AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Er alene med et barn med kronisk sykdom og har hatt mye sykedager på grunn av dette. Barnet mitt har vært gjennom flere operasjoner og det er planlagt en til før jul. I tillegg er det corona så vi har vært litt hjemme i høst. Jeg har også vært syk. Ble kalt inn på teppet i dag og da sa sjefene at de vurderte å sparke meg på grunn av fraværet for jeg skapte så mange problemer. Jeg skjønner jo det. Snakket med tillitsvalgt, men han sa at dette ikke var en sak for han eller fagforeningen for mye sykdom gir bedriften rett til å sparke. Hva gjør jeg nå? Jeg må jo forsørge meg og barnet og nå ser fremtiden Fryktelig håpløs ut 😢 Hvis jeg får sparken vil ingen andre ha meg heller. Anonymkode: 1f1dc...c85
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Jeg har vært i lignende situasjon, endte opp med at jeg til slutt ble langtidssykemeldt som arbeidsledig og går nå over på aap. Går til oppfølging selv av psykolog og lege pga traumer og utbrenthet som følge av svært alvorlig sykdom hos mitt barn. Anonymkode: bfe70...339 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Har ikke slitt med å få jobb i ettertid, har bare sagt det som det er og nå går det heldigvis bedre med barnet 🙂 Anonymkode: bfe70...339 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er alene med et barn med kronisk sykdom og har hatt mye sykedager på grunn av dette. Barnet mitt har vært gjennom flere operasjoner og det er planlagt en til før jul. I tillegg er det corona så vi har vært litt hjemme i høst. Jeg har også vært syk. Ble kalt inn på teppet i dag og da sa sjefene at de vurderte å sparke meg på grunn av fraværet for jeg skapte så mange problemer. Jeg skjønner jo det. Snakket med tillitsvalgt, men han sa at dette ikke var en sak for han eller fagforeningen for mye sykdom gir bedriften rett til å sparke. Hva gjør jeg nå? Jeg må jo forsørge meg og barnet og nå ser fremtiden Fryktelig håpløs ut 😢 Hvis jeg får sparken vil ingen andre ha meg heller. Anonymkode: 1f1dc...c85 Kan du ta direkte kontakt med fagforeningen? Jeg synes dette høres rart ut. Er ingen ekspert, men har aldri hørt om at mye sykdom kan gi folk sparken. Trodde ikke det var lov i Norge. Ville tatt direkte kontakt med fagforeningen og også sjekket regelverket. Anonymkode: b33f4...ca2 33
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Jeg synes også det høres rart ut. Sålenge fraværet er dokumentert av lege med sykemelding, og det ikke er selve arbeidet på jobben som er årsak til at du blir syk så tror jeg ikke de har noe sak. Men jeg har aldri vært borti den problemstillingen så jeg uttaler meg bare fra synseperspektiv. Anonymkode: 09afb...131 23
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Dessverre har de ikke lov til å sparke deg på dette grunnlaget. Før at de skal ha rett til det må du ha vært sykemeldt over ett år i strekk. Men jeg skjønner arbeidsgiveren din veldig godt. Gjentatt sykefravær er dyrt for bedriften og logistikken kan være et mareritt. Du er jo ansatt fordi de trenger arbeidskraften, ikke bare for å være snill. Anonymkode: 5b1fc...c66 12
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 Les her: https://www.jusstorget.no/sykefravaer-som-oppsigelsesgrunn/ Anonymkode: f931b...b97
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/sykefravaer/oppsigelse-ved-sykdom/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ det går an å si opp på grunn av sykdom, men ikke før sykefraværet har vart et år. Men det gjelder arbeidstakers sykdom. Men hvis jeg oppfatter ts riktig, så har fraværet vært pga barnets sykdom? Hva slags fravær er det da snakk om? Har du ekstra omsorgsdager pga sykt barn? har det vært fravær ut over omsorgsdager og flex og ferie? ulønnet permisjon? Så lenge det er lovlig fravær, så skal det mye til for at det blir saklig grunn for oppsigelse tenker jeg. Anonymkode: 1ed37...148 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Sykmeld deg. Da kan dei ikke si deg opp før om 1 år. Anonymkode: cd830...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er alene med et barn med kronisk sykdom og har hatt mye sykedager på grunn av dette. Barnet mitt har vært gjennom flere operasjoner og det er planlagt en til før jul. I tillegg er det corona så vi har vært litt hjemme i høst. Jeg har også vært syk. Ble kalt inn på teppet i dag og da sa sjefene at de vurderte å sparke meg på grunn av fraværet for jeg skapte så mange problemer. Jeg skjønner jo det. Snakket med tillitsvalgt, men han sa at dette ikke var en sak for han eller fagforeningen for mye sykdom gir bedriften rett til å sparke. Hva gjør jeg nå? Jeg må jo forsørge meg og barnet og nå ser fremtiden Fryktelig håpløs ut 😢 Hvis jeg får sparken vil ingen andre ha meg heller. Anonymkode: 1f1dc...c85 når det gjelder fagforeningen: Ikke ta det med den lokale tillitsvalgte. De har ofte ikke peiling. Ring fagforeningens hovedkontor. De fleste fagforeninger har jurister som kan hjelpe deg. Anonymkode: 1ed37...148 37
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sykmeld deg. Da kan dei ikke si deg opp før om 1 år. Anonymkode: cd830...3f4 man kan ikke sykmelde seg selv for et år. Anonymkode: 1ed37...148 16
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre har de ikke lov til å sparke deg på dette grunnlaget. Før at de skal ha rett til det må du ha vært sykemeldt over ett år i strekk. Men jeg skjønner arbeidsgiveren din veldig godt. Gjentatt sykefravær er dyrt for bedriften og logistikken kan være et mareritt. Du er jo ansatt fordi de trenger arbeidskraften, ikke bare for å være snill. Anonymkode: 5b1fc...c66 Men dette er en del av det de må ta med i kostnadskalkylen når de ansetter folk, og lønnsnivået til vanlige arbeidstakere ligger såpass lavt som det gjør nettopp fordi arbeidsgiver bærer risikoen ved sykdom. Hadde det vært slik at man f.eks. ikke fikk betalt når man var syk, eller at arbeidsgiver kunne sagt opp folk uten å trenge en begrunnelse, så ville også lønningen vært mye høyere, mot at arbeidstaker tar risikoen. Så man skal ikke nødvendigvis ha dårlig samvittighet for å være syk. Det er en "rett" man har, ved at man aksepterer å jobbe som ansatt til lav lønn. Anonymkode: 09afb...131 21
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykmeld deg. Da kan dei ikke si deg opp før om 1 år. Anonymkode: cd830...3f4 For det første så sykemelder man seg ikke selv. Legen sykemelder. Og for det andre så skal man være syk for å bli sykemeldt. Anonymkode: 4bdc1...f66 23
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sykmeld deg. Da kan dei ikke si deg opp før om 1 år. Anonymkode: cd830...3f4 Du tror man bare kan gå til legen å bli sykemeldt i et år sånn helt uten videre? 😅 man sykemelder nemlig ikke seg selv, det er det en lege som avgjør. Å en lege kan få problemer om hn sykemelder noen i lang tid uten grunnlag for det Anonymkode: 418f8...228 16
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 Dette er ikke greit. Du har en elendig tillitsvalgt! Gå til fagforeningen i fylket. Om barnet er mye sykt, kan du kanskje se om det er mulig med omsorgslønn for en periode. Kontakt sjefene dine, og be om et møtereferat. Og fra nå av, ta opp alle samtaler du har med de. Aldri si deg enig i hva de sier, si at du skal tenke på det eller bekrefter tilbake til de hva dem sa. Anonymkode: 738bb...ade 10
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #16 Skrevet 22. september 2020 Takker for engasjement! Det varmer! Jeg synes det ble så vanskelig må med så mye bekymringer for økonomi oppå de for barnets helse 😢 Jeg prøvde å snakke med fagforeningen og de sa det måtte gå gjennom tillitsvalgt, men jeg skal ringe igjen og forklare situasjonen. Alt fraværet er dokumentert fra sykehus/lege eller ved bruk av omsorgsdager. Jeg har ekstra dager fordi jeg er alene med kronisk sykt barn. Har aldri brukt opp alle. I tillegg har jeg brukt noen egenmeldinger selv på grunn av forkjølelse (og feber, så skikkelig syk) eller spysyke. Jeg har ikke rett på pleiepenger.. Barnet har flere sykdommer, men er hovedsakelig operert i rygg og har hatt to større hjerteoperasjoner. Anonymkode: 1f1dc...c85 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #17 Skrevet 22. september 2020 Uff, stakkars deg! Og for en useriøs arbeidsgiver som sparker nedover på ansatte som er alene med syke barn😟 de kan ikke sparke deg for dette, her burde din tillitsvalgte bistå! Jeg ville uansett sett meg om etter ny jobb, du fortjener bedre.. Men du får vel pleiepenger når barnet blir operert? Har du så mye fravær at omsorgsdagene ikke strekker til kan du muligens få overgangsstønad i utvidet tid grunnet særlig tilsynskrevende barn, men da skal det være veldig omfattende sykdom og lite tid i bhg/skole Anonymkode: 4b871...500 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #18 Skrevet 22. september 2020 Jeg søker alle jobber jeg kan ❤️ Har aldri brukt opp omsorgsdagene, men har jo mange siden jeg er alene med barn som har kronisk sykdom. Alle operasjoner er dokumentert fra sykehus. Jeg har dessverre brukt noen egenmeldinger selv også i sommer/høst grunnet forkjølelse og omgangssyke. Og coronarestriksjoner. Anonymkode: 1f1dc...c85 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #19 Skrevet 22. september 2020 Så summen av alt det overnevnte blir for mye. Anonymkode: 1f1dc...c85
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #20 Skrevet 22. september 2020 Er du fast ansatt eller er du vikar/ringehjelp? Det er en maksgrense for hvor mange dager man kan være vekke ila 3 år, overskrider du dette kan faktisk bedriften si deg opp. Ville forsøkt å kontakte fagforening på fylkesnivå om din lokale representant ikke kan hjelpe deg. Å få sykemelding bare for å være kjipt slik flere forslår hjelper deg ingenting, ingen vil ansette en som er mye vekke. Anonymkode: 14229...6cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå