rosemarin Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 https://www.nrk.no/norge/norskutviklet-koronatest-kan-avslore-hvor-syk-du-blir-1.15168870 syns dette er veldig interessant. Men en ting jeg lurer på. Det står at de tenker at immunresponsen kan være avgjørende. Men er det da sånn at hver enkelt av oss har en immunredpons eller et immunforsvar som ellers også, i møte med andre sykdommer osv Reagerer for kraftig? Eller er det bare i møte med akkurat dette viruset? Tenker på om man fra før kan ha en peiling ift seg selv.,er folk med autoimmune sykdommer mer utsatt feks? skjønner at folk her ikke vet, men syns det er interessant om noen med litt generell peiling kanskje kan reflektere litt rundt dette?
Robert Koch Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Dette er kunnskap som vi egentlig ikke har i tilstrekkelig grad i dag, men er et voksende fagfelt, som kalles epigenetikk. Det kom nylig en interessant studie som omhandler dette i relasjon til det voldsomt ulike sykdomsforløpet man ser hos Covid-19-pasienter. Her spekuleres det i at det er en dysregulering i det medfødte immunforsvaret som leder til en overdreven reaksjon i en signalkaskade som involverer de såkalte komplementproteinene. Hvorfor dette skjer, har vi ikke noen klar forståelse for, men det er nettopp dette fagfeltet epigenetikk forsøker å ta rede på, slik at vi kan forstå hvordan og hvorfor ulike gener skrus av og på, og hvordan disse prosessene kan forstyrres, eller eventuelt ha dysfunksjonelle responser. Det er ikke utenkelig at ulike virus kan fremprovosere ulike responser når det kommer til dette. Hos alle mennesker vil ytre stimuli føre til at det signaliseres til cellekjernen om at visse gener må aktiveres. Med tanke på at alle virus uttrykker forskjellige antigener (eller signalproteiner), vil responsen nødvendigvis variere ut fra hvilket virus man er infisert av, og det vil selvsagt være individuelle responser. Jeg ser imidlertid ikke for meg at pasienter med autoimmune responser nødvendigvis skal være mer tilbøyelig til dette enn andre, men igjen er det mye vi enda ikke vet. Det virker derimot ikke umiddelbart sannsynlig. Dette er et stort og komplisert fagfelt, og det er vanskelig å forklare særlig detaljert - særlig med tanke på at dette er en svært ung disiplin. På generell basis, er immunforsvaret i bunn og grunn et sett med automatiserte reaksjoner som er felles for alle mennesker, både i det medfødte og erhvervede immunforsvaret (men i sistnevnte skal man jo ha vært eksponert for en infeksjon for å opparbeide en spesifikk respons), men den genetiske reguleringen av dette kan være individspesifikk. Hvis du er interessert i studien jeg nevner over, kan du lese den her: https://www.pnas.org/content/early/2020/09/15/2010540117#xref-fn-3-1 Imidlertid er dette veldig tungt stoff om man ikke har noen faglige forutsetninger for å fordøye den.... Jeg håper dette kunne være litt informativt, i det minste. 1
rosemarin Skrevet 22. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2020 Tenkte egentlig mest om det er sånn at man kan ha en anelse om egen risiko ut fra hvordan man reagerer pop andre typer virus Eller hvordan immunforsvaret er ellers osv. Osv. Men da har det kanskje ikke noe å si.
Anbefalte innlegg