AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Jeg er 20 år gammel og fikk kontakt med nav i fjor på grunn av psykiske utfordringer som gjør jobb og skole vanskelig. Jeg ble plassert i arbeidstrening, men ble oppfordret til å søke jobb på siden. Arbeidstrening var utrolig utfordrende, men jeg søkte allikevel jobb i håp om at "ekte lønn" ville gjøre jobbdagen lettere. Fikk napp etter ca fire uker i arbeidstrening og sluttet derfor der for å starte i den nye jobben. Holdt ut i 4 måneder (med ekstremt få vakter i mnd - ikke fulltids, akkurat) før den psykiske helsen forverret seg ekstremt som følge av jobben. Ble anbefalt av behandler på DPS å slutte i jobben og søke AAP. Jeg søkte på nettet og fikk det innvilget etter 2 mnd ca. Behandler mener det er viktig at jeg fokuserer på skole i stedet for jobb (går på en tilrettelagt for folk med psykiske lidelser - klarer ikke "vanlig" skole), men jeg klarer ikke å legge i fra meg bekymringen om den økonomiske fremtiden min. Jeg bor enda hjemme og klarer meg derfor helt fint på arbeidsavklaringspenger, men dette er jo kun en midlertidig løsning. Jeg har ikke møter med nav og gjør egentlig ingenting for å motta AAP. På en side er det flott, fordi jeg vet at jeg ikke hadde klart både skole og arbeidstrening, men samtidig så lurer jeg på hvordan det skal gå. Jeg kan jo ikke motta AAP for alltid, men vet ikke hva som er forventet? Dere som har mottatt AAP tidligere - hvordan var prosessen deres? Ble det bare slutt på ytelsen en dag også måtte dere finne jobb på egenhånd? Hva skjer om dere fortsatt ikke klarer jobb, vil ikke nav hjelpe lengre? Jeg vet at jeg kan spørre saksbehandleren min om dette, men jeg vil gjerne høre andres erfaringer i stedet for å mase på henne eller å sette i gang noe jeg ikke er klar for. Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 Du kan skaffe jobb på egenhånd, dersom du blir dårligere eller sykemeldt over lengre tid og går i behandling for sykdommen kan du igjen søke på aap. 🙂 Anonymkode: e40e9...adb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Tror du kan ha aap i inntil fire år under behandling eller oppfølging av lege 🙂 Anonymkode: e40e9...adb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du kan ha aap i inntil fire år under behandling eller oppfølging av lege 🙂 Anonymkode: e40e9...adb Ny lov, nå er det 3 år. Men man kan få ut idet ved behov (å der er det strengt) Anonymkode: 99f2f...63b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan skaffe jobb på egenhånd, dersom du blir dårligere eller sykemeldt over lengre tid og går i behandling for sykdommen kan du igjen søke på aap. 🙂 Anonymkode: e40e9...adb Men det er vel ikke veldig rettferdig ovenfor en eventuell arbeidsgiver å søke jobb når det er en større sannsynlighet for at jeg ikke får det til, enn omvendt? Jeg kan jo heller ikke lyve, og har ikke mye positivt å si under et eventuelt jobbintervju.. Sluttet i forrige jobb fordi jeg ikke fikk det til, liksom. ts Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 Går på litt 4. År med AAP. Skal nå søke utvidelse, som jeg tipper går helt fint siden jeg akkurat nå ligger å kommer meg etter operasjon og jeg ikke er i nærheten av å være bra igjen før vedtaket går ut. Du får 3 år ganske lett, dette er «makstid», men man får utvidet dette ved stort behov. Du lager en aktivitetsplan med nav som må følges, ellers så risikerer du trekk/stopp i ytelsen (med mindre du har god grunn til å ikke følge aktivitetsplanen). Anonymkode: 99f2f...63b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Det første året på aap er det ikke alltid det er så mye møter osv. Iallefall har det vert slik for meg og jeg er på aap før 2.gang. Jeg vet ikke hva slags skole du går på men hvis det er vgs nivå så er nok nav og du mest tjent med at du fullfører skolen. Jeg regner med skole er ditt tiltak nå og så lenge det går ok så skal du ikke bekymre deg om noe annet. Aap kan ha både skole, jobb og behandling som tiltak. Lengden på aap et 3 år så sant du har behov for det og du gjennomfører det du har av tiltak. Når gir deg beskjed før aap stopper, de setter en dato som vil stå i vedtaket du får. Anonymkode: 5aa2c...e22
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel ikke veldig rettferdig ovenfor en eventuell arbeidsgiver å søke jobb når det er en større sannsynlighet for at jeg ikke får det til, enn omvendt? Jeg kan jo heller ikke lyve, og har ikke mye positivt å si under et eventuelt jobbintervju.. Sluttet i forrige jobb fordi jeg ikke fikk det til, liksom. ts Anonymkode: a7090...8d1 Ikke styr med jobb, konsentrer deg om de du har avtalt med nav. Jobb kommer senere og de vil muligens også vurdere hvor mye du kan klare å jobbe hvis ikke du klarer 100%. Anonymkode: 5aa2c...e22
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 vil advare ts om at det kan være vanskelig å få utvidet aap. selv har jeg studert på deltid. og gått til behandling; har flere fysiske, smertefulle diagnoser. men får ikke utvidet aap🤷♀️er for syk til å gå på jobb, men klarer nettstudier(er tøft) Anonymkode: 2e517...36c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil advare ts om at det kan være vanskelig å få utvidet aap. selv har jeg studert på deltid. og gått til behandling; har flere fysiske, smertefulle diagnoser. men får ikke utvidet aap🤷♀️er for syk til å gå på jobb, men klarer nettstudier(er tøft) Anonymkode: 2e517...36c Har du godt samarbeid med fastlege som kan dokumentere ting for deg? Mulighet for å slå litt i bordet? Anonymkode: 75d16...b88
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil advare ts om at det kan være vanskelig å få utvidet aap. selv har jeg studert på deltid. og gått til behandling; har flere fysiske, smertefulle diagnoser. men får ikke utvidet aap🤷♀️er for syk til å gå på jobb, men klarer nettstudier(er tøft) Anonymkode: 2e517...36c Hva sier fastlegen din? Anonymkode: 99f2f...63b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første året på aap er det ikke alltid det er så mye møter osv. Iallefall har det vert slik for meg og jeg er på aap før 2.gang. Jeg vet ikke hva slags skole du går på men hvis det er vgs nivå så er nok nav og du mest tjent med at du fullfører skolen. Jeg regner med skole er ditt tiltak nå og så lenge det går ok så skal du ikke bekymre deg om noe annet. Aap kan ha både skole, jobb og behandling som tiltak. Lengden på aap et 3 år så sant du har behov for det og du gjennomfører det du har av tiltak. Når gir deg beskjed før aap stopper, de setter en dato som vil stå i vedtaket du får. Anonymkode: 5aa2c...e22 Ja, det er vgs. Kontakten min i ot snakket med nav angående skoleplanen min før jeg fikk innvilget aap så det er mye mulig de ser på dette som aktiviteten min. Jeg har fått innvilget aap for ett år, og er bare bekymret for at jeg må klare meg selv etter det. Har ikke fått noe annet info. ts Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går på litt 4. År med AAP. Skal nå søke utvidelse, som jeg tipper går helt fint siden jeg akkurat nå ligger å kommer meg etter operasjon og jeg ikke er i nærheten av å være bra igjen før vedtaket går ut. Du får 3 år ganske lett, dette er «makstid», men man får utvidet dette ved stort behov. Du lager en aktivitetsplan med nav som må følges, ellers så risikerer du trekk/stopp i ytelsen (med mindre du har god grunn til å ikke følge aktivitetsplanen). Anonymkode: 99f2f...63b Må jeg ta initiativet til å søke app på nytt når dette året er over, eller vil det skje automatisk? Jeg forstår meg så lite på dette, hadde lest litt om det på forhånd men inntrykket mitt var at jeg måtte i masse møter og følges opp ordentlig, men jeg har ikke møtt saksbehandleren min enda engang. Jeg har heller ikke fått noe aktivitetsplan, men som hun ene nevnte så kan det hende at skole er aktiviteten min, uten at jeg vet det. ts Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: vil advare ts om at det kan være vanskelig å få utvidet aap. selv har jeg studert på deltid. og gått til behandling; har flere fysiske, smertefulle diagnoser. men får ikke utvidet aap🤷♀️er for syk til å gå på jobb, men klarer nettstudier(er tøft) Anonymkode: 2e517...36c Utvidet til mer enn det året du først får det innvilget eller utvidet til 3+ år? Jeg håper at jeg er frisk nok til å jobbe innen 3 år, men kjenner det stresser meg at jeg vet så lite om opplegget og hvordan det fungerer. ts Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må jeg ta initiativet til å søke app på nytt når dette året er over, eller vil det skje automatisk? Jeg forstår meg så lite på dette, hadde lest litt om det på forhånd men inntrykket mitt var at jeg måtte i masse møter og følges opp ordentlig, men jeg har ikke møtt saksbehandleren min enda engang. Jeg har heller ikke fått noe aktivitetsplan, men som hun ene nevnte så kan det hende at skole er aktiviteten min, uten at jeg vet det. ts Anonymkode: a7090...8d1 Det å søke på nytt skal egentlig saksbehandler holde øye med, men du bør passe på å ta kontakt i god tis før vedtaket går ut bare for å være sikker (minst 1 mnd før vedtaket går ut) Gå inn på NAV.no på dine sider, der skal aktivitetsplanen ligge, der kan du også ta kontakt med saksbehandleren din for å snakke om veien videre. Anonymkode: 99f2f...63b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utvidet til mer enn det året du først får det innvilget eller utvidet til 3+ år? Jeg håper at jeg er frisk nok til å jobbe innen 3 år, men kjenner det stresser meg at jeg vet så lite om opplegget og hvordan det fungerer. ts Anonymkode: a7090...8d1 Utvidet etter 3 år er vanskelig, men ikke umulig Anonymkode: 99f2f...63b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke styr med jobb, konsentrer deg om de du har avtalt med nav. Jobb kommer senere og de vil muligens også vurdere hvor mye du kan klare å jobbe hvis ikke du klarer 100%. Anonymkode: 5aa2c...e22 Prøver å ikke stresse, jeg har nesten et helt år før aap utgår og mye kan jo skje innen den tid. Jeg liker bare å være forberedt. Er redd for å plutselig stå der uten jobb og uten støtte. ts Anonymkode: a7090...8d1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å søke på nytt skal egentlig saksbehandler holde øye med, men du bør passe på å ta kontakt i god tis før vedtaket går ut bare for å være sikker (minst 1 mnd før vedtaket går ut) Gå inn på NAV.no på dine sider, der skal aktivitetsplanen ligge, der kan du også ta kontakt med saksbehandleren din for å snakke om veien videre. Anonymkode: 99f2f...63b Takk! Sjekket nå, aktiviteten min er rett og slett bare å fortsette å gå til DPS. ts Anonymkode: a7090...8d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå