Gå til innhold

Makaroni i stedet for grønnsaker som tilbehør til f.eks. kjøttkaker - er det vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vokst opp med kokte grønnsaker (gulrøtter/erter/brokkoli/blomkål), ertestuing eller kålstuing som tilbehør til kjøttkaker i brun saus og poteter. Ei venninne av meg mener det er mer normalt med makaroni, enten kokt makaroni eller makaronistuing i stedet for grønnsakene. Jeg skjønner ikke greia med makaroni i en eller annen variant og poteter. Hvem har "rett"?

Anonymkode: 27069...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har litt mere rett enn henne, vil jeg si. Nei, tror ikke det er mere vanlig med makaroni til kjøttkaker enn med grønnsaker (eller stuing). Men noen liker det, har jeg sett. Pasta og poteter er litt smør på flesk, men det kan funke sammen også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedenfor... nei. Men det er godt, men jeg MÅ ha grønnsaker til. Ellers blir det ikke middag. 

Anonymkode: ab7e6...842

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med kjøttkaker, poteter, brun saus og makaroni. Noen ganger ertestuing istedenfor makaroni, noen ganger grønnsaker istedenfor eller i tillegg til makaroni. Alle jeg kjenner bruker stortsett makaroni.

Anonymkode: 21d8c...63b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp med kokte grønnsaker (gulrøtter/erter/brokkoli/blomkål), ertestuing eller kålstuing som tilbehør til kjøttkaker i brun saus og poteter. Ei venninne av meg mener det er mer normalt med makaroni, enten kokt makaroni eller makaronistuing i stedet for grønnsakene. Jeg skjønner ikke greia med makaroni i en eller annen variant og poteter. Hvem har "rett"?

Anonymkode: 27069...7cb

Jeg er vokst opp med begge deler; Poteter, kjøttkaker, brun saus, makaroni, erterstuing og kokte gulerøtter 😄

Går ann å ha flere karbohydrater og grønnsaker til middag 😉

Kjøttkake saus og makaroni er en fantastisk kombo 👌🏻

Forøvrig er jeg veldig vandt til at makaroni er servert til maten til mange «potet middager». Tror det ble tatt med «hjem» fra gården min mor vokse opp på 😄 Det er blitt noe faset ut, og jeg lager det selv kun når jeg virkelig vil kose meg, men det er en klassiker 😄

Strengt tatt vil jeg si at det er ingen som har «rett», bare hva man er vandt til. Samme som at man får «komle» i mange varianter med ulikt tilbehør om du reiser rundt i landet, så kommer kjøttkaker også i mange varianter. Ingen ting er verken mer riktig eller galt. Tradisjon er viktig 😄 

Endret av Ariana807
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant med makaronistuing til kjøttkaker og kjøttpudding, men aller mest ertestuing til kjøttkaker når jeg tenker meg om. 

Anonymkode: abae6...e8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder i innlandet vet jeg de bruker makaroni eller makaronistuing til alt mulig, det henger igjen fra den gang det var dårlig og dyr tilgang på friske grønnsaker. Men andre steder på Østlandet som her jeg bor nå har knapt noen hørt om dette. 

Anonymkode: d69a3...cca

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ofte makaroni til fiskekaker, kan sikkert brukes til kjøttkaker også. 

Anonymkode: 4956d...f3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg husker når jeg vokste opp så hadde vi vanlig spagetti til fiskekaker, og husker vi har hatt makaronstuing til noe mat men husker ikke hvilken type mat. Men hadde jo grønnsaker til også. 

Anonymkode: ab190...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg at vi har makaronistuing til kjøttkaker, men det erstatter poteten og ikke grønnsakene. Makaroni OG potet er i min verden litt rart å spise samtidig. Å ja, jeg er en av de som ikke spiser potet til feks grateng ned makaroni. 

Anonymkode: a10ee...8ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makaroni istedenfor grønnsaker får meg til å tenke tilbake til 80-tallet. Det er ikke vanlig i mine kretser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med makaroni til kjøttkakene, og har videreført dette til mitt barn. Det hører liksom til, men jeg har vurdert å skifte dem ut med en grønnsaksblanding. Det blir vel protester da...

Anonymkode: 61df2...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om. Har fått makaronistuing til fiskekaker, men aldri til kjøttkaker.

Anonymkode: af87c...b3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (fra Oslo-området) har aldri brukt makaroni til kjøttkaker. Om jeg hadde gjort det hadde det vært en erstatning for poteter, ikke grønnsakene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om, og det høres ernæringsmessig helt på trynet ut.

Anonymkode: d0d52...a06

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...