Gå til innhold

Hvor bo i Ålesund/omegn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å flytte til Ålesundsområdet, og lurer på hvor det er best å bo? Vi er en barnefamilie, så skoler er jo viktig da. Hvilke områder og skoler er bra? Godt miljø osv. Skal jobbe i Ålesund.

Anonymkode: ed3c2...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis skole er viktig, ville jeg valgt en ny skole(mange barneskoler i Ålesund trenger oppgradering)

Det er relativt ny skole i Hatlane og på Emblem skal de i gang med å bygge ny skole nå.

Ungdomsskolene er vel tatt i tur og orden de siste årene, så de skal være i ok standard de fleste steder.(litt usikker på Skarbøvika)

Jeg er selv fra indre bydel og hadde nok valgt det igjen om jeg skulle flytte til Ålesund nå. Gjerne Emblem, mye pga snart ny skole, noe Flisnes og Blindheim ikke kan skilte med. Flisnes har hatt stor boligbygging og tilflytting de senere år, men skolen er såvidt jeg vet ikke gjort noe særlig med.

Anonymkode: 84ab5...52e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke valgt å bo i området i nær avstand til Moa. Vi liker beddt ytre bydel eller øyene, men for oss er trygghet viktigere enn hvor nye skolene er. Har kun hørt positive ting om lærere også ved de eldre skolene. Hadde ikke valgt å bo i sentrum heller.

Anonymkode: 59060...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke anbefalt å bo for nært sentrum. Er blitt rene horestrøket med thai massasjeinstitutter på hvert gatehjørne. Over Steinvågbrua mot vest og utenfor Klipra mot øst er trygge områder. 

Anonymkode: 8979a...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Sula. Langevåg u.skole er super. 
Barneskolen i Solavågen er ny. 
kommer ny barneskole i Maiseidvågen etterhvert. 
kort vei til Moa, samtidig lavere boligpriser og landlig. 

Anonymkode: 29761...9ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Ville ikke anbefalt å bo for nært sentrum. Er blitt rene horestrøket med thai massasjeinstitutter på hvert gatehjørne. Over Steinvågbrua mot vest og utenfor Klipra mot øst er trygge områder. 

Anonymkode: 8979a...e4e

Horestrøk faktisk. Massasjesalonger finnes vel i de fleste byer.

Anonymkode: 34d7f...5a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

På 27.9.2020 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Flytt til Sula. Langevåg u.skole er super. 
Barneskolen i Solavågen er ny. 
kommer ny barneskole i Maiseidvågen etterhvert. 
kort vei til Moa, samtidig lavere boligpriser og landlig. 

Anonymkode: 29761...9ae

Sula har jeg ikke tenkt på, faktisk. Det går vel hurtigbåt fra Langevågen også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 21.25, AnonymBruker skrev:

Hvis skole er viktig, ville jeg valgt en ny skole(mange barneskoler i Ålesund trenger oppgradering)

Det er relativt ny skole i Hatlane og på Emblem skal de i gang med å bygge ny skole nå.

Ungdomsskolene er vel tatt i tur og orden de siste årene, så de skal være i ok standard de fleste steder.(litt usikker på Skarbøvika)

Jeg er selv fra indre bydel og hadde nok valgt det igjen om jeg skulle flytte til Ålesund nå. Gjerne Emblem, mye pga snart ny skole, noe Flisnes og Blindheim ikke kan skilte med. Flisnes har hatt stor boligbygging og tilflytting de senere år, men skolen er såvidt jeg vet ikke gjort noe særlig med.

Anonymkode: 84ab5...52e

Skoler er vel egentlig det som er viktigst, er jo ikke så store avstander akkurat for oss voksne :) Takk for tips om Hatlane og Emblem, skal se litt mer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sula har jeg ikke tenkt på, faktisk. Det går vel hurtigbåt fra Langevågen også? 

Går hurtigbåt fra sentrum til Langevåg. Vil også anbefale å ta en titt på Sula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindheim skole er vel 15 år gammel. Anbefaler også indre. Blindheim, flisnes eller emblem. Veldig greit å bo nært moa. Sula kan skilte med billigere boliger og flott natur. 

Anonymkode: b1ec3...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skolebyggene er vel ikke det aller viktigste tenker nå jeg da. Det viktigste er jo elevsammensetningen, bra skoleledelse og flinke lærere og godt miljø.

Anonymkode: 9a1cd...55a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skolebyggene er vel ikke det aller viktigste tenker nå jeg da. Det viktigste er jo elevsammensetningen, bra skoleledelse og flinke lærere og godt miljø.

Anonymkode: 9a1cd...55a

Det er veldig sant, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut av det? Trivsel er helt klart viktigst, og selvfølgelig at det faglige er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker Emblem, blindheim, Eidsnes, Sula osv... Den strekningen er det utrolig mye rush på morgenen dersom du skal mot moa/ålesund på morgenen😅 Ville heller sett på Åse, Lerstad, Hatlane😄

Anonymkode: bfc99...2d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sula uten tvil! Vokste opp i sula, flyttet til ålesund og har bodd der i 6 år og skal nå flytte tilbake til Sula nå som jeg har blitt gravid. Det er dessuten billigere å bo på Sula og man har en kort vei til Langevåg sentrum og har mange turmuligheter. 

Langevåg skole er supert! 

Anonymkode: cd14b...325

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker Emblem, blindheim, Eidsnes, Sula osv... Den strekningen er det utrolig mye rush på morgenen dersom du skal mot moa/ålesund på morgenen😅 Ville heller sett på Åse, Lerstad, Hatlane😄

Det her er sånn insidertips jeg er ute etter ;) Tusen takk for tips, det skal jeg virkelig ha i bakhodet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forferdelige tilstander ved både Åse, Lerstad og Hatlane også? Bruker ca 40 minutter fra Blindheim til byen på morgenen uansett om jeg kjører Lerstad eller Åse.

Anonymkode: 2a68d...a5f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forferdelige tilstander ved både Åse, Lerstad og Hatlane også? Bruker ca 40 minutter fra Blindheim til byen på morgenen uansett om jeg kjører Lerstad eller Åse.

Anonymkode: 2a68d...a5f

Kommer nok litt an på tidspunkt. Men mitt inntrykk er at det meste har løst seg opp innen man kommer til enten innfartsvegen eller Hatlane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 23.18, AnonymBruker skrev:

Vi har bestemt oss for å flytte til Ålesundsområdet, og lurer på hvor det er best å bo? Vi er en barnefamilie, så skoler er jo viktig da. Hvilke områder og skoler er bra? Godt miljø osv. Skal jobbe i Ålesund.

Du bør utelukke «randområdene» dersom du ikke selv er fra ei lite bygd. Byfolk blir gale av «bygdedyret». Naboen vet alt om deg, føler hen kan kommentere det, vil vite hvem bestefaren din var og er generelt lavere utdannet og stemmer FrP. Med alt av drama og fjas det innebærer. Så tengåker du mingle med naboene - bo i selve gamle Ålesund kommune, og bo i en av de større bomaskinenene med tilflyttere der ingen vet hva naboen heter. Lerstad skolekrets er koselig men har en eldre skole og såpass mye billig husmasse at de har endel sosiale problemer.

Sentrum utgår fordi sentrum har de samme problemene (god tilgang på billig husrom) pluss dårlig trafikksikkerhet.

Åse, Blindheim og Spjelkavik er alle tre ganske trygge valg. Mye tilflyttere, tett bebyggelse, tilgang på både skole og idrettsanlegg uten å ta buss lange distanser. Flisnes og emblem er perifert og med dårlig tilgang på sosiale happenings. Jeg anbefaler Spjelkavik. Men Blindheim duger. Om skolen er god eller dårlig kommer an på den til enhver tid sittende rektor. Så det kan endre seg på et år eller to.

Kø skal du ikke bry deg så mye om. Det ålesundere kaller «kø» er litt stillstand i trafikken en time av døgnet. Jeg har bodd her hele livet, og utenom de dagene tunellene er stengt eller noen har krasja ikke til nå sett en ordentlig kø. :ler:

Anonymkode: 580ec...6c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør utelukke «randområdene» dersom du ikke selv er fra ei lite bygd. Byfolk blir gale av «bygdedyret». Naboen vet alt om deg, føler hen kan kommentere det, vil vite hvem bestefaren din var og er generelt lavere utdannet og stemmer FrP. Med alt av drama og fjas det innebærer. Så tengåker du mingle med naboene - bo i selve gamle Ålesund kommune, og bo i en av de større bomaskinenene med tilflyttere der ingen vet hva naboen heter. Lerstad skolekrets er koselig men har en eldre skole og såpass mye billig husmasse at de har endel sosiale problemer.

Sentrum utgår fordi sentrum har de samme problemene (god tilgang på billig husrom) pluss dårlig trafikksikkerhet.

Åse, Blindheim og Spjelkavik er alle tre ganske trygge valg. Mye tilflyttere, tett bebyggelse, tilgang på både skole og idrettsanlegg uten å ta buss lange distanser. Flisnes og emblem er perifert og med dårlig tilgang på sosiale happenings. Jeg anbefaler Spjelkavik. Men Blindheim duger. Om skolen er god eller dårlig kommer an på den til enhver tid sittende rektor. Så det kan endre seg på et år eller to.

Kø skal du ikke bry deg så mye om. Det ålesundere kaller «kø» er litt stillstand i trafikken en time av døgnet. Jeg har bodd her hele livet, og utenom de dagene tunellene er stengt eller noen har krasja ikke til nå sett en ordentlig kø. :ler:

Anonymkode: 580ec...6c9

Vi kan godt bo landlig,  men vil unngå de sosiale problemene, frpere og hjemmebrent😅 Synes boligprisene er for det meste veldig lave overalt der, så kan velge fritt sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du jobbe i selve Ålesund sentrum? Isåfall er jeg enig om det med rushtrafikk. Kaos å kjøre avstanden moa-ålesund om morgenen og 15-16-tiden. Ville ikke bodd lenger vest enn fagerlia-området ca.

Området rundt larsgården/høyskolen er både nært sentrum ltp reisetid, og familievennlig. Evt Sula siden du kan reise med hurtigbåt til jobb, høres lurt ut. Ville unngått Emblem om du skal jobbe i sentrum, tar laaang tid i rushen iallefall.

Anonymkode: f994a...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...