AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Jeg ante ikke at jeg var gravid. Jeg ble tilbudt UL for noe annet og ble fortalt at jeg er rundt ti uker på vei. Jeg er helt i sjokk og kjempe redd for jeg har spist sushi og lakris hver uke i over en måned. Merket at jeg hadde veldig lyst på begge deler uten å tenke over at jeg "craver" noe. Nå har jeg lest at begge deler er farlig å spise om man er gravid. Jeg har til og med spist sushi fra Rema 1000 ved to anledninger. Heldigvis har jeg drukket lite alkohol for jeg ble så lett fyllesyk for noen uker siden... er så nervøs nå, som dere skjønner var dette ikke planlagt og jeg er redd jeg har ødelagt utviklingen til fosteret. Anonymkode: ab877...f20
AnonymBrukern Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Du bør nok spørre legen om dette. Det som er gjort er gjort, fint at du hvertfall vet at du er gravid nå. Start å ta alle nødvendige vitsminer som gravide trenger. Mye fin info på helsenorge
IkkeStudentLenger Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Sushi er ikke farlig, du kan fint spise det. Tunfisk bør man holde seg unna pga tungmetaller, men laks er ikke noe problem. Lakris bør begrenses mengden av, men jeg ville ikke bekymret meg for det du har fått i deg hittil. Det går nok bra 🙂 13
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Det kunne vært verre! Det går nok helt fint. Men altså, helt sykt at du faktisk er GRAVID! Hva føler du selv?? Er det en mann du ønsker som far? Er du klar? Det ville jeg nesten tenkt mer på enn disse lakrisbåtene du bekymrer deg for😂 Anonymkode: ce384...0a2 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Det går nok kjempefint. Gratulerer Anonymkode: a4e6a...e45 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev: Sushi er ikke farlig, du kan fint spise det. Tunfisk bør man holde seg unna pga tungmetaller, men laks er ikke noe problem. Lakris bør begrenses mengden av, men jeg ville ikke bekymret meg for det du har fått i deg hittil. Det går nok bra 🙂 Jeg har spist enorme mengder med lakris. Flere pakker og poser med hockeypucker, jungelvräl, Haribo bomber etc. Og jeg har spist så lite sunt for jeg har mistet lysten på alt jeg vanligvis liker. Hilsen ts Anonymkode: ab877...f20
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kunne vært verre! Det går nok helt fint. Men altså, helt sykt at du faktisk er GRAVID! Hva føler du selv?? Er det en mann du ønsker som far? Er du klar? Det ville jeg nesten tenkt mer på enn disse lakrisbåtene du bekymrer deg for😂 Anonymkode: ce384...0a2 Jeg er så sjokkert at jeg har ikke tenkt over noe annet enn at jeg har spist usunt i veldig mange uker. Men kjæresten min er også sjokkert, vi flyttet sammen i for fjor og ville vente litt med barn. Men begge har lyst på barn og vi kommer til å beholde. Men det føles ikke ekte, har ikke tenkt over at symptomene jeg opplever har vært graviditet. Hilsen ts Anonymkode: ab877...f20 2
Kenelz Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 Har fått beskjed fra jordmor og lege at det bare er en myte at gravide ikke kan spise lakris, sushi og skalldyr HER i norge. 😊😊 Kos deg! Jeg hadde margarita kvelder, røykte, spiste alt jeg ville frem til uke 8 (?) da jeg selv fant ut om graviditeten.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 10 minutter siden, Kenelz said: Har fått beskjed fra jordmor og lege at det bare er en myte at gravide ikke kan spise lakris, sushi og skalldyr HER i norge. 😊😊 Kos deg! Jeg hadde margarita kvelder, røykte, spiste alt jeg ville frem til uke 8 (?) da jeg selv fant ut om graviditeten. Det er farlige råd. Man bagatelliserer det å drikke/røyke tidlig i svangerskapet fordi man ikke "visste". En ting er å gå på prevansjon og absolutt ikke vite det før du sitter der med en positiv test i hånda, men om man prøver så er det ikke "pytt pytt" om man gjorde ting tidlig i graviditeten, for det er nemlig farligere for foster og utviklinga jo kortere man er på vei. Men ja, sushi og lakris er nok ikke det verste man kan unne seg akkurat. Anonymkode: 56a27...43d 2
Kenelz Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er farlige råd. Man bagatelliserer det å drikke/røyke tidlig i svangerskapet fordi man ikke "visste". En ting er å gå på prevansjon og absolutt ikke vite det før du sitter der med en positiv test i hånda, men om man prøver så er det ikke "pytt pytt" om man gjorde ting tidlig i graviditeten, for det er nemlig farligere for foster og utviklinga jo kortere man er på vei. Men ja, sushi og lakris er nok ikke det verste man kan unne seg akkurat. Anonymkode: 56a27...43d Går ikke rundt å er hysterisk, så klart skal man unngå alkohol og røyking når man først finner ut om graviditeten. Går det bra så flott, om ikke så er det ikke mye man får gjort med det. Gikk bra her i huset og andre jeg kjenner, men så klart finnes det folk som har vært mindre heldige. Dumt å spre negativitet til ts når hun er så redd fra før av. Jeg delte min positive opplevelse og vil ikke bekymre ts når det har gått bra her 😊 Å komme med negative kommentarer hjelper ikke situasjonen til ts da handlingene er gjort. Regner med at ts vet at sjansen for noe «dumt» har skjedd er der og trenger ikke å stresse med noe som man ikke får gjort noe med. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Gratulerer 🎉🎈👶 Jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var 5-6 uker på vei, og jeg hadde vært på heidundrende nyttårsfest og nachspiel, der jeg hadde drukket vin, sprit, øl, røykt hasj og tatt en liten stripe med kokain. Da jeg oppdaget at jeg var gravid fikk jeg helt hetta og tenkte at nå er fosteret ødelagt, men jeg fikk en sunn, frisk og normalvektig skjønn liten gutt. Jeg var så heldig at jeg ikke hadde lyst på noe usunt i svangerskapet. På ni måneder spiste jeg ikke et flak potetgull, en bit sjokolade, et drops, vingummi og kun 1 kakebit. Det smakte meg ikke, og hadde bare lyst på fiskekaker, grovbrød og banan- helt ulikt meg! Dette går bra😀 Anonymkode: 6a0e3...7b7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #12 Skrevet 22. september 2020 Det går nok fint, jeg har spist lakris siden jeg ble gravid. Fant ikke ut før senere at det ikke var anbefalt i store mengder, men jeg spiser ikke store mengder heller da. Min søster hadde oppkast alle 9mnd av svangerskapet og greide ikke spise så mye annet enn lakris, gikk fint med både mor og barn der. Hadde nok ikke bekymret meg så mye over dette. Bestill deg kontroll hos lege i uke 12, også får du kanskje en ny UL ved fosterdiagnostikk mtp at det sikkert ikke var jordmor som utførte UL på deg nå sist? Med mindre det var en gynekolog da, ville uansett spurt om ny ultralyd for å være helt sikker på antall uker. Anonymkode: 11d1d...274 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #13 Skrevet 22. september 2020 8 timer siden, Kenelz skrev: Har fått beskjed fra jordmor og lege at det bare er en myte at gravide ikke kan spise lakris, sushi og skalldyr HER i norge. 😊😊 Kos deg! Jeg hadde margarita kvelder, røykte, spiste alt jeg ville frem til uke 8 (?) da jeg selv fant ut om graviditeten. Det er jo ikke en myte, man skal ikke spise feks tunfisk (i sushi), eller brunkjøtt fra krabbe. (Men det er vel sjelden man spiser det uansett?) Og lakris er heller ikke bra, men da må man vel spise store mengder. Be heller folk om å forholde seg til offisielle råd på helsenorge! Anonymkode: 5da62...020 3
Kenelz Skrevet 22. september 2020 #14 Skrevet 22. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke en myte, man skal ikke spise feks tunfisk (i sushi), eller brunkjøtt fra krabbe. (Men det er vel sjelden man spiser det uansett?) Og lakris er heller ikke bra, men da må man vel spise store mengder. Be heller folk om å forholde seg til offisielle råd på helsenorge! Anonymkode: 5da62...020 Fikk beskjed at man faktisk kan spise brunkjøtt fra krabbe og tunfisk 😊 Men ser den potensielle faren.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #15 Skrevet 22. september 2020 42 minutter siden, Kenelz skrev: Fikk beskjed at man faktisk kan spise brunkjøtt fra krabbe og tunfisk 😊 Men ser den potensielle faren. Da har du fått feil beskjed. Du kan spise tunfisk på boks, men ikke fersk. Håper uansett alle velger å forholde seg til offisielle kostholdsråd enn en person på et forum som påstår ting som ikke er sant. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Anonymkode: 5da62...020 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #16 Skrevet 22. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har spist enorme mengder med lakris. Flere pakker og poser med hockeypucker, jungelvräl, Haribo bomber etc. Og jeg har spist så lite sunt for jeg har mistet lysten på alt jeg vanligvis liker. Hilsen ts Anonymkode: ab877...f20 Sist jeg var gravid var ikke dette kjent. Så tenk på alle oppegående personer som er utsatt for dette i mors liv. Lakris skal påvirke hjerneutvikling, men ved 10 uker er det fortsatt tidlig. Det er nå veksten faktisk begynner. Ikke tenk på det! Er verre om folatnivået har vært for lavt. Få sjekket dette. Ryggmargen lukkes i disse dager. Anonymkode: b14e3...fc3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #17 Skrevet 22. september 2020 12 timer siden, Kenelz skrev: Har fått beskjed fra jordmor og lege at det bare er en myte at gravide ikke kan spise lakris, sushi og skalldyr HER i norge. 😊😊 Kos deg! Jeg hadde margarita kvelder, røykte, spiste alt jeg ville frem til uke 8 (?) da jeg selv fant ut om graviditeten. En myte? Altså, du skriver så utrolig mye dumt. Blir helt oppgitt. Kan ikke du slutte å uttale deg på ting du ikke kan? Anonymkode: ce918...091 5
Caroline1986 Skrevet 22. september 2020 #18 Skrevet 22. september 2020 (endret) Jeg fant ut svært sent at jeg var gravid, og hadde levd som normalt med normalt inntak av feks alkohol, selv om jeg som deg hadde opplevd at alkohol ikke smakte lenger så bruken av det gikk en del ned. Jeg fikk en helt fin og frisk gutt, han lå i nedre del av spekteret lenge når det kommer til høyde og vekt, men etter at han begynte på ungdomsskolen så har han rast opp i høyde og er nå høyere enn både meg og faren sin. Han er helt normal på alle måter. Jeg anbefaler absolutt ikke at man ikke skal ta hensyn til graviditet, man skal selvsagt føle gjeldende råd, men har man først gått gravid en måned eller to uten å vite det, så er det best å slappe av og tenke at det oftest går veldig fint😊 Og gratulerer så mye🥰 Endret 22. september 2020 av Caroline1986 1
Kenelz Skrevet 22. september 2020 #19 Skrevet 22. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: En myte? Altså, du skriver så utrolig mye dumt. Blir helt oppgitt. Kan ikke du slutte å uttale deg på ting du ikke kan? Anonymkode: ce918...091 Her blir det tydelig nevnt at det legen og jordmor som sa det bare er en myte 😉 Du liker å følge etter meg og prøve å ta meg på ting. 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #20 Skrevet 22. september 2020 4 minutter siden, Kenelz skrev: Her blir det tydelig nevnt at det legen og jordmor som sa det bare er en myte 😉 Du liker å følge etter meg og prøve å ta meg på ting. Likevel utrolig dumt å skrive her inne, da alle gravide skal forholde seg til rådene fra myndighetene. Anonymkode: bb77a...1ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå