tørkede erter hadde man ikke råd til kjøttkakemiddag i utgangspunktet. Til TS: Jeg aner ikke hvor idéen om å ha makaroni eller makaronistuing til kjøttkaker (eller fiskekaker) i brun saus + poteter kommer fra. Kanskje det har mer med sosialt lag enn med geografi å gjøre, kanskje litt med begge deler. Jeg hadde ikke hørt om kombinasjonen før jeg kom til KGs matforum. Anonymkode: 2dfe7...a28 Det var når svigermor var barn, så 50-60 tallet og framover en gang. Langt opp i en liten fjellbygd, klart de fikk tak i kål, hermetiske erter og gulrøtter, men alt dette måtte kjøpes da ikke noe av det vokser der. Tyttebær vokser der😜 Jeg sa da ikke at de aldri brukte andre grønnsaker i annen mat, de lagde både kålstuing, ertestuing, gulrotstuing. Men makaraonistuing var etter svigermors utsagn et billigere hverdagsalterativ. Og jeg tør påstå at denne listen med grønnsaker oppfyller kriteriet dårlig tilgang til grønnsaker, det er jo ikke akkurat et stort utvalg du lister opp her sammenlignet med hva vi kan velge i av grønnsakstilbehør i dag. Så nei, det er ikke en tilfeldig mathistorisk forklaring jeg har kokt sammen, men svigermors forklaring til meg som aldri hadde hørt om makaronistuing. Forøvrig lager de heller ikke kjøttkaker av kjøttdeig i denne fjellbygda, når de slakta gris lagde de medisterdeig og medisterkaker og det kaller de kjøttkaker. Så her var det ikke noe investering i kjøttdeig, men bruk av hjemmeslakta råvare. Hva folk vanligvis sier om mathistorie på dette underforumet vet jeg ikke da jeg ikke pleier å henge her, tråden kom opp i feeden øverst. Men du kan kanskje vurdere en noe mindre ovenfra og ned holdning til ting du ikke vet noe om. Anonymkode: d69a3...cca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #34 Del Skrevet 22. september 2020 Ikke i stedet for, men i tillegg til. Og da som makaronistuing. Anonymkode: 71584...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 22. september 2020 #35 Del Skrevet 22. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Javel, når i historien var det da, sånn nøyaktig? En gang på 1900-tallet regner jeg med, siden makaroni ikke ble allemannseie i Norge før det. Jeg slutter ikke å fascinere meg over de mathistoriske forklaringene folk kommer opp med i disse trådene. altså: De typiske grønnsakene å ha til kjøttkaker i brun saus, utenom potetene selvsagt, er ertestuing, kålstuing, kokte gulrøtter, tyttebærsyltetøy. Ikke nødvendigvis alt på én gang, selvsagt. Ertestuing lages av tørkede erter (i hvert fall opprinnelig sett), det er noe av det billigste man kan få tak i, og det er selvsagt tilgjengelig året rundt. Holder seg også i årevis. Kål og gulrøtter er vinterlagrede og billige grønnsaker som man hadde akkurat like mye tilgang på gjennom vinteren før som det man har nå. Og tyttebær vokser gratis i skogen så man kan lage syltetøy av det som varer helt til neste tyttebærsesong. For den som først har investert i kjøttdeig til å lage kjøttkaker av er utgiftene til grønnsakstilbehøret i tillegg for lommerusk å regne. Hvis man ikke hadde råd til en pose tørkede erter hadde man ikke råd til kjøttkakemiddag i utgangspunktet. Til TS: Jeg aner ikke hvor idéen om å ha makaroni eller makaronistuing til kjøttkaker (eller fiskekaker) i brun saus + poteter kommer fra. Kanskje det har mer med sosialt lag enn med geografi å gjøre, kanskje litt med begge deler. Jeg hadde ikke hørt om kombinasjonen før jeg kom til KGs matforum. Anonymkode: 2dfe7...a28 Vel... De første tiårene etter siste verdenskrig var grønnsaker relativt uvanlig på norske middagsbord. Tørkede erter var, som du nevner, tilgjengelig, men tradisjonell ertestuing er ikke veldig sunn mat siden de gjerne inneholder både relativt store mengder smør og fløte (Det samme gjelder for øvrig f.eks. tradisjonell kålrotstappe). Siden mange etter hvert jobbet i industrien og bodde i hus og leiligheter hadde de begrensede muligheter til å dyrke egne grønnsaker. Gulrøtter, som du nevner, er faktisk ikke spesielt lett å dyrke alle steder og det var heller ikke noe vanlige mennesker kjøpte på butikken. Det samme gjelder kål. Noen dyrket selvfølgelig selv og lagret gjennom vinteren, men det var langt fra alle. Utvalget av grønnsaker var rett og slett mangelfullt eller fraværende og det som evt. fantes var dyrt og dårlig. Kjøtt var heller ikke noe man kjøpte som ferdig kjøttdeig på butikken. De fleste kjøpte slakt om høsten og parterte selv. Det man ikke kunne bruke til noe annet ble kjøttdeig som da etter hvert endte opp som bl.a. kjøttkaker. Det var i det hele tatt ikke så veldig mange som tenkte noe særlig over inntaket av grønnsaker, eller kostholdet sitt i det hele tatt, og da makaronien ble allemannseie ble det regnet som lettvint og litt fancy middagstilbehør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #36 Del Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Leo skrev: Vel... De første tiårene etter siste verdenskrig var grønnsaker relativt uvanlig på norske middagsbord. Tørkede erter var, som du nevner, tilgjengelig, men tradisjonell ertestuing er ikke veldig sunn mat siden de gjerne inneholder både relativt store mengder smør og fløte (Det samme gjelder for øvrig f.eks. tradisjonell kålrotstappe). Siden mange etter hvert jobbet i industrien og bodde i hus og leiligheter hadde de begrensede muligheter til å dyrke egne grønnsaker. Gulrøtter, som du nevner, er faktisk ikke spesielt lett å dyrke alle steder og det var heller ikke noe vanlige mennesker kjøpte på butikken. Det samme gjelder kål. Noen dyrket selvfølgelig selv og lagret gjennom vinteren, men det var langt fra alle. Utvalget av grønnsaker var rett og slett mangelfullt eller fraværende og det som evt. fantes var dyrt og dårlig. Kjøtt var heller ikke noe man kjøpte som ferdig kjøttdeig på butikken. De fleste kjøpte slakt om høsten og parterte selv. Det man ikke kunne bruke til noe annet ble kjøttdeig som da etter hvert endte opp som bl.a. kjøttkaker. Det var i det hele tatt ikke så veldig mange som tenkte noe særlig over inntaket av grønnsaker, eller kostholdet sitt i det hele tatt, og da makaronien ble allemannseie ble det regnet som lettvint og litt fancy middagstilbehør. Det uthevede: Jeg vet det, jeg lager begge deler selv både titt og ofte. Men kjøttkaker var jo heller ikke hverdagsmat, da. Familien min med arbeiderklassebakgrunn i en av Norges store byer spiste kjøttkaker på julaften, og det var søndagsmiddag. Anonymkode: 2dfe7...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #37 Del Skrevet 22. september 2020 Jeg har vokst opp med at makaronistuing var noe vi fikk i tillegg til poteter og grønnsaker. Jeg hadde ei venninne på besøk da vi spiste det, men da hadde jeg glemt å kjøpe poteter så var kun kjøttkaker, makaroni og grønnsaker. Hun var visst også vant til at makaronistuingen kom i tillegg til alt annet. Anonymkode: a8ff0...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #38 Del Skrevet 22. september 2020 Mannen min er oppvokst med poteter, makaroni, brun saus og tyttebær som tilbehør til kjøttkaker. Jeg er oppvokst med poteter, grønnsaker (av ymse slag), brun saus og tyttebær som tilbehør til kjøttkaker. Vi er begge oppvokst på bygda i Innlandet fylke. I dag har vi makaroni som tilbehør, så det var han som "vant" den kampen 😝 Anonymkode: 22e86...770 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 22. september 2020 #39 Del Skrevet 22. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det uthevede: Jeg vet det, jeg lager begge deler selv både titt og ofte. Men kjøttkaker var jo heller ikke hverdagsmat, da. Familien min med arbeiderklassebakgrunn i en av Norges store byer spiste kjøttkaker på julaften, og det var søndagsmiddag. Anonymkode: 2dfe7...a28 Nei, kjøttkaker var absolutt ikke hverdagsmat. Selv på 70- og 80-tallet da jeg var barn ble det regnet som litt "fint" selv om vi hadde kjøttkaker laget på viltkjøtt ganske ofte hjemme fordi faren min jaktet. Kjøttpølser servert med brun saus, makaroni og poteter var nok derimot ganske vanlig middagsmat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #40 Del Skrevet 22. september 2020 Man bytter da ikke ut grønnsaker (sunt) med makaroni (ikke så sunt). Ikke er makaroni grønnsak, og ikke får man i seg viktige næringsstoff som grønnsakene har. Det er jo helt ernæringsmessig på trynet. Anonymkode: a10ee...8ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå